• HonanHöna

När packa förlossningsväska?

När är det dax att packa förlossningsväskan? :)

Går in i vecka 37 på söndag.

Min son kom på bf, önsketänkande att denna lilla vill komma tidigare? Hihi

• Svar på tråden När packa förlossningsväska?
  • HonanHöna
    Callo skrev 2016-04-29 07:26:10 följande:

V 39+6 nu. Väskan är inte klar än. Har lagt ner grejer i omgångar sedan några veckor tillbaka, sådant jag inte använder i vardagen tex babykläder, underkläder, amnings-bh, amnings-pads (hade varken bh eller pads med mig förra gången, jösses vad blött det blev), mobilladdare, inneskor, mappen från BM med alla papper. De sakerna kan lika väl ligga i en väska istället för utspridda i hemmet. Större chans att de kommer med då känner jag.

Har även necessär klar i badrummet som bara är att stänga och ta med.

Förra gången hade jag inte med mig någonting. Tyckte det var lite drygt. Så denna gång får jag åtminstone med mig vad jag saknade senast. Mår illa av lukten som sitter i sjukhuskläder (emotionell koppling till när jag varit sjuk och inlagd), så jag tar med mig eget ombyte. Får lägga ner ombyte till sambon också ifall han skulle behöva åka direkt från arbetet dit. Så slipper han ha smutsiga/leriga arbetskläder på sig.

Snart dags för dig ju :) måste kännas skönt??
  • Voodoodoll
    Linnis92 skrev 2016-04-29 06:51:35 följande:

Dum fråga, men behöver man ha med sig blöjor och tvättservetter ?

Det är olika på olika sjukhus. På mitt fick man både blöjor, olja och torra tvättlappar att tvätta med.
  • Voodoodoll
    ostpaj skrev 2016-04-28 22:23:43 följande:

SÅ länge skulle jag inte våga vänta. Är livrädd för föda i bilen på vägen in. Jag är helt övertygad om att jag ska föda på tio minuter den här gången. På toagolvet eller ngt. Men ja, då kanske man inte behöver packa ngn väska heller: D
    Oj, det gick snabbt sist? Jag födde ju för första gången den gången och jag räknade med att det skulle ta ett tag. Annars hade jag nog haft den redo. :)
  • Voodoodoll
    HonanHöna skrev 2016-04-28 22:39:04 följande:
    Haha helt rätt. Hade också duschat o rakat mig innan iallafall :)

Bär fick du? Vilken vecka?
    Henne fick jag i v. 38+2. Barnet efter i v. 39+2 men med planerat kejsarsnitt. Då var jag väl förberedd men glömde ändå det viktigaste - babyskyddet! :)
  • HonanHöna
    Voodoodoll skrev 2016-04-29 08:36:14 följande:

Henne fick jag i v. 38+2. Barnet efter i v. 39+2 men med planerat kejsarsnitt. Då var jag väl förberedd men glömde ändå det viktigaste - babyskyddet! :)

Åh nej haha den e jobbig!!

Hur e det me att föda efter man gjort ett kejsarsnitt?
  • Mascaraklumpar
    HonanHöna skrev 2016-04-28 23:12:09 följande:

Oj gick det så fort första gången??

Ja. Från att jag fattade att det verkligen var på allvar och inte bara förvärkar till att vi var tvungna att ringa ambulans för att mina krystvärkar startat gick det ca 20-30 minuter. Under den tiden låg jag och skrek medan min man sprang runt som en förvirrad höna och försökte packa väskan. Han lyckades få med sig 5-6 par stringtrosor (!) till mig och ett ombyte till sig själv.

Allt vi egentligen behövde det första dygnet fanns dock på BB, och sen kom min mamma med kläder till mig och barnet att åka hem i, så det gick bra ändå.
  • HonanHöna
    Mascaraklumpar skrev 2016-04-29 09:25:25 följande:

Ja. Från att jag fattade att det verkligen var på allvar och inte bara förvärkar till att vi var tvungna att ringa ambulans för att mina krystvärkar startat gick det ca 20-30 minuter. Under den tiden låg jag och skrek medan min man sprang runt som en förvirrad höna och försökte packa väskan. Han lyckades få med sig 5-6 par stringtrosor (!) till mig och ett ombyte till sig själv.

Allt vi egentligen behövde det första dygnet fanns dock på BB, och sen kom min mamma med kläder till mig och barnet att åka hem i, så det gick bra ändå.

Hahahaha män asså :) tänkte vilken panik han måste haft haha.

Åh harre va fort.. Hur kändes det att d gick så fort??
  • Snelson
    Linnis92 skrev 2016-04-29 06:51:35 följande:

Dum fråga, men behöver man ha med sig blöjor och tvättservetter ?

På vårt sjukhus behöver man ta med både blöjor och bindor. Så det skiljer sig mellan olika sjukhus.
  • Mika86

Med första barnet va jag beredd på att gå över tiden, fick panikpackade det sista i väskan när han kom dagen innan.

Andra o tredje barnet va den packad runt v 37-38

Fjärde v 35, femte va klar i v 34 men skulle bytt ut lite men hann inte.

Nu är jag i v 24 o den är nästan färdi, ha lärt oss nu att allt ska va klart i tid o förberett då vi alla fem gångerna varit oförberedda på nåt vis

• Voodoodoll
    HonanHöna skrev 2016-04-29 09:00:12 följande:
    Åh nej haha den e jobbig!!

Hur e det me att föda efter man gjort ett kejsarsnitt?
    Jag födde mitt första barn vaginalt och hade planerat kejsarsnitt med barn nummer två. :) Annars rekommenderas det väl inte att föda vaginalt efter 2-3 snitt någonstans tror jag, men är nog ganska olika hur mycket ärrbildning osv man har. Hade fött med kejsarsnitt igen om jag skulle haft något tredje barn.
Svar på tråden När packa förlossningsväska?