Gå påskkärring utan påskkort?
Hej!
Jag skulle uppskatta lite åsikter i denna fråga:
Min femåring satt under långfredagen och ritade 10 st påskteckningar att ge bort på påskafton till grannarna. Barnet satt i timmar med dessa teckningar och pysslade.
På påskafton möter jag och mitt barn upp barnets åttaåriga kompis, så att de kan "påska" tillsammans.
Jag regerade över att kompisen inte hade några teckningar, kort eller annat med sig att ge bort. Kompisen hade en schalett på huvudet och en påse i handen.
Jag är noga med att tala om för mitt barn att man ska göra något fint och symboliskt att ge bort, och har man TUR så kan man få en godis för det. Men man går inte tomhänt och således "tigger" godis. Jag har alltid tyckt att det är självklart, men tydligen så tänker inte alla föräldrar så? - Hur tänker ni? Hur gör barnen som kommer till er och "påskar"?
En annan sak jag är noga med, är att tala om för mitt barn att man tar EN godis, säger tack och går vidare. Kompisen som barnet gick med tog verkligen för sig ur alla skålar. Jag tyckte det såg illa ut, men jag kanske är överkänslig?
Jag skulle som sagt uppskatta lite inputs. :)
Tack på förhand!