• Asirna

    Stör du dig på de som slarvar med svenskan?

    Måste bara se så jag inte är den enda.

    Visst skriver alla fel någon gång, märker själv ibland att jag har skrivit fel och blir lite irriterad för att man inte kan korrigera det.

    Men, är jag den ändå här som stör mig på sådant?

    Och då menar jag t.ex. de/dem, han/honom hon/henne osv., eller grammatiska fel.

    Är allt fler och fler som börjar slarva med svenskan, framför allt ungdomarna :/ 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stör du dig på de som slarvar med svenskan?
  • SoulsWillRise
    SoulsWillRise skrev 2016-05-02 09:52:34 följande:

    Jag irriterar mig när folk är så förbaskat lata att dom skriver oxå istället för också, d istället för det, e istället är, sj istället för själv osv.

    Exempelvis: D e bra med oss, sj då?

    Visst fasiken ser det här trevligare ut?

    Det är bra med oss, själv då?

    Rent slarv alltså. För övrigt förstår jag om folk har svårt för vissa ord, jag är en av dom :D har svårt för de, dem och dom, enda, ända, och några mer ord som jag inte kommer på just nu :p


    Slarv och lathet. Jag har för vana att läsa igenom en text jag skrivit just för att upptäcka slarvfel. För jag tycker det ser så förbaskat ovårdat ut.
    Asirna skrev 2016-05-02 23:24:51 följande:

    Är bara av lathet som folk inte orkar skriva fullständiga ord. "sj" Kan jag själv skriva man är endast när jag inte orkar med andra :P

    Men idag såg jag ett stavfel då nyheterna sändes. Var i den delen om mobbingen. När de visade en text om vad folk skrivit till henne, så hade mobbaren skrivit

    "skälv" istället för själv!  Visst, det var tonåringar, men det tog all uppmärksamhet från mig under den sändningen :P


    Slarv och lathet. Jag har för vana att läsa igenom en text jag skrivit just för att upptäcka slarvfel. För jag tycker det ser så förbaskat ovårdat ut. Likaså med själva talet. "Eyyy mannen softa jao". Fy och blä.

    Det som du beskriver tror jag inte beror på slarv eller lathet. Personen som skrev det har nog problem med stavningen, dvs har svårt att veta om det stavas skälv eller själv. Jag har också uppmärksammat just det ordet bland folk :)

    Jag har också problem med vissa ord. De, dem och dom. Desto, dessto. Förrens, förren osv.
  • Asirna
    SoulsWillRise skrev 2016-05-03 08:26:32 följande:
    Slarv och lathet. Jag har för vana att läsa igenom en text jag skrivit just för att upptäcka slarvfel. För jag tycker det ser så förbaskat ovårdat ut.
    Asirna skrev 2016-05-02 23:24:51 följande:

    Är bara av lathet som folk inte orkar skriva fullständiga ord. "sj" Kan jag själv skriva man är endast när jag inte orkar med andra :P

    Men idag såg jag ett stavfel då nyheterna sändes. Var i den delen om mobbingen. När de visade en text om vad folk skrivit till henne, så hade mobbaren skrivit

    "skälv" istället för själv!  Visst, det var tonåringar, men det tog all uppmärksamhet från mig under den sändningen :P


    Slarv och lathet. Jag har för vana att läsa igenom en text jag skrivit just för att upptäcka slarvfel. För jag tycker det ser så förbaskat ovårdat ut. Likaså med själva talet. "Eyyy mannen softa jao". Fy och blä.

    Det som du beskriver tror jag inte beror på slarv eller lathet. Personen som skrev det har nog problem med stavningen, dvs har svårt att veta om det stavas skälv eller själv. Jag har också uppmärksammat just det ordet bland folk :)

    Jag har också problem med vissa ord. De, dem och dom. Desto, dessto. Förrens, förren osv.
    Alla kan ju inte kunna allt heller utan alla har ju något fel i sina texter :)

    Tyckte bara det var roligt när de väl sända det på nyheterna ^^

    Och det där gansta/fjortis språket som du beskriver, när folk pratar så, så har jag oftast svårt att hålla mig för skratt :)
  • SoulsWillRise
    Asirna skrev 2016-05-03 17:44:48 följande:

    Alla kan ju inte kunna allt heller utan alla har ju något fel i sina texter :)

    Tyckte bara det var roligt när de väl sända det på nyheterna ^^

    Och det där gansta/fjortis språket som du beskriver, när folk pratar så, så har jag oftast svårt att hålla mig för skratt :)


    Hahaha jag tänker på duvorna i Bolt :D

    "Eyyy mannen softa, du sitter fett med fast".
  • lilly

    För mig är det lite beroende på vilken text det handlar om. När jag chattar med någon stör jag inte mig på om någon skriver "dom" "nån" "jag såg han", så länge man förstår vad dem menar. Jag gör det nog själv också om jag tänker efter. Men när jag läser en mer formell text (kan ta som ett exempel när jag nyligen skulle opponera på en klasskamrats uppsats), och man ser talspråk, syftningsfel, stavningsfel i var och varannan mening så är det rätt irriterande.

  • Asirna
    SoulsWillRise skrev 2016-05-03 20:00:32 följande:
    Hahaha jag tänker på duvorna i Bolt :D

    "Eyyy mannen softa, du sitter fett med fast".
    Haha men det är ju Disney! De duvorna är ju fett sköna! ;D
  • SoulsWillRise
    Asirna skrev 2016-05-03 22:22:32 följande:

    Haha men det är ju Disney! De duvorna är ju fett sköna! ;D


    Haha jag måste nog tyvärr hålla med dig om detta även om jag ogillar språkbruket enormt :D men ja, duvorna är sköna faktiskt :)
  • Åsa

    Beror på vad det är. Rena stavfel kan jag se igenom i vardagliga sammanhang. Knepig meningsbyggnad som gör det svårt att förstå, nja.

    Sedan finns det sådant som jag för allt i världen vet är korrekt men som inte stämmer med min (också korrekta) språkanvändning. Som i TS trådstartsrubrik, "Stör du dig på de [sic] som slarvar med svenskan", där jag hade velat ha en objektsform efter preposition. Men jo, jag vet att det numera är korrekt med grundform också.

  • Aniiee
    SoulsWillRise skrev 2016-05-02 09:52:34 följande:

    Jag irriterar mig när folk är så förbaskat lata att dom skriver oxå istället för också, d istället för det, e istället är, sj istället för själv osv.

    Exempelvis: D e bra med oss, sj då?

    Visst fasiken ser det här trevligare ut?

    Det är bra med oss, själv då?

    Rent slarv alltså. För övrigt förstår jag om folk har svårt för vissa ord, jag är en av dom :D har svårt för de, dem och dom, enda, ända, och några mer ord som jag inte kommer på just nu :p


    Helt och förbaskat ärligt så tror jag inte att det är slarv eller lathet, uten det är en viss generation Y, dvs den första riktiga sms- och internetgenerationen som står för detta. Precis som alla andra platformar fick SMS och internet sitt egna skriftspråk, och man hade INTE många tecken på sig att få fram det man ville säga, inte ens på internet. Det var inte länge sedan kommentatorsfält låte överallt på internet tillät färre tecken än twitter. Och precis som alla andra språk är internets språk plastiskt, men segt, så det gamla sättet att skriva hänger kvar, även om man, som jag nu, kan skriva en halv roman om ett ganska litet ämne. 

    SRY ft mini lecture. Cya laterz, TCFN.
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Ollibolli
    mindless skrev 2016-04-30 03:10:55 följande:
    Just där kan man använda vilket som; både de och dem är korrekt. 
    ????
  • Livstrassel

    Jag roade mig med att gå igenom tråden och ge tumme ned till alla inlägg med stav-/grammatikfel samt tumme upp till välskrivna inlägg.

    Utöver det...


    SoulsWillRise skrev 2016-05-03 08:26:32 följande:
    Slarv och lathet. Jag har för vana att läsa igenom en text jag skrivit just för att upptäcka slarvfel. För jag tycker det ser så förbaskat ovårdat ut.
    Asirna skrev 2016-05-02 23:24:51 följande:

    Är bara av lathet som folk inte orkar skriva fullständiga ord. "sj" Kan jag själv skriva man är endast när jag inte orkar med andra :P

    Men idag såg jag ett stavfel då nyheterna sändes. Var i den delen om mobbingen. När de visade en text om vad folk skrivit till henne, så hade mobbaren skrivit

    "skälv" istället för själv!  Visst, det var tonåringar, men det tog all uppmärksamhet från mig under den sändningen :P


    Slarv och lathet. Jag har för vana att läsa igenom en text jag skrivit just för att upptäcka slarvfel. För jag tycker det ser så förbaskat ovårdat ut. Likaså med själva talet. "Eyyy mannen softa jao". Fy och blä.

    Det som du beskriver tror jag inte beror på slarv eller lathet. Personen som skrev det har nog problem med stavningen, dvs har svårt att veta om det stavas skälv eller själv. Jag har också uppmärksammat just det ordet bland folk :)

    Jag har också problem med vissa ord. De, dem och dom. Desto, dessto. Förrens, förren osv.
    ...bara så att vi är på det klara: varken "förrens" eller "förren" är korrekt. "Förrän" heter det.

    (Nu återstår att se om jag själv har trillat dit på något småfel...)
  • Johan70

    Ja, jag stör mig på dem som *slarvar*.

    Det betyder inte att jag stör mig på dem som har svårt för språket.

Svar på tråden Stör du dig på de som slarvar med svenskan?