• Anonym (En stilla undran)

Gå påskkärring utan påskkort?

Hej!

Jag skulle uppskatta lite åsikter i denna fråga:

Min femåring satt under långfredagen och ritade 10 st påskteckningar att ge bort på påskafton till grannarna. Barnet satt i timmar med dessa teckningar och pysslade.

På påskafton möter jag och mitt barn upp barnets åttaåriga kompis, så att de kan "påska" tillsammans.

Jag regerade över att kompisen inte hade några teckningar, kort eller annat med sig att ge bort. Kompisen hade en schalett på huvudet och en påse i handen.

Jag är noga med att tala om för mitt barn att man ska göra något fint och symboliskt att ge bort, och har man TUR så kan man få en godis för det. Men man går inte tomhänt och således "tigger" godis. Jag har alltid tyckt att det är självklart, men tydligen så tänker inte alla föräldrar så? - Hur tänker ni? Hur gör barnen som kommer till er och "påskar"?

En annan sak jag är noga med, är att tala om för mitt barn att man tar EN godis, säger tack och går vidare. Kompisen som barnet gick med tog verkligen för sig ur alla skålar. Jag tyckte det såg illa ut, men jag kanske är överkänslig?

Jag skulle som sagt uppskatta lite inputs. :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?
  • Gena
    Anonym (???) skrev 2016-03-28 23:02:04 följande:

Påskkort???

Nu känner jag mig ganska dum... Jag har under alla mina år som påskkärringar när jag var liten ALDRIG haft några kort med mig. Inte heller hade mina kompisar det.

Och jag har aldrig heller fått något kort av de påskkärringar som ring på hos mig som vuxen.

Jag trodde först att ts trollade, men i tråden verkar det ju som att alla känner till dessa kort??

Kanske något som varierar i landet? Jag kommer från Norrbotten, har aldrig hört talas om påskkort.
  • Anonym (Oh!)
    TigerLilySwe skrev 2016-03-27 22:05:27 följande:
    Åååhhh, jag hade gärna haft påskgummor och små gubbar ringande på dörren! Men inte utan små hemmagjorda kort. Så många kort jag hjälpt barnen producera genom åren. Påsken är en härlig kravlös högtid!
    Självmotsägelse.
    "gärna haft besök" "inte utan små hemmagjorda kort" "härligt kravlös högtid"????

Hur ska du ha det?

Själv uppfattar jag de där hemtillverkade påskkorten som en sorts check som ska inlösas mot godis. Några ungar tog tillbaka korten när de insåg att jag inte hade godis att ge. Gulligt.
    Jag har inga egna små barn så jag håller inte reda på vilka aftnar som ska firas (om man råkar vara hemma) med att dela ut godis i utbyte mot hemtillverkade som kort av varierande kvalitet.

• Anonym (P)

Jag har heller aldrig hört talas om påskkort/teckningar. När jag gick påskkärring som barn sjöng vi (lite motvilligt) en sång och bjöd på godis. Sedan fick vi godis och/eller pengar tillbaka.
    80-talet i Småland.

• Anonym (???)
    Anonym (En stilla undran) skrev 2016-03-29 08:53:07 följande:

Googlar man det så inser man att det är mer regel än undantag.

Errr ok... Men jag behöver inte googla. Det var uppenbarligen ingen tradition där jag växte upp (Skåne). Så istället för att raljera över vilka hemska ungar och föräldrar som vågat klä ut sig till påskkärringar och knacka på någons dörr UTAN HEMGJORDA PÅSKKORT( ve och fasa, jag tror världen går under!!) så kan man kanske försöka acceptera att folk har lite olika idéer och traditioner. Inte hela världen liksom. Låt barn vara barn. Påskkärringar är gulligt. Roligt för barnen. Om de kommer från en familj som växt upp utan påskkortstradition så lär inte barnen ha några med sig helt enkelt. Big deal...
  • Duckan

Absolut ja på att ha med påskkort/teckning att ge till de man plingar på hos.
    Det hade alla när jag var barn, tidigt 80-tal. .

• LillaLoppi
    Anonym (???) skrev 2016-03-29 09:40:37 följande:

Errr ok... Men jag behöver inte googla. Det var uppenbarligen ingen tradition där jag växte upp (Skåne). Så istället för att raljera över vilka hemska ungar och föräldrar som vågat klä ut sig till påskkärringar och knacka på någons dörr UTAN HEMGJORDA PÅSKKORT( ve och fasa, jag tror världen går under!!) så kan man kanske försöka acceptera att folk har lite olika idéer och traditioner. Inte hela världen liksom. Låt barn vara barn. Påskkärringar är gulligt. Roligt för barnen. Om de kommer från en familj som växt upp utan påskkortstradition så lär inte barnen ha några med sig helt enkelt. Big deal...

Ja, faktiskt ve och fasa. Det är ett oförskämt och girigt tiggeri. Det är skillnad om barnen jobbar för sin belöning.
  • flygrl

Påskkorten kunde fungera som sorts polisbrickor som visar påskkärringen e äkta. Den lilla kärringen visar upp påskkortet och säger myndigt "Påskkärring! Jag måste beslagta allt ditt godis enligt påskbalken paragraf 1. Du har rätt och ringa ett samtal."

Själv va jag påskkärring typ 06-08 och hade med hemgjorda påskkort. Folk va snälla & jag fick en del smaskigt godis minns jag :)
    Trevlig tradition.

• Hellokittyswe

Kommer i från Höga Kusten och vi ritade teckningar/påskort, bra sätt att lära barn att inget är gratis!

• Anonym (mor)
    Kakmonstrets skrev 2016-03-29 10:39:06 följande:

Har aldrig hört talas om att man ska han påskkort med sig. Det hade vi inte när jag var barn på slutet av 60- och 70-talet.

Jag är född på 60-talet, mina barn är födda på 80- och 90-talet och inte heller de har någonsin haft några kort med sig.

Inte heller har någon som kommit hit i "nutid" haft det.
    Vi bor i södra Sverige, dock inte så långt söderut som Skåne.

Jag bor i Sundsvall och här har det förekommit besök av små påskkärringar med påskkort som de ritat själva! (sådana som bara en mor kan beundra ) Det har varit riktigt små barn och de har bara gått till oss som bor nära (liten brf med 25 hushåll). Jag har aldrig godis hemma men öppnar alltid för små barn och ger dem en slant ist.

• Anonym (anonym)

När jag var barn på 60-talet ritade vi påskkort, klädde ut oss och hade tom. med oss kopparkaffepannor att lägga godiset i detta var i dalarna, när mina barn gick påskkärring så ägnade de dagar åt att rita fina påskkort  som var som riktiga teckningar fast i "kortformat", sedan gick de utklädda runt i samhället som låg i södra Sverige detta var på 90-talet.
    Ska det delas ut godis så ska det barnen vara utklädda och verkligen ägnat lite tid åt att göra en teckning och inte bara en ofylld oval cirkel som föreställer ett ägg nedklottrat med en tuschpenna om det rör sig om ett barn som nått skolåldern.

• Anonym (???)
    LillaLoppi skrev 2016-03-29 12:00:07 följande:

Ja, faktiskt ve och fasa. Det är ett oförskämt och girigt tiggeri. Det är skillnad om barnen jobbar för sin belöning.

De påskkärringar som ringt på min dörr har varken varit oförskämda eller giriga. De har varit söta och bedårande och jag bjuder mer än gärna dem på lite godis och lyssnar när de stolt berättar om sina kläder och ansiktsmålning.
  • LillaLoppi
    Anonym (???) skrev 2016-03-29 18:36:29 följande:
    De påskkärringar som ringt på min dörr har varken varit oförskämda eller giriga. De har varit söta och bedårande och jag bjuder mer än gärna dem på lite godis och lyssnar när de stolt berättar om sina kläder och ansiktsmålning.
    Vill man ha, utan att avta beredd att på jobba, så är det ett oförskämt tiggeri.
  • LillaLoppi
    LillaLoppi skrev 2016-03-29 22:53:06 följande:
    Vill man ha, utan att avta beredd att på jobba, så är det ett oförskämt tiggeri.
    avta = vara
  • LillaLoppi
    LillaLoppi skrev 2016-03-29 22:53:31 följande:
    avta = vara
    Går och lägger mig nu.
    Skriver om först, så allt blir i rätt ordning, haha.

Vill man ha, utan att vara beredd på att jobba för det, så är det ett oförskämt tiggeri.

Vad händer härnäst? Ställer sig påskkäringarna intill tiggarna utanför affären och "bara ser söta ut", så får de godis och pengar?

Gör något! Ge bort pyssel, sjung en sång - men stå för fan inte bara där - det ÄR och förblir T I G G E R I !
  • Anonym (Oh!)
    Hellokittyswe skrev 2016-03-29 13:25:35 följande:
    Kommer i från Höga Kusten och vi ritade teckningar/påskort, bra sätt att lära barn att inget är gratis!
    Fast det är väl "gratis"? Att knacka dörr och räcka fram en liten ritad lapp och sen erhålla godis? Vari ligger ansträngningen?

• Anonym (En stilla undran)
    Anonym (Oh!) skrev 2016-03-30 18:56:02 följande:

Fast det är väl "gratis"? Att knacka dörr och räcka fram en liten ritad lapp och sen erhålla godis? Vari ligger ansträngningen?

Skillnaden är att barnet har ansträngt sig för att tillverka något fint att ge bort. Barnet har helt enkelt fått anstränga sig lite och känna att hen har gjort något bra - något som uppskattas och belönas.
Svar på tråden Gå påskkärring utan påskkort?