• Anonym (Fralla)

Personlig assistent - arbetsmiljö

Någon annan som jobbat som personlig assistent och haft en brukare som varit den som agerat "närmsta chef"?

Tycker du att det skulle behövas obligatoriska kurser för brukare? Kurser där de får lära sig om arbetsmiljö och arbetstagares rättigheter, samt om mänskliga rättigheter i allmänhet, ömsesidig respekt samt vad en god arbetsmiljö ger för fördelar, för alla.

Själv anser jag att det är helt absurt att tillåta privatisering inom personlig assistans, HELT absurt.

• Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-10 15:27:22 följande:

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg men en person med svår autism är ju aldrig "arbetsledare" fullt ut, där finns det ju förhållningsregler och strategier för arbetet och man har som assistent ofta rätt att ha "veto" i en del situationer. Därför är det inte jämförbart med en brukare som endast har fysiska problem.

Vissa problem kan man aldrig helt lösa, andra kan, och därför bör man lösa, både när det gäller för brukarens och assistenternas välmående.

Ne där är ju den gode mannen arbetsledare i stället. Men det jag syftade mest på att när man har kommunen som assistent ordnade så kan vem som helst dyka upp dom vikarie och man har inget att säga till om. Vilket inte funkar för alla. Även om du bara har fysiska nedsättningar så är det ju inte jätte kul att ha okända folk som springer ut och in i ens hem och liv hela tiden.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 15:49:54 följande:

Ne där är ju den gode mannen arbetsledare i stället. Men det jag syftade mest på att när man har kommunen som assistent ordnade så kan vem som helst dyka upp dom vikarie och man har inget att säga till om. Vilket inte funkar för alla. Även om du bara har fysiska nedsättningar så är det ju inte jätte kul att ha okända folk som springer ut och in i ens hem och liv hela tiden.

O nej. Många tycker givetvis det är jobbigt att folk springande överhuvudtaget. Men det har inte att göra med kommunalt vs privat eftersom det finns goda och katastrofala varianter av båda två.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-10 15:53:57 följande:

O nej. Många tycker givetvis det är jobbigt att folk springande överhuvudtaget. Men det har inte att göra med kommunalt vs privat eftersom det finns goda och katastrofala varianter av båda två.

Just det problemet är störst i kommunen. Finns några få privata som har samma upplägg med dom är få. Dom hos dom flesta privata är du anställd hos en specifik brukare även som vikarie och skickas inte runt till olika. Alltså har brukaren full koll på vilka som kan dyka upp. I kommunen kan det bli vem som helst, många gånger nån som man kanske aldrig träffats och som i värsta fall inte är insatt i personens problematik alls. Är MÅNGA som har bytt ifrån kommunen just pga det.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 16:01:52 följande:

Just det problemet är störst i kommunen. Finns några få privata som har samma upplägg med dom är få. Dom hos dom flesta privata är du anställd hos en specifik brukare även som vikarie och skickas inte runt till olika. Alltså har brukaren full koll på vilka som kan dyka upp. I kommunen kan det bli vem som helst, många gånger nån som man kanske aldrig träffats och som i värsta fall inte är insatt i personens problematik alls. Är MÅNGA som har bytt ifrån kommunen just pga det.

Men förstår du inte att det sköts olika i olika kommuner precis som det gör det i olika bolag?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-10 17:22:10 följande:

Men förstår du inte att det sköts olika i olika kommuner precis som det gör det i olika bolag?

Jo visst det är klart att det kan skilja lite mellan olika kommuner, men dom flesta har samma koncept. Tyvärr. Det är ett stort problem. Det är sanningen. Och just det att man inte har en fast personal utan alla som är med i vikarie poolen kan dyka upp är stor anledning till att många väljer privata så dom har mer att säga till om.
  • Anonym (Pers ass..)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 15:49:54 följande:
    Så är det absolut inte i min kommun! Min brukare har 1 timvikarie och 2 "Flexare" som har bredvidgång hos brukare ett antal ggr tills brukaren och vikarien/flexaren känner sig säker. Jag har aldrig under alla mina år (18 för att vara exat) varit med om att kastas in okända till höger och vänster.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Pers ass..) skrev 2016-03-10 22:42:44 följande:

Så är det absolut inte i min kommun! Min brukare har 1 timvikarie och 2 "Flexare" som har bredvidgång hos brukare ett antal ggr tills brukaren och vikarien/flexaren känner sig säker. Jag har aldrig under alla mina år (18 för att vara exat) varit med om att kastas in okända till höger och vänster.

Va bra. Men tyvärr så är det fortfarande ett problem i många kommuner. Bolaget jag jobbar för nu har brukare över hela landet och av dom som tidigare haft kommunen så är det säkert 75% som haft problem med att det dykt upp okända vikarier och att brukaren själv inte får välja sin personal.
  • munjj

Jag jobbade som personlig ass under några år och jag tycker att det fungerar bra när brukare och assisterna har respekt för varandra och kemin fungerar men jag har varit med och hört om brukare som vill ha sexuella tjänster annars får man sparken, vissa vägrar ha hjälpmedel som de behöver, vissa hotar med och sparka folk hit och ditt om man ifrågasätter något som inte fungerar, ...listan är lång. Många bolag som driver assistans bry sig inte vid klagåmol för att de vill inte att brukaren ska byta bolag så det blir assisterna som tar all skit.

• Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 23:48:04 följande:

Va bra. Men tyvärr så är det fortfarande ett problem i många kommuner. Bolaget jag jobbar för nu har brukare över hela landet och av dom som tidigare haft kommunen så är det säkert 75% som haft problem med att det dykt upp okända vikarier och att brukaren själv inte får välja sin personal.

Och precis samma händer i flera privata bolag. Min tråd var inte ämnad till kommunalt vs privat. Även om min egna uppfattning är att vård och assistans ALDRIG ska vara vinstgivande. Alla pengar som "blir över" ska gå till att höja löner eller gå brukarna till nytta. De största bolagen i Sverige går med hundratals miljoner i vinst VARJE ÅR. Men nog om det, någon fler assistent som vill ge sin input?
  • Anonym (mor)

OT (eftersom jag inte jobbar som PA).
    Jag såg ett program på teve om Nina Muhonen. En kvinna som är helt beroende av assistans dygnet runt då hon är totalförlamad och lever med respirator. Hennes assistenter var liksom "skuggor" som smög in och ut och när de inte behövdes satt de i ett annat rum. Jag är full av beundran till alla som orkar vara "skuggor" och typ "osynliga"! Man torde behöva ett enormt starkt psyke och god självkänsla.

Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö