• Anonym (ts)

    Lämna arbetslös pojkvän?

    Jag vill börja med att säga att jag älskar min pojkvän oerhört mycket. Han är väldigt omtänksam, snäll och stöttar mig, han är min bästa vän och när det är bra mellan oss så är det verkligen underbart.

    Problemet är att han är arbetslös, och har varit det i princip sedan vi träffades, över 5 år sedan. I början antog jag att det bara var en fas och att han snart skulle hitta jobb, men efter dessa år så förstår jag att det antagligen inte är så. Han har varit deprimerad under långa perioder, vilket är en bidragande orsak. Dessutom har han ofullständiga betyg från gymnasiet, och kan alltså inte börja plugga. Vill inte berätta för mycket för jag vill inte att någon ska veta vem jag och han är, men jag kan säga att han hade ganska stora svårigheter i skolan. Istället för att få extra stöd blev han rätt illa behandlad av vissa lärare, och detta har satt sina spår.

    Jag vet att han vill ha jobb, men det är såklart svårt med hans förutsättningar, att hitta jobb efter att ha varit hemma i över 5 år. Han frågar runt hos bekanta, men utan resultat än så länge.. När vi pratar om det här blir det ofta bråk, då han menar att jag inte har någon förståelse för hans situation och hur svårt det har varit för honom (med depression, problem i skolan etc). Har tagit upp det här med honom så många gånger och försökt stötta och hitta lösningar, känner mig som en tjatmorsa.

    Jag själv pluggar just nu på universitetet inom ett område där det är lätt att få jobb, är färdig inom en snar framtid. Men jag funderar över hur vi skulle kunna ha en framtid tillsammans, vi kan inte flytta ihop, vi kan inte skaffa barn, vi kan inte resa tillsammans. Och det finns inte en chans att jag tänker försörja honom, det vill varken jag eller han. Så det blir lite som att livet är på paus och jag bara går och hoppas på att allt ska lösa sig, men tänk om det inte gör det? Ska jag lämna honom för att han inte har jobb, när han ju faktiskt vill jobba? Det som stör mig mest är kanske att vi är så olika, jag har alltid varit ambitiös och kämpat på medan han har en tendens att ge upp så fort det blir jobbigt. Vill ju ha en relation där båda kan utvecklas och växa tillsammans, men jag vill inte lämna någon jag älskar och har det så fint med..

    Tar gärna emot råd då detta har plågat mig så länge och jag pendlar hela tiden mellan att lämna och stanna kvar. Vill ju inte ge upp mina framtidsdrömmar, vill gärna ha barn inom några år, men hur skulle det gå...

  • Svar på tråden Lämna arbetslös pojkvän?
  • Anonym (Nuläget)
    seriösanvändare skrev 2016-05-07 09:38:16 följande:

    Tänk så här:

    Om du stannar med den här mannen, får du vara beredd att dra det tyngsta lasset. Både ekonomiskt och på andra sätt. Kanske inte hela lasset, men det tyngsta. Är du beredd att göra det? Det låter inte så.

    Det kan hända att hans situation blir bättre, men det är inte säkert och han verkar ha svårt att ta tag i saker. Han verkar behöva någon som "tar hand om" honom. Orkar du inte vara den personen är det bättre att ni bryter upp. Och bry dig inte om de som skriver här att det är egoistiskt att lämna, det är bullshit. Det är ditt liv det handlar om, lika mycket som hans.

    När man är deprimerad har man svårt att ta tag i saker, men detta är uppenbarligen inte en tillfällig svacka för din kille. Han har haft de här problemen sen tonåren. Så nej, han kommer inte att förvandals till en man som plötsligt tar ansvar för börjar bygga sig en framtid, eller söker hjälp. Han är helt enkelt inte den typen (tror jag), för då hade han redan gjort det. Han kan bli bättre, men det du hoppas mirakulöst ska ske: Ett varaktigt jobb, en stabil tillvaro, ett vanligt liv - kommer antagligen inte att ske. Som jag skrev tidigare: Han är den han är, och har han inte förändrats nämnvärt på fem år, kommer han troligen inte att göra det i framtiden heller.

    Det är detta du har att förhålla dig till. Det finns inget annat skonsamt sätt att säga det på. Sen är det upp till dig vad du gör med den informationen.


    Väldigt bra skrivet!

    F ö hoppas jag att den här mannen har det stöd från kommunen han har rätt till, verkar behövas.
  • Anonym (ts)

    Och eftersom jag nu redan sagt så mycket så kan jag säga att det är adhd han har. Hoppas bara på att inte bli igenkänd, vill inte hänga ut honom eller mig själv.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (ts) skrev 2016-05-07 11:02:39 följande:

    Tror inte det var en ursäkt, han pratar mycket om att han vill resa och göra saker, men han vill inte att jag bjuder eftersom han tycker att det är killen som ska bjuda (alltså detta är hans åsikt, verkligen inte min). Han tycker inte om att prata om sin funktionsnedsättning, och han vill inte identifiera sig med den. Han vill precis som jag ha barn och familjeliv så på det sättet delar vi syn på livet, men som du säger är vi samtidigt väldigt olika och har olika ambitioner och sätt att hantera motgångar. Skulle inte säga att jag har svårt att acceptera hans funktionsnedsättning, mer att jag "glömmer bort" den då han på många sätt är mer känslomässigt stabil än jag och då han som sagt själv inte tycker om att prata om det. Fast i och för sig har jag väl svårt att acceptera att hans funktionsnedsättning skulle innebära att han faktiskt inte kan klara ett vanligt jobb, men det är möjligt att det är så.


    Vad får han för hjälp och stöd? Rehabilitering, plan hos FK ? 
    Är han redan diagnostiserad borde det öppna möjligheter till särskilda insatser hos Af. 
    Det innebär inte självklart stort ekonomiskt lyft. Är det inte två olika problem? Hans brist på livsinnehåll och hans ekonomiska situation. Hur ser du på det? Om han får en sysselsättning han trivs med men inte ett ekonomiskt lyft, hur ställer du dig till det? 
  • Anonym (Hmm..)
    A10 Thunderbolt skrev 2016-05-07 03:00:46 följande:

    Sakta i backarna....du låter som en slöfock själv. Så du lever på lån av samhället och han vill jobba men har inte rätt kvalifikationer.?Han har inte ens rätt kvalifikationer för att vara säker på er relation.Låter jävligt kämpigt från hans sida. Du säger att du älskar honom men du tänker inte försörja honom. Om nu du går arbetslös pga av fel utbildning ( tro mig det är kämpigt på arbetsmarknaden och nu han lyckas få ett jobb istället) förväntar du då dig av honom att försörja dig ? Tycker att du är övertydlig att du inte älskar honom som som man bör förvänta sig i en relation och jag tycker du ska vara öppen mot honom i detta. Jag menar helt öppen. Du projicerar hans arbetssituation på något som har med era känslor för varandra. Det värsta du kan göra i detta läge är att stjäla hans tid med dig när han skulle kunna ägna sin tid åt viktigare saker , t.ex gå på krogen och hitta en fast livspartner som har rätt grundvärderingar. Skulle jag våga mig på att analysera dig så är du typen som klär dig som en rödstumpa eller soffpototis och ställer upp på sex en gång i månaden. När du sen har dumpat pojkvännen så åker boots, minikjol och hela sminklådån på med krogbesök etc och goddiggern letar runt så bäst hon kan efter pengar. ( med ursäkten -"Jag känner mig mer fri att yttra mig hur jag mår i mina klödval efter den dåliga relationen " Tro mig du bör vara ärlig mot din pojkvän och låt honom ge möjligheten att se över sin relation och göra ett val baserat på din ärlighet. Säg som det är. Ev fattar han att han kansle förtjänar någon bättre. Lycka till.


    På vilket sätt är man en slöfock om man studerar? Samhället behöver en viss andel högutbildad folk för att driva en teknisk utveckling på olika områden. Det är en viktig samhällsinvestering och oftast lönsamt privat också.

    Dessutom verkar inte ts utseende eller klädstil vara något problem, vet ej varför du drar upp det. Om ts vore en golddigger skulle hon knappast välja en man som gått arbetslös i fem år i deras relation. Aldrig någonsin att jag skulle acceptera det. Arbetslöshet/sjukdom kan drabba vem som helst och jag har full förståelse men jag skulle inte hålla ut i fem år utan tydligt maximal ansträngning av min partner. Inte för att jag behöver eller har en man med en massa pengar utan för att det är bådas ansvar att bidra till familjens försörjning eller åtminstone betala för sig själv. Eller annan överenskommelse, typ vi bor billigt och det är ok för mig att du bidrar genom att sköta hushåll och barn och så jobbar jag.

    Och ja, jag har jobbat extra som städerska och teleförsäljare när jag inte haft annat. Vad som helst är bättre för självkänslan och ens framtid än att gå arbetslös utan inkomst.

    Absolut, ts man har en diagnos, men ts är inte soc, hon väljer själv om hennes kärlek väger upp en framtid med förmodad dålig familjeekonomi där hon troligen får försörja en annan människa och eventuella barn. Dvs knapert resten av livet. Det handlar inte om fel värderingar utan att ta ansvar för sin egen framtid och göra ett val. Om kärleken inte är stark nog finns ingen anledning att fortsätta. Knappt ens om man är kär. Jag skulle ställa ett ultimatum: jobb inom 6 månader eller så är det slut. Det finns jobb, bara man inte är så kinkig. Skulle hellre steka hamburgare eller städa på deltid medan jag söker ett jobb jag föredrar än att sitta hemma i fem år. Det är inte bra för någon.

    Är han så sjuk att han inte kan jobba finns ekonomiskt stöd för det med.
  • Anonym (ts)

    Jag kan ibland tycka att kraven på arbetsmarknaden är alldeles för höga och att det är en sådan press. Jag tror att min kille skulle må bra av att ha ett jobb att gå till, kanske inte heltid och inget kontorsjobb eller så. Men om det hade funnits bättre möjligheter för personer med tex adhd att få ett jobb som är mer anpassat efter hans förutsättningar så hade han klarat det och hans självförtroende hade växt, även om han inte hade tjänat några stora summor. Tycker också det är synd för att han kan en massa saker, han är händig och duktig på att fixa saker i hemmet bland annat.

  • Anonym (Choose)

    Du får väl välja vad som är viktigast för dig.

    Om du älskade honom så mycket som du beskriver här, då hade du inte ens funderat på att lämna honom pga att han inte har något jobb eller liknande. Du har ju gett anledningar till varför det är svårt för honom och han vill väl såklart ha ett jobb, vem vill inte ha pengar? Men det kan ta tid för honom att ''komma på banan'' och du måste välja om du är beredd att stanna och vänta på det som KAN hända, eller om du väljer att gå din egen väg, dvs lämna. Äkta kärlek övervinner det mesta och älskar man en människa är man beredd att vara med den personen no matter what.

    Hade jag haft en icke ambitiös pojkvän som var deprimerad och saknade gymnasiebetyg så hade jag haft full förståelse för att han har det svårt. Hur hanterar han detta? Kämpar han? 

    Men som sagt, hade det varit äkta kärlek då stannar man. Man tvekar inte, så dina känslor för han kanske inte betyder så mycket jämfört med detta då. Jag hade stannat med den jag älskade, hur personens situation än såg ut. Skulle aldrig ge upp äkta kärlek, inte ens för mina egna framtidsplaner. Men det är ju bara jag.

  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Hmm..) skrev 2016-05-07 12:07:11 följande:

    På vilket sätt är man en slöfock om man studerar? Samhället behöver en viss andel högutbildad folk för att driva en teknisk utveckling på olika områden. Det är en viktig samhällsinvestering och oftast lönsamt privat också.

    Dessutom verkar inte ts utseende eller klädstil vara något problem, vet ej varför du drar upp det. Om ts vore en golddigger skulle hon knappast välja en man som gått arbetslös i fem år i deras relation. Aldrig någonsin att jag skulle acceptera det. Arbetslöshet/sjukdom kan drabba vem som helst och jag har full förståelse men jag skulle inte hålla ut i fem år utan tydligt maximal ansträngning av min partner. Inte för att jag behöver eller har en man med en massa pengar utan för att det är bådas ansvar att bidra till familjens försörjning eller åtminstone betala för sig själv. Eller annan överenskommelse, typ vi bor billigt och det är ok för mig att du bidrar genom att sköta hushåll och barn och så jobbar jag.

    Och ja, jag har jobbat extra som städerska och teleförsäljare när jag inte haft annat. Vad som helst är bättre för självkänslan och ens framtid än att gå arbetslös utan inkomst.

    Absolut, ts man har en diagnos, men ts är inte soc, hon väljer själv om hennes kärlek väger upp en framtid med förmodad dålig familjeekonomi där hon troligen får försörja en annan människa och eventuella barn. Dvs knapert resten av livet. Det handlar inte om fel värderingar utan att ta ansvar för sin egen framtid och göra ett val. Om kärleken inte är stark nog finns ingen anledning att fortsätta. Knappt ens om man är kär. Jag skulle ställa ett ultimatum: jobb inom 6 månader eller så är det slut. Det finns jobb, bara man inte är så kinkig. Skulle hellre steka hamburgare eller städa på deltid medan jag söker ett jobb jag föredrar än att sitta hemma i fem år. Det är inte bra för någon.

    Är han så sjuk att han inte kan jobba finns ekonomiskt stöd för det med.


    Ursäkta mig ts att jag uttryckte mig så hårt, men blev irriterad på det där inlägget. Känns som du stödjer din pojkvän väldigt bra och du ska inte ha dåligt samvete hur du än gör. Det är inte ditt ansvar att bära en annan vuxen människa.

    Han kanske behöver lite krav för att komma ur sin sits? Ju längre han går hemma desto svårare måste det kännas att ta steget. Kanske övertala honom att ta ett deltidsjobb som tex brevbärare, eller annat som inte är ett så socialt jobb? Efter en tid kanske han har självförtroende nog att söka andra jobb som han själv tror han klarar/vill ha?

    Jag hade nog gett upp för länge sen, men det är bara du som kan känna om det är värt det. Det säger inget om dig som person om du vill fortsätta relationen eller ej.
  • Furienna
    Anonym (Har själv lämnat) skrev 2016-05-07 05:01:36 följande:

    Bara för hen mår dåligt och aldrig ville ta tag i sitt liv ska jag åka med på kuppen? Aldrig, jag vill må bra utan att vet att det sitter ett stort grått moln hemma i soffan. Vad ger mitt ex rätten att förstöra mitt liv? Jag höll på i nästan 2 år utan att något hände. Vad jag vet är hen fortfarande arbetslös och kommer snart hamna på gatan om inte föräldrarna plockar upp hen. Jag har aldrig sagt att jag är perfekt, men inte fan tänkte jag låta en annan människa förstöra mitt liv. Min nuvarande har massa åkommor med psyket också med de hindrar inte hen att kämpa för de man vill. Varför är du så bitter? Det bara lyser av svartsjukan i sitt inlägg. Var de bara för att min beskrivning på mitt x stämmer så väl in på dig själv? Lata människor med den ena efter den andra bortförklaringen för att inte göra något behöver jag inte i mitt liv.


    Ja, jag har faktiskt haft en depression. Så jag vet hur lite man orkar då. Och jag kommer själv aldrig kunna få ett "vanligt" jobb. Ditt ex har tydligen fortfarande inte heller fått den hjälp som han behöver, om du har rätt i hur hans liv ser ut nu. Men du framstår som en ytlig och självisk person, som bara ville slippa honom när det inte passade dig längre.
  • Furienna
    Anonym (Har själv lämnat) skrev 2016-05-07 05:04:27 följande:

    Haha, sluppit mig??? Tro hen saknar mig som fan. Vem vill inte ha någon som städar, tvättar, handlar, lagar mat och allt runt om en blir fixat medan hen kunde sitta i soffan hela dagarna och spela och få allt serverat. Men tack för ett riktigt gott skratt.


    Ja, han ska vara glad att han slapp en ytlig och självisk flickvän. Han kände nog inte så då, men du var inte bra för honom.
  • Anonym (hallå)
    Furienna skrev 2016-05-07 14:26:48 följande:
    Ja, han ska vara glad att han slapp en ytlig och självisk flickvän. Han kände nog inte så då, men du var inte bra för honom.
    Menar du på allvar att man är självisk om man lämnar en relation där man får sköta allt? Jobba, sköta hemmet mm? Där partnern inte lyfter ett finger?

    Det var ju det som var problemet, inte (bara) att killen inte jobbade eller sökte jobb. Man hjälps åt i en relation. Sen kan alla må dåligt eller ha svårigheter. Ibland behövs hjälp utifrån. Men man är två för att en relation ska fungera och de flesta vill varken vara förälder eller slav åt sin partner.
Svar på tråden Lämna arbetslös pojkvän?