• Anonym (En stilla undran)

Gå påskkärring utan påskkort?

Hej!

Jag skulle uppskatta lite åsikter i denna fråga:

Min femåring satt under långfredagen och ritade 10 st påskteckningar att ge bort på påskafton till grannarna. Barnet satt i timmar med dessa teckningar och pysslade.

På påskafton möter jag och mitt barn upp barnets åttaåriga kompis, så att de kan "påska" tillsammans.

Jag regerade över att kompisen inte hade några teckningar, kort eller annat med sig att ge bort. Kompisen hade en schalett på huvudet och en påse i handen.

Jag är noga med att tala om för mitt barn att man ska göra något fint och symboliskt att ge bort, och har man TUR så kan man få en godis för det. Men man går inte tomhänt och således "tigger" godis. Jag har alltid tyckt att det är självklart, men tydligen så tänker inte alla föräldrar så? - Hur tänker ni? Hur gör barnen som kommer till er och "påskar"?

En annan sak jag är noga med, är att tala om för mitt barn att man tar EN godis, säger tack och går vidare. Kompisen som barnet gick med tog verkligen för sig ur alla skålar. Jag tyckte det såg illa ut, men jag kanske är överkänslig?

Jag skulle som sagt uppskatta lite inputs. :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?
  • Anonym (Ytterligare en dalslänning)
    LillaLoppi skrev 2016-03-27 23:39:50 följande:

Och det läste du just på wikipedia.

Kul att vara nedlåtande?

Är också dalslänning och det är som skribenten skriver.
  • Anonym (USA import)

Varför tigger barn godis i Sverige överhuvudtaget?

• Anonym (Ninni)

Precis. Ingen av påskkäringarna har haft kort med sig. Det gjorde vi alltid som små.

Bra att du lär ut att barnen inte bara ska roffa. Synd att andra låter barnen hålla på som de vill.

På halloween höll vi fram en stor skål med godis som barnen fick ta ur. Där var ca 500 g godis. En unge i 10-årsåldern föser ner allt ur skålen i sin Konsumkasse! Man måste lära barnen hyfs.

• Alessia

Alla små påskkärringar som ringde på vår dörr delade ut påskliljor. Gulligt! Visst hade de små korgar för godis, men de tog väldigt gärna emot de fint dekorerade chocolate mini-cupcakes jag hade i kylen. Samtliga kärringgrupper var på diskret avstånd ledsagade av förälder. Klokt.

Anonym (USA import) skrev 2016-03-28 11:52:47 följande:

Varför tigger barn godis i Sverige överhuvudtaget?

USA-import?

Att gå påskkärring har barn gjort i alla tider - till och med långt innan det att vi exporterade svenskar vid 1800-talet och sekelskiftet, från Sverige till USA.

Så, vem vet, det de pysslar med i USA kanske rentav är en biprodukt av det som svenskarna hade med sig från Sverige på 1800-talet.
  • Vestra

Just påskkärring tycker jag är jättemysigt. Nu kan mina barn också gå, och det gör dom. Men bara här på gatan. Och givetvis har dom egengjorda kort med sig. Inget som vi hjälpt dom med. Utan som dom själva pysslat ihop. 
    Här går man på skärtorsdagen, på påskafton kommer ju påskharen. :)

Men angående att inte ha kort osv, vi kollade på Lotta på bråkmakaregatan nu i dagarna, då gav inte barnen något utan bara ringde på och sa glad påsk och fick godis. Så vet inte hur traditionen sett ut genom åren? Nu är ju lotta från 90-talet, men ska ju utspela sig på typ 50-talet eller så.
    Dom gick också på skärtorsdagen. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (???)

Påskkort???

Nu känner jag mig ganska dum... Jag har under alla mina år som påskkärringar när jag var liten ALDRIG haft några kort med mig. Inte heller hade mina kompisar det.

Och jag har aldrig heller fått något kort av de påskkärringar som ring på hos mig som vuxen.

Jag trodde först att ts trollade, men i tråden verkar det ju som att alla känner till dessa kort??

• Houdini

Inlägg 39 samma här.

Jag är femtio år från stockholm. När jag var liten och gick som påskkärring hade vi inga kort med oss och inget godis fick vi heller. Däremot pengar, ganska bra med pengar också. Jag älskade att gå som påskkärring.

Och det vat skärtorsdagen som gällde.

Har knappt sett någon påskkärring sedan jag flyttade till Skåne för 30 år sedan.

Då på den tiden var det inget fullt att gå och "tigga" pengar utan något självklart. Undrar när det ändrades.

Har inget emot varken påskkärringar eller Halloween tiggare och om det mot förmodan kommer någon hit får de godis om jag har hemma annars pengar.

(Jag har en varning för hundenskylt på grinden och de flesta i byn har blivit utskällda av min hund går ingen frivilligt in här )

Och påskkärringar har ingen korg heller utan en kaffekittel ju

Anonym (???) skrev 2016-03-28 23:02:04 följande:

Påskkort???

Nu känner jag mig ganska dum... Jag har under alla mina år som påskkärringar när jag var liten ALDRIG haft några kort med mig. Inte heller hade mina kompisar det.

Och jag har aldrig heller fått något kort av de påskkärringar som ring på hos mig som vuxen.

Jag trodde först att ts trollade, men i tråden verkar det ju som att alla känner till dessa kort??

Googlar man det så inser man att det är mer regel än undantag.
Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?