• Alexi

Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?

Jag säljer just nu mycket urvuxna barnkläder. Jag har på sistone haft två spekulanter som visat sig vara väldigt inställda på att deras barn enbart måste ha kläder som är tänkta för tjejer respektive killar.

Jag köper inte aktivt klänning och kjol till min son men färgerna måste väl få kunna tillhöra båda könen.
    Jag har medvetet försökt köpa kläder i alla färger till min son, inkl rosa, röda, lila, gula. Även om jag inte lyckas alltid då jag som sagt inte inte köper klänningar och liknande. Men jag köper gärna en rosa skjorta till sonen, han har haft en lila overall osv. Och dottern har självklart kläder i blått, grönt, svart osv också.

En av spekulanterna såg en bild på en låda med barnkläder i en viss storlek. Det syntes mycket färger, men övervägande del mörkare som blått/grönt osv. Då avfärdade hon helt de kläderna som pojkkläder och det var inte aktuellt att titta på till den tvååriga flickan.

En annan var här och gick igenom kläder i en viss storlek och frågade på alla plagg som var i något ljusare färger om de var till en flicka eller pojke. Inklusive en grön pyjamas med djur på var frågan om det var till en flicka eller pojke. För tydligen kan man bara köpa rosa kläder med volanger till tjej och blåa och gröna kläder till pojkar.

Hur kan det vara så viktigt vilken avdelning man köpt plagget på? En grön pyjamas kan bara användas till tjej om den är köpt på flickavdelningen. Jag blir helt dyster...

• Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?
  • Natulcien

Ja, det där lät ju sorgligt. Jag hade inte ens kommit på tanken och fråga om ett plagg är pojk- eller flick-. Verkar helt förryckt. Men vissa verkar vara låsta i det där.

Vår son har för övrigt en tjejkompis som är kortklippt. Och det är tydligen så ovanligt och unikt att alla - verkligen alla - tror att hon är en kille. Snacka om att vara fast i stereotyper... 

Vad svarade du föresten när köparen undrade om pyjamasen var till flicka eller pojke? 

• hallonhopp

Så där är ju vissa, jag brukar sälja/ge bort kläder och säga att de kommer från båda avdelningarna och jag bara låter folk köpa allt i en storlek utan att välja. 

• Alexi
    Natulcien skrev 2016-04-02 13:37:19 följande:
    Ja, det där lät ju sorgligt. Jag hade inte ens kommit på tanken och fråga om ett plagg är pojk- eller flick-. Verkar helt förryckt. Men vissa verkar vara låsta i det där.

Vår son har för övrigt en tjejkompis som är kortklippt. Och det är tydligen så ovanligt och unikt att alla - verkligen alla - tror att hon är en kille. Snacka om att vara fast i stereotyper... 

Vad svarade du föresten när köparen undrade om pyjamasen var till flicka eller pojke? 
    Jag blev rätt irriterad och sa att jag verkligen inte tänkte definiera den i kön...
  • LillaLoppi

Jag köper alla färger till min son, - allt utom lila.

Varför? - För att jag avskyr färgen lila. Än så länge är han så pass liten att han inte bryr sig.

Bara för att det är FL så får jag väl tillägga att jag aldrig skulle köpa lila till en flicka heller. Står inte ut med färgen!

• Alexi
    LillaLoppi skrev 2016-04-02 15:56:43 följande:
    Jag köper alla färger till min son, - allt utom lila.
    Varför? - För att jag avskyr färgen lila. Än så länge är han så pass liten att han inte bryr sig.
    Bara för att det är FL så får jag väl tillägga att jag aldrig skulle köpa lila till en flicka heller. Står inte ut med färgen!
    Haha jag älskar lila, jag köper alltid helst lila till mig själv.
  • Nenne666

Vad är det sorgliga med det? Köparen va ute efter speciella plagg och det är inte fult att gilla en pojke alt flickig stil och att man väljer färger man avser passa bäst.

• häxjakt

Det är ett spännande ämne.
    Min pojke på 19 månader kläs i glada färger och roliga mönster med djur och natur och sådant och jag har märkt att han behandlas lite annorlunda av vuxna än pojkar i batman tröjor och jeans och tröjor med tryck som "Here comes trouble" osv. 

Jag har också märkt (särskilt på öppna förskolan) att vuxna som inte träffat oss förut tänker sig för eller hackar lite på orden när de tilltalar antingen honom eller oss föräldrar om honom. Det verkar inte bara vara problem med vilket pronomen de ska använda utan också vilket ordval i övrigt och vilken typ av röst de tänker använda som gör att de har svårt att formulera sig. 

Ett intressant socialt experiment nu när han är så liten skulle väl vara att klä honom i volanger, rosa och spets och åka iväg till en öppen förskola vi aldrig varit på förut och notera hur han blir behandlad och sedan göra det motsatta (typiskt tuffa pojkkläder) på en annan förskola. Vore intressant...

• Natulcien
    Nenne666 skrev 2016-04-02 16:17:55 följande:

Vad är det sorgliga med det? Köparen va ute efter speciella plagg och det är inte fult att gilla en pojke alt flickig stil och att man väljer färger man avser passa bäst.

Olika smak har man ju självklart. Inget fel med det.

Det sorgliga är om en förälder benämner kläder som pojk- eller flick- och sen antagligen överför sina stereotyper på sitt barn...som kanske senare säger till sina kompisar att de har "fel" kläder.
  • Nenne666
    Natulcien skrev 2016-04-02 16:42:34 följande:
    Olika smak har man ju självklart. Inget fel med det.

Det sorgliga är om en förälder benämner kläder som pojk- eller flick- och sen antagligen överför sina stereotyper på sitt barn...som kanske senare säger till sina kompisar att de har "fel" kläder.
    Pojk och flick-kläder är inget fult öht. Bara för att man vill ha det så utesluter det inte att det inte respekteras att andra klär sig på ett annat sätt. Så j-a överdrivet så man blir mörkrädd. Jag har en dotter och 2 söner. Dom har alltid klätt sig pojk och flick osv. Men lyckas ÄNDÅ respektera och acceptera andras klädval och utseende, om dom ens bryr sig. Att hålla på att hacka på andra för att dem inte gör samma val som er är fan beklämmande. Kollar ni hur andra klär sina barn? Vad är det för beteende då? Vem säger att vem har 'fel' kläder till att börja med?
  • Connie07

Min 1-åriga son hade lila kofta på sig och folk trodde att han är en flicka.Min bebis flicka hade gråa/röda kläder på sig ,folk trodde att hon är "lillebror".Inte särskilt kul.

Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?