• Alexi

Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?

Jag säljer just nu mycket urvuxna barnkläder. Jag har på sistone haft två spekulanter som visat sig vara väldigt inställda på att deras barn enbart måste ha kläder som är tänkta för tjejer respektive killar.

Jag köper inte aktivt klänning och kjol till min son men färgerna måste väl få kunna tillhöra båda könen.
    Jag har medvetet försökt köpa kläder i alla färger till min son, inkl rosa, röda, lila, gula. Även om jag inte lyckas alltid då jag som sagt inte inte köper klänningar och liknande. Men jag köper gärna en rosa skjorta till sonen, han har haft en lila overall osv. Och dottern har självklart kläder i blått, grönt, svart osv också.

En av spekulanterna såg en bild på en låda med barnkläder i en viss storlek. Det syntes mycket färger, men övervägande del mörkare som blått/grönt osv. Då avfärdade hon helt de kläderna som pojkkläder och det var inte aktuellt att titta på till den tvååriga flickan.

En annan var här och gick igenom kläder i en viss storlek och frågade på alla plagg som var i något ljusare färger om de var till en flicka eller pojke. Inklusive en grön pyjamas med djur på var frågan om det var till en flicka eller pojke. För tydligen kan man bara köpa rosa kläder med volanger till tjej och blåa och gröna kläder till pojkar.

Hur kan det vara så viktigt vilken avdelning man köpt plagget på? En grön pyjamas kan bara användas till tjej om den är köpt på flickavdelningen. Jag blir helt dyster...

• Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?
  • Physalis
    cosinus skrev 2016-04-04 13:05:13 följande:

Jag är ju en sån som varit värdelös på att färgkoda mina barn som små. Så det är hur många som helst som tagit fel. Har aldrig gjort någon sak av det. Är det ingen vi kommer uppehålla oss vid någon längre stund har jag inte ens orkat rätta personen i fråga. Har vi t ex varit på öppna förskolan så har det blivit naturligt att jag tillslut tilltalat barnet med namn eller pratat om barnet som han/hon och då har det ju framgått.

För mig är opraktiska kläder negativt. Dit hör klänning som ska knökas in under overall, tunna leggins på asfalt, styva jeans i allmänhet men speciellt under overall, skjortor med en massa knappar som kan haka i saker (eller bara ta tid att sätta på en trilskande unge). Jag har föredragit praktiska kläder som är färgglada, till alla mina barn. Jag får allvarlig klåda på kroppen över bebisar med rosetter på huvudet då det är så långt ifrån mitt praktiska tänkt man kan komma (och nej jag säger inte det åt någon).

Mina ungar är allt ifrån djäkligt noga till helt obrydda. 12-åringen (tjej) vill ju välja själv men är ganska praktiskt lagt och har en klart vettig stil. 10-åringen (kille) är relativt obrydd och tar fram det man lägger fram. Men skulle inte välja klassiskt tjejiga kläder och har inte mycket rosa (mest underkläder). 8-åringen (kille) älskar färg och har gärna rosa och lila och är helt obrydd om vad plaggen är tänka till för kön. Helt obrydd om någon ifrågasätter också. 5-åringen är gräsligt noga, jag har gett upp. Hon får inte ha allt för opraktiska kläder men annars lägger jag mig inte i. Det är inte jag som behöver ha klänningshelvetet under overallen så tycker hon det är värt det så fine. Men när det inte längre behövs skalbyxor, då är det slut med leggins och ja, då är hon förbannat sur. Men så får det vara :)

Låter precis som man (jag) önskar att det ska vara för alla barn
  • Deceree1
    Nomanisanisland skrev 2016-04-04 16:07:25 följande:

Du hade inget exempel eller argument alltså. Det jag tänkte.

En tjej ska få vara tjej och en kille få vara kille. En kille i klänning är ingen kille. Det är mitt svar. Jag tycker så och det kan du inte ändra på
  • Flickan och kråkan
    Deceree1 skrev 2016-04-04 16:30:49 följande:

En tjej ska få vara tjej och en kille få vara kille. En kille i klänning är ingen kille. Det är mitt svar. Jag tycker så och det kan du inte ändra på

Du är medveten om att det inte var så länge sedan en flicka i byxor inte var en flicka....och ta och titta på fotografier från 40-talet på små gossar i kolt .
  • Maddi

Jag köper inte rosa till sonen eftersom jag tycker det är en tjejfärg men andra ljusa kläder har han. Men däremot blått och mörka färger har dottern.

Däremot den dagen han själv säger att han vill ha rosa kläder eller klänning/kjol så naturligtvis köper jag det och då skulle jag inte tycka det är konstigt så länge han valt de själv. Han har även dockor att leka med men just färgen rosa på pojkar (om dom inte bestämt de) har jag svårt för.

• Oscarsmamma84

Jag vill helt enkelt inte ha rosa o lila på min son. Jag tycker inte det är fint. Att andra har det på sina söner skiter jag i men jag vill inte klä honom i de färgerna så enkelt är det

• FrökenKanSjälv

Det är rätt intressant hur mycket vi påverkas av trender och liknande. För bara hundra år sedan var rosa en manlig färg som förknippades med rött (krigiskt) medan blått var kvinnligt (oskuldsfullt).

Nu är det precis tvärtom, någon trendsättare gjorde ett bra jobb med att vända på den allmänna uppfattningen.

• Dossy

Nu vet jag inte hur mycket du väger, kanske du har skrivit det i tråden och då ber jag om ursäkt. 

Men förutsatt att du väger 130 kg tex och du cyklar 19-22 km/h i 30 minuter så förbänner du enligt en tabell här 550kcal. Hade det varit ett alternativ för leder och knän osv?

• Dossy
    Dossy skrev 2016-04-06 08:24:50 följande:

Nu vet jag inte hur mycket du väger, kanske du har skrivit det i tråden och då ber jag om ursäkt. 

Men förutsatt att du väger 130 kg tex och du cyklar 19-22 km/h i 30 minuter så förbänner du enligt en tabell här 550kcal. Hade det varit ett alternativ för leder och knän osv?

Helt fel tråd! Sorry :)
  • Miranda ing

alltså det finns en galen dotterdyrkan i vårt samhälle.. Tyvärr.. Har upplevt den från dag 1 vår som föddes. Själv har jag aldrig haft en önska på specifikt kön men det känns som de flesta benhårt hävdar att alla tjejer vill ha en dotter. (Varför??)

Därför är jag skraj med färg på kläderna. Vill inte att andra ska tro att även jag hade önskat en dotter genom att klä sonen i rosa. Ser det blåa och gröna som ett statement. Här är min grabb och han är bäst liksom.

• Mooomin

Jag har alltid räknat lila som en "killfärg", vad olika det kan vara. Hahaha

Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?