• Alexi

Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?

Jag säljer just nu mycket urvuxna barnkläder. Jag har på sistone haft två spekulanter som visat sig vara väldigt inställda på att deras barn enbart måste ha kläder som är tänkta för tjejer respektive killar.

Jag köper inte aktivt klänning och kjol till min son men färgerna måste väl få kunna tillhöra båda könen.
    Jag har medvetet försökt köpa kläder i alla färger till min son, inkl rosa, röda, lila, gula. Även om jag inte lyckas alltid då jag som sagt inte inte köper klänningar och liknande. Men jag köper gärna en rosa skjorta till sonen, han har haft en lila overall osv. Och dottern har självklart kläder i blått, grönt, svart osv också.

En av spekulanterna såg en bild på en låda med barnkläder i en viss storlek. Det syntes mycket färger, men övervägande del mörkare som blått/grönt osv. Då avfärdade hon helt de kläderna som pojkkläder och det var inte aktuellt att titta på till den tvååriga flickan.

En annan var här och gick igenom kläder i en viss storlek och frågade på alla plagg som var i något ljusare färger om de var till en flicka eller pojke. Inklusive en grön pyjamas med djur på var frågan om det var till en flicka eller pojke. För tydligen kan man bara köpa rosa kläder med volanger till tjej och blåa och gröna kläder till pojkar.

Hur kan det vara så viktigt vilken avdelning man köpt plagget på? En grön pyjamas kan bara användas till tjej om den är köpt på flickavdelningen. Jag blir helt dyster...

• Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?
  • elyse

Vi blandar friskt till tjejen här hemma. Om ett plagg är till "flicka" eller "pojke" bestämmer jag själv! Jag menar, om jag vill ha plagget handlar ju om jag tycker om det, inte från vilken avdelning en främling en gång köpte plagget från.

• elyse
    ArthurDent skrev 2016-04-03 11:56:29 följande:

Här här jag ett litet problem. De företag som gör mer neutrala kläder brukar ofta köra starka signalfärger av någon anledning. Inget fel med färgerna per se, men ensidigheten blir lite trist för oss som gillar lite mildare nyanserade färger. Om någon har ett sådant tips mottages det med tacksamhet !

Jag tycker ICA Maxi brukar ha bra bas plagg i t.ex. går och mörkblå. Rymliga storlekar och håller i många tvättar.
  • Bestemor

Jag respekterar dem som klär sina söner i rosa, men varför hat dessa så svårt att repektera dem som inte gör det.

• Rymdmoln
    Vestra skrev 2016-04-02 18:12:44 följande:

För att ta ut ett exempel av det du skrev. Den rosa skjortan. Köper du den på tjejavdelningen så har den garanterat fjärilar, hjärtan eller annat på sig. Och så är den sydd på ett helt annat sätt. 

Jag tror mer det är formen på plagget samt ev tryck och skit som folk är petiga med. Så även jag.

Jag har 2 tjejer och 1 kille, han kom sist och självklart har han fått använda kläder från storasystrarna. Men jag har dragit gränsen vid uppenbara tjejkläder, och det handlar inte om färgen utan just fjärilar, hjärtan, volanger, glitter och annat.

Olika form? Barn upp till en viss ålder är det oftast ingen skillnad på formmässigt väl? Tryck är jag också petig med... :)
  • FrökenKanSjälv
    Rymdmoln skrev 2016-04-04 03:50:27 följande:
    Olika form? Barn upp till en viss ålder är det oftast ingen skillnad på formmässigt väl? Tryck är jag också petig med... :)
    Nej, det är oftast ingen större skillnad i form på bebisar. Ändå är det konstigt nog stor skillnad i form på kläder beroende på om det är hjärtan eller Batman på dem.
  • Sarakechi

Jag hade också satt rosa på en flicka, och blått på en pojke, speciellt i denna jävla hen-tid när folk är mer förvirrade (läs efterblivna), och inte verkar veta/ bry sig om kön, men jävlar om någon tror fel kön om ditt barn..

• Mrs Moneybags

Jag är inte så förtjust i rosa överhuvudtaget, men jag är så trött på att pojkkläder alltid bara är grå, mörkblå och svarta - helst med dödskallar eller andra dödssymboler/krigiska symboler. 

Jag önskar att det fanns fler pojkkläder i rött, ljusblått, grönt, orange, vinrött, osv med glitter och guld och andra roliga detaljer som de flesta barn tycker är fina. 

• Mrs Moneybags
    ArthurDent skrev 2016-04-03 11:56:29 följande:
    Här här jag ett litet problem. De företag som gör mer neutrala kläder brukar ofta köra starka signalfärger av någon anledning. Inget fel med färgerna per se, men ensidigheten blir lite trist för oss som gillar lite mildare nyanserade färger. Om någon har ett sådant tips mottages det med tacksamhet !
    Jag håller med - alla vill inte köra med grundfärgerna, utan kanske mer pasteller eller andra variationer av färgerna. Ofta blir det just som i Villervallas fall, någon form av basfäger som inte direkt skriker "sober" eller "välklädd". 

Ändå har jag köpt kläder just där, för att föra in lite färg i sonens garderob...
  • Tita Nic
    Sarakechi skrev 2016-04-04 12:06:47 följande:

Jag hade också satt rosa på en flicka, och blått på en pojke, speciellt i denna jävla hen-tid när folk är mer förvirrade (läs efterblivna), och inte verkar veta/ bry sig om kön, men jävlar om någon tror fel kön om ditt barn..

Helt ärligt hoppas jag att du inte har några barn öht, ditt "SLIDDJUR", eller hur brukar du kalla andra kvinnor?
  • Deceree1
    Tita Nic skrev 2016-04-04 12:37:30 följande:

Helt ärligt hoppas jag att du inte har några barn öht, ditt "SLIDDJUR", eller hur brukar du kalla andra kvinnor?

Det där va väldigt onödigt sagt! Jag hade också satt blått på kille och rosa på tjej och jag hade definitivt aldrig satt en klänning på en kille, det är ju bara sjukt.
Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?