• Surprisebaby

    ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?

    Hej,

    Ja som rubriken lyder önskar jag få svar ifrån endast de som har genomgått båda sätten (vaginal födsel samt planerat kejsarsnitt).

    Vilket av sätten har ni föredragit och varför? Vilket har givit er minst komplikationer?

  • Svar på tråden ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?
  • Anonym (Tvåbarnsmamma)
    Surprisebaby skrev 2016-03-30 00:51:01 följande:

    Hu, vilken hemsk upplevelse du hade med första förlossningen! Nu lutar det definitivt mot snitt.


    Spännande att nästan alla som varit med om båda föredrar vaginal förlossning. Ändå är det skräckhistorien du tar åt dig av och som skulle fälla avgörandet. Statistiskt sett utifrån svaren i tråden borde du välja vf.
  • Irma01
    Surprisebaby skrev 2016-03-29 13:44:05 följande:

    Vad är det värsta som kan hända vid ett kejsarsnitt för både mor o barn? Att barnet har mer vatten i lungorna vid kejsarsnitt förstår jag men det suger de väl ut/ barnet hostar upp?

    Sedan kan man få infektion i såret. Har läst lite också om att vävnaderna kan bli sammanväxta. Vilka mer komplikationer skulle kunna inträffa? Jag kan absolut inte allt om det här, det är därför jag har skapat den här tråden. Jag har svårt att bestämma mig för vilket alternativ som vore bäst.


    TS, det låter redan i din trådstart vad du tänker välja, trots att majoriteten av svaren säger vaginal förlossning.
    Jag vet inte riktigt vad som händer nu för tiden men det verkar som många kvinnor är rädda för någonting som kvinnor har gjort i miljontals år! Du nämner din bästa väns bror...men du inser väl att mycket har hänt sedan dess? Det måste ju vara minst 20 år sedan...

    En KS är dessutom inte ett alternativ som man bara ber om som många verkar tro men en kostsam bukoperation som kräver många resurser och är absolut inte riskfritt.
    Det är inte en vaginal förlossning heller men det är vad naturen har kommit fram till och det är faktiskt i de fall allt ser bra ut (bebis har vänt sig osv) den bästa starten för bebisen. Självklart är det fantastiskt att KS finns för de fall det inte går bra, eller för kvinnor vars rädsla är så stor att man rekommenderar snitt men igen, det är inte som att man väljer mellan två likvärdiga alternativ. Det måste finnas en rejäl grund gör att få en KS beviljad. Personligen tycker jag att det är bra, eller så får de som har ingen som helst grund betala merkostnaden själv.

    För att gå tillbaka till din TS: vad är det du är så rädd för? Jag kan bara ge ett tips, att inte lyssna så noga och överanalysera allas förlossningsberättelser...oavsett vad du inbillar dig blir det sällan som man har tänkt sig! Med detta sagt ska jag ändå berätta väldigt kort om min upplevelse.
    Jag fick faktiskt möjlighet att välja, då jag hade havandeskapsförgiftning och den första igångsättningen fungerade inte. På morgonen dagen sa läkaren: du har tre val: vi snittar nu, du åker hem och väntar på värkarna, men kommer tillbaka i morgon för koll, eller så fortsätter vi igångsättningen men jag tror inte det kommer att hjälpa då du har fått maxdos. Jag frågade lite om snitt, någonstans hade det absolut känts som en lättnad, men jag kände att bebisen var helt enkelt inte redo så vi åkte hem och redan på kvällen fick jag komma in igen och blev igångsatt dagen efter. Pga mina njurar inte fungerade bra (jag samlade enormt mängd vatten) så satt de igång mig igen och då fick det effekt!
    Kom in i "förlossningsrum" runt halv tre och sonen föddes kl 22, och jag är oerhört tacksam att jag tackade nej till snittet. Att få hålla om sin nyfödde direkt och känna den lilla varelsen var värt allt. Visst gör det ont, men det var inte alls det smärtsammaste jag har gjort. Jag fick ingen epiduralen pga mina njurar men lustgas och underbara barnmorskor gjorde sitt.

    Vad jag egentligen vill säga är att du måste våga tro på din förmåga att (om allt ser bra ut så klart!) föda barn och koncentrera dig på vad du vill, inte lyssna på alla andra. Känner du att den stunden med din nyfödde är inte så viktig om du missar den och att du hellre vill ha en snitt, ja då vet du. Men gå inte mist om något fantastiskt bara för att du har läst en massa skräckhistorier. Stora majoriteten av vaginala förlossningar går utmärkt och dessa pratar man inte om!

    Oavsett vad du väljer önskar jag dig lycka till.
  • Anonym (Blomma)
    Irma01 skrev 2016-03-30 14:38:24 följande:

    TS, det låter redan i din trådstart vad du tänker välja, trots att majoriteten av svaren säger vaginal förlossning.

    Jag vet inte riktigt vad som händer nu för tiden men det verkar som många kvinnor är rädda för någonting som kvinnor har gjort i miljontals år! Du nämner din bästa väns bror...men du inser väl att mycket har hänt sedan dess? Det måste ju vara minst 20 år sedan...

    En KS är dessutom inte ett alternativ som man bara ber om som många verkar tro men en kostsam bukoperation som kräver många resurser och är absolut inte riskfritt.

    Det är inte en vaginal förlossning heller men det är vad naturen har kommit fram till och det är faktiskt i de fall allt ser bra ut (bebis har vänt sig osv) den bästa starten för bebisen. Självklart är det fantastiskt att KS finns för de fall det inte går bra, eller för kvinnor vars rädsla är så stor att man rekommenderar snitt men igen, det är inte som att man väljer mellan två likvärdiga alternativ. Det måste finnas en rejäl grund gör att få en KS beviljad. Personligen tycker jag att det är bra, eller så får de som har ingen som helst grund betala merkostnaden själv.

    För att gå tillbaka till din TS: vad är det du är så rädd för? Jag kan bara ge ett tips, att inte lyssna så noga och överanalysera allas förlossningsberättelser...oavsett vad du inbillar dig blir det sällan som man har tänkt sig! Med detta sagt ska jag ändå berätta väldigt kort om min upplevelse.

    Jag fick faktiskt möjlighet att välja, då jag hade havandeskapsförgiftning och den första igångsättningen fungerade inte. På morgonen dagen sa läkaren: du har tre val: vi snittar nu, du åker hem och väntar på värkarna, men kommer tillbaka i morgon för koll, eller så fortsätter vi igångsättningen men jag tror inte det kommer att hjälpa då du har fått maxdos. Jag frågade lite om snitt, någonstans hade det absolut känts som en lättnad, men jag kände att bebisen var helt enkelt inte redo så vi åkte hem och redan på kvällen fick jag komma in igen och blev igångsatt dagen efter. Pga mina njurar inte fungerade bra (jag samlade enormt mängd vatten) så satt de igång mig igen och då fick det effekt!

    Kom in i "förlossningsrum" runt halv tre och sonen föddes kl 22, och jag är oerhört tacksam att jag tackade nej till snittet. Att få hålla om sin nyfödde direkt och känna den lilla varelsen var värt allt. Visst gör det ont, men det var inte alls det smärtsammaste jag har gjort. Jag fick ingen epiduralen pga mina njurar men lustgas och underbara barnmorskor gjorde sitt.

    Vad jag egentligen vill säga är att du måste våga tro på din förmåga att (om allt ser bra ut så klart!) föda barn och koncentrera dig på vad du vill, inte lyssna på alla andra. Känner du att den stunden med din nyfödde är inte så viktig om du missar den och att du hellre vill ha en snitt, ja då vet du. Men gå inte mist om något fantastiskt bara för att du har läst en massa skräckhistorier. Stora majoriteten av vaginala förlossningar går utmärkt och dessa pratar man inte om!

    Oavsett vad du väljer önskar jag dig lycka till.


    Vad bra att du blev erbjuden olika alternativ utifrån din situation och dina förutsättningar där du fick vara delaktig i beslutet. Ett strålande exempel på individuellt anpassad vård. Det brukar vara sådant som ger människor en mer trygg och positiv upplevelse, oavsett om det handlar om havandeskapsförgiftning eller förlossningsrädsla.

    Jag vet inte varför antalet elektiva kejsarsnitt ökar. Men jag reagerar på resonemanget om att det kostar pengar och därmed inte skall erbjudas samt resonemanget om vad som är "naturligt".

    Jag hoppas att varken du eller jag som individ kan vara en måttstock för vilken vård andra människor erbjuds.

    Om man ska hårddra frågan så är det mycket som sker i samhället som vi själva inte alltid förstår eller sympatiserar med. Vi skattebetalare bekostar ett stort spektrum av vård varav mycket orsakats av sådant som inte skett naturligt eller som enkelt hade kunnat undvikas. Att just gravida kvinnor ska få mindre individuellt anpassad vård eller valfrihet pga tex prislappen tycks orimligt.

    Min uppfattning är att man ska vara försiktig med att raljera över kvinnors rädslor och känslor kring förlossning. Inget sjukhus låter kvinnor hoppa upp på operationsbordet oinformerade och jag vill inte tro att någon gravid kvinna ogenomtänkt väljer en bukoperation för att det "verkar så enkelt".

    Att lyssna på andras upplevelser av en förlossning säger sannolikt väldigt lite om hur man själv kommer uppleva den, på den punkten instämmer jag.

    Men att andras upplevelser och idéer av en förlossning ska styra vilken vård vi erbjuder är orimligt.

    Varje förlossning och individ är olik alla andra och det kräver individuella anpassningar.

    I min mening är det helt ointressant att kvinnor fött barn på ett visst sätt i miljontals år. Kvinnor har också dött och skadats i förlossningar i miljontals år. Detta kan tänkas vara en av anledningarna till att somliga skräms.

    Jag hoppas att TS får den hjälp hon behöver av vården och att hon slutgiltigt är delaktig i beslutet som fattas.
  • Irma01
    Anonym (Blomma) skrev 2016-03-30 17:09:57 följande:
    Vad bra att du blev erbjuden olika alternativ utifrån din situation och dina förutsättningar där du fick vara delaktig i beslutet. Ett strålande exempel på individuellt anpassad vård. Det brukar vara sådant som ger människor en mer trygg och positiv upplevelse, oavsett om det handlar om havandeskapsförgiftning eller förlossningsrädsla.

    Jag vet inte varför antalet elektiva kejsarsnitt ökar. Men jag reagerar på resonemanget om att det kostar pengar och därmed inte skall erbjudas samt resonemanget om vad som är "naturligt".

    Jag hoppas att varken du eller jag som individ kan vara en måttstock för vilken vård andra människor erbjuds.

    Om man ska hårddra frågan så är det mycket som sker i samhället som vi själva inte alltid förstår eller sympatiserar med. Vi skattebetalare bekostar ett stort spektrum av vård varav mycket orsakats av sådant som inte skett naturligt eller som enkelt hade kunnat undvikas. Att just gravida kvinnor ska få mindre individuellt anpassad vård eller valfrihet pga tex prislappen tycks orimligt.

    Min uppfattning är att man ska vara försiktig med att raljera över kvinnors rädslor och känslor kring förlossning. Inget sjukhus låter kvinnor hoppa upp på operationsbordet oinformerade och jag vill inte tro att någon gravid kvinna ogenomtänkt väljer en bukoperation för att det "verkar så enkelt".

    Att lyssna på andras upplevelser av en förlossning säger sannolikt väldigt lite om hur man själv kommer uppleva den, på den punkten instämmer jag.

    Men att andras upplevelser och idéer av en förlossning ska styra vilken vård vi erbjuder är orimligt.

    Varje förlossning och individ är olik alla andra och det kräver individuella anpassningar.

    I min mening är det helt ointressant att kvinnor fött barn på ett visst sätt i miljontals år. Kvinnor har också dött och skadats i förlossningar i miljontals år. Detta kan tänkas vara en av anledningarna till att somliga skräms.

    Jag hoppas att TS får den hjälp hon behöver av vården och att hon slutgiltigt är delaktig i beslutet som fattas.
    Blomma, det var inte alls min mening att raljera över kvinnors rädsla och om det var klumpigt skrivet ber jag om ursäkt.
    Dock tycker jag absolut att det är ett problem i dagens samhälle att fler o fler vill ha KS på tveksamma grunder. Nej, jag menar inte de kvinnor som är rädda, men det finns trender som absolut ha påverkat synen på den "vanliga" vaginal förlossningen. Ta bara många s.k kändisar som vill ha KS för att kunna schemalägga sin förlossningen, eller de som vill ha KS för att inte förstöra sin kropp. Jag tror inte att det bara är att kvinnor de senaste tio-femton åren har blivit mer rädd, jag tror att det finns andra faktorer som påverkar och som vi definitivt borde kunna vända. En av dessa är till exempel den medelmåttiga eftervård. Många kvinnor är egentligen inte rädda för själva förlossningen men för att spricka. Det var jag med. BM gör sitt bästa men det krävs att man är en team och det är svårt i Sverige eftersom du har ingen aning om vem din BM blir innan fet är dags. Dvs, du har inte fått möjlighet att lära känna din BM och att känna en band med henne, att se om ni passar bra ihop osv. Det är i krystvärkarna som den team känslan och tilliten är viktigaste. I en del europeiska länder så vet kvinnor från dag ett vilken gynekolog kommer att förlösa dem och det gör att tilliten är mycket större och rädslan mindre. Ja, jag tycker att en kvinna som vill behålla sin kropp eller födda en viss dag kan gott betala den extra vården själv. Inte de som är rädda, går till Aurora mottagningen och känner ett obehag som kan äventyra en "naturlig" förlossning. Men jag tror att det är viktigt att de också (om de nu gör ett medvetet val) vet vad de går miste om. Självklart är det fantastiskt att KS finns och att tekniken har räddat många barn. Kvinnor som har fått barn med KS är precis lika fantastiska som de som fick barn vaginalt, jag lägger ingen värdering i det. Men precis som jag tycker att det finns en gräns till att börja välja kön på barn eller ögonfärg tycker jag att det finns en gräns till att göra en omständig bukoperation med alla resurser och risker det medför om det är för bekvämlighet skull. Vilket jag förstår att det inte är för TS.

    Det betyder ingenstans att jag nedvärderar andra kvinnor eller raljerar över deras rädsla. Jag tror inte att lösningen finns i att göra fler KS men att möta den gravida kvinnan och hennes tankar tidigare och på ett bättre sätt.

    Igen, jag ber om ursäkt om du tog illa upp.
    Sist vill jag påpeka att jag är väl medveten om vilken fantastisk vård jag fick och hade jag inte känt den kontakt med BM så hade jag kanske valt KS själv, inte vet jag!

    Mvh,
  • Anonym (Aldrig vaginalt)

    Snitt är tveklöst bäst. Bara att kunna kissa och bajsa och sitta helt obehindrat är ju guld. Visst stramar det i snittet och är ömt några veckor, men det är en helt annan smärta som är betydligt lättare att hantera än ett underliv som är köttfärs och där varje toabesök är som en svetslåganupp i muttan...

  • Ramborg

    Jag tror också att vården, både förlossningsvården och eftervården har stor betydelse för att många vill ha kejsarsnitt.

    Jag råkade föda under hyfsat lugn tid på stort sjukhus. Ändå fick jag inte en enda gång under mina 2,5 dygn tillbaka samma bm när hon gick på sitt skift igen (vilket jag vet att åtminstone en gjorde, hon sa när hon skulle jobba igen). Nya ansikten hela tiden.

    Jag låg ensam (förutom maken) nästan hela tiden, även när värkarna var som värst och det inte var någon tid mellan en värk och nästa. Bm kom in, kollade bebisens hjärtljud och gick ut igen. Kände mig väldigt övergiven faktiskt.

    När man diskuterar hemförlossningar blir jag ofta ganska provocerad. "Hon kände sig helt trygg hela tiden" - ja tror fan det. Hon hade träffat sin barnmorska förut och visste vem det skulle bli. Hon fick ha denna person hos sig hela tiden och peppning och full service. Den sortens vård får man helt enkelt inte i dagens förlossningsvård. Man får vara tacksam om det finns en bm där under krystningsskedet som kan fånga bebisen när den kommer ut.


    42.
  • Harvester

    Grejen är väl att många som fött vaginalt en gång och sedan med snitt har haft någon komplikation första gången som gjort att man planerar snitt den andra.

    Jag fick en total sfinkterruptur och ska därför snittas med nästa. Skulle såklart inte vilja gå igenom en sån vaginal förlossning igen..

  • M1rella

    Föredrar helt klar vaginalt framför planerat snitt. Har gjort båda och kan tyvärr inte mera föda vaginal pga för trångt bäcken. Men fick jag välja utan att det kan kosta mitt liv så hade jag valt vaginalt alla gånger.

  • Anonym (Mjo)
    Surprisebaby skrev 2016-03-29 11:31:58 följande:

    Knipövningar vet jag på förhand att det kommer jag inte orka hålla på med och i vilket fall som helst så tror jag inte att det fungerar.


    Det är väl klart att knipövningar fungerar. Läs på om kroppen vettja.
Svar på tråden ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?