Inlägg från: Anonym (hemskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hemskt)

    Fyllecell IGEN

    Anonym (Icke sa nicke) skrev 2016-04-15 20:12:08 följande:

    Snarare din trollhjärna. Men hey, varje lurad person är ju en lurad person. 


    Va?
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Icke sa nicke) skrev 2016-04-15 20:12:08 följande:

    Snarare din trollhjärna. Men hey, varje lurad person är ju en lurad person. 


    Är du helt spårad eller att du tror jag skulle ägna en fredagskväll åt att hitta på en historia om mitt liv som innefattar fyllecell, överdoser och bla bla? Hjälp. Problemet är bara att när jag skriver att jag inte håller med så är det fel och när jag skriver att jag håller med så är det också fel. Vet inte vad troll betyder men det ordet används överallt och det verkar betyda att man sitter och hittar på. Jag må va mycket men inte mytoman.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Fia) skrev 2016-04-15 21:50:56 följande:

    Det är just precis vad troll brukar göra. Ju mer dramatiskt desto bättre, och gärna just på fredagar. De är dock inte mytomaner utan tycker bara det är roligt att göra folk upprörda och att de "går på det". 

    Varför folk tror att du bara luras är dock enkelt, det är inte lätt att tro på att du är så väldigt obegåvad och utan självinsikt som du framställer dig som - de flesta är helt enkelt inte det. 

    Varför det "är fel" oavsett om du skriver att du håller med eller inte är för att det är uppenbart att du fortfarande inte tror på det du skriver (då du hela tiden motsäger dig själv straxt efter) när du skriver att du håller med. 


    Nej för jag håller inte med på vissa saker. Möjligen pågrund av obegåvningen. Jag är helt med på att jag verkligen borde sluta dricka eftersom saker som dessa händer och det vill jag också göra. Men när folk börjar överdriva att man är en fullblodsalkis när det knappast påverkar min vardag och jag definitivt inte har abstinens efter alkohol utan bara använder det för att fly från verkligheten OCH JA, det är fortfarande ett stort problem att jag gör det. Jag har ju sagt att jag håller med om att jag missbrukar.

    Men att läsa att jag snart kommer dö och att jag är värsta långt gångna alkoholisten för att jag tagit tabletter två gånger för mycket, ja det är en extremt jobbig period nu och jag är as arg på mig själv för det men det tycker jag egentligen inte har att göra med alkoholen att göra då jag INTE söp mig redlös och hamna i fyllecell. Jag visste fortfarande vad jag gjorde för det låg och grodde inom mig även när jag var nykter. Då kan jag svälja stoltheten och säga att jag hållet med helt och hållet istället så slipper det bli sån diskussion. För jag vet att jag har ordentliga problem när jag dricker alkohol och det är väl det viktiga.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Partytjej) skrev 2016-04-15 22:11:22 följande:

    Alltså folk som kommenterar att TS är troll, from alkoholist mm - har ni noll insikt i psykologi? Det sitter långt inne att erkänna för sig själv att man har problem med alkohol, tror ni det blir lättare för TS att göra det om ni trycker ner henne ordentligt? TS, jag tycker du ändå verkar ha kommit en bit på väg i din insikt, min oro är att du ännu inte till fullo förstått allvaret. Det är så klart en skyddsmekanism, vem vill ta till sig att man har problem med något som är så integrerat i vårt samhälle, alkoholen, särskilt som ens sociala liv ofta handlar om fest och dricka, vilket det så klart lätt gör om man är ung och bor i en studentstad. Ta hand om dig TS!


    Tack det är skönt när nägon försöker hjälpa och förstår utan att gala att man är en riktig a lagare, oavsett om du också tycker det vilket jag antar. Och du har nog rätt i att jag har insikt men jag ser inte jätte allvarligt på det nej, definitivt inte som folk i denna tråd gjort iallafall.

    Men jag märker ju att det blir värre och detta är väl ett första steg i allt. Antar att terapi är en bra idé precis som du gjorde och bearbeta saker som självkänsla osv. Å ja både vardagar och helger handlar ju ofta om alkohol. Det är svårt att vara nykter på nationerna eller krogarna. Och det är svårt att ta steget ut när man inte har några andra intressen och fortfarande tycker det är kul 95% av tiden. Men som sagt, jag börjar ändå bli lite chockad över mig själv när jag gör såna här saker och vill bryta den destruktiva livsstilen jag är inne på. Tack detsamma :)
  • Anonym (hemskt)
    klyban skrev 2016-04-15 22:09:14 följande:

    Vad medveten om att det är nått nytt du ska lära dig.

    Och det kommer ta tid, innan du uppskattar det.

    Om inte dina kompisar förstår ditt beslut att sluta dricka alkohol, så är det dax att byta kompisar.

    För dom vet väl om du blivit LOB'ad ett gäng gånger?


    Ja så länge jag hittar annat att sysselsätta mig med är det nog inget problem som stillar det rastlösa. Och så länge jag inte känner att jag vill fly in i min egna bubbla. Det är det jag behöver jobba med och sen kan jag lätt skita i att festa. Så ska ta tag i detta med terapi.

    Jo mina kompisar skulle nog förstå absolut men dom kommer ju fortfarande gå ut och jag kommer bli "frestad". Ja dom vet att jag blivit lobbad typ hälften av gångerna när de varit med men annars berättar jag det ju förstås inte. Men allt löser sig!
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Fia) skrev 2016-04-15 22:33:55 följande:

    Men det är därför det är lika fel när du säger du håller med fast du inte gör det, det blir jättedumt.

    Däremot så kan du mycket väl dö av den typen av kombinationer av tabletter, även om det inte är din mening. Du behöver nog förstå allvaret där, det är liksom försent när det redan hänt. Har förresten en bekant som nästan strök med för ca 1.5 år sedan efter för mycket festande, dels av det faktum att levern nästan lade av (någon typ av inflammation eller liknande pga överbelastningen och att den nog redan hade påverkan av tidigare piller omgång - ja också en med adhd - som inte "verkat" som han fått men från då) men även för att han helt enkelt svimmade av och var mycket nära att slå huvudet i en stenkant, som tur var såg någon och ringde ambulans - men det var väldigt nära ögat med levern. Det här var också en person som normalt sett inte har i närheten av lika mycket missbrukstendenser som du uppvisar och det var inga piller inblandade vid det tillfället, det hade "bara" blivit lite extra mycket party en period runt en födelsedag. 

    Den typen av hög puls och promille du fick här nyligen kunde mycket väl tagit livet av dig, antingen genom skador på hjärtat eller helt enkelt risken att råka ut för en olycka - dessutom utsätter du som sagt din lever genom rejäl prövning. 

    Sedan uppfyller du som andra påpekat kriterierna för att vara alkoholist, diskrepansen här handlar snarare om att du har en skev uppfattning om vad en alkoholist är - du tänker på de som levt med det längre, men det kan gå mycket fortare dit än man tror och ju längre tiden går desto svårare och närmast omöjligt blir det att vända. 


    Men det är det jag menar. Jag blir inte så full på det sättet. Jag kan gå och stå och ramlar inte omkring. Det alkoholen gör är att ta bort alla spärrar. Hade jag inte varit impulsiv från första början hade inte fyllorna jag har varit något problem. Jag var nyktrare än jag brukar vara denna gång då jag sagt böt från vodka till vin. Jag kan sluta dricka om jag vill men jag kan inte stå emot dumma idéer om jag var ledsen redan innan jag börja dricka.

    Sen bedömde dom intoxen som lindrig. Alltså inte allvarlig. Jag skulle inte råka ut för en olycka genom att ramla eller så för full på det sättet kan jag räkna på handen när jag blivit. Det är omdömet som är problemet inte balansen eller så.

    För mig är alkolist när alkoholen går ut över vardagslivet och de super upp sina pengar och kan inte sluta dricka och har abstinens efter alkohol och förlorar sina nära och kära osv. Detta är ett alkoholmissbruk men kan utvecklas till alkoholism om jag fortsätter dricka lika mycket, tänker jag, men ni har säkert rätt och har mer kunskaper om det (ej ironisk).
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (S) skrev 2016-04-16 09:09:37 följande:

    Jag tänker mig att om du inte är beredd på att sluta dricka helt, är att du enbart dricker folköl eller lågprocentig cider när ni ska ut och festa. Då måste du dricka mycket mer för att bli full och blir mätt efter ett tag så att du inte dricker mer. Ett tips till Valborg. ;)

    Annars tycker jag med att terapi och avhållsamhet från alkohol är det som skulle funka bäst, men som sagt, om du inte är där än kan du i alla fall göra det jag just skrev. Framförallt öl blir man ju mätt på, men jag själv hatar öl så cider funkar ju också (så länge procenttalen aldrig överstiger 4,5 procent).


    Då tänker du helt rätt! Ja det var det jag tänkte. Cider. Och inte de starka utan såna här 4.5or och kanske till och med ännu lägre. Aldrig blivit för full på Valborg eftersom vi alltid tänker att vi ska orka hela dagen jämfört med när man sitter och dödskrökar två timmar innan en krogutgång. Hatar också öl så goda cider får det bli, inte i syfte att bli full utan att kännas "med i gänget" och bli lite lullig.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Fia) skrev 2016-04-16 20:28:45 följande:

    Nej, nu förstod du inte alls vad jag menade. Det var inte att han var så full som gjorde att han svimmade, utan kroppens reaktion i samband med levern, han var inte heller så väldigt full vid det tillfället. 

    Du förstod inte heller faran med tabletterna, att intoxen inte var allvarlig betyder inte att det var ofarligt, bara att det inte var så stor risk att du skulle dött av den direkt, men man kan mycket väl dö av konsekvenserna (t ex skador från den rusande pulsen och annan påverkan på kroppen).  Det är heller inga som helst garantier att om du skulle upprepa samma sak med samma mängd alkohol och tabletter att det även då "bara" blir lindrigt. Det är lite som att gena över järnvägsspår, för det mesta går det bra - tills det helt plötsligt inte gör det och det är försent att ångra sig. 

    Nu kommer du argumentera att det är risker med allting, och det är det - men det är skillnad på hur stora de är och vad konsekvenserna blir. 

    Grejen är att det kan gå ruskigt fort när det eskalerar och helt plötsligt kanske du inser du inte längre har kontroll och då är det helt plötsligt mycket mycket mycket svårare att klara av att göra något för att vända det. Det finns grader i helvetet så att säga, om vi tar ett enkelt exempel för att försöka förklara vad jag menar. Låt oss säga att det finns 5 "grader" av alkoholism (inget vedertaget eller något, bara för att förklara hur jag menar) och vi sätter en skala på hur svårt det är att sluta med något mellan 1-10 där 1 är ganska lätt och 10 är 100% omöjligt, kan säga att under 5 klarar de flesta (med impulskontroll problem som vid adhd är det troligen lägre tyvärr) och från 8 och uppåt klarar nästan ingen. Alkoholistgraderna kan vi säga att vid 1 så blir det mest så att man dricker lite mer än man tänkt, eller lite oftare än man tänkt och inte "vill" avstå och 5 har du fullfjädrad a-lagare på bänken som förlorat allt och har skrumplever.

    Det är inte svårt att föreställa sig att en hel del av de där 5 fallen ligger på 9-10 om vi talar om de svåraste fallen och att de flesta som ligger på 1 i alla fall ligger under 5 på skalan. Men säg att om det för någon ligger på 2 för att sluta vid 1 så är det rätt troligt att det snarare ligger på 5 att klara att sluta vid 2 och kanske redan vid 3 närmare 7-8 redan då - det kan gå fort att gå från att vara helt görligt att "hyfsat enkelt" vända det hela till att när man till fullo själv inser man har problem klarar man det knappt längre ens med hjälp. Svårigheten ökar snarare exponentiellt snarare än linjärt. 

    Men nu har jag sagt mitt och tänker avfölja den här tråden, det finns inga sätt att få dig att ta in det hela tror jag och det känns bara sorgligt - kan bara vara glad jag inte känner dig och behöver uppleva den eskalerande nedåtgående spiralen. 

    Tänker bara avsluta med att du lurar dig själv om du inte tror du tar stora risker med ditt liv (inte risker som att "kanske får cancer när du blir gammal" utan akuta risker) och om du tror att det kommer vara lika lätt att sluta om 6 månader eller ett år som det är idag. 


    Då förstår jag. Vet dock att jag har bra värden nu, men ja det kan ju ändras. Självklart förstår jag att blanda tabletter med alkohol är riskfyllt, men jag var också medveten om att det inte var en dödlig dos och att jag hade bra tex levervärden. Men ja man känner sig ofta odödlig, iallafall jag, men plötsligt kan det ju gå för långt ändå men finns inte en liten del av mig som skulle göra om det för jag reagera ju inte positivt alls och det var väl det jag tänkt det lilla jag tänkte. Resten du skrev har jag lite svårt att förstå har läst flera gånger men ja ju fortfarande desto bättre.

    Och nej jag är ingen nedåtgående spiral, då hade jag väl inte startat denna tråd? Jag vet ju att jag är ute på fel väg och att jag måste sluta. Vet att jag tar stora risker med mitt liv säger bara att jag känner att jag fortfarande har kontroll och vill jag så kan jag. Har aldrig tänkt igenom allt så mycket som nu och gjort saker. Har tex tagit bort snapchat för att inte bli taggad när andra lägger upp bilder och videosar på utgångar nu under helgen och sagt åt mina vänner att sluta fråga om jag vill med ut.
  • Anonym (hemskt)
    Mantrasina skrev 2016-04-16 21:24:51 följande:

    Det låter som om du har hamnat i en väldigt dålig ond cirkel, TS!

    Något som slår mig och som jag är osäker på om du säger mellan raderna eller ej - fick du sparken från ditt jobb på grund av något som hade med alkoholen att göra?

    Med tanke på vad du säger om studentstad, nationer med mera så drar jag till med en gissning på att du bor i Uppsala. Uppsala kommun driver ett arbete för den som har olika typer av alkohol- och andra beroende-/missbruksproblem som är lite lättare att komma till än det som nås via sjukhuset. Kanske är det något som kan stötta dig (under förutsättning att jag har rätt i min gissning här). Här finns lite information och kontaktuppgifter. www.uppsala.se/stod-och-omsorg/socialt-och-ekonomiskt-stod/vuxna-och-missbruk/ 

    Om du vill men tycker att det är svårt att ta kontakten, inboxa mig så ska jag hjälpa dig med första steget. Det är superbra att du själv vill begränsa ditt drickande, men eftersom du befinner dig i en väldigt alkoholrik miljö med både mycket utgång och en umgängeskrets där alkohol verkar vara i fokus många gånger så kan det ändå behövas stöd någonstans ifrån.

    Hoppas du tar dig ur det här riskbeteendet du har och får ett mer hälsosamt förhållande till alkoholen framöver!


    Ja eller bland annat. Jobbade som timmis och tog det inte jätte seriöst då att inte gå ut dagen innan om vi skulle jobba på tex söndag kväll för då har ju alkoholen gått ut. Men någon sa till chefen att jag och min kompis körde bil påverkade (?) flera gånger vilket vi inte gjorde. Men sen var det också andra saker!

    Vad snällt det betydde mycket att läsa. Kanske att jag hör av mig inom en snar framtid. Fast först vill jag nog pröva att ordna upp allt. Genom att jobba helger, be mina vänner inte fråga om jag vill med ut, kanske köpa träningskort och få en bättre kropp och se framsteg där. Behöver nog skriva ner allt som hänt så jag kan påminnas om det ifall jag blir sugen att gå ut. Bara jag verkligen bestämmer mig så går det nog! På Valborg ska jag pröva bara cider och dricka mycket vatten också och äta ordentligt och går det ändå fel så blir det sista gången!
  • Anonym (hemskt)
    klyban skrev 2016-04-16 22:44:51 följande:

    Är det inte enorma LD50 värden på dessa ADHD mediciner?

    Bra idé att plocka bort snapchat, det kan vara störande och se folk på party.

    Samtidigt du ska vara duktig.

    Och sen hör man uppdatering efter uppdatering.

    Finns det nått du gör, som du nästan bara gör onykter?

    Då inte krog och vänner, men nått annat?

    För en del kan det vara bra undvika dessa sysselsättningar, men för andra är det bra att göra dessa sysselsättningar nyktert.

    Då man kommer in i ett liv som inte innebär alkohol, så kanske det går enklare med resten.


    Ja precis, det är lite svårt att stå emot om alla ens vänner är tillsammans och verkar ha as kul. Så bättre att inget veta isåfall.

    Hm nej det tror jag inte. Jag dricker ju bara när jag ska på krogen eller nation. Jag måste nog lära mig att koppla av bara. Att tex kunna sitta i soffan och kolla på en film utan att kuta upp och ner och äta konstant eller ta massa rökpauser.. Och trots att jag varit emot medicinering tidigare så kanske det är det som kan hjälpa om jag hittar rätt dos. Eller träning. Eller bara nån slags terapi. Vad det än är som kan hjälpa så är det dags att komma på det iallafall!
Svar på tråden Fyllecell IGEN