• Anonym (Fralla)

Personlig assistent - arbetsmiljö

Någon annan som jobbat som personlig assistent och haft en brukare som varit den som agerat "närmsta chef"?

Tycker du att det skulle behövas obligatoriska kurser för brukare? Kurser där de får lära sig om arbetsmiljö och arbetstagares rättigheter, samt om mänskliga rättigheter i allmänhet, ömsesidig respekt samt vad en god arbetsmiljö ger för fördelar, för alla.

Själv anser jag att det är helt absurt att tillåta privatisering inom personlig assistans, HELT absurt.

• Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö
  • Anonym (?)

Jag menar att om man ser sig som "slav" eller som att arbetet innebär att man bara ska ta skit och se nöjd ut. Det andas ett visst förakt för sitt arbete och jag undrar hur bra (ödmjuk, inkännande, engagerad osv) man kan vara om man känner så.

• Anonym (Chef)

Jag tycker det är fantastiskt att brukare /kunder själva får välja hur deras assistans ska organiseras - det är deras liv det handlar om. Om ni inte trivs som personliga assistenter - byt jobb. Alla kunder är olika, precis som alla människor är olika.

• Anonym (Fralla)
    Anonym (Chef) skrev 2016-03-09 15:45:13 följande:

Jag tycker det är fantastiskt att brukare /kunder själva får välja hur deras assistans ska organiseras - det är deras liv det handlar om. Om ni inte trivs som personliga assistenter - byt jobb. Alla kunder är olika, precis som alla människor är olika.

Du är chef, och du svarar inte ens på frågan.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (?) skrev 2016-03-09 15:05:44 följande:

Jag menar att om man ser sig som "slav" eller som att arbetet innebär att man bara ska ta skit och se nöjd ut. Det andas ett visst förakt för sitt arbete och jag undrar hur bra (ödmjuk, inkännande, engagerad osv) man kan vara om man känner så.

Har du svårt att godta att det finns brukare som inte klarar av att vara arbetsledare och respektera sina anställda?

Nu var det assistenter jag ville diskutera med men om du ändå insisterarcfår du gärna svara på om du tror det skulle kunna vara gynnsamt att brukare får en genomgång av de saker jag nämner i min trådstart.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Pers ass..) skrev 2016-03-09 15:02:07 följande:

Oj vad jag inte känner igen mig, har jobbat som pers ass sen -98...Men då i kommunal regi, kanske är skillnad? Jag är anställd av kommunen inte av brukaren så om brukaren inte vill ha kvar mig placerar kommunen om mig. 

Klart det finns idioter som utnyttjar situationen, men det finns idioter överallt inom alla arbetsområden...

Det låter mer seriöst än många privata! Jag VET att det även finns privata anordnare som är bra men det verkar tyvärr också som att delproven som finns kan vara mycket allvarliga och dessutom negligeras i skrämmande omfattning.
  • Anonym (Slav)
    Anonym (Pers ass..) skrev 2016-03-09 15:02:07 följande:
    Oj vad jag inte känner igen mig, har jobbat som pers ass sen -98...Men då i kommunal regi, kanske är skillnad? Jag är anställd av kommunen inte av brukaren så om brukaren inte vill ha kvar mig placerar kommunen om mig. 
    Klart det finns idioter som utnyttjar situationen, men det finns idioter överallt inom alla arbetsområden...
    Jag vet inte. Jag har bara jobbat privat där brukaren har varit "chefen". Saker som att de ville att man skulle byta bajsblöja på dom utan handskar, ville att man skulle runka av dom, ville att jag skulle titta på när de runkade, tafsade, krävde att jag skulle springa en massa ärenden medan de satt hemma, medvetet kört på mig med permobilen, kommit med sexuella anspelningar och liknande var vardagsmat. Hela tiden hotade de med att avskeda mig om jag inte gjorde som de sa. Jag blåvägrade och blev avskedad 
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Slav) skrev 2016-03-09 18:27:06 följande:

Jag vet inte. Jag har bara jobbat privat där brukaren har varit "chefen". Saker som att de ville att man skulle byta bajsblöja på dom utan handskar, ville att man skulle runka av dom, ville att jag skulle titta på när de runkade, tafsade, krävde att jag skulle springa en massa ärenden medan de satt hemma, medvetet kört på mig med permobilen, kommit med sexuella anspelningar och liknande var vardagsmat. Hela tiden hotade de med att avskeda mig om jag inte gjorde som de sa. Jag blåvägrade och blev avskedad 

Usch du verkar ha råkat ut för det lägsta av det lägsta. Starkt och bra att du vägrade! Anmälde du också för sexuellt ofredande och risker?
  • Anonym (Pers ass..)
    Anonym (Slav) skrev 2016-03-09 18:27:06 följande:
    Fy fan...Bra att du stod på dig och hoppas du anmälde alla händelser!
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-09 18:20:25 följande:

Det låter mer seriöst än många privata! Jag VET att det även finns privata anordnare som är bra men det verkar tyvärr också som att delproven som finns kan vara mycket allvarliga och dessutom negligeras i skrämmande omfattning.

Mer seriöst, det kan man ju diskutera. Dock är det mycket sämre för brukaren. Kanske funkar för en person med enbart fysiska hinder att en helt okänd människa hoppat in vid tex sjukdom även om det säkert inte är särskilt kul, men säg hos en person som tex har autism blir det kaos.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 14:43:32 följande:

Mer seriöst, det kan man ju diskutera. Dock är det mycket sämre för brukaren. Kanske funkar för en person med enbart fysiska hinder att en helt okänd människa hoppat in vid tex sjukdom även om det säkert inte är särskilt kul, men säg hos en person som tex har autism blir det kaos.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg men en person med svår autism är ju aldrig "arbetsledare" fullt ut, där finns det ju förhållningsregler och strategier för arbetet och man har som assistent ofta rätt att ha "veto" i en del situationer. Därför är det inte jämförbart med en brukare som endast har fysiska problem.

Vissa problem kan man aldrig helt lösa, andra kan, och därför bör man lösa, både när det gäller för brukarens och assistenternas välmående.
Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö