• buggi

Vilket intresse är "bäst"?

Om du hade möjlighet att påverka, vad skulle du då vilja att ditt barn brann för? Dvs ägnade merparten av sin tid till att utföra, tänka på eller prata om!  

Tänk inte på ekonomin och förutsättningarna där du bor, eller ens barnets förutsättningar.

Berätta gärna varför du röstade som du gjorde!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?
  • Seven Costanza

Har bara en bebis än så länge, men valde lagsport. Skolan är viktigast men förhoppningsvis ska den fixas utan att ha det som intresse. Valde lagsport för att det brukar vara ett bra sätt för barn att få vänner och lära sig samspel, men även för att barn så småningom kan samåka med andra barn ibland eller ta sig dit själva. Matcher har jag tänkt gå på men det vore bra att inte behöva vara med på varenda träning.

Har själv hållit på med hästar i tjugo år men min man är allergisk så då skulle allt falla på mig i så fall, och själv sålde jag min häst för att jag inte längre tyckte att det var sä kul året runt. Kalla ridhus och leriga eller frusna hagar större delen av året har jag fått nog av, så även om jag alltid trott att jag gärna skulle ha ett hästintresserat barn så känner jag nog inte så längre. Finns många positiva saker att lära sig i stallet men det är oftast en individuell, dyr sport vilket även kan göda avundsjuka, intriger etc. Jag kan ha en idealiserad syn på lagsport men tror att det är lite mindre intriger och skitsnack där.

• LaFontaine

Jag väljer individuell idrott. Främst beror det på att jag hoppas att den i magen väljer samma väg som jag, det vill säga självförsvar. Bättre träning för kroppskännedom finns inte! Eftersom jag själv finner lagidrott vidrigt hoppas jag att den brås på mig!

• cosinus

Jag är ju själv en som älskade alla bollidrotter och lagsporter som barn så det vill jag att mina barn håller på med.

Men det ena utesluter ju inte det andra. Om de ska brinna för något är individuell idrott nog så bra. Många som enbart håller på med lagidrotter får svårt att aktivera sig sen när de slutat. Inbillar mig att de individuella idrottarna är de som har lättast att fortsätta på motionsnivå. Vilket för mig är målet med barnens aktiviteter. Att det ska vara så självklart för dem att man rör sig, att de fortsätter på rimlig nivå även som vuxna.

• mammalovis

Jag röstade på dans, men hade väl kunnat rösta på individuell sport också. I dansen ser jag att du får motion genom rörelseglädje och du får det sociala också. Jag tycker det är viktigt att barnen kommer ha en rörelseaktivitet, sedan får de gärna spela ett instrument, sjunga i kör och vilja läsa böcker också.

Fotbollsspelare har gett mig insikter i att lagandan är en perfekt inkörsport till alkoholen.

Det svåra för barnen är väl att hitta något som de kan fortsätta med även genom och efter tonåren. 

• buggi

Ganska många verkar hoppas på alternativ liknande det de själva har. Hur är det, har era barn valt ungefär samma saker som ni är intresserade av? Våra har överraskat oss rejält med ridning respektive handboll, inga ovanliga intressen i sig iofs.

• Alexi

Vi styr våra barn. Vi vill inte att de ska börja med hockey, ridning eller motorsport tex, alltså är det inte sporter vi talar varmt om eller uppmuntrar att prova på.

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-03-07 21:57:59 följande:

Vi styr våra barn. Vi vill inte att de ska börja med hockey, ridning eller motorsport tex, alltså är det inte sporter vi talar varmt om eller uppmuntrar att prova på.

Nyfiken: varför vill ni inte att de börjar med ridning?
  • LaFontaine
    Alexi skrev 2016-03-07 21:57:59 följande:

Vi planerar detsamma med ridning och hockey. Speciellt ridning eftersom jag är så dyngallergisk att det absolut inte kommer att gå.
  • Nonym
    LaFontaine skrev 2016-03-08 07:30:30 följande:

Vi planerar detsamma med ridning och hockey. Speciellt ridning eftersom jag är så dyngallergisk att det absolut inte kommer att gå.

Jag är extremt allergisk mot hästar (eg alla pälsdjur) spån (damm också) och hö (allt pollen för den delen) och nu i april månad har jag haft min häst i femton år.. ridning har varit mitt stora intresse i över tjugo, så allergi är ingen anledning att avstå, men om inte viljan finns där så är det en annan femma...
  • Alexi

För att ridning är oerhört dyrt, ligger off och kräver enorma mängder skjutsande långt upp i åldrar och det är farligt.

Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?