Inlägg från: Frkmaria |Visa alla inlägg
  • Frkmaria

BF januari - 17

thecoc skrev 2016-09-03 20:14:16 följande:

Jag måste rådfråga er. Vi har fått reda på att vi väntar en flicka, vilket vi såklart är jätteglada för. Det är bara det att på makens sida är de eld och lågor över en flicka, eftersom alla barn i den familjen har varit pojkar typ. Saken är den att jag VERKLIGEN inte gillar rosa och annat flickigt/puttenuttigt och jag är rädd att släkten kommer att överösa henne med sådant och jag känner mig verkligen inte bekväm med det. Därför har vi valt att inte avslöja könet än så länge och jag vet inte hur jag ska kunna sätta gränser för hur jag och min man vill ha det kring vår dotter, hon är ju ingen docka utan ett barn! Överreagerar jag? Vad tycker ni att jag ska göra? 

Förstår dig precis och tycker inte du överreagerar!
    Ni har ingen som helst skyldighet att innan avslöja om det är en flicka eller pojke. Ni behöver inte heller klä barnet i kläder som andra köper om ni inte tycker kläderna passar. Ni kan avslöja att det är en flicka och sedan säga vad ni önskar er - oavsett om det är ett visst klädmärke/kedja eller vad ni behöver för kläder - då får ni ju vad ni vill ha förhoppningsvis. Köper de inte vad ni vill ha får de ju skylla sig själv..  

Jag har inte samma problem men känner en viss oro över mannens familj. Jag har ingen som helst lust att sitta och amma hos dem (inga problem hemma hos min familj där man kan gå undan, det går inte hos min mans familj..) eller att hans mamma ska hålla på och ta mig på magen. Vill verkligen inte träffa henne just nu pga att jag inte vet hur jag ska avstyra det ifall hon börjar ta mig på magen igen. Tycker det är obekvämt. Dessutom känner jag en viss avundsjuka från henne gentemot min familj, min familj kommer definitivt komma närmare vårt barn av många anledningar. Men hon blev sur för att jag skulle ta emot mina systerdöttrars bodys, då kunde ju inte hon köpa lika mycket kläder så fick absolut inte ta emot kläder från min syster? Tyvärr gör ju sådant beteende att jag istället tar avstånd vilket känns riktigt jobbigt. Min man tycker inte riktigt om att jag klagar på hans familj så kan inte prata med honom om problemet heller. Hans familj har ingen förståelse för utbrändhet och social utmattning. Jag orkar inte umgås så länge i taget, i min familj går man liksom och sätter sig och pratar med någon, någon går undan och vilar, någon går och tar en macka, någon leker med barnen. Ingen reagerar på om man inte orkar vara med hela tiden och det är väldigt avslappnat. I hans familj sitter vi runt ett bord i 5 timmar och alla ska prata med alla hela tiden. Jag har inte fått någon relation med någon i familjen just pga det här, man får liksom aldrig chans att lära känna någon av dem när man sitter så hela tiden. Jag blir också trött av att hänga med när man pratar så många samtidigt, speciellt eftersom det oftast aldrig blir något man tycker är intressant att prata om eftersom det är så många med i konversationen (sitter man 2 o 2 blir det oftast att man pratar om något gemensamt intresse på ett annat sätt). Jag brukar gå undan men i somras klagade mamman på att det var ett konstigt beteende att bara gå undan och sätta sig i ett annat rum (och då är det inte ens dörrar emellan rummen, hos min familj går jag liksom in i ett rum och lägger mig och vilar, det kan jag inte ens göra hos hans familj). Egentligen var det inte mot mig, men eftersom jag gör likadant så kände jag mig ganska träffad. Hur det ska bli när man får barn vet jag inte, då kommer man ju vara ännu tröttare och känner ännu mer att man måste gå undan en stund och vila, det kommer inte gå hos hans familj! Oj. Nu skrev jag en hel novell på mitt problem istället, men ja. Vad jag ville komma fram till var att det är svårt med svärfamilj och hur man ska hantera dem. Det bästa är ju om din man säger till sin familj. Ni diskuterar tillsammans hur ni vill ha det och sen får han ha kontakten med dem, för det är himla svårt att själv säga till respektives familj utan att det skär sig för mycket..

• Frkmaria
    thecoc skrev 2016-09-04 18:10:51 följande:

Tack frkmaria för väldigt bra svar! Jag känner igen mycket i det du skriver. Jag och min familj är lite mer introverta och umgås lite mer enkelt och inte så livat. Just när det kommer till födelsedagar så är makens familj helt extrem. Det ska ställas till med kalas så for nån fyller år och då MÅSTE "alla" komma och alla måste prompt kramas när man kommer och går. Sådant dränerar verkligen mig på energi och jag fattar inte varför man måste fira sin morbrors frus mamma? Jag vet knappt vad motsvarade på min sida släkten heter! Som tur är tycker även min man att detta är rent vansinne så vi har börjat säga ifrån en hel del. Mina helger är dyrbar tid för mig och jag vill inte slänga bort dem på kalas för människor jag inte ens skulle bli ledsen över om de dog. Ja, det är nog så att mannen får ta det snacket med dem och försvara vår ståndpunkt, tack och lov så håller han med mig, annars hade det varit tufft att behöva ta hela fajten själv.

Vad skönt att han ändå är med på noterna. Då har du ju hälften vunnet! Min familj är iofs väldigt mysig och kramig och varm och gästvänlig. Ta det du vill ha och gör vad du vill-motto. Så där är också mycket liv och rörelse. Skillnaden är det valfria - du kan gå undan på ett annat sätt. Det finns något att äta om du är hungrig mellan måltiderna. Osv. Sen firar båda våra familjer bara närmsta familjen, inga kusiner eller mostrar liksom. Och min familj träffas oftare och när vi är nere och träffar mannens familj sover vi ändå hos min familj (pga gästvänligheten och att vi där får eget rum med dubbelsäng) så då passar vi ju på att träffa min familj den dagen vi inte träffar mannens familj liksom. Men jag har på snart 6 år inte kommit nära min mans familj och det har ju att göra med att alla pratar samtidigt, det blir aldrig personligt. Är dock rädd för att min man inte håller med mig när jag väl tar upp det med honom! Haha. Jag har sagt till någon kollega att jag inte uppskattade det och tog verkligen bort hennes hand flera gånger. Hon satte tillbaka den hela tiden och sa att det var bra för barnet?? Jag bara "fast jag tar på min mage, ingen annan behöver göra det". Uhh. Vad jag ogillar sånt!
  • Frkmaria

Orkar inte citera alla... Men vad "skönt" att höra att fler känner sig lika obekväma i sina svärfamiljer. Trodde jag överreagerade och var oanpassningsbar! Får alltid bilden av att alla kommer så bra överens med sina svärfamiljer och känner mig så dum som känner så om hans föräldrar främst!

Hur mår ni annars tjejer?

Tog nya prover idag och hon stack mig fel i armen så har så sjuuuukt ont nu! Svullnat upp och blivit stel i armbågen typ. På onsdag ska jag på första bm-träffen på 3 månader och även göra sockerbelastning. Ska bli skönt att få börja komma lite oftare sen, så man får lite koll på hjärtljud och inte behöver oroa sig över att lillkillen inte sparkar så hårt att det känns! ;)

• Frkmaria

Vill också börja känna sparkar! Jäkla skit att moderkakan ligger i framvägg! :P Haha. Blödig har jag varit ett bra tag. Vissa grejer är omöjligt att se på tv!

• Frkmaria
    thecoc skrev 2016-09-10 00:23:44 följande:

En fråga, har ni hört något om influensavaccin? Såg nu att gravida rekommenderas att vaccinera sig från v. 16. Har inte hört något om detta innan! Kommer min bm ta upp det eller måste jag fixa det själv?

Har jag varken tänkt på eller hört om! Ska till bm på onsdag så kan ju kolla då om jag hinner med. Min prio 1 är att få kejsarsnitt så det ska jag ta upp. Sen är det den där sockerbelastningen. Ihhhh. :/
  • Frkmaria
    thecoc skrev 2016-09-11 16:25:21 följande:

Låter bra! Jag ska inte till bm förens 1/10. Varför ska du ha kejsarsnitt? Hoppas sockret ser bra ut!

Flera anledningar till att jag vill ha snitt.

1. Jag har keloider, det är en sorts ärrbildning som skapar stora, fula ärr som kliar som fasen. Har en massa på ryggen och när något kommer emot dem så kliar de. Jag vill helt enkelt inte riskera att spricka och få keloider där det varken är ok att man kliar sig in public så att säga, eller för den delen ev. förstöra både sexliv och chansen att någonsin gå på toa normalt.

2. Inte endast rädd för keloider utan andra förlossningsskador som gör att man inte kan fungera normalt (se överstående).

3. Då barnet är ganska stort redan vill de ju inte att man ska gå över tiden = igångsättning? Vill verkligen inte bli igångsatt då det känns som det är de gångerna som man störst riskerar förlossningsskador eftersom kroppen inte direkt är redo för förlossningen.

4. Då barnet även har vatten i njurarna så tyder detta också på att de vill sätta igång direkt och inte gå över tiden. Se ovanstående.

5. Min mamma och min syster blev igångsatta så genetiskt känns det ju som om jag också kommer gå över.

6. Är rädd för själva igångsättningen både pga att kroppen blir stressad och inte är med på det men också tycker jag det verkar läskigt att igångsättningen oftast leder till att barnets hjärtljud sjunker.

Så alla dessa olika anledningar får mig att känna en viss skräck. Förstår att jag kommer få ett fult ärr på magen, förstår att det kommer göra ont med kejsarsnitt också. Men det är komplikationerna efteråt, risken för skador och risken för att barnet blir skadat som gör att jag vill försöka få snitt istället. :)

Btw så sparkar han där inne, tror det är första gången det känns så tydligt när jag lägger handen på magen. Så häftigt!!! :) :)
  • Frkmaria
    thecoc skrev 2016-09-11 16:25:21 följande:

Låter bra! Jag ska inte till bm förens 1/10. Varför ska du ha kejsarsnitt? Hoppas sockret ser bra ut!

Flera anledningar till att jag vill ha snitt.

1. Jag har keloider, det är en sorts ärrbildning som skapar stora, fula ärr som kliar som fasen. Har en massa på ryggen och när något kommer emot dem så kliar de. Jag vill helt enkelt inte riskera att spricka och få keloider där det varken är ok att man kliar sig in public så att säga, eller för den delen ev. förstöra både sexliv och chansen att någonsin gå på toa normalt.

2. Inte endast rädd för keloider utan andra förlossningsskador som gör att man inte kan fungera normalt (se överstående).

3. Då barnet är ganska stort redan vill de ju inte att man ska gå över tiden = igångsättning? Vill verkligen inte bli igångsatt då det känns som det är de gångerna som man störst riskerar förlossningsskador eftersom kroppen inte direkt är redo för förlossningen.

4. Då barnet även har vatten i njurarna så tyder detta också på att de vill sätta igång direkt och inte gå över tiden. Se ovanstående.

5. Min mamma och min syster blev igångsatta så genetiskt känns det ju som om jag också kommer gå över.

6. Är rädd för själva igångsättningen både pga att kroppen blir stressad och inte är med på det men också tycker jag det verkar läskigt att igångsättningen oftast leder till att barnets hjärtljud sjunker.

Så alla dessa olika anledningar får mig att känna en viss skräck. Förstår att jag kommer få ett fult ärr på magen, förstår att det kommer göra ont med kejsarsnitt också. Men det är komplikationerna efteråt, risken för skador och risken för att barnet blir skadat som gör att jag vill försöka få snitt istället. :)

Btw så sparkar han där inne, tror det är första gången det känns så tydligt när jag lägger handen på magen. Så häftigt!!! :) :)
  • Frkmaria

Alltså. Första UL jag var på var i v 8 och då var bebis beräknad 9 januari, nu när jag var på rul var han beräknad 2 januari. Alltså har han växt en extra vecka på dessa 11-12 veckor. Vilket för mig innebär att han är stor och kommer fortsätta växa på bra? Egen teori dock. ;)

Väldigt härligt men han kan ju sparka för mannen också tycker jag! Så fort han lägger handen på magen slutar sparkarna. Haha.

• Frkmaria

Sockerbelastningen visade ingen diabetes! Tjoho. Men annars mår jag fortfarande illa och är trött. Foglossningarna har lagt sig tack vare att jag gått ner i tid, orolig dock för hur det ska gå nu när sjukskrivningen tar slut (konstigt att man inte räknar detta som en sjukdomstillstånd, vet fortfarande inte hur f-kassan ställer sig till allt).

Jag känner fantastiskt mycket rörelse i magen (bm sa i onsdags att jag ska känna minst 10 rörelser om dagen nu) men tyvärr känner man knappt någonting utåt. Är väl magfettet+moderkakan som dämpar detta!

• Frkmaria
    thecoc skrev 2016-09-20 10:34:01 följande:
    Vad skönt att det inte var diabetes! Usch vad jobbigt att du har så ont. För mig går det väldigt mycket upp och ner har ont i ryggen någon dag här och där men sedan går det över. Ibland känner jag liksom som ett litet "plopp" inuti magen, är det rörelser alltså? Jag vill också känna på utsidan men jag har också problem med moderkaka och tjockismage :D
    Ja, jag tror att "ploppet" är rörelser.. Eller.. Jag tänker att det är det iaf! ;) Haha.

Ja, men läste någonstans (kanske sagt innan?) att foglossningar är vanligar om hormonerna är i obalans, och det är ju mina hormoner så surprise att man får allt. Har dessutom konstant ont (liksom spänningar/kramper) i magen, inte i matmagen, utan mer runt livmodern liksom. Fattar inte hur jag ska klara om jag inte får fortsätta vara halvtidssjukskriven fram till BM. Men har liksom inte lust att ta föräldrardagar innan det är dags heller. Vi får se hur det går! ;)

Fattar inte att jag går in i v26 imorgon, går under 100 dagar i nästa vecka såg jag häromdagen. Sjukt!! :D 
Svar på tråden BF januari - 17