• Daniel12

Varför duger inte kycklingklubbor?

Alla ska prompt köpa kycklingfileer, även om de är mer än dubbelt så dyra. Allt för att det ska vara lätt att äta och utan ben. Själv tycker jag det är en del av själva njutningen att gnaga av benen. Är det samma människor som också köper benfria karreer av samma anledning?

Varför ska det alltid lyxas till det trots att folk egentligen inte har råd, "bara för att"?

• Svar på tråden Varför duger inte kycklingklubbor?
  • sextiotalist
    Monkii skrev 2016-05-15 15:26:46 följande:

Kycklingfilé är nyttigare än klubbor. Klubbor är sånt de skrapar ner i barnmatsburkar.

Och det vet du för att?

Du har fel, inte för att de eventuellt använder det köttet till barnmat, vilket jag för övrigt tvekar att de gör med tanke på risken att få med flisor, men inte innehåller det sämre näring, du skippar allt annat än oxfilé också antar jag
  • sextiotalist

Jag tycker att klubbor är goda. Men varken min sambo eller son gillar mat med ben i.

När jag köper hel kyckling får jag bena ur den innan jag serverar den.

När jag är ensam en kväll köper jag gärna en kycklingklubba från grillen.

Hel kyckling köper jag då och då, för att göra kyckling med ris och curry

• Fröken Apelsin

Hur vet du att de som köper kycklingfiléer inte har råd med det? Går du runt och pratar med alla som lägger det i varukorgen eller vadå?

Nu äter jag väldigt sällan kyckling, men då jag gör det är det oftast i wok eller grytor och då blir det så bökigt med kycklingklubbor.

• Åsa

Uppenbarligen köper tillräckligt många kycklingklubbor för att det ska löna sig att ha dem i sortimentet så "alla" lär inte välja bort dem.
    Själv föredrar jag fileer, för att jag - finsmakartrender till trots - gillar torrt kött utan stark egen smak och att slippa större rensning både före och efter att maten är tillagad. (Och smakmässigt tar jag lika gärna quorn eller oomph.) Min man väljer alla dagar kött med ben, oavsett djurslag. Smaken skiljer sig.

Lite sorgligt dock att se trådstarten beskriva kycklingfilé (!) som lyxmat som "folk" köper utan att ha råd med det. Jag hoppas att det är studenter som bara tar ut bidragsdelen och liknande som utgör dessa "folk". Jag tyckte kycklingfilé var billigt till och med när vi levde på en (låg) inkomst när barnen var mindre.

• Åsa
    sextiotalist skrev 2016-05-15 16:24:39 följande:
    /.../ du skippar allt annat än oxfilé också antar jag
    Oxfilé har inte mycket näring jämfört med inälvsmat
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2016-05-15 16:03:06 följande:
    Lathund =P
    Erkänner..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Palestrina
    Daniel12 skrev 2016-05-15 12:21:34 följande:

Alla ska prompt köpa kycklingfileer, även om de är mer än dubbelt så dyra. Allt för att det ska vara lätt att äta och utan ben. Själv tycker jag det är en del av själva njutningen att gnaga av benen. Är det samma människor som också köper benfria karreer av samma anledning?

Varför ska det alltid lyxas till det trots att folk egentligen inte har råd, "bara för att"?

Det är bara för att de heter "filéer" och folk inbillar sig att det är smidigare och godare. I själva verket är det ju klubborna som är godare.
  • Lottalottas2
    Palestrina skrev 2016-05-15 17:14:10 följande:
    Det är bara för att de heter "filéer" och folk inbillar sig att det är smidigare och godare. I själva verket är det ju klubborna som är godare.
    Hört talas om smaksak?
  • Swagger

Kycklingklubbor är ju supergott, speciellt om skinnet är knaprigt och rejält smaksatt med kryddor. Men iblan är khcklingfilé väldigt mycket mer praktiskt.

• Jennie med ie
    Palestrina skrev 2016-05-15 17:14:10 följande:
    Ja för man kan ju inte ha olika smakpreferenser när det gäller mat. Eller dryck. Eller kläder. Eller musik.
Svar på tråden Varför duger inte kycklingklubbor?