• Anonym (Fralla)

Personlig assistent - arbetsmiljö

Någon annan som jobbat som personlig assistent och haft en brukare som varit den som agerat "närmsta chef"?

Tycker du att det skulle behövas obligatoriska kurser för brukare? Kurser där de får lära sig om arbetsmiljö och arbetstagares rättigheter, samt om mänskliga rättigheter i allmänhet, ömsesidig respekt samt vad en god arbetsmiljö ger för fördelar, för alla.

Själv anser jag att det är helt absurt att tillåta privatisering inom personlig assistans, HELT absurt.

• Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö
  • Anonym (ja)
    Anonym (Slav) skrev 2016-03-09 13:07:10 följande:

Jobbar du som personlig assistent har du bara fått en hippare titel för yrket slav. Du har inga som helst rättigheter utan brukaren kan bete sig som ett riktigt rövhål medan du tyst ska sitta och kyssa dennes fötter

Fast det där är ju inte sant. Visst finns det dåliga företag som inte bryr sig om dom anställda. Men det finns också väldigt många bra arbetsgivare som gör det bästa både för brukare och anställda. Har som sagt jobbat som assistent i över 10 år och har då aldrig kännt mig som en slav.
  • Anonym (Slav)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 13:17:27 följande:
    Fast det där är ju inte sant. Visst finns det dåliga företag som inte bryr sig om dom anställda. Men det finns också väldigt många bra arbetsgivare som gör det bästa både för brukare och anställda. Har som sagt jobbat som assistent i över 10 år och har då aldrig kännt mig som en slav.
    Jag har också arbetat som "personlig assistent" under många år och fyfan vilket otacksamt skityrke det är
  • Anonym (ja)
    Anonym (Slav) skrev 2016-03-09 13:19:18 följande:

Jag har också arbetat som "personlig assistent" under många år och fyfan vilket otacksamt skityrke det är

Då har du vart på fel ställen. Jag älskar mitt jobb. Det är absolut jobbigt ibland och problem uppstår men man kan lösa det mesta med bra stöd ifrån arbetsgivaren.
  • Anonym (Fralla)

Jobbar du som personlig assistent har du bara fått en hippare titel för yrket slav. Du har inga som helst rättigheter utan brukaren kan bete sig som ett riktigt rövhål medan du tyst ska sitta och kyssa dennes fötter

Nä riktigt så illa är det inte, det tillåter jag inte. Dessutom är det få som "tar" varsomhelst. Däremot finns det ett tydligt ointresse för arbetsmiljö och personalfrågor och man får hela tiden parera för att det inte ska bli som du skrev.

Jag tror på yrket i sig men det behöver styras upp bättre.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 13:12:49 följande:

Kan du tala om vilket bolag det gäller?

Dom som jag har arbetat mest för har haft massa kurser och riktlinjer både för brukar/arbetsledare och assistenter. När problem har uppståt så har vi haft möten med arbetsgivaren och fått hjälp att lösa det på bästa sätt. Självklart finns det dåliga bolag också, vet flera som haft problem där företaget bara vill tjäna pengar och skiter i både brukare och assistenter. Det är ju självklart inte rätt.

Vilket bolag har du själv erfarenhet av?
  • Anonym (?)

Jag lever själv med personlig assistans och mår verkligen illa av några beskrivningar av yrket en del av er gjort här. Varför arbetar ni kvar om ni inte trivs? Hur bra är ni som assistenter? Har ni tagit upp det med assistanssamordnaren, om inte brukaren fått tillstånd att ha assistans i egen regi utan har ett företag eller kooperativ bakom sig så är det alltid dem som har huvudansvaret. För mig är det inte ens en alternativ att byta tillbaka till kommunen. Sämre skött assistans är svårt att hitta, pengarna bara försvann och det fanns inget kvar till kurser eller resor osv trots att lönerna var betydligt lägre än i det kooperativ jag nu har.

• Anonym (Fralla)
    Anonym (?) skrev 2016-03-09 13:59:59 följande:

Jag lever själv med personlig assistans och mår verkligen illa av några beskrivningar av yrket en del av er gjort här. Varför arbetar ni kvar om ni inte trivs? Hur bra är ni som assistenter? Har ni tagit upp det med assistanssamordnaren, om inte brukaren fått tillstånd att ha assistans i egen regi utan har ett företag eller kooperativ bakom sig så är det alltid dem som har huvudansvaret. För mig är det inte ens en alternativ att byta tillbaka till kommunen. Sämre skött assistans är svårt att hitta, pengarna bara försvann och det fanns inget kvar till kurser eller resor osv trots att lönerna var betydligt lägre än i det kooperativ jag nu har.

Om du inte upplever en märkligt hög omsättning på din personal eller klagomål så har du förmodligen assistenter som trivs! Det är ju toppen, och det finns ingen anledning till att du ska må dåligt.

Det finns tyvärr brukare som inte klarar att vara arbetsledare utan att vara kränkande i sitt bemötande, eller som inte tänker på att en assistent behöver pauser exempelvis.

Vad menar du riktigt med med "hur bra är ni assistenter"?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-09 13:44:36 följande:

Vilket bolag har du själv erfarenhet av?

JAG, Humana och Frösunda.
  • Anonym (ja)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 14:44:12 följande:

JAG, Humana och Frösunda.

Och ett till som jag inte kan minnas namnet på.
  • Anonym (Pers ass..)

Oj vad jag inte känner igen mig, har jobbat som pers ass sen -98...Men då i kommunal regi, kanske är skillnad? Jag är anställd av kommunen inte av brukaren så om brukaren inte vill ha kvar mig placerar kommunen om mig. 
    Klart det finns idioter som utnyttjar situationen, men det finns idioter överallt inom alla arbetsområden...
Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö