• LyCKa55

BF December 2016

Ingensmamma skrev 2016-04-10 16:57:42 följande:

Hej! Jo det är första barnet. Och förmodligen vår enda graviditet eftersom vi gjort ivf och för att göra en lång historia kort så är den lilla ärtan i min mage resultatet av fyndet av en enda spermie och ett ägg. Det är säkert därför som jag är extra känslig; vetskapen om att om det skiter sig så får man ingen mer chans. Skulle bara vilja njuta, men det är svårt när alla symtom försvunnit. Och att läsa här på familjeliv är ju som att bjuda sig själv på ett mental breakdown eftersom det i står i varenda tråd i ämnet står att det är tecken på missfall :(.

Men jag ska inte lägga sorti på stämningen här inne med mitt deppande! Jag återkommer när jag vet om jag får behålla ärtan eller inte! Kram

Åh va tufft! Kan ju inte säga att jag ka sätta mig in i situationen då vi blivit gravida med en gång de här två gångerna.

Men försök tänka positivt. Det är det enda man kan göra. Hoppas verkligen det går bra för er! Håller tummarna!
  • LyCKa55
    etttvatrefyra skrev 2016-04-11 06:28:47 följande:

Hej & grattis alla ny plussande mammor.

29 år gravid med andra barnet.

Det har minst sagt varit en berg och dalbana här, IVF försök , utomkvedshavandeskap i november och ett ledsamt missfall i februari.

Äntligen ett nyss plus på Stickan, även denna gången otroligt nog på naturlig väg.

Det är väldigt nytt och har BF 21/12

Sist gjorde BF oktober en sluten grupp på Facebook, vad säger ni andra om detta? Lättare att skriva och se inläggen .. Jag gör gärna en.

Ha en fin dag :)

Hej! Stackare som fått både utomkveds och missfall. Jag undrar lite hur det kändes med utomkvedahavandeskap? Jag har säkert inte det men man är ju nojjig o orolig av sig. Känns som var o varannan haft där här på FL men i verkligheten vet jag ingen. Kan inte va jättevanligt va?
  • LyCKa55

Tänkte på när ni andra tänker berätta på jobbet? Ja berättade i v.7 sist ifall jag skulle må dåligt. Nu funderar jag på att försöka skjuta på det lite. Men veror på hur jag mår. Jobbar med kunder hela dagarna så det blir lite jobbigt att må dåligt eller om nåt händer o man måste åka hem eller till gyn eller nåt

• LyCKa55
    Knyttan skrev 2016-04-11 19:49:32 följande:

Jag är lärare och det är skitkass i kombo med graviditetsillamående :s Förra graviditeten var jag tvungen att sjukskriva mig en vecka i v. 8 för jag var så rädd att behöva kräkas på en lektion. Och dessutom orkade jag inte med konflikterna med en jobbig klass jag hade vid tillfället rent psykiskt. Så då fick jag ju berätta för chefen...

Denna gång är läget lite annorlunda, jobbar på gymnasiet nu (= färre konflikter) men dessutom har jag bara vikariat nu så vill inte berätta "för tidigt" så att säga...

Okej. Jag kräktes jättemycket sist. Fick springa ut från undersökningsrummet o ursäkta mig o gå o kräkas. Fick upp frukosten och lunchen. Detta i typ 5veckor. Fattar inte hur jag orkade. Blir det så nu kommer jag be om tabletter mot illamående o ev sjuksrivning några veckor
  • LyCKa55
    busmonstret skrev 2016-04-11 19:32:11 följande:

Jag hade tänkt vänta till efter ul eller så länge som jag känner att jag mår bra., eller relativt bra iaf :) jobbar också med kunder och hittills är de ganska lugnt på jobbet och har bara mått illa en gång på jobbet än. peppar, peppar!

Sist när jag va gravid fick jag en blödning i v.7. Hade tänkt berätta men fick göra det o sen typ säga direkt efter att jag fått en blödning. Var jättenervös. Det va inte direkt så jag tänkt mig presentera det. Skulle vilja slippa det den här gången. Vill därför tala om det rätt tidigt ifall nåt händer så de vet varför jag mår dåligt eller att jag kan säga att jag fått en blödning o måste hem eller nåt
  • LyCKa55
    Tess1990 skrev 2016-04-12 16:28:01 följande:

Är det någon annan som upplevt lite "negativa" tankar om att få just i december?

Missförstå mig inte!

Är glad att jag är gravid, det var ingen självklarhet att det skulle hända igen, men det tog sig så otroligt fort!

Är nervös för amningen, det funkade inte förra gången så vill verkligen att den funkar nu! Men kommer ju vara kallt och sen bli kallare, rädd för mjölkstockning eller problem med att amma när vi är ute, vill inte sitta hemma hela vintern

Och sen de att släkten kommer ge kombinerad födelsedagspresent/julklapp och bara komma på besök en gång, rädd för att barnet kommer tycka de suger att fylla så nära julafton

Jagcförstår prwcis vad du menar! Jag funderade på om vi skulle vänta en månad just för att barnet ska slippa va typ ett år yngre än andra jämnåriga osv. De har ju liksom en liten uppförsbacke att jobba mot redan från början.

Det där med amningen tänkte jag inte på. Fick dock aldrig mjölkstockning sist. Va rätt segt att inte våga bada på sommaren pga rädsla för det. Det blir ju inte så den här gången om inte den lille vill amma länge. Men sist kunde jag sluta vid 7,5mån
  • LyCKa55

Varit hos BM på första besöket idag. Hälsosamtal, tog vikt o blodtryck. Frågade om det här med blödningar. Är så orolig för det. Fick två när jag väntade sonen. Dock bara lite på pappret när ja va på toa. Hon sa att om det är som mens i mängd och man har ont som mensvär så är det mest troligen missfall. Men mindre blödningar kan man ha

• LyCKa55
    Tess1990 skrev 2016-04-19 16:08:47 följande:

Var på hälsosamtal idag

Satt och pratade över 1 timme!

Började gråta när jag berättade om förlossningen med sonen, fortfarande känsligt :/

Men de gick bra, ska få gå på extra kontroller pga. Mitt illamående, att mitt blodtryck gick upp i slutet förra gången och för att förbereda så förlossningen inte blir som förra gången.

Nästa gång ska jag få göra massa extra blodprover (kolla om sköldkörteln orsakar illamåendet) och göra cellprov (läskigt)

10e maj blir de

Kan inte fatta att karusellen är igång igen!

Vad var det som var tufft med förra förlossningen då?

Hur illamående var du då? Det måste varit allvarligt om du ska gå extra pga det. Själv kräktes jag hela tiden mellan v.11-v.16 men inga extra kontroller för det. Hoppas jag slipper det den här gången. Annars ska jag nog be om nån tablett mot det
  • LyCKa55
    Tess1990 skrev 2016-04-19 19:58:18 följande:

Förlossningen blev väldigt utdragen, fick värkstorm och var tvungen att åka långt bort till en främmande stad med blåljus ambulans, fick inte smärtlindrande i tid, värkstimulerande dropp, extremt smärtsam förlossning, väldigt kort navelsträng så jag fick inte ta upp honom på bröstet, dom klippte navelsträngen tidigare än vad vi ville, han andades dåligt efter en stund så dom sprang iväg och jag visste inte något, han mådde sen bra men jag fick en stört blödning, några minuter till och jag hade kunnat dö.. mådde väldigt dåligt

Fick ingen/dålig hjälp med amningen som gick åt helvetet..

Fick även en förlossningsdepression och vände inte förren han blev 10 månader..

Jag kräktes i princip varje dag i 8 månader med sonen, skadade även halsen av det, och samma sak andra gången jag var gravid, kräktes hela tiden

Nu har jag bara kräkts en gång men mår fruktansvärt illa hela tiden.. tar postafen och provat varje knep i boken, inget hjälper (därför dom ska kolla upp min sköldkörtel noga också)

Barnmorskan bedömde iaf att jag ska gå på extra kontroller och det känns väldigt bra.

Okej, ja den förlossningen lät ju inte kul. Förstår om de måste hålla lite extra koll då eller iaf va berädda vid förlossningen. Du funderar inte på kejsarsnitt då? Borde du ju kunna få.

Det var lite värre illamående då ja. Jag har problem med sköldkörteln. Hade jag sist med men tar medicin. Ingen som sagt att det kan påverka. Men som sagt, jag medicinerar ju
  • LyCKa55

Hej allihopa. Hopas ni kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

För ca 2veckor sedan fick jag rejält ont i magen, typ som mensvärk fast inte riktigt det heller. Kändes som livmodern. Men det gick över efter kanske en halvtimma 45min. Jag hade svårt att koncentrera mig på nåt annat eller va fokuserad o med när nån sa nåt. Tänkte att nu får jag missfall. Men det gick som sagt över.

Igår fick jag samma smärta fast lindrigare. Var då på jobbet så det va lite jobbigt att "vara med" om ni förstår vad jag menar. Blev lite borta. Sen cyklade jag hem o efter det försvann det. Nån som känner igen sig? Var typ en molande smärta i livmodern(tror jag). Inga hugg eller på nåt specifikt ställe.

Har IBS(typ lättirriterad tarm) så jag tänker ju att det kan ha med det att göra också men det kändes inte som magen.

Har inte haft några blödningar. Blir rädd för MA eller ev MF som är på gång...

Svar på tråden BF December 2016