• HonanHöna

När packa förlossningsväska?

När är det dax att packa förlossningsväskan? :)

Går in i vecka 37 på söndag.

Min son kom på bf, önsketänkande att denna lilla vill komma tidigare? Hihi

• Svar på tråden När packa förlossningsväska?
  • HonanHöna
    Mascaraklumpar skrev 2016-04-28 22:58:31 följande:

Med första barnet tänkte vi packa väskan efter att värkarna satt igång. Förlossningen gick dock så snabbt att vi inte hann. Med andra barnet stod väskan färdigpackad i hallen fr.o.m. v 32 ungefär.

Oj gick det så fort första gången??
  • HonanHöna
    Harvester skrev 2016-04-28 23:03:54 följande:

Packade när vi skulle åka, seriöst, man ska ju inte flytta? Tog med tandborste och deo till båda samt en uppsättning kläder för bebisen att åka hem i. Såg till att ha lite godis hemma och matlåda till maken. Den som föder får käk på sjukhuset, tvål finns i duschen :)

Har verkligen inte fattat grejjen att "packa väskan" flera veckor innan. Det man behöver ta med använder man ju och det är ju extremt sällsynt att ffa första barnet går så fort att man behöver skynda sig att packa..

Ja måste ha saker under kontroll :) får inte glömma något, o me mitt minne så glömmer ja väl gubben ;)
  • Carambolan
    Harvester skrev 2016-04-28 23:03:54 följande:

Packade när vi skulle åka, seriöst, man ska ju inte flytta? Tog med tandborste och deo till båda samt en uppsättning kläder för bebisen att åka hem i. Såg till att ha lite godis hemma och matlåda till maken. Den som föder får käk på sjukhuset, tvål finns i duschen :)

Har verkligen inte fattat grejjen att "packa väskan" flera veckor innan. Det man behöver ta med använder man ju och det är ju extremt sällsynt att ffa första barnet går så fort att man behöver skynda sig att packa..

Håller med. Det blir ändå inte alltid som man tänkt sig :) Min första förlossning startade på stan och var snabbt överstökad, det enda jag hade med mig var plånbok, nycklar och mobil. Det enda jag saknade under våra tre dygn på bb efteråt var mobilladdare. Sjukhuskläder hade jag på mig, tandborste och godis fanns i sjukhuskiosken och mat, bindor, blöjor och annat får man ju på avdelningen. Mannen fick åka hem före hemfärd och hämta kläder till mig och barnet, den resan hade kanske varit skön att slippa om vi legat inne kortare tid, men annars var det skitsamma :)
  • Frontline

Är väl bara att packa ner det du ska ha med dig redan nu, antar att du kan klarade dig utan dessa saker innan det är dags att åka in..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Linnis92

Vecka 36 här, ska packa och montera babyskyddet nästa vecka :) sen får väskan stå i bilen tills det är dags.

• ostpaj
    HonanHöna skrev 2016-04-28 22:37:55 följande:
    Haha ja. De e lite nytt denna gången också, så därför ja börjar fundera lite :) Så du ska börja packa i v37?:)

Ja, tror det. Däromkring iaf. Tror förra gången blev väskan packad dagen innan vattnet gick. Sen åkte vi in utan väskan, för de ville ju bara se att det var klart fostervatten, vilket det var. Så jag blev kvar och sambon fick åka hämta väskan. Den här gången vill jag ha så mkt som möjligt klart när det väl är dags. Är nybliven ensamstående så när det väl sätter igång måste jag börja ringa efter barnvakt till dottern och skjuts till förlossningen :)
  • Carambolan
    Linnis92 skrev 2016-04-29 06:51:35 följande:

Dum fråga, men behöver man ha med sig blöjor och tvättservetter ?

Nej.
  • Callo

V 39+6 nu. Väskan är inte klar än. Har lagt ner grejer i omgångar sedan några veckor tillbaka, sådant jag inte använder i vardagen tex babykläder, underkläder, amnings-bh, amnings-pads (hade varken bh eller pads med mig förra gången, jösses vad blött det blev), mobilladdare, inneskor, mappen från BM med alla papper. De sakerna kan lika väl ligga i en väska istället för utspridda i hemmet. Större chans att de kommer med då känner jag.

Har även necessär klar i badrummet som bara är att stänga och ta med.

Förra gången hade jag inte med mig någonting. Tyckte det var lite drygt. Så denna gång får jag åtminstone med mig vad jag saknade senast. Mår illa av lukten som sitter i sjukhuskläder (emotionell koppling till när jag varit sjuk och inlagd), så jag tar med mig eget ombyte. Får lägga ner ombyte till sambon också ifall han skulle behöva åka direkt från arbetet dit. Så slipper han ha smutsiga/leriga arbetskläder på sig.

• HonanHöna
    ostpaj skrev 2016-04-29 06:49:01 följande:

Ja, tror det. Däromkring iaf. Tror förra gången blev väskan packad dagen innan vattnet gick. Sen åkte vi in utan väskan, för de ville ju bara se att det var klart fostervatten, vilket det var. Så jag blev kvar och sambon fick åka hämta väskan. Den här gången vill jag ha så mkt som möjligt klart när det väl är dags. Är nybliven ensamstående så när det väl sätter igång måste jag börja ringa efter barnvakt till dottern och skjuts till förlossningen :)

Ja de förstår ja att du vill :) så känner ja me. Trots att ja fick me allt sist hihi. Men d va skönt o slippa tänka på något annat liksom! Va e din "får absolut inte glömma" grej? :)
Svar på tråden När packa förlossningsväska?