• Anonym (Hjälp)

Min son gör "inbrott".

Min son är 10 år, diagnos medelsvår adhd med trotssyndrom. Han har nu under knappt 1 år gått in i andras garage mm. Även krossat rutor och tagit småsaker. När detta kommit fram har jag släpat med honom till de drabbade där han fått be om ursäkt. Det hjälpte ett tag. Men nu har det hänt igen och denna gången tänker ägaren polisanmäla vilket även innebär en orosanmälan till socialen.

Han vet ju att man inte får göra såhär. Men ändå gör han det. Har gått föräldrakurser, fått hjälp av socialen innan. Även BUP har försökt hjälpa. Han är inte känslolös utan en väldigt snäll och empatisk kille faktiskt. Blir bara så rädd för framtiden. Vill verkligen inte att han glider in på en sån bana med kriminalitet.

Hur ska jag nå fram till honom? Riskerna nu med polis och socanmälan? Vill inte riskera att förlora mitt älskade barn

• Svar på tråden Min son gör "inbrott".
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-04-05 09:56:58 följande:

Nej det är det verkligen inte.

Ja gå i alla fall dit idag och gör ett försök.

Be om ursäkt kan du alltid göra tycker jag.

Det visar på din goda vilja.

Be om ursäkt är ju det minsta han och jag kan göra. Sen får vi ju se vad det leder till.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-04-05 09:57:31 följande:

Varför gör sonen inbrott?

Spännande

Impulsivitet

Påverkan av andra

Frustrerad över något

Listan kan göras lång.
  • Anonym (öh)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-04-05 08:52:35 följande:

Min son är 10 år, diagnos medelsvår adhd med trotssyndrom. Han har nu under knappt 1 år gått in i andras garage mm. Även krossat rutor och tagit småsaker. När detta kommit fram har jag släpat med honom till de drabbade där han fått be om ursäkt. Det hjälpte ett tag. Men nu har det hänt igen och denna gången tänker ägaren polisanmäla vilket även innebär en orosanmälan till socialen.

Han vet ju att man inte får göra såhär. Men ändå gör han det. Har gått föräldrakurser, fått hjälp av socialen innan. Även BUP har försökt hjälpa. Han är inte känslolös utan en väldigt snäll och empatisk kille faktiskt. Blir bara så rädd för framtiden. Vill verkligen inte att han glider in på en sån bana med kriminalitet.

Hur ska jag nå fram till honom? Riskerna nu med polis och socanmälan? Vill inte riskera att förlora mitt älskade barn

Varför kallar du det han gör för "inbrott"? Han gör ju inbrott när han krossar rutor och tar sig in andra egendomar. Jag tror att det är viktigt att du ser det för vad det är. Och för hans egen del är det kanske väldigt bra att någon nu har polisanmält händelsen så att han på allvar förstår att folk ser mycket allvarligt på att få sin integritet trampad på. 

Du har ju inte nått fram till honom om det är så att han vet att man inte får göra som han gör men ändå gör det. Då är det väl på tiden att någon annan gör ett försök att nå fram till honom. 

Du skriver att han är empatisk. Vad säger han när du pratar om hur han själv skulle känna om någon bröt sig in i hans hem och stal saker han värdesätter och tycker om?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Nej) skrev 2016-04-05 09:58:12 följande:

Nej ni har inte fått all hjälp de kan erbjuda. Din son är i farozoonen vad gäller en kriminell framtid och det ska tas på allvar. Om han inte får hjälpen nu och på rätt sätt och rätt stöd så finns risken att framtiden inte ser så ljus ut. På ett sätt är det bra med en anmälan då soc nu måste ta detta på allvar och du har möjlighet att stå på dig om mer hjälp.

Som förälder så tror man ofta att en polisanmälan är det värsta som kan drabba ens barn men i hans ålder kan effekten bli precis tvärtom. Min son snattade i samma ålder och fick också gå och be om ursäkt och lämna tillbaka. Gång på gång. Vändningen kom först när det faktiskt gjordes en polisanmälan. Först då förstod han allvaret och det hände aldrig mer.

Och skulle alla barn som snattar och gör som din son omhändertas så fick de jobbigt på soc.

Så det är NU du ska förstå att en anmälan idag inte betyder något negativt i hans framtid utan en möjlighet att stoppa en kriminell bana som blir betydligt svårare redan om 2-3 år.

Ta dig tid att kolla upp de resurser som finns i din kommun och om han inte har en BUP kontakt redan så börja där. Kommunerna håller ner alla kostnader de kan vilket ofta innebär att de lite mer kostsamma terapierna är det sista de plockar fram och man måste kämpa för att få den hjälpen.

Kontakt med BUP finns redan. Faran med kriminalitet har jag tagit upp med soc innan och de har hjälpt med diverse insatser. Om en polisanmälan är det enda som hjälper så borde ett allvarligt samtal med polisen vara till mer hjälp än en utredning hos socialen?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Nej) skrev 2016-04-05 10:08:32 följande:

Skulle också vilja tillägga att det inte handlar om att han vill ha saker utan själva spänningen att göra själva handlingen. Har han några aktiviteter där han kan få utlopp för den?

Han har fotboll 2 ggr i veckan, scouter, tränat skridskor, vi är mycket ute i skogen så han får härja av sig.
  • Anonym (???)

Jag undrar lite här: när du släpar med honom till de som utsatts för stölder/inbrott, hur beter du dig då? Står du på sonens sida samtidigt som han ber om ursäkt? Eller vad händer då? Det som är viktigt är att din son alltid känner att du står på hans sida när ni möter andra människor. Sen - när ni är ensamma - kan du ta de allvarliga samtalen med honom. Han skall ALDRIG känna sig utsatt med känslan att även du är emot honom, när han får "skämmas" inför andra. Du ska alltid vara lojal.

Ett samtal med polis i uniform är aldrig fel. De kan ibland inge respekt.

• Anonym (straff)

Jag hade också polisanmält. Så det får du helt enkelt ta. Dra in alla hans förmåner. Mobil,iPad tv aktiviteter mm mm mm

• Anonym (anonym)

Ägaren gör det enda rätta och polisanmäler.

Tänk om detta vore ditt garage och en annan pojke
    bröt sig in upprepade gånger och stal saker hos dig ?
    Samhället måste markera att detta är inte ett accepterat beteende,
    oavsett barnets ålder och ev. funktionshinder.
    Troligen kommer din son att bättre förstå att detta inte är accepterat
    om polisen blir inblandad

Tyvärr så gör adhd och trotssyndrom att såna barn löper mycket större risk att hamna i kriminalitet under sitt liv, speciellt om det börjar som barn.
    En majoritet av de som sitter i svenska fängelser har just adhd.

Ring och prata med socialen själv ang. situationen tycker jag.
    Bättre att förekomma än att förekommas.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (???) skrev 2016-04-05 10:57:43 följande:

Jag undrar lite här: när du släpar med honom till de som utsatts för stölder/inbrott, hur beter du dig då? Står du på sonens sida samtidigt som han ber om ursäkt? Eller vad händer då? Det som är viktigt är att din son alltid känner att du står på hans sida när ni möter andra människor. Sen - när ni är ensamma - kan du ta de allvarliga samtalen med honom. Han skall ALDRIG känna sig utsatt med känslan att även du är emot honom, när han får "skämmas" inför andra. Du ska alltid vara lojal.

Ett samtal med polis i uniform är aldrig fel. De kan ibland inge respekt.

Jag följer med som stöd och uppmuntrar honom till att våga be om ursäkt. Säger till honom att det uppskattas av den som drabbats av hans påhitt. Men jag är även med för att se att den drabbade inte beter sig illa mot honom. Allvarliga samtal sker aldrig inför andra. Har även pratat med honom om känslan om hans saker blir stulna eller förstörs och då reagerar han med både ilska och blir ledsen.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-05 12:24:32 följande:

Ägaren gör det enda rätta och polisanmäler.

Tänk om detta vore ditt garage och en annan pojke

bröt sig in upprepade gånger och stal saker hos dig ?

Samhället måste markera att detta är inte ett accepterat beteende,

oavsett barnets ålder och ev. funktionshinder.

Troligen kommer din son att bättre förstå att detta inte är accepterat

om polisen blir inblandad

Tyvärr så gör adhd och trotssyndrom att såna barn löper mycket större risk att hamna i kriminalitet under sitt liv, speciellt om det börjar som barn.

En majoritet av de som sitter i svenska fängelser har just adhd.

Ring och prata med socialen själv ang. situationen tycker jag.

Bättre att förekomma än att förekommas.

Nu har han inte varit upprepade gånger på något ställe utan nytt varje gång. De (en annan pojke var med också) stal inget utan förstörde saker. Lika illa jag vet!
Svar på tråden Min son gör "inbrott".