• LyCKa55

BF December 2016

Jag tänkte på det här med moderskapsintyget(det man får efter RUL att skicka till FK). När får man det? På RUL eller efter? Eller skickar de till FK? min s inte o ingen har sagt nåt...

• LyCKa55

Igår kände min sambo en spark för första gången denna graviditet???? Så kul att kunna dela det med nån! Sen är han inte jättebrydd men det är ju andra barnet så jag antar det är därför. Fast han är lite sån.

Han hade kunnat känna tidigare om han haft handen kvar mer än 15sekunder åt gången????

• LyCKa55

Idag köpte vi en Babytravel syskonvagn för 800:-. Fb-loppisar är bra:) Verkar jättebra men sen då i begagnat skick. Dock verkar ett hjul skramla lite men det går säkert att fixa. För den pengen kan man ju fixa vissa saker

• LyCKa55
    Andan skrev 2016-08-03 10:51:06 följande:

Hej alla!

Jag har det jobbigt med hjärtklappning, ligger i sängen sedan 1 timme med en vilopuls på 110. Helt oförändrad trots att jag ligger stilla och slummrar till... Antar att detta är normalt, men jag tycker att det är så fruktansvärt obehagligt.

BM säger att det är pga den ökade blodvolymen.

Någon som känner igen sig?

Är i vecka 21 :)

Jag har haft problem med dubbelslag och att hjärtat slår konstigt till o från sen jag väntade sonen för 3år sen. Det har varit lugnt emellan graviditeterna men blivit mer nu igen. Jag har visserligen inte jättesnabb puls utan som sagt att det plötsligt slår hårt o sen hoppar över ett slag osv. Har gjort ett antal EKG:n o det är normalt tydligen. Min mamma har samma problem och min morfar.
  • LyCKa55

Vi har köpt en syskonvagn som jag skrev tidigare o igår hittade jag en superfin liggdel i färgen petrol till Emmaljunga nitro/ozone-chassit som jag ska köpa av min kompis. Sen kommer jag komplettera med sittdel när det blir aktuellt. Så behöver man inte köpa allt på en gång:) Fast vi har en Brio Smile sen innan som också är bra. Men jag vill testa en Emmaljunga med då jag ville ha det från början med sonen men det fick bli en Brio för att vi hade så liten bil.

• LyCKa55
    Javas skrev 2016-08-04 14:37:38 följande:

Vi klurar på namn till lillbönan i magen, det är ju supersvårt! Är det någon av er som har bra idéer eller redan bestämt? Vi har en Algot sen tidigare, vet inte kön på liten :)

Det är svåårt med namn! Vi har funderingar på Sackarias och Julius. Jag gillar Milton också.

Här är föresten en bild på lilla magen:)
  • LyCKa55

Ni som har moderkakan i framvägg ska vara glada för jag har den i bakvägg o känner istället precis allt! Minst sagt obehagligt vissa gånger. Undrar hur det ska bli när den blir dubbelt så stor.

Idag har jag haft en del sammandragningar. Har inte haft några innan vad jag vet. O detta var en hel del under en timma. Blev riktigt orolig. Det gjorde ont vissa gånger. Men jag har ringt BM o det ska va okej. Får vänta o se o hoppas det inte blir mer eller värre. Det gick över efter den där timmen men jag ska nog va lugn med att anstränga mig

• LyCKa55

Nu har jag varit på förlossninge en sväng för kontroll då jag haft sammandragningar.

Fick höra hjärtljudet för första gången. Fick även göra ett väldigt kort ultrsljud där man såg hjärtat slå. Han rörde sig inte så mycket men efter att läkaren buffat rörde den sig och sen när det va klart fick jag sparkar där innifrån.

Blidtrycket va bra.

Fick antibiotika utskrivet för UVI trots att de inte får svar förrän om två-tre dagar. Tyckte jag va skumt men det är väl det de misstänker har triggat sammandragningarna. Kul med UVI nr2 denna grav redan... Och som sagt GBS

• LyCKa55
    Ledilnaan skrev 2016-08-06 15:41:21 följande:

Har aldrig hört att man kan få rosa kiss av jordgubbar, tycker du ska ringa till 1177 och fråga.Jag ska teckna utökad hos TryggHansa då jag har alla försäkringar där och hade den med mina andra tre barn. Har aldrig haft några problem med dem.

Var på RUL i veckan, moderkakan i framvägg, vilket förklarar varför jag inte känt så mycket, bara enstaka små puffar ibland.

Fick det även bekräftat att det är en fjärde liten pojk i magen. Lite fräckt att ha 4 söner, samtidigt som jag är lite ledsen över att jag aldrig kommer få en dotter. Men jag längtar väldigt efter min fjärde son, speciellt efter man fick se honom sparka därinne. Ska tillbaka på tisdag då hon inte fick så bra bild på hjärtat som hon ville, han ligger lite dumt därinne, så förhoppningsvis har han ändrat läge på tisdag.

Direkt efter RULet åkte vi och kollade barnvagnen, och jag kunde såklart inte hålla mig så det blev en Emmaljunga Nitro -15, med blå/lime liggdel och grön sittdel, jättesnygg till kanonpris, bara 4500kr. Hade tänkte köpa vagn begagnat, men kunde inte låta bli när jag såg vagnen och priset.

Förstår att man känner sig lätt deppig över att inte få nån dotter. Tycker det räcker med att jag väntar andra sonen. Men självklart är det underbart ändå. Men som sagt kan man inte låta bli att bli något besviken.

Bra val av vagn! Ville ha en Emnaljunga sist men fick inte plats med den i vår bagage o hade nyligen köpt ny bil(bra planering). Nu har vi kvar vår Brio Smile men jag köper en Emnaljunga Nitro/ozone också. Så jag får prova. Blir liksom den chansen man får. Som jag tror o känner nu iaf;)
  • LyCKa55
    Y o L o skrev 2016-08-06 19:14:14 följande:

Hehe är det bara jag som är överlycklig över att få ett en till med samma kön som första? Tycker det känns jättekul med just en lillasyster till min dotter :)

Vet inte om det kanske är en annan sak med tjejer, just för att man är tjej själv. Jag kommer aldrig få köpa de där söta rosa kläderna o klänningarna, gå o shoppa med en dotter, ha mera liknande intressen osv. Sen kan ju killar gilla det med men det är inte samma sak. Killar öppnar sig inte lika mycket o vil ofta inte prata lika mycket om saker osv. Nu menar jag generellt. Jag skulle tyckt det va kul att få en dotter iaf. Tror banden till en dotter är aningen starkare
  • LyCKa55
    Fian88 skrev 2016-08-06 22:08:21 följande:

Fast det finns ju ingenting som säger att din dotter skulle gilla det:). Bara för att man är tjej så gillar man ju inte automatiskt rosa och shopping. Jag har aldrig gjort det tex;). Och de tjejerna jag umgåtts med har inte heller varit "tjejtjejer". Dumt att ha massa förutfattade meningar om kön kan jag tycka, det är ju så gamla och föråldrade könsroller osv får leva kvar. Och att killar öppnar sig mindre än tjejer och att man som kvinna skulle få ett starkare band till en dotter är rent ut sagt skitsnack tror jag. Du får förlåta men blir lite mörkrädd när man faktiskt applicerar olika egenskaper utefter kön på det sättet. Om du automatiskt tänker att din son ändå inte kommer öppna sig särskilt mycket så kommer du heller inte bjuda in till det lika mycket och där skapar du ett beteende som inte nödvändigtvis funnits där från början. Barn är individer och har aldrig tänkt att min son kommer bli på ett visst sätt bara för att han har snopp och inte snippa.

Det är så tråkigt numera att såfort man uttalar sig om något som har med kön att göra så ska det bli sura miner o prat om känsneutralt o hen osv. Alla måste inte tycka så för att samhället bestämt sig för att alla är precis likadana oavsett kön. Klart det inte avgör alla ens egenskaper men vi har faktiskt olika kön o det ger vissa skillnader.

Alla är som sagt olika o jag är tyvärr inte sån att jag tycker som alla andra o då får man en massa skit.

Självklart kan en son ha en jättenära relation med sin mamma o öppna sig osv. Det är ju individuellt men av egen erfarenhet tycker jag man som mor o dotter får en speciellt relation för att man har samma utformning på kroppen, man ställs inför samma saker som sin mamma osv. Mens, p-piller, vara gravid, föda barn osv. Min sambo är nära sin mamma men de pratar ändå sällan o han berättar inte jättemycket om hur det går med graviditeten osv så hans mamma ringer mig o pratar om det ibland. Han kan ju inte svara på hur det känns o är o hur jag som tjej upplever det mm.

Du får tycka jag är gammaldags i mitt sätt att tänka, det bryr inte jag mig om o kommer inte ändra på. Tycker det är så tråkigt att man inte ska få tycka o känna som man vill i en sån här grupp utan att bli påhoppad. Hade en jättebra stöttande grupp när jag väntade första sonen, tyvärr känns inte detta likadant
  • LyCKa55
    julon skrev 2016-08-06 20:17:16 följande:

Jag hade lika gärna haft tre pojkar, trodde först att det var pojke i magen nu men det var en tjej :) Min kille har mycket bättre och öppnare relation till sin mamma än jag till min så tror inte att det blir starkare band till dotter än son :) De rings varje dag, pratar öppet och kärleksfullt osv, själv ringer jag väldigt sällan min mamma, men alltid pappa :) 

Härligt att det är så. Jag menar inte att alla killar är så men det är mer vanligt bland de jag känner att de inte är lika öppna med allt. Min sambo är nära sin mamma fast de pratar rätt sällan o han berättar inte allt. Jag pratar med mamma ett par gånger i veckan o vi pratar om allt. Mina bröder är också ofta hos mina föräldrar men de pratar inte känslor o relationer osv. Bara om nåt verkligen är jättejobbigt eller akut. Men självklart är det olika
  • LyCKa55

Riktigt tråkigt att man inte ska få tycka o tänka som man vill. Tyckte som sagt denna gruppen va sådär o att man inte fick svar o reaktioner på det man skrev innan men detta har gjort att jag känner att det inte är nåt för mig att engagera mig i och delta i. Sjukt tråkigt. Men som sagt, jag kan ju välja att avstå från att ta del av elaka kommentarer o nedtryckningar, vilket jag gör nu.

Denna gruppen är inget att lägga ner tid o energi på. Tråkigt med er som varit bra o trevliga men jag tänker inte ta vad som helst.

• LyCKa55
    Gabriella89 skrev 2016-08-07 11:16:24 följande:

Har man målat upp en bild i sitt huvud av vem barnet i magen är och att det sedan visar sig att inte stämma så får väl vem som helst känns så. Istället för att predika om sin inställning till genus och trampa på någon så kan man kanske skriva "vad tråkigt att du känner så". Här kan vi väl hitta bättre sätt att stötta varandra. Vi är alla gravida och vi har olika tycken och olika sätt att hantera våra graviditeter och olika sätt att förhålla oss till våra ofödda barn. Här behövs en accepterande och lyssnande inställning, annars kommer denna tråd bli så himla tråkig.

Himla skönt att läsa ditt inlägg och någon som har lite samma tänk som en själv. Vet inte varför allt måste tas så allvarligt och att man inte bara kan acceptera att alla är olika beroende på bakgrund, uppväxt och upplevelser man har i bagaget. Som sagt tror jag att jag lämnar den här gruppen då jag blir mer upprörd än stöttad o håller mig till dem jag lärde känna när jag väntade första barnet. Synd bara att det ska vara så!

Jag som omföderska har inte samma behov av en sån här grupp som förstföderskorna. Jag hoppas ni finner nån stöttning annars sök er till en annan grupp. Finns härliga o stöttande människor där ute med
Svar på tråden BF December 2016