• buggi

Vilket intresse är "bäst"?

Om du hade möjlighet att påverka, vad skulle du då vilja att ditt barn brann för? Dvs ägnade merparten av sin tid till att utföra, tänka på eller prata om!  

Tänk inte på ekonomin och förutsättningarna där du bor, eller ens barnets förutsättningar.

Berätta gärna varför du röstade som du gjorde!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?
  • Alexi

Jag svarar lagsport. Jag tycker det är oöverträffat vad gäller kombinationen fysisk aktivitet och det sociala, träning att jobba tillsammans och mot ett mål osv.

• buggi
    Mrs Green skrev 2016-03-06 10:14:37 följande:

Om jag bara får välja en sak så är det lagsport. Dels för att jag tror att man klarar de andra sakerna bättre om man är fysiskt aktiv också. Och dels för att det är en av de få saker som de flesta bara kan syssla med som barn och ungdomar. De övriga intressena kan man börja med senare i livet, men det är svårt att börja spela handboll som vuxen.

Det är en intressant poäng det där med senare i livet. Visst borde det finnas intresse för nybörjarhandboll (exv) för vuxna också! Nybörjarhockey skulle jag själv gärna gå på :)
  • Isabellisen3

Jag skulle säga husdjur för att ha djur utvecklar en människas empatiska förmåga, förmågan att förstå andra, se andras behov och förstå att världen inte bara utgår från vad jag vill och känner.

Det utvecklar också ens känsla för respekt för allt levande och lär en att ta ansvar för någon annan om djuret måste gå ut, få mat exempelvis. Sedan är husdjur lugnande och får en att stressa mindre och må bra.

Om det är en egenskap jag skulle vilja skänka till mitt barn vore det förmågan till empati. Det är vad vi behöver mer av i världen.

• Filiplopp

Min son spelar redan gitarr. Och är ingen lagsportkille. Husdjur har han. Däremot hoppas jag att han ska börja i scouterna igen nu till våren. Något som ts har glömt som alternativ. Gick själv i scouterna och tyckte det var roligt. Man får även med sig goda värderingar därifrån som är bra att ha.

• Anonym (hästar)

Fanns flera lockande svar, men ridning tog ändå priset. Själviskt nog, eftersom jag själv älskar hästar, och ser framför mig hur härligt det hade varit med barn som får växa upp i stallmiljö (önskar själv att jag hade fått det). Enligt mig föder stallmiljön starka, självständiga och härdade individer, något som barnen kan dra stooor nytta av ute i den vida världen. Man lär sig att inte vara rädd för lite skit, att våga ta i, fixa saker, ta ansvar, sköta om ett stort djur, utvecklas tillsammans med djuret, att tackla motgångar m.m. 

• Nonym

Jag valde motorsport, både jag och mannen har genuint motorintresse och mekar mycket. Tänker det dock inte som att sitta hemma på soffan och glo på formel 1 på tv, utan som att meka/skruva och lära sig laga, felsöka och problemlösning/uppfinna. Vara med och se på biltävlingar ute och sådär..

• Anonym (Anna)

Jag röstade på ridningceftersom alla vuxna ridtjejer jag känner är tydliga, starka, tuffa och verkar ha bra självförtroende. Jag inbillar mig att det är sånt man lär sig i stallet. Kan förstås likaväl att det är den typen av tjejer som trivs i stallet och blir kvar. Svårt att veta hönan och ägget här...

Men egentligen är ju de flesta intressen bra intressen. Det är bra att ha något att engagera sig i. För mitt eget barns del skulle jag nog önska att hon tog sig an ett mer socialt intresse så småningom eftersom jag tror att det skulle vara bra för henne.

• buggi
    Filiplopp skrev 2016-03-06 23:33:37 följande:

Min son spelar redan gitarr. Och är ingen lagsportkille. Husdjur har han. Däremot hoppas jag att han ska börja i scouterna igen nu till våren. Något som ts har glömt som alternativ. Gick själv i scouterna och tyckte det var roligt. Man får även med sig goda värderingar därifrån som är bra att ha.

Scouter och liknande glömde jag helt! Pinsamt av en gammal scout (kanske för attjag själv vantrivdes där :)
  • sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2016-03-07 07:28:20 följande:

Jag röstade på ridningceftersom alla vuxna ridtjejer jag känner är tydliga, starka, tuffa och verkar ha bra självförtroende. Jag inbillar mig att det är sånt man lär sig i stallet. Kan förstås likaväl att det är den typen av tjejer som trivs i stallet och blir kvar. Svårt att veta hönan och ägget här...

Men egentligen är ju de flesta intressen bra intressen. Det är bra att ha något att engagera sig i. För mitt eget barns del skulle jag nog önska att hon tog sig an ett mer socialt intresse så småningom eftersom jag tror att det skulle vara bra för henne.

Och där hittar man intriger som kan mäta sig med vilken dokusåpa som helst. Jag känner flera hästägare som bytt stall flera gånger pga intriger som sänker stämningen i stallen.
    Jag kan hålla med dig om att det kan stärka kvinnor och tjejer, men jag ser inte stalltjejer som de mest trevligaste personer om man ska generalisera.

Jag minns själv hur jag, när jag som vuxen, hade ansvar över ungdomssektionen, hur vissa tjejer dominerade arenan och det gällde för de andra tjejerna att hålla sig väl med dessa, annars så kunde de glömma trevliga stallstunder.
    Jodå, vi gick aktivt in och styrde upp emellanåt. Bla tog jag över ett par aktiviteter för att ta bort "makten" för dessa tjejer.
Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?