Inlägg från: Frkmaria |Visa alla inlägg
  • Frkmaria

BF januari - 17

Lottisens skrev 2016-05-14 10:27:12 följande:

Hej på er!

Jag hoppar gärna in här! Fick ett MYCKET förvånande plus i förrgår, eller ja, vi hade ju haft sex såklart men enligt vad jag trodde långt efter äl

Tog ut spiralen 18 april så det gick snabbt kan man säga!

Hoppas ni mår bra? Har inte läst tråden än så ska sätta igång nu!

Grattis till plusset och välkommen!
  • Frkmaria

Var hos BM igår för hälsosamtal.

Måste säga att jag inte alls kände att jag klickade med henne.

Har väldigt svårt att känna att hon är någon jag vill öppna mig för och skapa ett förtroende för, hon verkade inte som den vassaste kniven i lådan.

Hon skulle gå på semester så vi kommer få en annan BM till inskrivningen, men sen vet jag inte om jag får behålla den andra eller om jag ska tillbaka till hon jag hade hälsosamtal med. Uhh. Gillar inte att säga till folk att jag inte känner mig bekväm men jag kände mig verkligen inte som en person jag kan anförtro mig åt pga saker hon sa och gjorde, hur hon agerade när jag berättade saker hon frågade om. Jag fick inga raka svar och hon gjorde mig nästan mer orolig (bl.a. sa hon att det är jättedumt att göra ett VUL för då "stör" man processen i magen och det innebär oftast en stor risk). Hon lyssnade inte på mina problem om att jag hade en dålig ämnesomsättning och problem med min sköldkörtel och att jag förmodligen kommer gå upp i vikt men att jag inte kan äta 800kcal om dagen när jag bär på ett foster. Jag beskrev sedan en dags matintag för mig (vilket är runt 1000-1200kcal) och hon reagerade verkligen inte negativt utan sa typ "vi kan inte rekommendera någon att banta men du får gärna hålla nere på kalorierna". Är inte 1000-1200kcal om dagen underskott? (Jag försöker verkligen äta mer och rätt men har aldrig varit stor i maten pga viktångesten hypotyreosen medfört, på helgerna kan jag festa till det med lite mer men märker ju att jag går upp i vikt på helgerna och eftersom jag inte kan köra 500kcal dagar så försvinner inte den vikten jag går upp). Istället kändes det som att hon uppmuntrade mitt låga kaloriintag och sa att jag inte ska gå upp i vikt, och absolut inte mer än 12 kg på hela graviditeten. Förstår att man måste ha riktlinjer men kändes inte alls som hon tog in mina kostproblem utan bara fortsatte köra på deras rekommendationer. Det var t.ex. bra att jag åt som tallriksmodellen men tog bort pastan/potatisen utan att tillföra något annat för att väga upp.

Vi hoppas på att hon på inskrivningssamtalet är bättre och att vi får behålla henne! :)

• Frkmaria

Orkar inte vänta 6 v. till på UL så idag bokade jag in en VUL privat, nästa onsdag. Visade sig att jag kände receptionisten. Hade ringt innan och avbokat en tid för utredning när det gick, så nu sa hon "Jag måste ju erkänna att jag känner dig" och då hörde jag direkt vem det var. Haha. Nu ser jag fram emot nästa onsdag och få reda på om det lever något i magen! <3  

• Frkmaria
    LenaA79 skrev 2016-05-23 08:52:48 följande:

Går in i vecka 8 imorgon och har inte haft en enda blödning, det känns skönt! Det har jag haft de tidigare gångerna...

Men hur hanterar man egentligen tröttheten? Jag skulle kunna somna var som helst... Att koncentrera sig på jobbet är ju helt omöjligt.

Och en fråga till, när ska ni berätta för chefen? Jag och min sambo är överrens om att inte berätta innan KUB-testet, och UL för det kommer jag göra veckan efter midsommar, min chef går på semester veckan innan midsommar och sen kommer vi inte ses innan augusti och då är jag i vecka 18... Känns lite sent att berätta det för henne då, men kan man skicka ett sms till henne och berätta det så?

Jag berättade för min chef jättetidigt pga att jag mår så dåligt, att jag inte tänker lyfta en pinal på skolavslutningen (musiklärare och brukar bära allt själv) och att jag verkligen behöver elevassistenter där det kan bli bråk!

Dock oroar jag mig att nåt är fel. Att det inte har hänt något sen tidigt och att fostret inte lever. Men. Får väl bara hoppas! :)
  • Frkmaria
    Bäbiiiis skrev 2016-05-24 08:29:53 följande:

Hej! Igår fick jag så sjukt ont i magen under hela kvällen. Jag tror det var tarmarna som spökade men man blir ju orolig att det är livmodern som försöker stöta ut fostret. Det var en konstant värk dock så det liknade inte förlossningsvärkar på det sättet. Jag mådde även illa och kallsvettades. Idag känner jag mig lite skakig men magen är mycket bättre. Någon som varit med om liknande. Jag brukar inte få ont i magen så jag tror det beror på graviditeten. Magen är ju extra svullen nu också, speciellt på kvällen.

Jag har haft sådan värk i 4 veckors tid.. Både tarmvärk och livmodervärk. Jag äter linfrö och päron för att få igång magen men funkar ej. Nu ska jag ge mig på microlax och inolaxol för att se om det kan bli bättre!
  • Frkmaria
    Bäbiiiis skrev 2016-05-26 08:28:15 följande:

Hej! Jag har haft så sjukt ont i de 3 senaste eftermiddagarna/kvällarna. Det gör ont högtvupp i magen och känns som att det bränner. Det gör aven att jag blir illamående, skakig och kallsvettig. Det enda som hjälper (kortsiktigt) är att ligga platt på rygg och försöka sova bort tiden.

BM trodde det var förstoppning eller magkatarr. Förstoppning kan kanske stämma även om det inte är helt stopp. Magkatarr har jag aldrig haft förut men det kanske också är möjligt. Någon som har/haft något liknande.

Kroppen försöker lösa förstoppningen själv genom mycket vätska, därav kan man uppleva att man är kass oxh har diarrér när man egentligen är förstoppad. Det som har funkat bäst för mig vid förstoppning är regelbundet inolaxol på morgonen som har balanserat upp tarmarna. ;)
  • Frkmaria
    Bäbiiiis skrev 2016-05-26 15:01:02 följande:

Tack för tipset! Om inte fiberrik mat och mycket vatten hjälper så kanske jag testar inolaxol eller något liknande. Jag vägrar att ha sådär ont i flera dagar/veckor.

Värt att tänka på att det tar lika lång tid för tarmen att återställa sig som det har tagit att bli dålig. Dvs har man haft magproblem i 2 månader så ska man äta inolaxol så länge trots att man känner sig bra efter en vecka. Då finns risken att muskulaturen fortfarande är slapp och förstoppningen återuppstår. Det var min doktor som förklarade det för mig sist jag var förstoppad. Fick gå på det flera månader trots att jag kände mig bra efter nån vecka. Nu är det kanske så att du inte varit förstoppad så länge så då behöver man ju inte köra så länge. Men kanske bra att köra förebyggande hela graviditeten ändå! :)

Förövrigt är jag 1/5 igenom av graviditeten idag. Känns gött. :)
  • Frkmaria
    Katten13 skrev 2016-05-28 17:50:47 följande:

när har ni tänkt att berätta för andra om graviditeten? Jag är ju i V7 och vet inte alls när vi tänkt berätta. Sambon vill vänta och det vill ju jag egentligen också men samtidigt är det så svårt att hålla tyst om något sådan stort. Sambon hade 25 årsfest förra helgen och jag drack alkoholfritt vin fast jag hade hällt över den i en vanlig vinflaska. Så ni kanske förstår dilemmat att hålla det hemligt samt att jag är så extremt trött och kan inte berätta varför ännu..  Efter V12 har jag förstått att det är är som vanligast att berätta eller efter rutin ultraljudet? 

För familjen och vissa vänner berättade jag direkt. Ganska många vänner vet ju redan om att vi försökt och de jag känner att jag sedan kan berätta ifall något gått snett har jag berättat för. Maken har dock inte berättat för sina vänner. Han vet om att jag berättat dock och fattar ju eftersom det påverkar mig mer eftersom att jag mår fruktansvärt så det är många som blivit oroliga. Några på jobb vet också, däribland chefen då jag kände jag behövde förstärkning. Men efter v 12 kan jag ju vara öppen med det mer. Dock är det precis efter semestern börjat så kanske berättar för vissa på jobb redan v 11. Vi får se! :)
  • Frkmaria

Nej. Att jobba heltid nu är inte speciellt kul kan jag säga. Jag har dessutom som mest när det är skolavslutning så brukar snitta på 60h/v. Vet inte hur jag ska orka! Var faktiskt hemma 2 dagar förra veckan eftersom jag var så sjukt trött! Men bara nästa vecka också, sen har vi 2 dagar med inte så tungt arbete så det ska bli skönt! ?? Illamående hela tiden. Det är nästan värst!

• Frkmaria
    Katten13 skrev 2016-05-31 18:16:46 följande:

Antar att du jobbar i skola? Jag jobbar heltid på förskola och förstår inte hur jag ska orka tempot nu när man är så trött.. Sen är jag illamående från och till så de kommer nog bara bli svårare o svårare att hjälpa vid toalettbesök och byte av blöjor.. Och inte kan man gå iväg när som helst heller om man blir trött/illamående.

Japp! Jobbar som musiklärare på en låg- och mellanstadieskola. Det är ett tungt ämne med mycket intryck ständigt vilket gör det än mer utmattande! Har jobbat i förskola och förstår precis vad du menar! Jag kan iofs inte heller gå iväg hursomhelst eftersom det är väldigt mycket helklassarbete som är lärarlett i musikämnet, sjukt jobbigt då jag ständigt är kissnödig! Puh! Imorgon ska vi iaf på tidigt UL och få se så den lilla krabaten i magen har det bra. Ska bli så härligt ocj jag ser så fram emot det! (Med skräckblandad förtjusning då det lika gärna kan vara något fel som gör oss fruktansvärt knäckta!) försöker intala mig att kroppen inte skulle fortsätta med hormonsvallen om det inte gick rätt till, tänker att hormonerna stannar av vid MA också?
Svar på tråden BF januari - 17