• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • Cdam
    Anonym (!) skrev 2016-05-22 22:41:40 följande:
    Åh, vad trött jag blir på såna där karlar! Mitt ex gjorde likadant när mina barn var i tonåren. Hans nya hade vuxna barn och det var ju sååå skönt då de kunde gå och ut och roa sig och göra vad de ville ( ja, han sa det rakt ut) . Sen på senare år kom han krypande tillbaka ( när våra barn var vuxna) och då undrade han varför de var så sura?! De umgås idag, dock lite ansträngt. Mitt råd till dig är att klippa kontakten ett tag, tills han hör av sig( det kommer han att göra) och då ska han be om ursäkt. Just nu gör han dig bara illa och sånt behöver du inte. Lycka till, lider med dig!
    JA men sluta göra barn med ovilliga män! Det är ju kvinnors fel!
  • Lollan1

Till TS
    Det är nog ingen idé att hoppas på att bli en hel familj igen. Er pappa har gjort sitt val, och det är ett val han har rätt att göra. Det är däremot inte rättvist att ni barn ska hamna i kläm. Att barnet som bor hos honom får mer är kanske naturligt, eftersom det är på dennes hemmaplan, speciellt om barnet är yngre (då är det ofta viktigare med saker än i vuxen ålder).

Jag anser att en förälder aldrig har rätt att få sina barn att känna sig bortglömda. Jag har själv en frånvarande pappa. Han har i stort sett inte varit i mitt liv sedan jag fyllde 15 år (och även innan dess var han frånvarande en hel del). Jag har gett honom så många "chanser", jag har ringt/smsat/hört av mig på olika sätt, bjudit hem honom eller frågat om vi kan ses vid hur många tillfällen som helst och 9 gånger av 10 har han en urdålig bortförklaring. Nu senast när jag bjöd in honom på mitt examensfirande så svarade han först inte på två månader, sedan ringde han och sa "Jag tror nog att du redan vet att jag inte kommer". Tack så jävla mycket liksom. Mitt råd till er är att prata med er pappa, lägg alla korten på bordet (öga mot öga eller via brev som någon annan föreslagit gör ni som ni vill) men får ni inget gensvar så ge upp och fokusera er kärlek och omtanke på de som faktiskt förtjänar den. Jag har försökt att "tvinga" min pappa till att ha en relation till mig i över 10 år utan resultat, jag önskar att jag gav upp tidigare och slapp all smärta och besvikelse det har inneburit.

Till Brumma
    Tråkig syn du verkar ha på vad föräldraskap innebär. Det framgår ju i inläggen att de redan försökt prata med honom utan framgång. Det kan inte vara barnens ansvar att upprätthålla kontakten med den föräldern som väljer att flytta "långt" bort. Visserligen är det vuxna barn, men det är ändå barn, och föräldern är ändå föräldern, och det är han som valt att flytta. Att båda sidorna får anstränga sig lite var är ju självklart, men de anstränger sig ju redan utan att få något tillbaka. Barnen ska inte behöva väga upp för pappans ointresse.

• Anonym (Luna)

Vet exakt hur det är, har varit i samma sits.

Min erfarenhet nu när jag kan se tillbaka på min barndom är att det inte blir bättre, han kommer inte bli bättre på att höra av sig.

Så, mitt råd är att gå till en kurator och få hjälp att komma igenom detta, det är en stor förlust att upptäcka att ens far inte var bättre än så.

Mitt andra råd är att klippa banden, markera att detta inte är acceptabelt. Du behöver inte denna sorts negativitet i ditt liv.

• Anonym (H)
    Cdam skrev 2016-05-23 00:02:29 följande:

JA men sluta göra barn med ovilliga män! Det är ju kvinnors fel!

Så kvinnor ska kunna se in i framtiden att deras man, möjligen den drivande parter i att skaffa barn, kommer dumpa henne och barnen om 15-20år när han hittar någon ny?

Ingen har sagt något om att männen från början varit ovilliga, utan här handlar det om män som lämnat efter väldigt lång tid, hur ska kvinnorna kunna förutse det?

Min egen pappa, högst villig att skaffa barn med min mamma!

Lämnade sen henne ensam med 5 barn 13-1år gamla när han plötsligt tröttnade och ville leva ungkarlsliv istället..
  • Anonym (Sanningen.)
    Lollan1 skrev 2016-05-23 00:07:28 följande:

Till TS

Det är nog ingen idé att hoppas på att bli en hel familj igen. Er pappa har gjort sitt val, och det är ett val han har rätt att göra. Det är däremot inte rättvist att ni barn ska hamna i kläm. Att barnet som bor hos honom får mer är kanske naturligt, eftersom det är på dennes hemmaplan, speciellt om barnet är yngre (då är det ofta viktigare med saker än i vuxen ålder).

Jag anser att en förälder aldrig har rätt att få sina barn att känna sig bortglömda. Jag har själv en frånvarande pappa. Han har i stort sett inte varit i mitt liv sedan jag fyllde 15 år (och även innan dess var han frånvarande en hel del). Jag har gett honom så många "chanser", jag har ringt/smsat/hört av mig på olika sätt, bjudit hem honom eller frågat om vi kan ses vid hur många tillfällen som helst och 9 gånger av 10 har han en urdålig bortförklaring. Nu senast när jag bjöd in honom på mitt examensfirande så svarade han först inte på två månader, sedan ringde han och sa "Jag tror nog att du redan vet att jag inte kommer". Tack så jävla mycket liksom. Mitt råd till er är att prata med er pappa, lägg alla korten på bordet (öga mot öga eller via brev som någon annan föreslagit gör ni som ni vill) men får ni inget gensvar så ge upp och fokusera er kärlek och omtanke på de som faktiskt förtjänar den. Jag har försökt att "tvinga" min pappa till att ha en relation till mig i över 10 år utan resultat, jag önskar att jag gav upp tidigare och slapp all smärta och besvikelse det har inneburit.

Till Brumma

Tråkig syn du verkar ha på vad föräldraskap innebär. Det framgår ju i inläggen att de redan försökt prata med honom utan framgång. Det kan inte vara barnens ansvar att upprätthålla kontakten med den föräldern som väljer att flytta "långt" bort. Visserligen är det vuxna barn, men det är ändå barn, och föräldern är ändå föräldern, och det är han som valt att flytta. Att båda sidorna får anstränga sig lite var är ju självklart, men de anstränger sig ju redan utan att få något tillbaka. Barnen ska inte behöva väga upp för pappans ointresse.

Hamna i kläm? Det låter som om ungarna vill träffa honom hemma hos mamman och att han ska ta ihop det med henne igen. Han har valt sin nya kärlek men det förhindrar inte att ungana anstränger sig och åker och hälsar på sin pappa och att studenten bjuder in honom med respektive på sin studentfest.
  • Lollan1
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 01:27:15 följande:
    Hamna i kläm? Det låter som om ungarna vill träffa honom hemma hos mamman och att han ska ta ihop det med henne igen. Han har valt sin nya kärlek men det förhindrar inte att ungana anstränger sig och åker och hälsar på sin pappa och att studenten bjuder in honom med respektive på sin studentfest.
    Där tolkar vi nog TS olika du och jag. Jag tolkar det som att tre barn känner sig bortglömda och gör vad de kan för att behålla en relation med sin pappa, i en i övrigt tråkig situation medan pappan väljer att inte anstränga sig tillbaka.
  • Anonym (ingen)

Ni kan leva utan er far.

Jag växte upp med en far som har misshandlat mig psykiskt, nu vill han umgås någon enstaka gång bara för han är ensam efter han skilde sig från min mor.

Dessutom är min mor gott som borta från mitt liv, så jag ser det som att jag inte har några föräldrar.
    Och klarar mig utmärkt utan dem!

Om ni verkligen vill ha er far, prata med honom, om han inte lyssnar så får han en dag ångra sin förlust.

• Anonym (Sanningen.)
    Lollan1 skrev 2016-05-23 01:53:25 följande:

Där tolkar vi nog TS olika du och jag. Jag tolkar det som att tre barn känner sig bortglömda och gör vad de kan för att behålla en relation med sin pappa, i en i övrigt tråkig situation medan pappan väljer att inte anstränga sig tillbaka.

Ts skriver om hur jobbigt deras mor har det och om hur pappan inte hälsar på... Ts har knappast föreslagit fika på närmaste café.
  • Brumma
    Claara skrev 2016-05-22 23:51:47 följande:

Det är aldrig barnets ansvar att upprätthålla relationen barn-förälder. Det är han som har ett föräldraansvar och som är den vuxna av er. Dåligt av honom att inte finnas för er. Finns det någon förklaring i form av att han känslomässigt skadad eller har haft en dålig uppväxt? Då kanske han själv inte riktigt ser eller förstår vad han gör. Kan något av hans syskon få honom att förstå och tala honom till rätta? Tycker att det låter som en god idé att skriva till honom, förklara vad ni känner, er besvikelse över han frånvaro och avsaknad av stöd. Att ni upplever att det inte går vända sig till honom så som man bör kunna vända sig till en förälder. Undvik om möjligt att skuldbelägga utan skriv utifrån era känslor och behov. Det viktiga är att ni får sagt vad ni känner. Förbättrar han sig inte därefter så låt relationen er emellan försämras till dess att han visar att han vill finnas för er och med er igen. Det bästa ni då kan göra är att sluta förvänta er något av honom. Bjud till högtider och födelsdedagar men håll det där, det borde inte vara ni som initierar all kontakt. Nån gång kanske han kommer till insikt och då kanske ni kan bygga upp en nära relation igen. Men ansvaret är hans och ingen annans.

Håller inte med.

När barnet övergår till vuxen ligger ansvaret lika mycket hos båda. Vuxna människor har själva ansvar för sina relationer - oavsett om det är till sina vänner, föräldrar o syskon, kollegor osv.

Om dessa vuxna barn tex kräver att pappan enbart ska träffa dem hos deras mamma (vet inte om det är så men det låter nästan så när man läser TS inlägg) är det ett ganska orimligt krav. Vill de vuxna barnen ha en relation med sin pappa får de se efter lösningar som passar dem alla. Och då en lösning som INTE räknar in deras mamma.

Som sagt, jag har ingen aning om vad de talat med sin pappa med eller vad de vill att pappan ska "ändra sig" med så de "kan få honom tillbaka" men det låter onekligen som om de antingen vill att pappan skall återvända till hemmet och relationen med mamman (då även hon nämns i stycket) eller att han skall komma och besöka dem i mammans hem.

Det skulle vara intressant att veta vari dessa ändringar skulle ligga och på vilket sätt de vill ha honom tillbaka. Jag hoppas ju att jag uppfattat saken helt fel :)

Reagerar dock även över att TS enbart skriver om att pappan bör besöka dem i hemmet de delar med sin mamma. Ingenting om att de kan tänka sig besöka honom i hans hem.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(