• Anonym (varför?)

Älskar inte mitt barn

åh jag vet inte riktigt vart jag ska börja faktiskt. Men jag är rädd för att jag inte älskar mitt barn. Jag känner inte den där rosa skimrande känslan som alla småbarnsföräldrar säger att dom känner. Jag blev inte helt till mig när dottern föddes och vandrade inte på några rosa moln. Hon har vart väldigt lätt sedan hon föddes men ändå kan jag bli så förbannad och bara vilja skrika när hon väl krånglar. Hon är idag 1,5 år. fyller 2 i sommar. Och jag säger till henne att jag älskar henne men jag känner det inte. Det känns som jag ljuger.

jag har inga problem med att lämna bort henne. saknar henne knappt när hon inte är med mig, blir lätt irriterad på henne och känner ibland att hon inte är min. Det känns inte som mitt barn.

Vad är det för fel på mig egentligen? Som sagt hon är ju rätt så stor nu och jag vet inte om jag ens kan ta upp detta med bvc eller vad jag ska göra. Jag har länge funderat på en förlossningsdepression men min man tror inte på det även fast jag berättat hur jag känner.
    Och ja hon är ju rätt så gammal så kan det verkligen vara det?

• Svar på tråden Älskar inte mitt barn
  • Anonym (varför?)
    Anonym (Kärleken) skrev 2016-03-22 19:24:04 följande:

Herregud, kam inte sätta mig in i er situation alls. Så fort min dotter ler , fylls hela mitt hjärta med glädje, när hon pussar mig blir jag den lyckligaste i världen , hon är 1idag och saknar henne om hon sover i 1 timme. Tycker väldigt synd om er som inte får uppleva den obegrenade lyckan och kärleken

Fast där sa du något. När hon pussar mig känner jag som du. Då känner jag kärleken. ????

Och på kvällen när hon gått och lagt sig saknar jag henne efter en timme. Då måste jag gå in och titta på henne och jag vill bara ta upp och krama henne. När hon kommer till oss på natten är det så mysigt och jag drar henne nära mig och kramas. Underbar känsla. Jag kanske bara fokuserat på de dåliga stunderna.
  • Anonym (varför?)
    Anonym (Olika) skrev 2016-03-22 21:13:16 följande:

Kanske ska du söka hjälp, men visst måste det finnas många som inte upplever den där kärleken med en gång eller ens alls. Jag tror att det är relativt vanligt men ack så tabu att nämna. Se bara på svaren här "sök hjälp". Människor är olika känslosamma. Älskar du andra människor?

Ja jag älskar andra människor men inte så där världsomvälvande som man läser om. Det är nog kanske bara mitt sätt att älska på. Jag har nu när jag läst era kommentarer kommit underfund med visa saker. Det är nog bilden av hur andra målar upp det som gör mig osäker. När min dotter kommer fram och ger mig en stor blöt puss blir jag helt varm inombords. När hon slänger dig om min hals när jag kommer hem känner jag det också. Att ligga och läsa saga är det mysigaste som finns och när hon somnat vill jag bara gå och krama henne igen.

Så det kanske finns lite där. Bara på ett annat sätt än andra beskriver?
  • Anonym (varför?)
    Anonym (Family) skrev 2016-03-23 01:03:03 följande:

Det finns allt  gott om exempel från så väl innevarande som historisk tid på föräldrar av båda könen som varit märkligt likgiltiga för sina barn. Inga förlossningsdepressioner eller liknande, de har inte haft några varmare känslor för sina barn helt enkelt. Kanske har en del helt saknat förmågan att knyta an till andra - en defekt i deras känsloliv.  Min farmor, för att ta ett exempel, var mycket sval, ja ointresserad av sina barn och sedermera av barnbarn, men älskade min farfar passionerat. Hon såg bara honom, barnen fick en barnjungfru ta hand om. ja, det fanns sådana på den tiden. En kvinnlig arbetskamrat packade en dag sin väska och lämnade sin man och sina två barn i lågstadieåldern. Hon ville inte ha barnen längre, hon hade inget att säga dem förklarade hon när hon också lämnade sin arbetsplats för ett nytt liv någon annanstans.
    Så visst finns det de som inte känner något särskilt för sina barn. Vi ska nog inte döma, för vad som ligger bakom kan faktiskt vara stor tragik eller stor brist på något.

jag tror du är inne på något. Nu känner ju jag något för mitt barn. inte likgiltighet. Men min mamma är precis som du beskriver väldigt sval och har alltid varit. så har även mormor varit mot min mamma om jag förstår det rätt. Hon tycker om oss men är inte kärleksfull. mormor alltså.
    Och jag är så fruktansvärt rädd att bli som dom så du kan inte ana. Det är därför jag verkligen försöker att komma ifrån dessa känslor och siom sagt nu när jag fått lite inblick i det så känner jag ändå att kärleken nog finns där. vid vissa tillfällen känner jag det bara det att jag inte tänkt på det. När man får en stor puss eller när hon slänger sig om min hals då svämmar hjärtat över. jag tror att det kanske är så att jag är orolig för att jag inte känner så jämt. men det kanske är normalt?
  • Anonym (varför?)
    MaryM skrev 2016-03-23 06:17:02 följande:

TS hur nöjd är du egentligen med att gå hemma i ett och ett halvt år? Det kan inte vara allmän frustrationen som även den hämmar dina känslor för dottern?

jo jag börjar också tro det. och bvc när jag pratade med dom trodde lite samma sak. jag kommer vara hemma tills hon är strax över 2 år och tro mig det kommer jag inte göra med nästa barn. men jag försöker extrajobba så mycket jag kan nu så jag får komma iväg och göra annat också. Jag är mycket gladare när jag kommer hem så jag är nog inte ämnad för att vara hemma helt enkelt.

• Anonym (varför?)

Tack så jätte för all insikt ni har gett mig och jag pratade även med bvc som även dom gav mig lite klarhet i situationen. Och det jag har kommit fram till genom allt detta är.

Jag är galet frustrerad av att vara hemma och jag mår som bäst när jag kommer hem då jag har kommit iväg och jobbat eller liknande. Då saknar jag verkligen min familj.

Jag kommer inte vara hemma lika länge vid nästa barn.

jag har helt klart för höga krav på mig själv och har intalat mig hur det ska kännas utifrån andras upplevelser när det i själva verket känns på ett helt annat sätt för mig när jag älskar någon.

Det finns tillfällen nu när jag reflekterat lite då mitt hjärta faktiskt svämmar över. När dottern ger mig största pussen, när hon slänger sig om min hals eller när hon bara kramar om mig så där riktigt hårt. Även när vi läser sagor. Det är helt underbart. Och när hon sover så vill jag bara ta upp henne igen och krama henne.
    Jag tycker om att somna själv men det bästa som finns är när man sovit några timmar och dom där små tassande stegen kommer och hon vill upp i sängen.

Att se henne le och höra när hon sjunger är också sådana saker som är helt underbara och man blir helt varm i kroppen. Jag tror helt enkelt att jag måste se mer till det positiva och inte bara till min frustration.

Men tack igen för alla kloka tankar och alla ni som inte dömmer. Min dotter är det bästa som finns även fast jag ibland har svårt att se det positiva och inte har riktigt koll på mina egna känslor.

• MaryM
    Anonym (varför?) skrev 2016-03-23 10:01:28 följande:

Tack så jätte för all insikt ni har gett mig och jag pratade även med bvc som även dom gav mig lite klarhet i situationen. Och det jag har kommit fram till genom allt detta är.

Jag är galet frustrerad av att vara hemma och jag mår som bäst när jag kommer hem då jag har kommit iväg och jobbat eller liknande. Då saknar jag verkligen min familj.

Jag kommer inte vara hemma lika länge vid nästa barn.

jag har helt klart för höga krav på mig själv och har intalat mig hur det ska kännas utifrån andras upplevelser när det i själva verket känns på ett helt annat sätt för mig när jag älskar någon.

Det finns tillfällen nu när jag reflekterat lite då mitt hjärta faktiskt svämmar över. När dottern ger mig största pussen, när hon slänger sig om min hals eller när hon bara kramar om mig så där riktigt hårt. Även när vi läser sagor. Det är helt underbart. Och när hon sover så vill jag bara ta upp henne igen och krama henne.

Jag tycker om att somna själv men det bästa som finns är när man sovit några timmar och dom där små tassande stegen kommer och hon vill upp i sängen.

Att se henne le och höra när hon sjunger är också sådana saker som är helt underbara och man blir helt varm i kroppen. Jag tror helt enkelt att jag måste se mer till det positiva och inte bara till min frustration.

Men tack igen för alla kloka tankar och alla ni som inte dömmer. Min dotter är det bästa som finns även fast jag ibland har svårt att se det positiva och inte har riktigt koll på mina egna känslor.

Du låter helt normal TS. Alla föräldrar är irriterade på sina barn ibland.

Måste du verkligen vara hemma ytterligare ett halvår? Kan inte dottern börja på förskola tidigare?

Jag hade blivit galen av att gå hemma så länge kan jag säga. Var hemma 10 månader med båda barnen. ( sen tog deras pappa över). Kan pappan vara hemma om det inte funkar med förskola tidigare?
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (varför?)
    MaryM skrev 2016-03-23 10:27:39 följande:

Du låter helt normal TS. Alla föräldrar är irriterade på sina barn ibland.

Måste du verkligen vara hemma ytterligare ett halvår? Kan inte dottern börja på förskola tidigare?

Jag hade blivit galen av att gå hemma så länge kan jag säga. Var hemma 10 månader med båda barnen. ( sen tog deras pappa över). Kan pappan vara hemma om det inte funkar med förskola tidigare?

Tack så mycket. Alltså det spelar egentligen ingen roll som så. Men vi får inte plats tidigare skulle jag tro och från juni fram till inskolning är min man ledig ändå då han har semester så egentligen bara 2 månader kvar. Och jag jobbar ju en del och pluggar. Åker iväg på seminarium och föreläsningar och mannen jobbar bara 80% så det går rätt bra ändå. Känns som det är bäst att hålla sig till planen.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Mysan) skrev 2016-03-23 01:58:08 följande:

Men orka gå in i en tråd enbart för att klaga på de som faktiskt försöker ge råd.

Orka gå in i en tråd för att klaga på ett inlägg som skrevs för flera dagar sen.
  • Anonym (En pappa)
    Anonym (Du) skrev 2016-03-23 16:49:57 följande:

Orka gå in i en tråd för att klaga på ett inlägg som skrevs för flera dagar sen.

Jobbigt att få kritik från utestående?
  • 1234568
    Anonym (Kärleken) skrev 2016-03-22 19:24:04 följande:

Herregud, kam inte sätta mig in i er situation alls. Så fort min dotter ler , fylls hela mitt hjärta med glädje, när hon pussar mig blir jag den lyckligaste i världen , hon är 1idag och saknar henne om hon sover i 1 timme. Tycker väldigt synd om er som inte får uppleva den obegrenade lyckan och kärleken

Saknar henne när hon sover en timme? Herregud...dom skönaste timmarna på dagen är dom 2 timmar mina sover (tvillingar). Och jag tror absolut att 95% av alla föräldrar kan skriva under på att dom känner så!

Älskar mina barn högt. Men det är skönt när dom somnar på dagen/kvällen och jag får sätta mig en stund i tysthet med en kopp kaffe. Eller slumra till en stund på soffan..ha lite egen tid och andas!
Svar på tråden Älskar inte mitt barn