• Anonym (Bedragen)

    Går det att gömma mina pengar vid skilsmässa?

    Går rakt på sak och frågar: är det möjligt att "gömma" sina pengar (pengar på eget privat konto) vid skilsmässa? Hur gör man det? Kan man ta ut kontanter och gömma de tills skilsmässan är över och sedan gå till banken och åter sätta in de på kontot?

    Hjälp mig snälla, vill inte dela med mig av det jag har slitit hårt för, medan partnern supit och legat med andra! Orsaken till skilsmässa är otrohet!

  • Svar på tråden Går det att gömma mina pengar vid skilsmässa?
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-17 23:06:25 följande:

    Djuridiskt gällande är det inte, men juridiskt gällande i allra högsta grad. Man kan om man vill även skicka in avtalet till tingsrätten om man vill få det 'stämplat' men inget måste. Du kan söka på bodelningsavtalsmallar som är gratis.


    Får skylla felstavningen på att jag känner mig så kränkt av hens handling att jag slutat fungera på alla plan, men tack för påpekandet. Var snälla och försök hjälpa mig i mitt större problem, rättstavningen brukar jag inte ha problem med under normala omständigheter
  • Anonym (Bedragen)

    Advokaten tar väl sitt arvode ur "giftorättsgodset" där hen inga egna pengar har

  • Anonym (Realist)

    Hur mycket pengar handlar det om?
    Är det typ 50 000:- så verkar det meningslöst att krångla till det.
    Är det mer än 500 000:- så kanske det kan vara värt att anstränga sig, men det finns inget snabbt sätt. Det är saldot då ansökan om skilsmässa registreras som räknas, så allt måste göras innan dess. Du kan tvingas visa kontoutdrag bakåt i tiden, så det är ingen bra idé att ta ut massor och en vecka senare ansöka om skilsmässa. Du har redan fått tips om den säkraste metoden, bygg upp en "osynlig" buffer med kontanter "lagom" snabbt och ansök om skilsmässa när den är tillräckligt stor.

    Måste du göra något snabbt så åk på en dyr semesterresa själv och ansök om skilsmässa när du kommer hem.

  • Rödaskor

    Nu har jag noll koll, men skulle det gå att överföra pengarna till en släkting/vän och säga att det är en present?

  • Anonym (Realist)
    Anonym (Bedragen) skrev 2016-04-17 23:20:16 följande:

    Advokaten tar väl sitt arvode ur "giftorättsgodset" där hen inga egna pengar har


    Hur man än vänder på det kommer du få betala halva advokatkostnaden.
  • Anonym (Ett "lån" kanske?)
    Rödaskor skrev 2016-04-17 23:42:48 följande:

    Nu har jag noll koll, men skulle det gå att överföra pengarna till en släkting/vän och säga att det är en present?


    Om man tänker så här... men sen ytterligare ett steg. Säg att du för flera år sedan lånat pengar av en nära släkting - nån du litar på då - så borde du ju "lämna tillbaka" dessa pengar före skilsmässan, eller hur...?

    Du och släktingen skriver ett låneavtal som ni daterar till strax innan du träffade din partner, sen "betalar" du till släktingen och får ett kvitto som du visar upp om det blir nödvändigt. Men det måste väl ske före innan en skilsmässoansökan lämnas in då.

    Jag har säkert missat nåt och det finns säkert nåt hinder för detta... men hoppas det går bra för dig oavsett!
  • lövet2
    Anonym (Bedragen) skrev 2016-04-17 22:34:39 följande:
    Tack för era inlägg hittills, hoppas på fler kloka råd och tips.

    1) gemensamt konto finns inte!

    2)för bråttom för att kunna ta ut tusenlappar i veckan

    3) funkar det med att öppna nytt konto på nån bank och stoppa pengarna där och inte berätta om det för hen?

    4)investera i värdepapper, funkar det?

    5) kommer mindigheter och bankar att lägga sig i, dvs avslöja mig om hen själv inte upptäcker mina gömställen?

    6) blir man ifrågasatt om man går in på sin bank och kräver en postväxel för alla pengar på kontot?
    Tålamod betalar sig. Om du står ut några veckor till, så hinner du lägga undan en hel del.
    Värdepapper funkar inte, för de ska räknas med i bodelningen. Ska du investera, så ska du göra det i sådant som inte delas upp, dvs sådant som bara du personligen kan använda. Kläder, skor, hygienprylar som bara du använder osv (själv handlade jag jackor, vinterskor och en basgarderob som jag beräknade skulle räcka i minst 5 år).
    Om din äkta hälft anlitar banken eller en advokat vid bodelningen, så kommer de att lägga sig i, ja. Vi hade med en bankman vid bodelningen, och den bankmannen plockade fram varenda konto och siffra för oss båda två.
  • Anonym (Rationell)

    Ni som sager att TS ska aka pa en dyr langresa.. Kan man inte bara saga att man varit pa resa? De lar ju inte kolla ditt pass eller flygbiljetter? 

    Jag tanker att du sager att du ska aka till Vegas en vecka. Ak och slagga hos en kompis. Kom hem och sag att du spenderat 50.000 pa boende och lyx, och forlorade 250.000 pa roulette. Vad kan hen gora da? Pengarna har du forstas kontant. Kollas innehallet i bankfack vid bodelning?

  • nevermind

    Och detta är varför man ALLTID ska skriva äktenskapsförord... Men det hjälper ju inte TS nu.

    Har inga råd till dig tyvärr, men plocka ut så mycket du kan inte det ser konstigt ut. Köp en massa kläder och grejer, men inget som kan delas på i skilsmässan (typ en bil). Köp en resa!

  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Bedragen) skrev 2016-04-17 23:20:16 följande:

    Advokaten tar väl sitt arvode ur "giftorättsgodset" där hen inga egna pengar har


    Varför blanda in advokat? Är ni förmögna? Normalt löser man en bodelning utan advokat å bodelningsförättare.
Svar på tråden Går det att gömma mina pengar vid skilsmässa?