• Anonym (En stilla undran)

Gå påskkärring utan påskkort?

Hej!

Jag skulle uppskatta lite åsikter i denna fråga:

Min femåring satt under långfredagen och ritade 10 st påskteckningar att ge bort på påskafton till grannarna. Barnet satt i timmar med dessa teckningar och pysslade.

På påskafton möter jag och mitt barn upp barnets åttaåriga kompis, så att de kan "påska" tillsammans.

Jag regerade över att kompisen inte hade några teckningar, kort eller annat med sig att ge bort. Kompisen hade en schalett på huvudet och en påse i handen.

Jag är noga med att tala om för mitt barn att man ska göra något fint och symboliskt att ge bort, och har man TUR så kan man få en godis för det. Men man går inte tomhänt och således "tigger" godis. Jag har alltid tyckt att det är självklart, men tydligen så tänker inte alla föräldrar så? - Hur tänker ni? Hur gör barnen som kommer till er och "påskar"?

En annan sak jag är noga med, är att tala om för mitt barn att man tar EN godis, säger tack och går vidare. Kompisen som barnet gick med tog verkligen för sig ur alla skålar. Jag tyckte det såg illa ut, men jag kanske är överkänslig?

Jag skulle som sagt uppskatta lite inputs. :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?
  • Anonym (h)

Här har de kommit i grupp (3-4 barn) och vi har fått 1-2 kort per grupp. Jag reagerade på att barnen var rätt gamla, åtminstone vissa av dem. När jag växte upp var åldersgruppen ca 5-8 med yngre syskon på nedåt 3 som hängde på. Uppåt 8-10 började det kännas för barnsligt men några av de här barnen var säkert 10-11 år.

Här har det kommit barn både på skärtorsdagen och påskafton.

• gbgumman

1 man kommer inte tomhänt. Min son och han kompisar försökte förra året, men kompisens mamma såg till att de hade små söta buketter som det fått sitta och binda.
    2 man går rätt dag. Skärtorsdagen går man för det är då häxorna enligt sägen ska flyga till Blåkulla. Vi har inget godis hemma på lördagen så då blir de utan.

• Anonym (Klara)
    Anonym (En stilla undran) skrev 2016-03-27 21:12:31 följande:
    Även om jag anser att det är helfel att skicka ut sitt barn utan kort/teckning/annat pyssel, för att påska, så skulle jag ändå inte neka ett barn, som inte hade något att ge bort, godis.
    Det är inte barnets fel att hen får en skev uppfostran hemifrån.
    Man är väl inte tvungen att ge godis? 

Känns som att barnen bara gör det för godiset.

Det var några hos oss häromdagen (första någonsin, tror jag, vi har bott här i 20+ år), och vi hade inget godis att ge bort.
  • TigerLilySwe

Åååhhh, jag hade gärna haft påskgummor och små gubbar ringande på dörren! Men inte utan små hemmagjorda kort. Så många kort jag hjälpt barnen producera genom åren. Påsken är en härlig kravlös högtid!

• Anonym (M)

Klart man ska ha nåt med sig...

Här ringde det på och utanför stog 4 st ganska små... Den ena sa kan vi får godis... Men den äldre sa direkt nej men så säger man inte... La till ett jätteleende och sa glad påsk och räckte fram ett egengjort batman märke...

Sedan gick det kanske 10 min och dom ringde på igen men den här gången drog det föräldrar ute på vägen .. Den äldsta sneglar mot föräldrarna och säger högt... Här har vi inte varit förut.... Hahaha.

Bor i Västernorrland och här går vi på skärtorsdag

• Lilla Gs mamma

Det är kul att läsa att firandet ser olika ut! Är dalslänning från början och när jag var liten målade vi påskbrev som vi vek och lade godis i. Sedan gav vi bort till grannar och till varandra - så vi både gav och fick godis. Några mil bort kastade barnen in påskbreven innanför dörren och sprang iväg och fick inget godis alls av dem de gav brev till.

• Anonym (Milla)

I Uppsala, Nyköping och Linköping är det skärtorsdagen som gäller.

Absolut viktigast är att vara ute på rätt dag. Sedan ska man såklart inte roffa åt sig massor av godis. Barnen ska vara utklädda önska glad påsk och ha någonting med sig, alternativt kan de sjunga en sång. Här fick vi fem kort av sex olika grupper med barn. Den enda gruppen med barn som inte gav kort, var heller inte utklädda och var de enda barnen som roffade åt sig en stor del av godis-skålen. Men då jag hade handlat alldeles för mycket godis, så orkade jag inte säga något till den ohyffsade gruppen med barn.

Jag tycker det är OK att gå påskärring fram till 12 år ungefär. Tonåringar är för gamla.

• LillaLoppi
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-27 22:55:46 följande:

Det är kul att läsa att firandet ser olika ut! Är dalslänning från början och när jag var liten målade vi påskbrev som vi vek och lade godis i. Sedan gav vi bort till grannar och till varandra - så vi både gav och fick godis. Några mil bort kastade barnen in påskbreven innanför dörren och sprang iväg och fick inget godis alls av dem de gav brev till.

Och det läste du just på wikipedia.
  • Anonym (Också dalslänning)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-27 22:55:46 följande:

Ha ha detta måste verkligen vara ett superlokalt fenomen! Det var ju hur roligt som helst, som barn smög en ju in på kompisens tomt - öppnade försiktigt ytterdörren, slängde in det ihoptejpade och godisfyllda trekantspåskbrevet och skrek "GLAD PÅSK!". Sen slängde en igen dörren snabbt som attan och sprang! 

Men mest spännande var det att komma hem efter några timmar "på byn" för att se hur många påskbrev som väntade på en i farstun!

• Anonym (En stilla undran)
    Anonym (Också dalslänning) skrev 2016-03-28 00:51:48 följande:

Ha ha detta måste verkligen vara ett superlokalt fenomen! Det var ju hur roligt som helst, som barn smög en ju in på kompisens tomt - öppnade försiktigt ytterdörren, slängde in det ihoptejpade och godisfyllda trekantspåskbrevet och skrek "GLAD PÅSK!". Sen slängde en igen dörren snabbt som attan och sprang! 

Men mest spännande var det att komma hem efter några timmar "på byn" för att se hur många påskbrev som väntade på en i farstun!

Så för att slippa känns utanförskap, så är det kanske bättre att de som vill ha, klär ut sig och delar ut påskkort till de som vill ge.

Annars blir det som på Alla Hjärtans Dag (som en annan växte upp med i en engelsk skola på 90-talet), att en liten skara populära barn fick en massa kort, medan en annan mindre populär liten skara inte fick några kort alls.
Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?