• Anonym (Kvinna)

Sängplatser till pojkvännens barn

Jag bor tillsammans med mina två barn ca. 6 mil från min pojkvän. Vi bor i en trea, jag sover i vardagsrummet i en bäddsoffa, dottern 7år har det mindre sovrummet och sonen 3år har ett jätte stort rum för sig själv.

Jag och pojkvännen har träffats ett år snart och jag har beställt två våningssängar som jag funderar på att ställa in i grabbens rum. Han behöver en större säng så jag passar på, vi är oftast i min lägenhet och lösningen innan har varit madrass på golvet som inte känts så kul. Antingen ska man flytta bort madrasserna efter varje natt (de sover oftast över varannan helg) eller så ligger de i vägen när barnen ska leka. 5 barn på liten yta ni förstår att man behöver utrymme va?

Jag har sökt efter andra liknande trådar men hittar ingen jag tycker passar in i min situation.

Frågan är om det är okej att sonen delar med sig av sitt jätte stora rum till hans 3 grabbar och dottern har sitt? De går inte in någon mer säng i hennes rum. Eller om ni har andra idéer,tankar ?

Tänkte också passa på att fråga om ni tror en byrå med varsin egen låda är någon bra idé eller om man ska köpa någon liten väggficka där de kan lägga små saker?

Hans pojkar är 8 år,6år och 4år.

• Svar på tråden Sängplatser till pojkvännens barn
  • Brumma
    Anonym (öh) skrev 2016-04-08 10:31:23 följande:

Det var mycket om hur du tycker att det låter. Och nej, du påstår inte att det var ett stort äventyr, du sa bara äventyret. BioBonus nöjde sig med att kalla det för skitkul. Men jag tycker inte att du borde vara så petig med mina formuleringar när du själv svingar både högt och lågt utan att träffa rätt en enda gång. 

Själv tror jag inte att det är mycket till äventyr att åka sex mil och packa in sig i en för trång lägenhet. Och, som jag skrev, även om de skulle tycka det nu så tvivlar jag på att de kommer att tycka så senare. Jag tror inte liten låda och våningssäng kommer att hjälpa upp saken heller. 

Du tror något annat och för mig är det inget vidare intressant att höra mer om detta, jag har redan plitat ner min åsikt om saken. 

Då antar jag att vi är lika bra båda två på att läsa in saker ;)

Vad bra. Då lämnar vi den diskussionen och "antar" inget mer..
  • MeEmmA

Haha kan inget annat än att skratta åt hur tråden helt plötsligt kallade ut. Tycker att det är väldigt fint gjort av Ts att köpa våningssängar så att barnen har en plats och slipper sova på golvet varannan helg.
    Och att tränga in sig i en trea ger inga men, har träffat många äldre och förståndiga människor som växte upp betydligt trängre än så och dom har varit helt normala om inte vettigare. Vi lär oss mycket i sociala sammanhang :)

• BioBonus
    MeEmmA skrev 2016-04-08 10:49:31 följande:

Haha kan inget annat än att skratta åt hur tråden helt plötsligt kallade ut. Tycker att det är väldigt fint gjort av Ts att köpa våningssängar så att barnen har en plats och slipper sova på golvet varannan helg.
    Och att tränga in sig i en trea ger inga men, har träffat många äldre och förståndiga människor som växte upp betydligt trängre än så och dom har varit helt normala om inte vettigare. Vi lär oss mycket i sociala sammanhang :)

Jag är glad att vi är fler som inte bara väljer att tolka in det negativa i trådar som denna :)
  • Brumma

TS.

Tycker det låter som en ypperlig idé. Bra kan ju vara att, tillsammans med din partner, förankra den hos hans barn. Hans äldsta pojkar är tillräckligt stora för att kunna uttrycka sina känslor någorlunda. Och även ha förståelse för när man förklarar :)

Även din dotter är ju ganska stor och kanske ser det annorlunda? Kanske delar hon gärna med ngt av barnen vh? Min son på sex år hade blivit jätteglad. Han gillar inte att sova ensam så om han fått dela sitt rum med ngn hade han nog snarast sett det som positivt.

Oavsett om det var en tjej eller kille.. Det är ju dessutom inte varje dag utan fyra nätter i månaden..

Tycker även det låter bra att ha någonstans de kan lägga saker om de vill ha dem ifred. Å andra sidan så vill de förmodligen ha möjlighet att ha leksaker pch annat framme på rummet precis som barnet (ditt barn) de delar rum med har. Så att ha NÖJLIGHET att plocka undan sakerna men inte vara tvingade (mer än normal städning) att ha sina saker just där :)

Lycka till.

• Anonym (lunchunderhållning)

Haha, vilken rolig tråd!

Tack för underhållningen "öh" och "H". Vet inte om "H" är seriös men det var roligt oavsett!

Tur att alla inte är lika fisförnäma. Man kan ju faktiskt fråga barn vad de tycker och handla efter det.

/Lättroad

• Mrs Green
    BioBonus skrev 2016-04-08 09:34:24 följande:
    Vaknat på fel sida? Högre krav? Du tror inte ungarna kan ha skitkul fyra stycken i samma rum en helg? Misstänker att dina barn aldrig kommer få åka på sommarläger där man får dela rum med bra många fler än fyra stycken... 
    Haha jag tänkte också på det och på hur min dotter älskar att åka på kollo där de sover 4-6 ungar i varje rum, i våningssängar :)
  • Griseknoen35

Köp en våningssäng med en utdragbar säng under, då har du tre separata sängar i en till pojkvännens barn (kanske inte så kul att dela när de blir lite äldre) så har din son en egen, kanske en miniloft så de får en liten koja under eller bara förvaring till en en/ett par extra byråer?

• Ess
    Anonym (öh) skrev 2016-04-08 09:57:48 följande:
    Jag har inte skrivit att de inte tycker att det är roligt att åka dit. Jag skrev att mina ungar inte hade velat göra det och att det heller aldrig skulle ha varit aktuellt i vårt fall. 

Ja, det är förstås okej om barnen tycker att det är kul. Men i längden tvivlar jag på att de kommer att tycka det. Det är heller inget jag vet eftersom det inte är mina ungar, men det är något jag tror och förutser eftersom barn trots allt inte är så olika varandra när det kommer till behov av utrymme och möjlighet till personlig integritet. 

Det stör inte mig att du och BioBonus tycker att det är ett stort äventyr för ungar att åka och trängas varannan helg. Det verkar däremot störa er att jag tycker något annat. 

Ni är kanske bara bittra på något sätt. Ja, så är det nog. *skrattar*
    Jag tycker inte att du har helt fel, det blir en jäkla massa folk och rörigt vh. 
    Men sen tycker jag att det spelar in om han har umgänge vv eller vh. Har han vv så har de ju veckan själv hemma i lugn och ro, för att sen åka till ts på helgen. Vilket jag tycker är ok.
    Men är det så att han bara har vh, så blir det ju rörigt och knöligt att va så många på så liten plats och dessutom få kvalitets tid med barnen. 
  • Anonym (...)
    Anonym (öh) skrev 2016-04-08 09:53:47 följande:

Bitter över vad? Och låter bitter? I skriven text? Då är det okej att jag tycker att du låter paranoid och galen då? Ditt skratt lät förresten ytterligt hånfullt. 

Min åsikt är att lägenheten är för liten för att bo i varannan helg också. I och med att det är min åsikt ställde jag en fråga till ts om de inte i stället kan umgås när de inte har barnen. Hon kanske kommer att svara på den om hon dyker upp här mer, kanske är det så att alla ungarna älskar att bo så där och då är det ju inget problem för dem. Eller så tycker de att det är påfrestande och jobbigt och då lär inte våningssängar hjälpa. 

På vilket sätt är det skillnad att han och barnen hälsar på varannan helg och så som vi, och många andra, har det, där barnens vänner ofta sover över här, både i veckorna och på helger. Vi har 2-3 extra barn här minst två nätter per vecka, vi bor på 85 kvm. Vi har dessutom vänner, med barn, som övernattade gäster säkert en gång i månaden och visst blir det lite trängre, men det går bra.

Jag hade snarare reagerat på att han och barnen inte verkar ha så mycket tid tillsammans, bara de, utan TS och hennes barn.
Svar på tråden Sängplatser till pojkvännens barn