• Anonym (En stilla undran)

Gå påskkärring utan påskkort?

Hej!

Jag skulle uppskatta lite åsikter i denna fråga:

Min femåring satt under långfredagen och ritade 10 st påskteckningar att ge bort på påskafton till grannarna. Barnet satt i timmar med dessa teckningar och pysslade.

På påskafton möter jag och mitt barn upp barnets åttaåriga kompis, så att de kan "påska" tillsammans.

Jag regerade över att kompisen inte hade några teckningar, kort eller annat med sig att ge bort. Kompisen hade en schalett på huvudet och en påse i handen.

Jag är noga med att tala om för mitt barn att man ska göra något fint och symboliskt att ge bort, och har man TUR så kan man få en godis för det. Men man går inte tomhänt och således "tigger" godis. Jag har alltid tyckt att det är självklart, men tydligen så tänker inte alla föräldrar så? - Hur tänker ni? Hur gör barnen som kommer till er och "påskar"?

En annan sak jag är noga med, är att tala om för mitt barn att man tar EN godis, säger tack och går vidare. Kompisen som barnet gick med tog verkligen för sig ur alla skålar. Jag tyckte det såg illa ut, men jag kanske är överkänslig?

Jag skulle som sagt uppskatta lite inputs. :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?
  • Bibbidi

Man har självklart med sig en teckning eller liknande om man ska påska, och vara utklädd på något sätt. Speciellt om man är 8 år, då klarar man av att sitta och rita lite påskteckningar. 

Samma sak som att man självklart ska vara utklädd om man nu ska gå på bus eller godis (hade några barn som knackade på utan att vara utklädda förra året...).

Allt annat är enbart tiggeri.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (b)
    Anonym (.) skrev 2016-03-27 14:53:29 följande:

Fast i Västsverige är "rätt dag" påskafton. Håller med om att man självklart bör ha med sig något man tillverkat själv att ge bort.
    Vilket västsverige? Jag bor i väst och här är det skärtorsdagen som går ut på!
    Det är ju inte så svårt egentligen att förstå att man går ut som påskkärring på torsdagen då påskkärringarna drar till blåkulla då. Så då är ju inte kärringarna hemma över helgen!!
  • Anonym (Mamman)

Min dotter gick påskkärring för första gången i år. Hon hade hört talas om det i skolan,att några barn skulle gå hemma hos sig på gården. Min dotter ville också,så jag erbjöd henne att gå i vårt trapphus där vi känner de flesta. Hon målade fina påskkort och klädde ut sig och ringde på och önskade glad påsk! Grannarna ( de flesta äldre) uppskattade det högt och gav henne både godis,påskägg(!) och pengar! Min dotters min var oslagbar då hon absolut inte väntade sig något tillbaka! De fotade även henne ( de frågade henne om det var ok) och stansade ut fina bilder som hon sedan fick i ett kuvert i brevlådan! Detta var en fin upplevelse för alla inblandade där vi spred lite påskglädje grannar emellan! För att svara på TS fråga så är det aldrig fint att roffa åt sig eller inte försöka att anstränga sig med lite teckningar,påskkort mm. Det är viktiga värden vi ger våra barn inför framtiden. Förresten...min dotter är åtta år.

• Carambolan

Håller med ovanstående. Egenhändigt pyssel, utklädd och på rätt dag (skärtorsdag där vi bor).

När jag var liten hade vi alltid teckningar med oss, men jag måste säga att det definitivt var kvantitet framför kvalitet som gällde då med hastigt nerklottrade streckkycklingar på gult papper. Har verkligen försökt höja ribban lite hos mina egna ungar.

• Anonym (.)
    Anonym (b) skrev 2016-03-27 15:34:16 följande:
    Vilket västsverige? Jag bor i väst och här är det skärtorsdagen som går ut på!
    Det är ju inte så svårt egentligen att förstå att man går ut som påskkärring på torsdagen då påskkärringarna drar till blåkulla då. Så då är ju inte kärringarna hemma över helgen!!
    Jag vet inte riktigt var gränserna går :)
    Jag kommer från Göteborg och där gällde påskafton.
    Från Wikipedia:
    "Bland finlandssvenskar och i Västsverige är påskafton den vanligaste dagen att gå påskkärring, medan det i övriga Sverige är skärtorsdag."
    Nu bor jag nära Landvetter och här kommer barnen på påskafton.
  • Anonym (Tors)

Bor också i Västsverige och här är det skärtorsdagen som gäller.

Jag är från Sthlm och där var det alltid på

Skärtorsdagen (för att häxorna for till Blåkulla efteråt).

Numera bor jag i Örebro och här är det på Påskafton. Jag frågade några "urinvånare" som sa att det är Påskafton som gäller, men att det även kommer en del utklädda på Skärtorsdagen "för att alla nyinflyttade går på "fel" dag".

Personligen tycker jag att påskafton är en bättre dag, då fler är hemma då (lördag).

• Anonym (Känner igen mig...)
    Carambolan skrev 2016-03-27 16:16:44 följande:

Håller med ovanstående. Egenhändigt pyssel, utklädd och på rätt dag (skärtorsdag där vi bor).

När jag var liten hade vi alltid teckningar med oss, men jag måste säga att det definitivt var kvantitet framför kvalitet som gällde då med hastigt nerklottrade streckkycklingar på gult papper. Har verkligen försökt höja ribban lite hos mina egna ungar.

Haha. Jag känner också igen det där med kvantitet före kvalitet. Flört Skam till sägandes gick jag påskkärring tills jag var alldeles för gammal - jag minns nämligen att jag och en kompis gick tillsammans när jag gick i femman och hon i sexan!
    Och även om vi hade med oss egenhändigt tillverkade påskkort var kvaliteten minst sagt undermålig. Korten hade vi nämligen suttit och panikritat i skolan de stunder vi själva fått välja vad vi ville göra.

Men även om vi var gamla och inte hade lagt ner någon större möda på våra alster, blev vi rikligt belönade för vår insats. Vi gick omkring i hela samhället där min kompis bodde och kom hem med enorma mängder godis. Trots denna lyckosamma påskvandring slutade det hela dock i moll, för min del. Efter att ha rensat ut alla klubbor och andra större godbitar, bestämde jag mig nämligen för att gömma undan resten av godiset.

Detta eftersom vi skulle ha kalas på påskafton (vi gick alltså påskkärring på skärtorsdagen) och jag inte ville riskera att något av de yngre gästerna skulle förse sig av mitt ärligt ihoptiggda godis.

Alltså gömde jag undan det på ett bra ställe. Tyvärr var stället så bra att jag sedan inte ens själv kom ihåg var jag gjort av min stora plastpåse som var sprängfylld av godis. 
    Några år senare kom den dock fram när min mamma städade garderoben under trappan.. Inte så roligt att hitta en stor påse fylld av oätligt gammalt ihopklibbat godis - men å andra sidan lärde jag mig läxan att man aldrig tjänar på att vara snål. 

Mitt eget barn är fortfarande för litet för att gå påskkärring/gubbe. Men till nästa år har jag tänkt att han ska få göra det, men då blir det nog bara farfar och farbror och faster som får besök. 
  • Anonym (N)

Hade aldrig gett godis till ett barn som kommer utan kort! Det är inte så det funkar. Ohyfsat!

Anonym (N) skrev 2016-03-27 20:24:05 följande:

Hade aldrig gett godis till ett barn som kommer utan kort! Det är inte så det funkar. Ohyfsat!

Även om jag anser att det är helfel att skicka ut sitt barn utan kort/teckning/annat pyssel, för att påska, så skulle jag ändå inte neka ett barn, som inte hade något att ge bort, godis.
    Det är inte barnets fel att hen får en skev uppfostran hemifrån.
Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?