• Anonym (Fralla)

Personlig assistent - arbetsmiljö

Någon annan som jobbat som personlig assistent och haft en brukare som varit den som agerat "närmsta chef"?

Tycker du att det skulle behövas obligatoriska kurser för brukare? Kurser där de får lära sig om arbetsmiljö och arbetstagares rättigheter, samt om mänskliga rättigheter i allmänhet, ömsesidig respekt samt vad en god arbetsmiljö ger för fördelar, för alla.

Själv anser jag att det är helt absurt att tillåta privatisering inom personlig assistans, HELT absurt.

• Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-11 08:21:29 följande:

Och precis samma händer i flera privata bolag. Min tråd var inte ämnad till kommunalt vs privat. Även om min egna uppfattning är att vård och assistans ALDRIG ska vara vinstgivande. Alla pengar som "blir över" ska gå till att höja löner eller gå brukarna till nytta. De största bolagen i Sverige går med hundratals miljoner i vinst VARJE ÅR. Men nog om det, någon fler assistent som vill ge sin input?

Ne det hade ju vart bättre om det inte va vinstdrivande. Men störst i Sverige är humana och frösunda och jag hade inga problem med hjälp från arbetsgivaren när jag jobbade där. Sen kommer JAG och det är ett kooperativ som ger tillbaka all vinst till medlemmarna och anställda.

Jag tror ju inte att en kurs i arbetsmiljö hjälper. Självklart ska brukaren känna till sina rätt och skyldigheter men i många fall (där det är problem) så hjälper det inte att känna till reglerna. Dom kommer ändå att kräva "fel" saker och hota med sparken. Där är det ju anordnare som måste gå in och styra upp. Det är deras ansvar att båda parterna uppfyller sina skyldigheter.
  • Anonym (Assen)

Precis som i alla andra yrken gäller det att välja en seriös arbetsgivare och som är engagerad och satsar på utbildning för både arbetsledare, medarbetsledare och assistenter.

• Anonym (mor)

Menar du detta på fullt allvar? Sexuella tjänster annars sparken? I Sverige på 2000-talet.

• Anonym (Slav)
    Anonym (mor) skrev 2016-03-11 09:46:08 följande:
    Menar du detta på fullt allvar? Sexuella tjänster annars sparken? I Sverige på 2000-talet.
    Välkommen till 2000-talets slavyrke. Helt lagligt dessutom.  
  • Anonym (Assen)
    Anonym (Slav) skrev 2016-03-11 09:56:10 följande:
    Välkommen till 2000-talets slavyrke. Helt lagligt dessutom.  
    Länka gärna till ett domslut där det har bedömts vara lagligt.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-11 09:15:57 följande:

Ne det hade ju vart bättre om det inte va vinstdrivande. Men störst i Sverige är humana och frösunda och jag hade inga problem med hjälp från arbetsgivaren när jag jobbade där. Sen kommer JAG och det är ett kooperativ som ger tillbaka all vinst till medlemmarna och anställda.

Jag tror ju inte att en kurs i arbetsmiljö hjälper. Självklart ska brukaren känna till sina rätt och skyldigheter men i många fall (där det är problem) så hjälper det inte att känna till reglerna. Dom kommer ändå att kräva "fel" saker och hota med sparken. Där är det ju anordnare som måste gå in och styra upp. Det är deras ansvar att båda parterna uppfyller sina skyldigheter.

Kunskap måste alltid vara första steget. Och det ska ske i samband med att assistans godkänns. Eller menar du att utbildning alltid bara är onödig? Eller är det bara inom detta område du tycker det?

Det är mycket lättare att komma till botten med ett problem om alla är någorlunda medvetna om spelreglerna. Dessutom tror jag faktiskt inte att det alltid är av elakhet det blir fel utan pga att personen har svårt med det sociala rent generellt och behöver få höra vad som är ok och inte och hur man får människor att må bra och trivas (och bli långvariga, friska och genuint bry sig om sin brukare).

Mycket text men min fråga till dig skrev jag i början.

(Jag vill inte ha reklam för bolag)
  • Anonym (Fralla)
    munjj skrev 2016-03-11 01:41:10 följande:

Jag jobbade som personlig ass under några år och jag tycker att det fungerar bra när brukare och assisterna har respekt för varandra och kemin fungerar men jag har varit med och hört om brukare som vill ha sexuella tjänster annars får man sparken, vissa vägrar ha hjälpmedel som de behöver, vissa hotar med och sparka folk hit och ditt om man ifrågasätter något som inte fungerar, ...listan är lång. Många bolag som driver assistans bry sig inte vid klagåmol för att de vill inte att brukaren ska byta bolag så det blir assisterna som tar all skit.

Det är det här jag funderat kring och hört många exempel på. En brukares "friheter" kan aldrig vara total OM det inkräktar på andra människors fysiska eller psykiska hälsa. Det bryter mot arbetsmiljölagarna. Arbetstsgarna måste kunna påtala brister utan att det straffar sig. Det är därför det behövs bättre struktur, insyn och inflytande. Jag har märkt att yrket fått sämre och sämre rykte och då måste man göra något åt det. Både för brukares och assistenters skull.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-11 10:55:25 följande:
    Det är det här jag funderat kring och hört många exempel på. En brukares "friheter" kan aldrig vara total OM det inkräktar på andra människors fysiska eller psykiska hälsa. Det bryter mot arbetsmiljölagarna. Arbetstsgarna måste kunna påtala brister utan att det straffar sig. Det är därför det behövs bättre struktur, insyn och inflytande. Jag har märkt att yrket fått sämre och sämre rykte och då måste man göra något åt det. Både för brukares och assistenters skull.
    Så idag finns inga lagar som skyddar en PA som "tvingas" utföra sexuella tjänster? Skrämmande extra allt.

• Anonym (Tidigare assistent)

Mitt första jobb som PA (som 19 åring) hade vissa helt absurda krav, brukaren hade då anlitat kommunen och bytte sedan till ett privat assistansbolag.

Nu har jag börjat plugga till sjuksköterska, så jag har bättre koll på mina rättigheter och även mina skyldigheter. Detta var inte kunskap som jag besatt som 19 åring! Så idag hade mina krav och mina förutsättningar sett väldigt annorlunda ut gällande arbetsvillkor och arbetsmiljö.

Det vore en enorm fördel om assistansbolagen (kommunala/privata) gick ut med tydligare riktlinjer till både brukare och assistenter kring rättigheter/skyldigheter. Inte alla kommer med förkunskap och inte alla vet var de ska leta reda på den informationen.

Men av vad jag har uppfattat så har alltfler assistansbolag (ffa privata) börjat med fler internutbildningar kring personlig assistans för nyanställda assistenter. Det verkar som ett steg i rätt riktning och jag hoppas att det fortsätter så!

• Anonym (Fralla)
    Anonym (mor) skrev 2016-03-11 11:06:12 följande:

Så idag finns inga lagar som skyddar en PA som "tvingas" utföra sexuella tjänster? Skrämmande extra allt.

Anställningstryghet existerar inte (utom inom kommunen). Och där dessa problem finns anställs härna unga tjejer. Personer som känner skam av att bli utnyttjade (gäller f.ö de alla människor), dessutomom av en person med handikapp. Säg den som törs göra en rättsprocess av det. Det är därför även brukare behöver få bli informerade om, och förväntas ta, det ansvar det innebär att vara arbetsledare eller chef. Steg ett: kunskaper.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-11 11:23:10 följande:
    Anställningstryghet existerar inte (utom inom kommunen). Och där dessa problem finns anställs härna unga tjejer. Personer som känner skam av att bli utnyttjade (gäller f.ö de alla människor), dessutomom av en person med handikapp. Säg den som törs göra en rättsprocess av det. Det är därför även brukare behöver få bli informerade om, och förväntas ta, det ansvar det innebär att vara arbetsledare eller chef. Steg ett: kunskaper.
    Fruktansvärt. Jag var själv en gång en ung kvinna som skulle funnit mig i allt och aldrig ens tänkt tanken att jag själv hade ett värde. Tur för branschen att det finns många som jag............................................men sorgligt
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Det går inte) skrev 2016-03-11 11:52:55 följande:

brukare kan vara psykiskt sjuka eller dementa. Agerar de på ett väldigt olämpligt vis måste man ju kontakta chefen men ditt förslag går inte att genomföras angående obligatoriska kurser för brukare. Är man tex dement eller väldigt psykiskt sjuk och har störningar i hjärnan är det omöjligt att sätta dessa människor i en kurs för de kommer antingen glömma eller inte fatta någonting alls. Jag är 19 år och är personlig assistent. Jag ser och lär och lär känna personerna jag tar hand om för att sedan lära mig att inte ta åt mig ut av dom fula saker de ibland kan kläcka ur sig.

Kortfattat. Det du pratar om har vi redan rett ut. Här pratar vi om brukare som är ok i huvudet och som har tydlig arbetsledarroll.
  • Anonym (Fralla)

Fler assistenter som funderat på detta?

Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö