• Anonym (Hjälp)

Min son gör "inbrott".

Min son är 10 år, diagnos medelsvår adhd med trotssyndrom. Han har nu under knappt 1 år gått in i andras garage mm. Även krossat rutor och tagit småsaker. När detta kommit fram har jag släpat med honom till de drabbade där han fått be om ursäkt. Det hjälpte ett tag. Men nu har det hänt igen och denna gången tänker ägaren polisanmäla vilket även innebär en orosanmälan till socialen.

Han vet ju att man inte får göra såhär. Men ändå gör han det. Har gått föräldrakurser, fått hjälp av socialen innan. Även BUP har försökt hjälpa. Han är inte känslolös utan en väldigt snäll och empatisk kille faktiskt. Blir bara så rädd för framtiden. Vill verkligen inte att han glider in på en sån bana med kriminalitet.

Hur ska jag nå fram till honom? Riskerna nu med polis och socanmälan? Vill inte riskera att förlora mitt älskade barn

• Svar på tråden Min son gör "inbrott".
  • Anonym (Dålig förälder)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-04-05 17:56:42 följande:

Jo han är faktiskt snäll och empatisk men agerar för mycket impulsivt. Han tänker mao inte efter före. Nej en placering är inget jag tänkt eller tänker göra. Det är att ge upp på honom, svika honom och gör mer skada än nytta! Så tro du vidare!

Oavsett varför han gör som han gör är det inte snällt och empatiskt att göra inbrott, de flesta med hans diagnoser gör inte inbrott i grannens garage. Att familjehemsplacera honom är inte att ge upp, utan att göra det bästa för honom. Idag är det ett garage, imorgon droger och i övermorgon ger han sig på en människa.
  • katrinp

Dålig förälder.

Har du inget vettigt att säga så säg inget. Här är ju en mamma som kämpar och försöker göra allt för att få in sin son på rätt bana. Ge henne hjälp eller lägg ner. Familjehemsplacering är inte en bra lösning, enligt erfarenheter.

Så jag tycker att du ska göra som du redan sagt att du ska och sen ta det därifrån! Skönt att inte alla bara sliter i vad deras barn gör.

• Anonym (Dålig förälder)
    katrinp skrev 2016-04-05 18:16:58 följande:

Dålig förälder.

Har du inget vettigt att säga så säg inget. Här är ju en mamma som kämpar och försöker göra allt för att få in sin son på rätt bana. Ge henne hjälp eller lägg ner. Familjehemsplacering är inte en bra lösning, enligt erfarenheter.

Så jag tycker att du ska göra som du redan sagt att du ska och sen ta det därifrån! Skönt att inte alla bara sliter i vad deras barn gör.

Eftersom jag har en massa vettigt att säga fortsätter jag prata. Det är jättelätt att sitta på nätet och säga att man gör sitt bästa, men faktum är att sonen fortsätter att göra inbrott och han är TIO ÅR. Eftersom hon uppenbarligen inte kan ta hand om sin son förslår jag att någon annan gör det och familjehemsplacering är betydligt bättre än någon slags anstalt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Dålig förälder) skrev 2016-04-05 18:04:51 följande:

Oavsett varför han gör som han gör är det inte snällt och empatiskt att göra inbrott, de flesta med hans diagnoser gör inte inbrott i grannens garage. Att familjehemsplacera honom är inte att ge upp, utan att göra det bästa för honom. Idag är det ett garage, imorgon droger och i övermorgon ger han sig på en människa.

Han har inte gjort inbrott i grannens garage. Och du verkar inte förstå skillnaden mellan snäll, empatisk och impulsiv. Alltför många med adhd diagnos gör impulsiva och dumma saker, antingen som barn eller som vuxna. Och alltför många dömer ut barn för fort. Han har aldrig någonsin slagit ett annat barn! Och jo, en placering blir för honom att jag gav upp!
  • Anonym (Storebror)

Kanske någon typ av storebrorverksamhet skulle var något? En förebild utanför familjen som kan prata lite vett och sysselsätta honom.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Storebror) skrev 2016-04-05 19:26:03 följande:

Kanske någon typ av storebrorverksamhet skulle var något? En förebild utanför familjen som kan prata lite vett och sysselsätta honom.

Har faktiskt letat efter en sån utan kontakt med socialen. Och ev hittat en kille som varit precis som min son. Idag en skötsam kille med jobb och barn.
  • Anonym (Storebror)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-04-05 20:16:51 följande:

Har faktiskt letat efter en sån utan kontakt med socialen. Och ev hittat en kille som varit precis som min son. Idag en skötsam kille med jobb och barn.

Super hoppas det hjälper
  • Phillippa

Det låter som om han söker adrenalinkickar. Han kanske kan börja med t ex klättring?! Det ger en rejäl adrenalinkick ;).

• Anonym (Realist)

Det är nog bara bra med polisanmälan. Det kanske kan få sonen att sluta med dumheterna. Att en 10-åring skulle bli omhändertagen för att han tar sig in i grannarnas garage tror jag inte på.

• mammatilltretrollsnart

Du kommer inte nå fram till honom genom straff, indragna spel, iPad osv. Det är ju hans funktionsnedsättning son gör att han utsätter sig och andra för dessa saker. Det betyder inte att beteendet är okej men ni måste jobba annorlunda. Läst Bo Hejlskov böcker? Börja där med t.ex explosiva barn. Sedan gäller det att förebygga allt som går, undvika att han försätts i sådana situationer. Vad gör han efter skolan, finns aktiviteter som han tycker om? Simhall? Fotboll? Är dagarna förutsägbara? Ofta tar det mkt energi i skolan som gör att barnen beh återhämta sig efteråt med ex en stunds ipad.
    Det är inte enkelt att vars förälder till barn med adhd och det krävs en del extra energi för att kompensera för de funktionsnedsättningar som finns. Även mycket tålamod och högt i tak. Skälla ger ju bara dålig självkänsla och blir inget bra... Hade han kunnat hade han gjort det rätta. Det handlar om förmågor inte vilja...

Svar på tråden Min son gör "inbrott".