Anonym (ja) skrev 2016-03-11 09:15:57 följande:
Ne det hade ju vart bättre om det inte va vinstdrivande. Men störst i Sverige är humana och frösunda och jag hade inga problem med hjälp från arbetsgivaren när jag jobbade där. Sen kommer JAG och det är ett kooperativ som ger tillbaka all vinst till medlemmarna och anställda.
Jag tror ju inte att en kurs i arbetsmiljö hjälper. Självklart ska brukaren känna till sina rätt och skyldigheter men i många fall (där det är problem) så hjälper det inte att känna till reglerna. Dom kommer ändå att kräva "fel" saker och hota med sparken. Där är det ju anordnare som måste gå in och styra upp. Det är deras ansvar att båda parterna uppfyller sina skyldigheter.
Kunskap måste alltid vara första steget. Och det ska ske i samband med att assistans godkänns. Eller menar du att utbildning alltid bara är onödig? Eller är det bara inom detta område du tycker det?
Det är mycket lättare att komma till botten med ett problem om alla är någorlunda medvetna om spelreglerna. Dessutom tror jag faktiskt inte att det alltid är av elakhet det blir fel utan pga att personen har svårt med det sociala rent generellt och behöver få höra vad som är ok och inte och hur man får människor att må bra och trivas (och bli långvariga, friska och genuint bry sig om sin brukare).
Mycket text men min fråga till dig skrev jag i början.
(Jag vill inte ha reklam för bolag)