• Lady Anne

Solskydd för fattiga

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

• Svar på tråden Solskydd för fattiga
  • elyse
    cupcakemom skrev 2016-06-01 21:23:12 följande:

Funderar lite på det här med alla kommentarer framförallt till barnen.. Men har du inte varit ute nåt du är så blek.. Uh.. Jooo men ingen av mina barn har sprungit omkring i solen utan kläder... Dom har haft kläder och solkräm på det som stuckit ut...

Nåt jag avskyr är alla dessa armlösa klänningar som inte skyddar axlarna.. Varför inte ha en liten arm till de mindre tjejerna...

Skulle köpa till bebis då fanns det jättemånga med smala, smala axelband... Hellre då långa armar, tunna och ganska mkt vidd så det inte sitter åt... Men det finns inte :-/

Men ja det är dyrt, för dyrt kan jag tycka... Men värt det... Jag bränner mig lätt och använder SPF 30 på mig själv också... Man tjejer 10 och 13 smörjer själv in i alla fall ansiktet och armar utan att bli tillsagd...

Min lilla tjej har haft pyjamas första och förra sommaren. Får se hur vi gör i år. Ett suveränt plagg! Gärna en storlek större än vanligt.
  • elyse
    Lady Anne skrev 2016-06-01 21:32:38 följande:

På vår förskola vill personalen att man smörjer på morgonen och ser till att de har bra kläder, sen får man skicka med solskydd om man vill att de smörjer extra. Vår förskola delar entré med en annan förskola, och där har varje barn sin egen flaska och personalen smörjer varje barn före varje utestund (vilket jag tycker verkar minst lika jobbigt som när varje unge ska ha på sig vinterkläder).

Vi vill också att barnen kommer insmorda på morgonen, dvs de barn som ska ha sollotion.

Det tar tid att smörja in varje barn, men en röd barnnacke är en för många så det är inget suck och stön alls när detta sker.
  • FuckGoggleAskMe
    Lady Anne skrev 2016-06-01 21:37:36 följande:
    Sen kan man ju fråga sig om inte "rätt kläder" blir ännu dyrare än solkräm. Kläder som skyddar, är svala, går bra att leka i och som det inte är hela världen om de går sönder vid utelek...? Tycker som cupcakemom att det är mycket kläder som inte skyddar alls (korta shorts, smala axelband, etc).

Jamenprecis. Det billigaste är att inte ha några barn alls. Men har man barn är tex solkräm en nödvändig utgift. Gilla läget!
  • Lady Anne
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-01 22:59:51 följande:

Jamenprecis. Det billigaste är att inte ha några barn alls. Men har man barn är tex solkräm en nödvändig utgift. Gilla läget!
    Jodå, jag gillar läget (jag gillar också mina barn, så hur mycket jag skulle sparat utan dem spelar ingen roll). Jag blev bara förvånad över att solskydd är så dyrt, och jag undrar hur det går för personer som bränner sig lätt/vill skydda sig med solkräm men har dålig ekonomi. Jag har förstått att vissa har svårt att ens skicka med frukt till skolan, och då kan det inte vara så lätt att lägga nästan 200 kronor på solkräm.
  • Lady Anne
    elyse skrev 2016-06-01 22:39:31 följande:
    Det tar tid att smörja in varje barn, men en röd barnnacke är en för många så det är inget suck och stön alls när detta sker.
    Personalen verkar inte sucka över det alls, och de har säkert rutin på det. Jag tänkte mer på hur träligt jag personligen tycker det är att smörja ett barn och att jag skulle dö av tristess om jag var tvungen att smörja in tio barn. :)
  • FuckGoggleAskMe
    Lady Anne skrev 2016-06-01 23:05:54 följande:
    Jodå, jag gillar läget (jag gillar också mina barn, så hur mycket jag skulle sparat utan dem spelar ingen roll). Jag blev bara förvånad över att solskydd är så dyrt, och jag undrar hur det går för personer som bränner sig lätt/vill skydda sig med solkräm men har dålig ekonomi. Jag har förstått att vissa har svårt att ens skicka med frukt till skolan, och då kan det inte vara så lätt att lägga nästan 200 kronor på solkräm.

Frukt och solkräm är nödvändiga utgifter för barn, en del förstår kanske inte detta. Dom måste även ha tandkräm och leksaker, som också kostar. Personalen på min sons fritids smörjer in, eller lär att smörja in sig själva, lätt ett dussin barn på nolltid.
  • Lady Anne
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-01 23:22:14 följande:

Frukt och solkräm är nödvändiga utgifter för barn, en del förstår kanske inte detta. Dom måste även ha tandkräm och leksaker, som också kostar. Personalen på min sons fritids smörjer in, eller lär att smörja in sig själva, lätt ett dussin barn på nolltid.
    Jo, men jag tror de allra flesta (avrundat uppåt till "alla") förstår att barn kräver vissa saker och att dessa saker kostar pengar. Av olika skäl är det ju inte bara bättre bemedlade människor som skaffar barn, och jag var nyfiken på hur man hanterar en utgift på ett par hundra om man inte har några marginaler (vilket inte alla har).

Personalen på fritids/förskola är säkert insmörjningsproffs. Vad jag har sett är de också proffs på att få på tusen barn vinterkläder i ett nafs.
  • tobbe01
    Lady Anne skrev 2016-06-01 20:00:47 följande:

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

Mitt tips är att du i fortsättningen låter din man handla solskydd som vanligt. När det gäller billiga solskydd så kan man stanna inne, klippa isär ett svart lakan och ha som typ burka, bära svart paraply, sombrero och långkalsonger T EX. Endast fantasin sätter gränser.......
  • Utflykt i verkligheten
    Physalis skrev 2016-06-01 22:26:54 följande:

Är lite allergisk mot att tycka synd om sig själv för att man inte har råd med allting.

Det är samma här, men det var det väl ändå inte någon i den här tråden som gjorde?
  • Vickan I

Men man kan ändå försöka välja en så bra solkräm som möjligt. Särskilt till barnen. En del innehåller en massa hormonstörande ämnen och annat hemskt. Vet inte om länken fungerar nu, men googla annars solkräm test 2016. Niveas solkräm skulle jag ex aldrig smörja mina barn med.

www.xn--bst-i-test-q5a.se/Solkram

Svar på tråden Solskydd för fattiga