• mor3

Fick en chock igår stackars flicka

Var hem till en väninna som är `` Barnvakt `` åt en bekants 17 åring.
    Då de är på Semester.

De hade sänt med en lapp där det stod:

Hon ska äta kvällsfika vid 20,30 och sätta på sig Pyamas och borsta tänderna.
    Ska ligga vid 21,00.
    Har ett klädes paket för vardera av 7 dagar med rena kläder de är märkta med Vecko dag.
    Tandkräm och tandborste skall användas morgon och kväll med Munvatten.
    Nallen får bara användas när hon går och sover.
    1 Frukt om dagen att ta med till skolan.

1: Barnvakt åt en 17 åring nä då hade jag flyttat hemifrån redan och var gravid.
    2: Klädpaket jag satte på mig det jag vill.
    3: Pyamas och nattnings tid vänta hon är är inte 5 år
    4: Nalle får bara användas när hon sover.
    5: Frukt till skolan Mina barn sluta med det i mellanstadiet.

Jag säger som så Fy F låt barnet bli vuxen det är ju en vuxen tjej inget barn/Bebis.
    Hon borde väl kunna vara hemma själv i en vecka.

• Svar på tråden Fick en chock igår stackars flicka
  • Furienna
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-01 16:11:11 följande:
    Kul för dig, alla fungerar inte som du gör. Ingen har någon skyldighet att redovisa sina diagnoser bara för att folk tycker det är intressant att snoka. Som sjuk har man ingen moralisk skyldighet att ta itu med andras fördomar heller.

Anser du att sekretess är fel? Jag menar om man nu ska dela med sig hela tiden är det totalt onödigt med sekretess, då skulle det kunna stå öppet på nätet vem som hade vilken sjukdom och funktionshinder så kan vem som helst ta reda på det vid behov.
    Ofta är det ändå bättre att berätta allt och förklara för folk än att låtsas som att man inte har sitt funktionshinder eller sin sjukdom. Och vem ska kämpa mot fördomarna, om den som har problemet inte vill kännas vid det? 
  • sextiotalist
    Furienna skrev 2016-06-01 16:18:53 följande:

Jag hade min AS-diagnos i den åldern (jag fick den när jag var fjorton) och dolde det inte för någon. Tvärtom. Att gå och försöka dölja sitt funktionshinder för folk gör bara allt värre. Jag har faktiskt ingen förståelse för att man ska hymla om sådant.

Ja, du gjorde det. Ett starkt beslut och all min beundran. Jag har en väninna som döljer att hon är bipolär. När hon fick sin diagnos så var det flera dom vände henne ryggen. Hon kunde hantera det, men en tonåring har ofta svårare att hantera detta och som du skriver, det finns många fördomar och förutfattade meningar (även jag har det, jag är inte mer än en människa).

Du måste inse att alla fungerar inte som du gör. En diagnos är inte allmängods.
  • Cilla93
    Furienna skrev 2016-06-01 15:48:50 följande:

Jag är helt öppen med alla mina diagnoser, och det är många: Turners syndrom, Aspergers syndrom, psoriasis och diabetes. Jag har även haft panikångest. Jag redovisar ju för all del inte om dem när det inte behövs, men jag ser inte heller någon anledning till att dölja dem. Och det är genom att prata om våra sjukdomar, som folk i allmänhet kan sluta ha fördomar om dem. 

Skitbra att du klarar av det, men du kan inte helt utgå från dig själv. Jag har en del diagnoser som jag inte vill prata om pga att jag skäms. Hade absolut varit bäst att orka vara öppen men det är inget jag är redo för just nu. Din attityd gör inte det lättare, det gör snarare att skäms ännu mer.
  • Furienna
    sextiotalist skrev 2016-06-01 16:55:51 följande:
    Ja, du gjorde det. Ett starkt beslut och all min beundran. Jag har en väninna som döljer att hon är bipolär. När hon fick sin diagnos så var det flera dom vände henne ryggen. Hon kunde hantera det, men en tonåring har ofta svårare att hantera detta och som du skriver, det finns många fördomar och förutfattade meningar (även jag har det, jag är inte mer än en människa).

Du måste inse att alla fungerar inte som du gör. En diagnos är inte allmängods.
    Nej, jag förstår ju att alla inte fungerar som jag. Men det är ändå svårt för mig att förstå varför man ska skämmas för funktionshinder eller sjukdomar. Det är just genom öppenhet, som vi kan bekämpa fördomarna.  
  • Furienna
    Cilla93 skrev 2016-06-01 17:23:10 följande:
    Skitbra att du klarar av det, men du kan inte helt utgå från dig själv. Jag har en del diagnoser som jag inte vill prata om pga att jag skäms. Hade absolut varit bäst att orka vara öppen men det är inget jag är redo för just nu. Din attityd gör inte det lättare, det gör snarare att skäms ännu mer.
    Men hur kan "min attityd" göra så att du skäms ännu mer? 
  • StevenDiese
    Loriyana skrev 2016-06-01 09:27:42 följande:

"Barnvakt åt en 17 åring nä då hade jag flyttat hemifrån redan och var gravid."

Kanske brist på rutiner och omtanke som gjorde att du blev gravid som 17-åring?

Ha ha ja så kan man också se det.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 16:24:21 följande:

Ofta är det ändå bättre att berätta allt och förklara för folk än att låtsas som att man inte har sitt funktionshinder eller sin sjukdom. Och vem ska kämpa mot fördomarna, om den som har problemet inte vill kännas vid det? 

Bara för att man inte berättar betyder det inte att man inte vill kännas vid sin sjukdom/funktionshinder. Säger du precis allt till alla hela tiden, finns det ingenting som är privat för dig? Fläker du verkligen ut hela ditt liv för första bästa människa?

Kämpa mot fördomarna ska man göra om man känner att man orkar och vill, det är inte bara de som har sjukdomen/funktionshindret som ska kämpa heller utan de som är neurotypiska eller friska får också ta den kampen.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 17:46:25 följande:

För att du klankar ner på henne, talar nedlåtande och inte respekterar henne. Tycker man att något är svårt brukar det bli ännu svårare då folk pratar som du gör.
  • Cilla93
    Furienna skrev 2016-06-01 17:46:25 följande:

Jag skäms över de sjukdomar/diagnoser jag har och när du pratar på sättet du gör skäms jag även över att jag inte vågar vara öppen med det.
  • Cilla93
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-01 18:13:58 följande:

För att du klankar ner på henne, talar nedlåtande och inte respekterar henne. Tycker man att något är svårt brukar det bli ännu svårare då folk pratar som du gör.

Precis.
  • Furienna
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-01 18:12:27 följande:
    Bara för att man inte berättar betyder det inte att man inte vill kännas vid sin sjukdom/funktionshinder. Säger du precis allt till alla hela tiden, finns det ingenting som är privat för dig? Fläker du verkligen ut hela ditt liv för första bästa människa?
    Alltså, jag går inte runt och berättar för alla. Men jag ser inte heller någon särskild nytta i att dölja vilka sjukdomar jag har. 
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-01 18:12:27 följande:
    Kämpa mot fördomarna ska man göra om man känner att man orkar och vill, det är inte bara de som har sjukdomen/funktionshindret som ska kämpa heller utan de som är neurotypiska eller friska får också ta den kampen.
    Men hur ska friska människorna kunna förstå och beskriva hur vi har det? Det går ju inte... 
  • Furienna
    Cilla93 skrev 2016-06-01 18:23:30 följande:
    Jag skäms över de sjukdomar/diagnoser jag har och när du pratar på sättet du gör skäms jag även över att jag inte vågar vara öppen med det.
    Det var inte meningen att du skulle känna så. Ingen kan ju heller tvinga dig att vara öppen med dina diagnoser förrän du är redo. Men jag vill kämpa för att ingen ska behöva skämmas i framtiden, och då behövs nog min "attityd" för att det ska kunna bli bättre. 
  • Litet My
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-01 18:13:58 följande:
    Exakt.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 18:30:56 följande:

Alltså, jag går inte runt och berättar för alla. Men jag ser inte heller någon särskild nytta i att dölja vilka sjukdomar jag har. Men hur ska friska människorna kunna förstå och beskriva hur vi har det? Det går ju inte... 

För att de flesta kan sätta sig in i andras situation. Jag kämpar själv för en del grupper jag inte tillhör, exempelvis transpersoner. Jag är påläst och förstår hur det är, därför kan jag ta deras kamp. Alla som tillhör den utsatta gruppen kan inte ta kampen heller, du kan exempelvis inte ta kampen för de med Asperger. Om du skulle försöka göra det och uttrycker dig som här i tråden motverkar du den kampen.

Finns det inget du tycker är privat? Inget som du inte vill dela med vem som helst? Det behöver inte handla om dina diagnoser.

Att man i te vill berätta vilka diagnoser man har är inte samma sak som att dölja det heller.
  • jeolpeol

Jag tycker det är underligt att å ena sidan har vi alla som tycker "VARFÖR måste folk med diagnoser prata om det jämt? Ingen bryr sig!", å andra sidan har vi "Varför pratar ni inte mer om era diagnoser? Hur ska ni kunna bekämpa fördomar om ni bara är tysta?". Jag tycker det är bra att många är öppna med sina funktionsnedsättningar men det är fel att skuldbelägga de som väljer att inte vara det.

Jag fick min ADHD-diagnos när jag var 15 och tyckte det var jättejobbigt hur alla reagerade. Vissa verkade tycka synd om mig och tyckte det var sorgligt, många lärare verkade direkt se ut mig som bråkstake innan de ens lärt känna mig, andra frågade en massa saker jag inte kände mig bekväm att svara på men krävde ändå att jag berättade allt trots att jag bestämt sagt att jag INTE ville prata om det. Så till slut valde jag att inte prata så mycket om det.

Alla i min familj, min flickvän och hennes familj, mina närmsta vänner och mina kollegor vet om att jag har ADHD men det är ingenting vi pratar om direkt (om det inte kommer situationer där det blir relevant). Jag skäms inte och försöker inte dölja något, jag tycker bara inte att det är något som måste vara en stor grej. Jag sköter mina egna problem, oavsett om de är relaterade till ADHD eller inte, så behöver ingen annan oroa sig.

• Furienna
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-01 18:40:44 följande:
    För att de flesta kan sätta sig in i andras situation. Jag kämpar själv för en del grupper jag inte tillhör, exempelvis transpersoner. Jag är påläst och förstår hur det är, därför kan jag ta deras kamp. 
    Nej, jag tror inte att du kan sätta dig in i min situation bara genom att "läsa på". Folk som varit mina arbetskamrater i åratal förstår mig inte. Det är helt enkelt en arrogant inställning, att du kan lära dig allt om alla. 
    Alla som tillhör den utsatta gruppen kan inte ta kampen heller, du kan exempelvis inte ta kampen för de med Asperger. Om du skulle försöka göra det och uttrycker dig som här i tråden motverkar du den kampen.
    Vad menar du? Skulle jag motverka "kampen" genom att stå upp för den jag är, att inte vara tyst och dölja vem jag är? Helt otroligt...
    Finns det inget du tycker är privat? Inget som du inte vill dela med vem som helst? Det behöver inte handla om dina diagnoser.
    Men för mig är min diagnos inte alls något privat. Den är mitt enda slagträ mot en inskränkt värld, där jag inte kan passa in.
  • Furienna
    jeolpeol skrev 2016-06-01 19:23:08 följande:

Jag tycker det är underligt att å ena sidan har vi alla som tycker "VARFÖR måste folk med diagnoser prata om det jämt? Ingen bryr sig!", å andra sidan har vi "Varför pratar ni inte mer om era diagnoser? Hur ska ni kunna bekämpa fördomar om ni bara är tysta?". Jag tycker det är bra att många är öppna med sina funktionsnedsättningar men det är fel att skuldbelägga de som väljer att inte vara det.

Strunta i dem som inte vill bry sig, men sluta för allt i världen aldrig med att prata om din diagnos. Få människor att förstå hur det är att ha ADHD! Kämpa! 

Jag har inte "skuldbelagt" någon. Jag vill bara att ingen ska behöva skämmas över sin diagnos, att vi ska kunna vara öppna med vilka vi är.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 21:33:21 följande:

Nej, jag tror inte att du kan sätta dig in i min situation bara genom att "läsa på". Folk som varit mina arbetskamrater i åratal förstår mig inte. Det är helt enkelt en arrogant inställning, att du kan lära dig allt om alla. Vad menar du? Skulle jag motverka "kampen" genom att stå upp för den jag är, att inte vara tyst och dölja vem jag är? Helt otroligt...Men för mig är min diagnos inte alls något privat. Den är mitt enda slagträ mot en inskränkt värld, där jag inte kan passa in.

Jag pratar inte om specifikt din situation utan om exempelvis Aspergares situation generellt. Det kan de flesta sätta sig in i. Det är tråkigt att det inte fungerar med dina arbetskamrater, de har med största sannolikhet inte läst på. Fråga dem hur många timmar de har läst på om Asperger, vilka kurser de gått och hur många aspergare de har pratat med så får du se.

Du motverkar kampen då du trycker ner andra med Asperger. Du trycker ner, förundmjukar och är riktigt elak mot de med samma diagnos som dig i den här tråden. Du är oflexibel och kan bara se din sida av saken. Gör man så motverkar man kampen. Genom att få folk att skämmas för sin diagnos ännu mer motverkar du att öka förståelsen för de med Asperger.

Återigen, är INGET privat för dig? DET BEHÖVER INTE HANDLA OM DIAGNOSEN!!!!!! Har du inget alls i ditt liv som är privat eller personligt?
Svar på tråden Fick en chock igår stackars flicka