BF Februari 2017
Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..
Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..
Har ni blivit erbjudna influensavaccin och hur tänker ni runt det..?
Som gravid är det tydligen bra att ta den, men jag har hört att det kan bli bakslag som Fia28 skrev så jag vet inte riktigt hur jag ska göra..
Nix!
Ska man bli det som gravid el vanlig människa? ;)
Nope. Har aldrig varit så sjuk som det året jag tog influenssavaccin så vågar inte riktigt riskera att bli så sjuk igen nu när jag är på smällen. Jag springer undan snörvelbollar istället.
Å andra sidan är det ju svårt att springa undan förkylda på jobbet och framförallt på skola/fritids. Där blir man ju marinerad i förkylnings-os mer eller mindre ;)
Å andra sidan är det ju svårt att springa undan förkylda på jobbet och framförallt på skola/fritids. Där blir man ju marinerad i förkylnings-os mer eller mindre ;)
Har ni blivit erbjudna influensavaccin och hur tänker ni runt det..?
Jag tänker precis som er! Men enligt sjukvården ska det hjälpa bebis som ju kommer att födas när risken för RS virus är som störst.. åh alla dessa val!
Jag tänker precis som er! Men enligt sjukvården ska det hjälpa bebis som ju kommer att födas när risken för RS virus är som störst.. åh alla dessa val!
Bra fråga, det verkade som de har fått direktiv att erbjuda alla med nedsatt immunförsvar och där ingår ju gravida..
RS-virus och säsongsinfuensan (som de vaccinerar mot) är ju helt olika saker vad är det för jäkla skrämseltaktik de kör med?
Hej, jag kommer att vaccinera mig. Förra årets influensa var ju svininfluensa, vilken kan vara mycket allvarlig för gravida. Jag har tagit den vid tidigare graviditet också, (efter att ha fått info från KS om hur många gravida kvinnor som låg där med ecmo-lunga. Långt fler än vad media då rapporterade om.). De biverkningar som tidigare rapporteras om var narkolepsi, men idag ges inte det vaccinet. Står bra om det på 1177.
Men man ska göra det som känns bäst för en själv.
Jag har inte det minsta nedsatt immunförsvar som tur är
jag övervägde svininfluensavaccinet när jag väntade sonen eftersom han skulle få antikroppar via moderkakan, men det skulle ta upp till en månad och det var i slutet. Flera som skulle ha barn senare och tog det fick mycket problem med muskelvärk, influensa symptom, sammandragningar och mycket problem med mage/tarm. Finland använde annat vaccin än Sverige, så narkolepsi slapp vi åtminstonde som biverkning. MIN son har dock visat sig ha ärvt mitt immunförsvar och blir i stort sett aldrig sjuk.
Jag är inte det minsta orolig för egen del, men om man är orolig osv så ska man givetvis ta vaccin om det känns bäst, jag bara ogillar att mvc kör med skrämseltaktik för att få folk att ta det.