• buggi

Vilket intresse är "bäst"?

Om du hade möjlighet att påverka, vad skulle du då vilja att ditt barn brann för? Dvs ägnade merparten av sin tid till att utföra, tänka på eller prata om!  

Tänk inte på ekonomin och förutsättningarna där du bor, eller ens barnets förutsättningar.

Berätta gärna varför du röstade som du gjorde!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?
  • Minza83

Min äldsta son går vara i förskoleklass så därför önskar jag just Nu att han skulle vilja delta i lagsport på fritiden! Jag tror det skulle vara jättebra för honom! Det boostar självkänslan och det är ju bra träning både för kroppen och socialt! :)

• buggi

Rätt varierat så här långt, men fler svar behövs?Skrattande

• Anonym (?)

Är skolarbete ens ett "intresse"?

Vad händer ifall barnen har 0 intresse av skolarbetet? Då får man lägga enormt mycket tid och kraft på att få dem intresserade eller träna in färdigheterna hemma. För utan skolan har man inte mycket val i framtiden.
    För mej är det lika lite ett "intresse" som "sköta sin hygien" eller "uppföra sig när man är borta" eller annat som är ett måste för att kunna klara sig i dagens samhälle.

Sen är "lagsport" och "individuell sport" egna kategorier, men sen kan man välja på vissa utvalda av dessa tex ridning och dans.Alla andra individuella klumpas ihop. Varför välja ut ridning och dans?

• Elderberry

Oj, det här var ju svårt, finns mycket som jag tycker är bra här. Men jag hade nog tyckt det var bra om mitt barn (har inget barn, men om jag hade) hade varit intresserad av ridning. Tycker det ger en hel del (bra hållning, närheten av ett djur som man samtidigt tar hand om, mycket utomhus) + att det är trevligt.

• buggi
    Anonym (?) skrev 2016-03-06 08:56:06 följande:

Är skolarbete ens ett "intresse"?

Vad händer ifall barnen har 0 intresse av skolarbetet? Då får man lägga enormt mycket tid och kraft på att få dem intresserade eller träna in färdigheterna hemma. För utan skolan har man inte mycket val i framtiden.
    För mej är det lika lite ett "intresse" som "sköta sin hygien" eller "uppföra sig när man är borta" eller annat som är ett måste för att kunna klara sig i dagens samhälle.

Sen är "lagsport" och "individuell sport" egna kategorier, men sen kan man välja på vissa utvalda av dessa tex ridning och dans.Alla andra individuella klumpas ihop. Varför välja ut ridning och dans?

Det här är ju inte tänkt som en vetenskaplig undersökning, och så genomtänkt är den inte.

Att sköta skolarbetet ser jag inte som ett intresse, men att utöver basen att göra läxor intressera sig för att göra ännu mer är vad jag menar i tråden.
  • gbgumman

Antar jag utgår från vad jag gillar när jag valde här. Själv älskar jag kunskaper i nästan all form.

• buggi
    buggi skrev 2016-03-06 09:07:16 följande:
    Det här är ju inte tänkt som en vetenskaplig undersökning, och så genomtänkt är den inte.

Att sköta skolarbetet ser jag inte som ett intresse, men att utöver basen att göra läxor intressera sig för att göra ännu mer är vad jag menar i tråden.
    Sen är det ju iofs så att många klarar sig alldeles utmärkt utan att ha alls bra betyg tack vare sina intressen och sin goda självkänsla. Men att få godkänd grundskola och kunna läsa och skriva hyfsat, samt koll på basal matematik, är såklart en stor fördel.
  • buggi
    gbgumman skrev 2016-03-06 09:08:50 följande:

Antar jag utgår från vad jag gillar när jag valde här. Själv älskar jag kunskaper i nästan all form.

Ja, det är väl rätt mänskligt att utgå från sig själv på något sätt. Jag själv har hoppats att barnen ska få intressen som jag kan hänga på som jag själv inte har koll på, men kanske skulle tycka om - typ fiske :)
  • Mrs Green

Om jag bara får välja en sak så är det lagsport. Dels för att jag tror att man klarar de andra sakerna bättre om man är fysiskt aktiv också. Och dels för att det är en av de få saker som de flesta bara kan syssla med som barn och ungdomar. De övriga intressena kan man börja med senare i livet, men det är svårt att börja spela handboll som vuxen.

• sextiotalist

Musik, precis som det har blivit.

I den här familjen behöver vi ingen ledare för att ha bra kondis.

Musiken kan man utöva individuellt och med andra.

Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?