• Anonym (En stilla undran)

Gå påskkärring utan påskkort?

Hej!

Jag skulle uppskatta lite åsikter i denna fråga:

Min femåring satt under långfredagen och ritade 10 st påskteckningar att ge bort på påskafton till grannarna. Barnet satt i timmar med dessa teckningar och pysslade.

På påskafton möter jag och mitt barn upp barnets åttaåriga kompis, så att de kan "påska" tillsammans.

Jag regerade över att kompisen inte hade några teckningar, kort eller annat med sig att ge bort. Kompisen hade en schalett på huvudet och en påse i handen.

Jag är noga med att tala om för mitt barn att man ska göra något fint och symboliskt att ge bort, och har man TUR så kan man få en godis för det. Men man går inte tomhänt och således "tigger" godis. Jag har alltid tyckt att det är självklart, men tydligen så tänker inte alla föräldrar så? - Hur tänker ni? Hur gör barnen som kommer till er och "påskar"?

En annan sak jag är noga med, är att tala om för mitt barn att man tar EN godis, säger tack och går vidare. Kompisen som barnet gick med tog verkligen för sig ur alla skålar. Jag tyckte det såg illa ut, men jag kanske är överkänslig?

Jag skulle som sagt uppskatta lite inputs. :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?
  • Banankontackt

Jag håller med dig!

Jag är egentligen mot att låta sitt barn tigga godis. Men om barnet har gjort något fint att ge bort, i utbyte mot godis (som folk ändå köper för att kunna ge bort till påskkärringar) så är det en annan sak. Men man kommer inte tomhänt. Det skickar fel signaler.

Här kommer barnen utklädda med teckningar eller kort. I år kom en del barn med köpta kort (vilket till viss del också ger fel signaler för då har ju inte barnen jobbat för det, men, men).

Förresten så tycker jag att en åttaårig påskkärring är lite på gränsen till för gammal.

.

• Anonym (Nej!)

Nej man kommer inte tomhänt och tigger godis. Vad lär man sitt barn då???

• Mickan76

Håller med. Mina barn ritar kort och är tillsagda att inte roffa åt sig hur som helst ur grannarnas godisskålar. Däremot tycker jag absolut inte att en åttaåring är för stor, men det är ju en annan fråga.

Tack för svar! Skönt att få en bekräftelse. :)

Du som nämnde åldern - vart går åldersgränsen tycker du?

Mickan76 skrev 2016-03-27 14:04:50 följande:

Håller med. Mina barn ritar kort och är tillsagda att inte roffa åt sig hur som helst ur grannarnas godisskålar. Däremot tycker jag absolut inte att en åttaåring är för stor, men det är ju en annan fråga.

Jag har ingen direkt åsikt i frågan gällande ålder men eftersom ämnet tagits upp: vart "går gränsen"? :)

När jag funderar på det så tänker jag att det kanske är där omkring ändå. Jag tänker när mitt barn kommer sluta klä ut sig och gå påskkärring. Det blir nog däromkring kanske.
  • Anonym ('t)

Mina barn fick inte tigga godis alls, men om dom nu ska göra det så håller jag helt med dig i det här.
    Kompisens föräldrar gör sitt barn en björntjänst genom att inte lära det hur man beter sig i vårt samhälle. 

• Aniiee

Man har egenhändigt gjort pyssel med sig och man går på rätt dag. Som INTE är påskafton......

Varför ska påsk och Halloween vara så jäkla svårt att fatta?

Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Anonym (.)
    Aniiee skrev 2016-03-27 14:49:48 följande:
    Man har egenhändigt gjort pyssel med sig och man går på rätt dag. Som INTE är påskafton......

Fast i Västsverige är "rätt dag" påskafton. Håller med om att man självklart bör ha med sig något man tillverkat själv att ge bort.
  • Aniiee
    Anonym (.) skrev 2016-03-27 14:53:29 följande:

Fast i Västsverige är "rätt dag" påskafton. Håller med om att man självklart bör ha med sig något man tillverkat själv att ge bort.
    De är konstiga i västsverige.... =P

Men ok, gå på rätt dag as to where you live. That's fine.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Anonym (Klara)
    Aniiee skrev 2016-03-27 14:49:48 följande:

Antagligen för att det är en världslig sak, som absolut inte spelar någon roll.

De flesta har riktiga problem att brottas med. 
Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?