• Monsan

BF Februari 2017

Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..

• Svar på tråden BF Februari 2017
  • Fia 28
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-10-31 11:25:42 följande:

Har ni blivit erbjudna influensavaccin och hur tänker ni runt det..?

Nope. Har aldrig varit så sjuk som det året jag tog influenssavaccin så vågar inte riktigt riskera att bli så sjuk igen nu när jag är på smällen. Jag springer undan snörvelbollar istället.
  • Ettanvändarnamningenannanhar

Som gravid är det tydligen bra att ta den, men jag har hört att det kan bli bakslag som Fia28 skrev så jag vet inte riktigt hur jag ska göra..

Gamlamamman skrev 2016-10-31 12:12:48 följande:

Nix!

Ska man bli det som gravid el vanlig människa? ;)

Fia 28 skrev 2016-10-31 12:40:12 följande:

Nope. Har aldrig varit så sjuk som det året jag tog influenssavaccin så vågar inte riktigt riskera att bli så sjuk igen nu när jag är på smällen. Jag springer undan snörvelbollar istället.

• stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-10-31 13:29:16 följande:

Å andra sidan är det ju svårt att springa undan förkylda på jobbet och framförallt på skola/fritids. Där blir man ju marinerad i förkylnings-os mer eller mindre ;)

Fast influensavaccin skyddar inte mot förkylning. Det skyddar bara mot den specifika säsongsinfuensan och har de gissat fel på vilken det är så är man endå oskyddad. Jag blev erbjuden vaccin mot svininfluensan när jag väntade sonen, men det var precis i slutet och han skulle behövt födas tidigast bf+14 för att få del av några antikroppar och vara skyddad, så jag valde att tacka nej. I efterhand är jag glad då så mycket skit/biverkningar kommit fram i efterhand.
  • Svansjön
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-10-31 11:25:42 följande:

Har ni blivit erbjudna influensavaccin och hur tänker ni runt det..?

Nej det har jag inte och kommer inte ta något heller.
    Tror inte på vaccinationer och vill inte riskera ngt för bebis. Tänker att det är bättre kroppen får sköta det själv om jag åker på ngt.
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-01 09:10:22 följande:

Jag tänker precis som er! Men enligt sjukvården ska det hjälpa bebis som ju kommer att födas när risken för RS virus är som störst.. åh alla dessa val!

RS-virus och säsongsinfuensan (som de vaccinerar mot) är ju helt olika saker vad är det för jäkla skrämseltaktik de kör med?
  • Ettanvändarnamningenannanhar

Bra fråga, det verkade som de har fått direktiv att erbjuda alla med nedsatt immunförsvar och där ingår ju gravida..

stor grön drake skrev 2016-11-01 12:46:01 följande:

RS-virus och säsongsinfuensan (som de vaccinerar mot) är ju helt olika saker vad är det för jäkla skrämseltaktik de kör med?

• Ilse79

Hej, jag kommer att vaccinera mig. Förra årets influensa var ju svininfluensa, vilken kan vara mycket allvarlig för gravida. Jag har tagit den vid tidigare graviditet också, (efter att ha fått info från KS om hur många gravida kvinnor som låg där med ecmo-lunga. Långt fler än vad media då rapporterade om.). De biverkningar som tidigare rapporteras om var narkolepsi, men idag ges inte det vaccinet. Står bra om det på 1177.

Men man ska göra det som känns bäst för en själv.

• stor grön drake

Jag har inte det minsta nedsatt immunförsvar som tur är jag övervägde svininfluensavaccinet när jag väntade sonen eftersom han skulle få antikroppar via moderkakan, men det skulle ta upp till en månad och det var i slutet. Flera som skulle ha barn senare och tog det fick mycket problem med muskelvärk, influensa symptom, sammandragningar och mycket problem med mage/tarm. Finland använde annat vaccin än Sverige, så narkolepsi slapp vi åtminstonde som biverkning. MIN son har dock visat sig ha ärvt mitt immunförsvar och blir i stort sett aldrig sjuk.

Jag är inte det minsta orolig för egen del, men om man är orolig osv så ska man givetvis ta vaccin om det känns bäst, jag bara ogillar att mvc kör med skrämseltaktik för att få folk att ta det.

Svar på tråden BF Februari 2017