• Anonym (Hjälp)

Min son gör "inbrott".

Min son är 10 år, diagnos medelsvår adhd med trotssyndrom. Han har nu under knappt 1 år gått in i andras garage mm. Även krossat rutor och tagit småsaker. När detta kommit fram har jag släpat med honom till de drabbade där han fått be om ursäkt. Det hjälpte ett tag. Men nu har det hänt igen och denna gången tänker ägaren polisanmäla vilket även innebär en orosanmälan till socialen.

Han vet ju att man inte får göra såhär. Men ändå gör han det. Har gått föräldrakurser, fått hjälp av socialen innan. Även BUP har försökt hjälpa. Han är inte känslolös utan en väldigt snäll och empatisk kille faktiskt. Blir bara så rädd för framtiden. Vill verkligen inte att han glider in på en sån bana med kriminalitet.

Hur ska jag nå fram till honom? Riskerna nu med polis och socanmälan? Vill inte riskera att förlora mitt älskade barn

• Svar på tråden Min son gör "inbrott".
  • Anonym (???)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-04-05 12:56:10 följande:
    Jag följer med som stöd och uppmuntrar honom till att våga be om ursäkt. Säger till honom att det uppskattas av den som drabbats av hans påhitt. Men jag är även med för att se att den drabbade inte beter sig illa mot honom. Allvarliga samtal sker aldrig inför andra. Har även pratat med honom om känslan om hans saker blir stulna eller förstörs och då reagerar han med både ilska och blir ledsen.
    Låter som om du gör bra val och avväganden. Jag har inte några råd att ge, men tror att det vore bra att be en hugad polis att prata med honom. I uniform. Uniformer gör intryck på ett helt annat sätt än en vanlig utredare som är civilklädd.
  • Anonym (anonym)

Får din son adhd- medicinering?
    Tror att det tillsammans med terapi för din son skulle vara bra.
    Plus lite samtal med polisen.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-04-05 12:59:11 följande:

Nu har han inte varit upprepade gånger på något ställe utan nytt varje gång. De (en annan pojke var med också) stal inget utan förstörde saker. Lika illa jag vet!

Måste rätta mig själv. De stal inget denna gången men vid andra tillfällen stals småsaker.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (???) skrev 2016-04-05 13:02:26 följande:

Låter som om du gör bra val och avväganden. Jag har inte några råd att ge, men tror att det vore bra att be en hugad polis att prata med honom. I uniform. Uniformer gör intryck på ett helt annat sätt än en vanlig utredare som är civilklädd.

Jag försöker iaf. Det är en evig balansgång så att det inte blir fel på vägen.

Och idag blir det som sagt besök hos den drabbade för ursäkt och se vad de förstört samt erbjuda kompensation. Och ska se om jag kan få tag i nån vettig polis som skulle kunna tänka sig att prata med speciellt min son.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-05 13:16:29 följande:

Får din son adhd- medicinering?

Tror att det tillsammans med terapi för din son skulle vara bra.

Plus lite samtal med polisen.

Ja han medicineras. Har varit i kontakt nu med BUP ang nån form av samtal för honom så fort som möjligt.
  • Anonym (???)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-04-05 13:29:06 följande:
    Jag försöker iaf. Det är en evig balansgång så att det inte blir fel på vägen.

Och idag blir det som sagt besök hos den drabbade för ursäkt och se vad de förstört samt erbjuda kompensation. Och ska se om jag kan få tag i nån vettig polis som skulle kunna tänka sig att prata med speciellt min son.
    Har ni nån närpolis så traska in på stationen och ta ett samtal med dom (utan sonen) och kom överens om hur ni lämpligen skall göra.  De brukar vara väldigt välvilliga till sånt här :)
  • Anonym (A)

När gör han inbrotten? Är det han eller andra som tar initiativet? Känns inte riktigt som han är mogen att leka själv med kompisar utan uppsikt, eftersom de hittar på dumheter.

Kanske jobba på att han leker med andra vänner, eller se till att han faktiskt inte får vara iväg på saker utan vuxenuppsikt tills han mognat mer?

Finns det t.ex. möjlighet att fortsätta gå på fritids trots att han är 10 år? Någon form av fritidsklubb? Reglerade aktiviteter varje dag, och umgänge med kompisar bara när det är en vuxen närvarande?

Vuxna som begår inbrott får ju begränsad frihet, antingen genom fängelse eller åtminstone fotboja. Motsvarande kan faktiskt vara rimligt i nuläget.

När han inte längre gör dumheter kan han få tillbaks friheten.

• Anonym (Dålig förälder)

Han är inte särskilt snäll och empatisk om han gör inbrott hos andra. Jag tycker det är jättebra av grannen att anmäla, alla som utsattes borde ha gjort det. Har du funderat på en familjehemsplacering? Om inte du klarar av att ta hand om ditt barn så får någon annan ta över, jag tror det skulle vara det bästa.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2016-04-05 13:54:56 följande:

När gör han inbrotten? Är det han eller andra som tar initiativet? Känns inte riktigt som han är mogen att leka själv med kompisar utan uppsikt, eftersom de hittar på dumheter.

Kanske jobba på att han leker med andra vänner, eller se till att han faktiskt inte får vara iväg på saker utan vuxenuppsikt tills han mognat mer?

Finns det t.ex. möjlighet att fortsätta gå på fritids trots att han är 10 år? Någon form av fritidsklubb? Reglerade aktiviteter varje dag, och umgänge med kompisar bara när det är en vuxen närvarande?

Vuxna som begår inbrott får ju begränsad frihet, antingen genom fängelse eller åtminstone fotboja. Motsvarande kan faktiskt vara rimligt i nuläget.

När han inte längre gör dumheter kan han få tillbaks friheten.

När är svårt att förutsäga. Det kan gå många månader mellan gångerna. Ibland är det hans påhitt, ibland andra barn och ibland tillsammans. Har försökt med olika barn men det slutar ändå med nått påhitt. Kan inte isolera honom totalt heller. Han fick utökad fritids men det drogs in för att han tillfälligt bytt skola. Nu är all aktivitet vid datorn, mobilen och surfplattan indraget. Och det är fullständigt kaos. Han är mer än lovligt rastlös. Och nya regler är satta och ska arbetas in framåt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Dålig förälder) skrev 2016-04-05 17:32:27 följande:

Han är inte särskilt snäll och empatisk om han gör inbrott hos andra. Jag tycker det är jättebra av grannen att anmäla, alla som utsattes borde ha gjort det. Har du funderat på en familjehemsplacering? Om inte du klarar av att ta hand om ditt barn så får någon annan ta över, jag tror det skulle vara det bästa.

Jo han är faktiskt snäll och empatisk men agerar för mycket impulsivt. Han tänker mao inte efter före. Nej en placering är inget jag tänkt eller tänker göra. Det är att ge upp på honom, svika honom och gör mer skada än nytta! Så tro du vidare!
Svar på tråden Min son gör "inbrott".