• Andan

BF December 2016

Vi säger så :)

Mariro skrev 2016-06-13 14:43:03 följande:

Då säger vi att det blev ett missförstånd. Ledsen att du tog så illa vid dig. Klart att ordet ska vara fritt, det är ju vad detta forum är till för :)

Mitt uttalande kan dock inte ha setts som en fingervisning då jag endast refererade till mig själv och inte använde ordet man, men antar att det blir en tolkningsfråga. 

Och är det en känslig fråga för en själv, så kanske den blir ännu mer känslig då någon annan uttalar sig om det, och man tar till sig lite för mycket. Första gången för mig allt det här, och jag är rätt nojjig som person. Men jag är ledsen, igen, och det är klart att det inte ska finnas onödig negativitet här! :)  

• Andan

Inte än, är dock bara i 13+5. Men de lär dröja då jag har moderkakan i framvägg :(

Y o L o skrev 2016-06-21 10:42:55 följande:

Härligt, känt något av bebisen än?

• Andan

Finns lite överallt! Men på vårdcentralens sjukgymnastik kostar de bara 80 pix :)

sadiakhaddar skrev 2016-06-24 11:52:42 följande:

Får man bäcken bälte från mvc eller köper jag själv? i så fall är det ju bara online svårt att veta storlek. Har så himla ont i ryggen :(

• Andan

Moderskapsintyget har jag för mig att man får ifrån bm i vecka 20...

Semesterhar du rätt att plocka ut som du vill pch när du vill.

Innan ditt barn fyller 1 år får du ta ut så få dagar alt inga alls. Men då barnet är 1 år måste man ta it minst 5 dagar i veckan.

Sist jag var f-ledig så ansökte jag om dagar veckan innan bara, kan inte komma ihåg att man måste "berätta hur man tänkt" innan man fått barn.

Men visst är det en djungel, och regler hinner säkert ändras mellan syskon!

Mariro skrev 2016-06-30 10:44:12 följande:

Har någon börjat tänka på föräldraledighet och så? Jag är helt ny inom det så det känns som en jättedjungel! Har sett att det finns en funktion där man kan fylla i och få ut ungefärligt belopp, men det är ändå många frågor som kvarstår:

typ, när får man moderskapsintyget som man måste skicka in till FK?

Eller kan man göra ändringar i sin ansökan om man under föräldraledigheten inser att man vill göra annorlunda?

Och har man fortfarande rätt till semester från sitt vanliga jobb, så att man slipper ta ut det i föräldradagar?

När hade ni tänkt fylla i och skicka in allt det där?

• Andan

Härligt att du mår bra! Är inget stort fan av värmen, men vägrar klaga på sommaren ????

Vi frågade vår bm om det var ok att ta med vår son på 3 år på rul, då vi inte har släkt boende i samma stad till barnvakt. BM sa trevligt att det inte är att rekomendera då hon vill ha mörkt och tyst när hon mäter. Samt att man kan få ta emot "dåliga nyheter" om man har riktigt otur, och då vill ser de hälst att barnen inte är med om möjligt.

Men säkert olika överallt....

Lycka till med RUL, vi ska gå på torsdag ????

Javas skrev 2016-07-25 13:24:24 följande:

Jag mår superbra i värmen, älskar när det är varmt, att dricka isvatten och äta glass och melon :)

RUL imorgon, det behöver jag verkligen för att kunna börja tro på graviditeten, är det någon här som vet om det är okej att ta med barn på UL?

• Andan

Har varit på RUL idag, UNDERBART! Har inte känns bebis så mkt då jag har mk i fram, men bebis mådde bra och rörde sig som attan utan att jag kände. Försökte se kön men hen ville INTE visa upp sig trots 3 försök under 45 min ultraljud.

BM skulle ta en kik vid nästa besök vecka 25.

Vi har köpt en ny vagn, känns som att priserna på rel nya beg är ganska höga. Då känns det mer värt med en ny som har garanti.

Någon som ska ansöka om havandeskap?

Jag ska men kommer inte ihåg när jag gjorde det med min son...

• Andan

Jag har rätt stor mage, men kan ha de flesta klänningar fortfarande.

Mitt tips är asos.com, mkt fina mammakläder! Snabb frakt!

frkvilljunu skrev 2016-07-29 14:50:53 följande:

Börjar noja lite över kläder till en själv...Nu är det ju rätt tacksamt väder för klänningar osv men vad ska jag klä mig i höst/vinter. Hur mycket mammakläder behöver man?

Ska dessutom på bröllop om ett par veckor ocg har inte något att ta på mig. Tycker inte jag hittar mammakläder som är fina nog eller vad man ska säga.känner mig mest obekväm i det mesta nu.blä.

• Andan

Hej alla!

Jag har det jobbigt med hjärtklappning, ligger i sängen sedan 1 timme med en vilopuls på 110. Helt oförändrad trots att jag ligger stilla och slummrar till... Antar att detta är normalt, men jag tycker att det är så fruktansvärt obehagligt.

BM säger att det är pga den ökade blodvolymen.

Någon som känner igen sig?

Är i vecka 21 :)

• Andan
    Cossi skrev 2016-08-04 19:51:37 följande:

Hur har det gått med dig idag? Det är obehagligt när hjärtat rusar, jag får det också ibland. Oftast lugnar det ner sig när jag ligger. Så fort jag bara ställer mig upp får jag en puls på 110-120. Har problem med lågt tryck så är väl delvis orsaken. Mycket extraslag också. Viktigt att kolla blodvärdet så det inte är för lågt. Har du ofta så hög vilopuls borde du få träffa en läkare och göra ekg.

Tack men det är samma, suttit i soffan sedan en timme innan dess ett lugnt bad ändå har jag en puls på 90 vilket inte händer ofta.

Jag har påtalat detta hos bm flera ggr men hon säger bara att de e vanligt...

Har inte kollat mitt blodtryck på ett tag, kanske ska jag ringa o kolla med henne?

Jag tänker att det är vanligt att de rusar som du säger av att tex resa sig upp, gå i trappor etc. Men inte att det ska vara så konstant. Otroligt stressande, blir ju som ett ont hjul då man blir orolig haha.

Hoppad att du mår bättre :)
  • Andan
    Seaflower skrev 2016-08-05 08:24:36 följande:

Är det någon mer än jag som fortfarande inte känner några sparkar eller rörelser? Jag går in i v 20 imorgon och känner mer och mer att jag inbillar mig allting..

Har rul på tisdag och har börjat tänka på hur jag kommer reagera när/om de säger att det inte lever något där inne, och det känns ju jättetråkigt att tänka så. Det tar ju udden av hela graviditeten..

Imorgon ska vi på en stor släktfest och alla kommer ju säga Ååh va mysigt osv osv och jag kommer bara känna mig som en bluff typ

Lite negativt inlägg men jag fattar inte varför jag inte känner något med andra barnet i snart v 20 medan en del andra skriver hur det lever loppan där inne.

Kan inte njuta av detta fullt ut och då är man ändå snart halvvägs!

Jag är i vecka 21 och har moderkakan i framvägg, jag kan känna rörelser om jag ligger stilla och känner efter, men det är inga starka rörelser. Vissa dagar känner jag hen inte alls :(

Jag känner med dig för man vill ju bara få det bekräftat att hen mår bra!

Men även jag har sett på rul hur den spjänar med benen upp mot magen utan att känna det...

Sparkarna kommer, försök att njuta av din grav även om jag VET att det är svårt <3
Svar på tråden BF December 2016