• mkess

BF Januari 2017

fernandasmamma skrev 2016-12-06 11:15:43 följande:

Jag känner oftast runt naveln och neråt mot urinblåsan..

Men barnmorskan tror att h*n ligger på tvären med ryggen uppåt..

Iallafall när hon kände på senaste besöket..

Undrar när dom vänder sig med huvudet neråt när man är omföderska?

Jag har försökt googla lite på när de vänder sig men hittar bara information om när de fixerar sig som omföderska... de verkar kolla positionen i samma veckor här iaf så de kanske ska vända sig samtidigt?

Haha, sjukt obekvämt det måste vara att ligga på tvärsen för övrigt! våran brukar lägga sig så lite då och då så hela magen ser ut som en jättebanan.
  • mkess
    fernandasmamma skrev 2016-12-06 15:28:10 följande:
    Hehe ja det verkar inte så bekvämt
    Eller tja det kanske det är då h*n föredrar att ligga så
    Haha, ja, nä, det är sant. Ligger man på tvärsen så slipper man ju mammas revben/bäckenben i huvet så det kanske är skönt.
    Ivana1988 skrev 2016-12-07 08:15:44 följande:
    jag känner rumpan på höger sidan uppåt och huvud på vänster lite mer näråt.. sparkar mest vänster sida och buffer höger.. ingen aning hur han ligger dock ska till BM nu...hander mest grejer runt naveln../v34nu/
    Intressant! Hur känner man skillnaden på huvudet och rumpan? Har försökt klämma lite men känner enbart en hård boll och ryggen.. tror jag... Känner ingenting hårt nere vid bäckenet eller så.

• mkess
    Ivana1988 skrev 2016-12-07 08:15:44 följande:
    jag känner rumpan på höger sidan uppåt och huvud på vänster lite mer näråt.. sparkar mest vänster sida och buffer höger.. ingen aning hur han ligger dock ska till BM nu...hander mest grejer runt naveln../v34nu/
    Och lycka till hos BM såklart
  • mkess
    Kmora skrev 2016-12-07 09:51:04 följande:
    Jag känner sparkar/kraftiga rörelser överallt :S gick in i v37 (v36+0) idag och nästa vecka hos BM ska vi verfiera positionen på bebisen eftersom hon (precis som sin bror) vänder sig typ en gång i veckan. Senaste TUL så låg hon i säte och förra veckan TRODDE barnmorskan att hon låg med huvudet neråt men kunde inte riktigt känna skillnad mellan huvud och rumpa just då. Har inte heller någon kissnödighet alls, sover hela nätter till och med. Å andra sidan var jag rejält kissnödig med mitt första barn oavsett om han låg i säte eller ej (han fixerade sig ca v37-38). Denna graviditet har jag haft mycket tryck mot revbenen men har inte kunnat koppla det till bebisens position i magen.

Så har man ett rörligt barn i magen så känner man nog rörelser och smärta lite här och där :/

Jag tror att det är v38 som de vill veta hur barnet verkligen ligger, i alla fall ska min bebis position verifieras helt nästa torsdag.
    Låter precis som för mig alltihopa! Säte på TUL, sen hos barnmorskan trodde hon att huvudet eventuellt var neråt, i torsdags låg hon dock i säte. Väldigt stor skillnad i kissnödighet och allt från första dottern och mycket tryck mot revbenen. Våran verkar inte snurra med huvudet neråt, utan hon ligger oftast med det uppåt och några minuter per dag verkar hon spendera på tvärsen. När jag känner sparkar uppåt är det för att hon ligger med benen framför ansiktet.

Jag har ett vändningsförsök bokat nästa fredag, men kommer avboka och välja kejsarsnitt istället. Hoppas och tror dock hon kommer vända sig innan snitt-tiden, på ultraljudet fanns det gott om fostervatten att vända sig i och är ju ännu bara i v36+5.

Hoppas eran ligger rätt nästa vecka! Har du funderat på hur ni ska göra om bebisen ligger i säte, vändningsförsök eller gå direkt på att boka ks?
  • mkess
    Ivana1988 skrev 2016-12-07 10:11:01 följande:
    helt fel hade jag inte! Bebisen ligger nu med huvudet neråt och BM trodde han kommer att fixera sig tidigt! Hon visade var rumpan var men nu när han spänner så vet jag inte vad som är vad haha..allt är som en hard boll så hur ska man veta:) kollade på Belly mapping men blev inte klokare heller....:))ska prova nu igem att förstå när jag vet var hon lyssnade på hjärtat..
    Fränt att du hade rätt! Har också kollat på belly mapping men förstod 0 här med.. testat igen nu?
    Oviss01 skrev 2016-12-07 19:18:37 följande:

Är det någon mer än jag som snarkar som tusan? Stackars sambon får inte sova och jag har tom lyckats väcka mig själv några gånger..

Imorgon är det dags för UL för att få ett datum för igångsättning. Det börjar kännas verkligare och läskigare nu...

Haha, jaaag! Snarkar också så jag väcker mig själv. Sover numera med öronproppar. Dreglar en massa med helt plötsligt! Stackars sambo.
    Hur gick det på ditt UL?

• mkess
    TyckOmMig skrev 2016-12-08 22:58:05 följande:

Ja nu har även vår Nickolaos kommit till världen i v 36+5 fick blödningar mitt i natten men efter halv natt på förlossningen valde jag igångsättning kl 12 och kl 17.07 var han född vägde 3810 gr och var 50 cm lång.
    Han mår jättebra ammar suger mkt bra har mest hår av alla sina syskon och jag är helt slut mentalt har kämpat så sen vattenavgången v 31+2!
    Det slutade väl tack gode Gud för det!

Grattis till trådens första bebis?!? Så skönt att allt gick bra och han verkar ju varit redo att komma ut precis nu!
  • mkess
    Oviss01 skrev 2016-12-09 21:09:32 följande:
    hehe, jag är döv på mitt ena öra så jag klarar mig oftast bra från att väcka mig själv ändå. Försöker sova på rätt öra haha dregel känner jag också igen...trevligt med blöt kudde!

Måste väl säga att UL gick bra.. även om vi blev lite besvikna. Vi var inställda på att det skulle bli igångsättning nästa vecka, då de sist såg att minsta tjejen började tycka det var jobbigt. Men nu mådde båda finfint, så istället bokades tillväxtultraljud in på fredag... och då bestämmer vi också datum för igångsättning. De ska ut senast i vecka 38 när man bär tvillingar, dvs julveckan..

Självklart är vi jätteglada att båda mår bra, men vi hade liksom ställt in oss på att nästa vecka är det dags. Och julveckan, ja inte så jättekul kanske... men självklart vill vi göra det som är bäst för tjejerna.

Men lite hoppas vi på att det drar igång av sig självt innan. Har en del sammandragningar nu i alla fall!
    "Vad skönt!" höll jag på att säga, men det är väl inte direkt rätt ordval ens i detta sammanhang.
    Förstår att ni blev besvikna! Klart man vill att bebisarna ska få så mycket tid som möjligt därinne men samtidigt vill man ju träffa dem helst igår. Sen är väl julveckan ungefär den enda vecka på året man kanske inte vill fira födelsedag om man får välja... men det blir bra ändå, det blir det alltid!
    Kmora skrev 2016-12-10 15:22:37 följande:
    Haha, vilka envisa bebisar vi har ;) jag har en del "fostervatten-pölar" men det är inte lika mycket fostervatten som med grabben för då sade de på varje ultraljud att jag hade mycket. Inom normalspannet men mycket.

Förstår verkligen inte hur hon ligger i magen när man känner sparkar/kraftiga rörelser både neråt och uppåt samtidigt..haha.

Jag är extremt opepp på vändningsförsök och vill inte ens fundera över att föda i säte. Så jag väljer högst troligt kejsarsnitt om hon inte vill ligga rätt. Jag är egentligen inte alls sugen på en till vaginal förlossning. Borde förmodligen ha gått samtal men inte pallat ta upp det typ...jaja. Å andra sidan vet jag ju verkligen allt det underbara som väntar med en till bebis så jag kanske har lättare att hitta en ljusglimt i andra änden ;)

Haha! Hon kanske är en incomplete breech eller vad det nu heter, när de ligger med ett ben uppåt och det andra benet neråt?!

Ojdå! Gissar att första förlossningen inte var en speciellt bra upplevelse? Men då kanske man får hoppas att hon faktiskt ligger i säte då så du får ett snitt. Jag har läst en massa och gått från att vara livrädd till att faktiskt tycka det låter helt okej, de flesta verkar tycka planerat snitt har varit en lugn och fin upplevelse, en del verkar dessutom åkt hem redan efter 24h! Här där jag bor så finns det inget flådigt BB-hotell utan man delar rum med fem andra och ens partner får därför inte stanna över natten, vill därför hem på brinnande momangen efter ungen fötts.
    Ivana1988 skrev 2016-12-12 07:52:22 följande:
    GRATTIS!!!!
    mkess skrev 2016-12-09 20:39:34 följande:
    Fränt att du hade rätt! Har också kollat på belly mapping men förstod 0 här med.. testat igen nu?Haha, jaaag! Snarkar också så jag väcker mig själv. Sover numera med öronproppar. Dreglar en massa med helt plötsligt! Stackars sambo.
    Hur gick det på ditt UL?

ja nu kollade jag igen och det stammer faktist för mig... ben på höger sida, rumpan uppe, rygg på vänster där hon hörde hjärtat... det börjar verkligen kännas och alla kommenterar Oj du ska nog föda snart va...så trött på det!

Vi hade precis en städare på jobber som sa till mig .. Oj gravid, det måste man försöka se positivt på för det var väl inte planerat va - men jag ser att du blivit tjockare... jådå---en tjock gammal gubbe! blev så förbannad!:D

Jag har blivit så sjuk nu! låg I 4 dagar förkyld och är åter på jobbet nu... sist tog det  4 veckor för mig att bli av med det (då var jag I v14),,, känns inte som att jag har tid för det nu I v35:((

Har också försökt kolla igen men jag tycker hon flyttar sig hela tiden, igår kände jag två(??!) ryggar och nu är det typ ett knä där hennes huvud brukade vara. Kanske får slita fram dopplern och försöka hitta hjärtljudet då!

Haha va?!? Alltså. Ska man skratta eller gråta? Vilken jävla kommentar. Det var nog den värsta jag hört hittills!

Hoppas du blir frisk snabbare denna gång!

• mkess
    angelikkaj skrev 2016-12-16 13:28:34 följande:

Idag kom tiden för mitt planerade snitt. Hyper nervös då det bara är 4!? dagar innan bf! Fredag den 20... har ju visserligen gått över de andra gångerna men denna gör mig mer nervös då den känts helt annan än de förra. Så ja är nästan rädd att den skall starta tidigare. Men hoppas då att det finns tid för att bli snittad då om det sätts igång tidigare..

Det var nära inpå! Men bra ändå att bebisen får stanna inne så länge som möjligt! Vet att det är lättare sagt än gjort men försök att inte stressa, skulle förlossningen dra igång tidigare vet de ju direkt att det blir snitt så det hinner ske i lugn och ro.

Jag får mitt snittdatum först nästa fredag, har bf 1 januari så ska bli intressant att se om de ens har tid att klämma in mig innan nyår. ;)
  • mkess
    angelikkaj skrev 2016-12-16 19:16:41 följande:

Jo det är väl bra att den får stanna såpass länge..

Oj där har de inte vart snabba med att ge dig tiden. Tur i oturen kanske är att det inte är så mycket ledighet med röda dagar mellan jul å nyår nu. Men ja tror nog ja hade velat vänta till början av januari om det hade gått.

Men känns det ändå jobbigt så har jag läst om flera som fått sina snittdatum ändrade så kan ju alltid vara värt att kolla annars!

Haha nä, blev en liten miss där. Som tur var så är det inte receptionisten som glömde boka in mig som ska snitta i alla fall. ;)

Samma här! Ska be dem boka i januari, men lär väl bli 26 december bara därför haha.
  • mkess
    Oviss01 skrev 2016-12-16 18:24:38 följande:

Idag var jag på TUL för sista gången, har fått datum för igångsättning nu. Blir nu på tisdag, börjar kännas verkligt... bara FYRA dagar kvar!!

Aah, spännande! Hur känns det?!?
Svar på tråden BF Januari 2017