• Andan

BF December 2016

Seaflower skrev 2016-08-09 11:04:43 följande:

Hej tjejer! Det är inga glada besked jag kommer med nu.. Har vart på rul nu och bebis i magen ville inte vara med längre och slutade antagligen att leva i v 15, bara att min kropp inte fattat det än. Jag ska in imorgon och få tabletter och sen in på fredag igen för att sätta igång allt..

Just nu är jag mest nervös över att det ska sätta igång här hemma och att det kommer ut i toaletten ????

Jag fattar inte hur jag ska berätta detta för min dotter ????

Så jävla drygt.. Från gravid till inte gravid på en minut ???? Varför kunde inte min kropp vara normal och stöta ut det i v 14-15 istället ????

all min kärlek och styrka till dig <3
  • Andan

Tycker att det låter som foglossning!

Jag hade foglossning i min förra grav oxå, men då mer i ryggslut/rumpa denna gången har jag fruktansvärt ont i blygdbenet, känns som knivar när man rör sig "fel" även en känsla av att fiffin är väldigt svullen :(

Hoppas det inte blir värre, har ett ganska tungt jobb (dekoratör) blir det inte bättre blir det sjukskrivning igen vilket jag inte alls vill.

9 veckor kvar till havandeskap, tack! :)

Mariro skrev 2016-08-10 13:04:41 följande:

Jag vet inte riktigt om det är foglossning eller om det är nått annat, men jag känner av en typ av en brinnande träningsvärksaktig känsla i översta delen av skinkorna, speciellt efter att jag har suttit ett tag. Och speciellt nu de första tre dagarna efter semestern. Och det gör ont, men är överkomligt. Får dock ont i höfter och insida lår när jag sover, så får liksom pressa mig fram när jag ska vrida mig från en sida till en annan.

Om du använder dator i jobbet kanske alternativet kan vara att jobba hemifrån där man kan variera ligg/sitt/stå positioner?  

• Andan

Ja, jag fick 100% i förra graviditeten, så jag litar blint och hoppas på det igen! Men det är ju ett lotteri...

Kan ju inte hoppa upp & ner på stegar och bära skyktdockor.

Jag och min chef fyller i den tillsammans!

Har du möjlighet tiöl gravpenning?

Mariro skrev 2016-08-10 15:16:10 följande:

Mja, det är väl bara att inse att det är det. Första graviditet för mig så har väl förnekat att det skulle vara foglossning...

Men i ditt jobb som dekoratör har du rätt att ansöka om graviditetspenning? Och jag antar att det ändå är arbetsgivaren som fyller i den där ansökan? Vet du om det kommer att vara "lätt" att få det beviljat?

• Andan

Någon som har koll på ifrån vilken vecka man hör till förlossningen om det händer ngt? Vecka 23?

• Andan
    Cossi skrev 2016-08-17 17:21:03 följande:

Många pratar om sjukskrivning och ibland kan det vara enda möjligheten beroende på vilka sjukdomar/besvär man har. Men jag tycker generellt att de flesta arbetsgivare borde vara bättre på att anpassa arbetet när man är gravid, man kan inte förväntas att prestera på 100 % med allt som händer i kroppen, det är naturligt att bli tröttare, få mindre ork och diverse krämpor. Det borde vara i deras intresse att man jobbar kvar även om man inte kan göra allt som innan. Men arbetsmarknaden idag är tuff, inte bara för gravida men även andra som av olika anledningar inte alltid presterar på topp. Synd tycker jag!

Kan bara hålla med! Har man dessutom ett fusiskt ansträngande arbete så är vecka 32 då man får havandeskap rätt sent...

Jobbar som dekoratör, måste säga att min arbetsgivare inte gör mkt för att kunna anpassa arb uppg fram tills dess. (Arbetsbördan blir iof tyngre för mina kollegor)...

Vilket resulterat i 50% sjukskrivning pga foglossning och mkt sammandragningar så fort man kryper runt på golv eller tak eller bär tungt...

Men hade hellre jobbat än att vara hemma halvtid!
  • Andan

Tack! Nä egentligen inte, sist så kommer jag ihåg att BM sa till att nu hör du till förlossningen om det händer ngt... Ska ju inte dit förrän i vecka 26 (23 nu) tänkte att de känns sent :)

Fian88 skrev 2016-08-17 20:50:50 följande:

Tror det är lite olika i olika landsting, men tror från v 22+0. Är du orolig över något?<3

• Andan

Det är för att man eventuellt har fått löneförhöjning, så man kan förbättre sin sgi!

Värt att kolla en gång extra :)

Y o L o skrev 2016-08-20 19:12:33 följande:

Alltså försäkringskassan!!!

Ska de riktigt ha in uppgifter från min arbetsgivare och min inkomst när jag redan har ett barn och alla uppgifter redan finns? Jag får ju vab-pengar av dem tex, de vet ju min lön?

Fy fan va omständiga dom är om det verkligen är så att jag ska göra det igen.

Någon som vet om det är så eller om de bara skickar ut som standard när de fått moderskapsintyget?

• Andan

Ligg på och be dem kolla upp! Säkert ingen fara, men du kommer ju inte slappna av innan du vet...

Jag hade prematura sammansdragningar från vecka 24 i min förra grav, fick göra VUL en gång i veckan för att kolla livmodertappen. Min läkare sjukskrev mig med ordination sängliggande... Min son kom inte förrän i vecka 37 för att vu hade koll på mig och att jag vilade.

Hastis skrev 2016-08-21 18:19:37 följande:

Okej har pratat med dom och fick till svar vila alvedon och vila så får se hur natten blir hoppas det lugnar sig! Tack för era svar!! <3

• Andan

Håller alla tummar att bebis vill stanna ett tag till! Kram

Hastis skrev 2016-08-22 15:54:37 följande:

Ligger inne på förlossningen och har fått bricanyl mot sammandragningarna då läkaren tycker dom är på tok för starka så här tidigt. Hoppas det lugnar sig annars blir jag kvar här. :/

• Andan

Gott att höra! Vila dig ordentligt nu! Blev du sjukskriven 100% nu då?

Hastis skrev 2016-08-22 17:53:45 följande:

Tack alla! Är hem släppt nu för tappen såg så pass bra ut och bricanylen tog bort det värsta. Men gudars vad speedad jag är på den lilla lilla tabletten:/

Svar på tråden BF December 2016