• Lady Anne

Solskydd för fattiga

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

• Svar på tråden Solskydd för fattiga
  • Lady Anne
    elyse skrev 2016-06-01 21:20:15 följande:

Angående att skicka med till förskolan så kan ju inte det vara obligatoriskt? Jag jobbar på en förskola med många föräldrar inom sjukvården och biokemi och en del vägrar solskyddslotion. Deras barn har solhatt och täckande kläder. Men om föräldrarna vill att barnen ska smörjas in på eftermiddagen så får de skicka med.

På vår förskola vill personalen att man smörjer på morgonen och ser till att de har bra kläder, sen får man skicka med solskydd om man vill att de smörjer extra. Vår förskola delar entré med en annan förskola, och där har varje barn sin egen flaska och personalen smörjer varje barn före varje utestund (vilket jag tycker verkar minst lika jobbigt som när varje unge ska ha på sig vinterkläder).
  • Lady Anne

Sen kan man ju fråga sig om inte "rätt kläder" blir ännu dyrare än solkräm. Kläder som skyddar, är svala, går bra att leka i och som det inte är hela världen om de går sönder vid utelek...? Tycker som cupcakemom att det är mycket kläder som inte skyddar alls (korta shorts, smala axelband, etc).

• flygrl
    cupcakemom skrev 2016-06-01 21:26:43 följande:

Fick förövrigt så sent som idag höra men gud vad du är påklädd klä av dig människa... Eh jag har haft T-shirt och shorts idag så på em tog jag tunna byxor och tunn tröja för jag ville inte utsätta mig för mer sol... Folk säger alltid du måste bränna dig rejält då blir du brun sen.. Uh... Tack men nej tack... Jag blir brun om man jämför med mig själv, bredvid andra ser jag fortf blek ut men jag är nöjd med mina fräknar

Dom som säger "du måste bränna dig rejält då blir du brun sen" har fel. Om du bränner dig rejält kommer huden flagna så brun blir du inte. Däremot grundar du för hudcancer. Inget vidare. :/

(Jag vet du inte jagar solbränna men ville ändå påpeka ;)
  • Amak

[quote=76678585][quote-nick]elyse skrev 2016-06-01 21:20:15 följande:[/quote-nick]Angående att skicka med till förskolan så kan ju inte det vara obligatoriskt? Jag jobbar på en förskola med många föräldrar inom sjukvården och biokemi och en del vägrar solskyddslotion. Deras barn har solhatt och täckande kläder. Men om föräldrarna vill att barnen ska smörjas in på eftermiddagen så får de skicka med.[/

Jag vill inte smörja mina barn med krämer, eftersom jag är rädd att det är sämre att smörja än att inte göra det. Men på förskolan har jag fått ge mig och skickat med solkräm, för de låter ju barnen springa halvnakna i solen i timmar. Barnen får ta av både tröjor och byxor. Men hemma klär jag dem i långärmade skjortor och tunna bomullsbyxor och så får de solbada en halvtimme för att få skyddande grundfärg. Men det är på helgerna och senare på sommarlovet. Förskolan har inga som helst betänkligheter till solkräm utan tänker bara att all kräm är bra.

• Harmagedon
    Lady Anne skrev 2016-06-01 21:37:36 följande:

Sen kan man ju fråga sig om inte "rätt kläder" blir ännu dyrare än solkräm. Kläder som skyddar, är svala, går bra att leka i och som det inte är hela världen om de går sönder vid utelek...? Tycker som cupcakemom att det är mycket kläder som inte skyddar alls (korta shorts, smala axelband, etc).

Jo det kryllar av riktigt konstiga barnkläder, särskilt på flickavdelningen. Men jag brukar inte köpa linnen och minishorts. Det finns massor av sk haremsbyxor till flickor nu på alla de billiga kedjorna. Urtvättade tajts är inte heller direkt varmt. Löst sittande tröjor är inte heller svårt. T-shirt klänningen från förra året är perfekt. För killar är det svårare att hitta korta shorts än det är att hitta långa och skjortor är svalt och skönt. Men det brukar ju inte vara särskilt många riktigt varma dagar på en svensk sommar...
  • Lady Anne
    Harmagedon skrev 2016-06-01 21:56:20 följande:
    Jo det kryllar av riktigt konstiga barnkläder, särskilt på flickavdelningen. Men jag brukar inte köpa linnen och minishorts. Det finns massor av sk haremsbyxor till flickor nu på alla de billiga kedjorna. Urtvättade tajts är inte heller direkt varmt. Löst sittande tröjor är inte heller svårt. T-shirt klänningen från förra året är perfekt. För killar är det svårare att hitta korta shorts än det är att hitta långa och skjortor är svalt och skönt. Men det brukar ju inte vara särskilt många riktigt varma dagar på en svensk sommar...
    Verkligen. Jag brukar köpa klänningar, vilket väl är svalt och skyddar benen hyfsat (och är dessutom sött), men man får leta om man ska hitta något som skyddar axlar eller ännu hellre armar.

Och trots att jag är vit som en huvudvärkstablett och bränner mig jättelätt hoppas jag på en varm och skön sommar. Så förhoppningsvis får jag lägga ner några hundralappar till på solskydd... Obestämd
  • Lady Anne
    Lady Anne skrev 2016-06-01 22:11:54 följande:
    Verkligen. Jag brukar köpa klänningar, vilket väl är svalt och skyddar benen hyfsat (och är dessutom sött), men man får leta om man ska hitta något som skyddar axlar eller ännu hellre armar.

Och trots att jag är vit som en huvudvärkstablett och bränner mig jättelätt hoppas jag på en varm och skön sommar. Så förhoppningsvis får jag lägga ner några hundralappar till på solskydd... Obestämd
    Jag menar alltså hitta klänningar som skyddar axlarna. Jag har en dotter i prinsessåldern, och då är det framför allt klänningar som gäller. Hon har en del fina lösa byxor som egentligen vore bättre när vädret är sånt här, men hon vill hellre ha klänning.
  • Physalis

När man har dåligt med pengar så får man vara smart med de man har helt enkelt.

Min go to affär har redan haft 2 olika omgångar extra pris på solkrämer, man får helt enkelt hålla ögonen öppna efter sådant. Sen är det väl de dyrare märkena som kostar uppmot 200 kr? Nivea och de där kostar närmre 100-150 sist jag kollade.

Man kan läsa på om vilka tyger som skyddar bäst men ändå är svala. Exempelvis en löst sittande bomullsskjorta/ blus ska ge spf 50 enligt flera källor.

Man kan hålla sig i skuggan mellan 12-15 tiden då solen tar som mest.

Är lite allergisk mot att tycka synd om sig själv för att man inte har råd med allting.

• elyse
    Amak skrev 2016-06-01 21:48:11 följande:

[quote=76678585][quote-nick]elyse skrev 2016-06-01 21:20:15 följande:[/quote-nick]Angående att skicka med till förskolan så kan ju inte det vara obligatoriskt? Jag jobbar på en förskola med många föräldrar inom sjukvården och biokemi och en del vägrar solskyddslotion. Deras barn har solhatt och täckande kläder. Men om föräldrarna vill att barnen ska smörjas in på eftermiddagen så får de skicka med.[/

Jag vill inte smörja mina barn med krämer, eftersom jag är rädd att det är sämre att smörja än att inte göra det. Men på förskolan har jag fått ge mig och skickat med solkräm, för de låter ju barnen springa halvnakna i solen i timmar. Barnen får ta av både tröjor och byxor. Men hemma klär jag dem i långärmade skjortor och tunna bomullsbyxor och så får de solbada en halvtimme för att få skyddande grundfärg. Men det är på helgerna och senare på sommarlovet. Förskolan har inga som helst betänkligheter till solkräm utan tänker bara att all kräm är bra.

Det låter ju fruktansvärt om personalen klär av/låter barnen klä av sig om ni föräldrar varit tydliga med att ni vill ha påklädda barn!

Förskolan och personalen ska hålla sig neutrala i smörja/inte smörja-debatten, men underlätta för varje barn och familj.
Svar på tråden Solskydd för fattiga