• Lady Anne

Solskydd för fattiga

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

• Svar på tråden Solskydd för fattiga
  • mixXi

Och för att svara på TS fråga. Jag köper alltid solskyddskräm när det är någon typ av drive/rabatt etc. Så betalar aldrig mer än 100kr för en flaska. Vet att det går åt så passar på att köpa när det är billigt

• Aniiee

Kläder? En vanlig, vit T-Shirt har sollskyddsfakor 10... ett par jeans har 1500.

Helt ärligt, hur ofta är uv-index över 3 i Sverige? Mellan 18 juni och 3 juli, typ? (skämtar)

Solskyddsfaktor över 30 är helt totalt onödig, eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg på att det fungerar bättre, skillnaden mellan 30 och 100 är så marginell att det inte ens räknas. I Australien får de inte ens saluföra solskydd över 30 pga av detta.

You are the creators and the curators of your own lives
  • Jolilu

Ett litet tillägg, mascaraklumpar: vad har ni för pigment i er familj? Själv är jag blond och sönerna rödhåriga. Utan solskydd skulle vi vara sönderbrända på en kvart även i Sverige. Jag tycker solskyddshetsen känns en aning överdriven, men VI kan inte fixa sommaren utan....

• Harmagedon

Jag smörjer mig bara i ansiktet. Resten av kroppen brukar jag skydda med kläder. Samma för barnen plus att jag smörjer deras nackar. Så vi gör inte av med några stora summor på solskydd. Jag tycker att det är svalare med tunna kläder än ett tjockt lager solkräm. Jag har nog rätt bra pigment men ungarna är grisrosa och rödlätta men ingen brukar bränna sig trots ett rätt aktivt utomhusliv.

• Linnis92

Vi vuxna är dåliga på att smörja in oss, men sonen kör vi uv-dräkt eller vanliga kläder, shorts och T-shirt på och smörjer de kroppsdelar som sticker ut, x) så här går det inte åt så mycket. Såg nu att jag hade 3 i princip fulla flaskor kvar sen förra sommaren så kommer inte behöva köpa nytt i år :)

Nivea på Ica maxi ligger på strax över 100 kr flaskan, det är inte så farligt tycker jag, med tanke på hur länge de räcker hos oss.

Till sonen köper jag Apotekets ACO (gul förpackning) som är några tior dyrare.,

• Lady Anne

Det verkar finnas lite olika uppfattningar om hur mycket solskydd skyddar (och vad det skyddar mot: skyddar det mot cancer, mot solbränna, vad?). När jag googlar lite hittar jag motstridiga uppgifter. Att klä sig "rätt" är kanske det bästa alternativet, men inte allt lätt, av olika anledningar. Men klassfrågor ligger mig varmt om hjärtat, och oavsett hur effektivt solkräm är skulle jag ändå säga att det finns en klassaspekt här i det som Jolilu påpekar, nämligen att vissa förskolor vill att man skickar med solskydd med barnen. Jobbigt att inte kunna göra det, kanske?

• elyse

Angående att skicka med till förskolan så kan ju inte det vara obligatoriskt? Jag jobbar på en förskola med många föräldrar inom sjukvården och biokemi och en del vägrar solskyddslotion. Deras barn har solhatt och täckande kläder. Men om föräldrarna vill att barnen ska smörjas in på eftermiddagen så får de skicka med.

• cupcakemom

Funderar lite på det här med alla kommentarer framförallt till barnen.. Men har du inte varit ute nåt du är så blek.. Uh.. Jooo men ingen av mina barn har sprungit omkring i solen utan kläder... Dom har haft kläder och solkräm på det som stuckit ut...

Nåt jag avskyr är alla dessa armlösa klänningar som inte skyddar axlarna.. Varför inte ha en liten arm till de mindre tjejerna...

Skulle köpa till bebis då fanns det jättemånga med smala, smala axelband... Hellre då långa armar, tunna och ganska mkt vidd så det inte sitter åt... Men det finns inte :-/

Men ja det är dyrt, för dyrt kan jag tycka... Men värt det... Jag bränner mig lätt och använder SPF 30 på mig själv också... Man tjejer 10 och 13 smörjer själv in i alla fall ansiktet och armar utan att bli tillsagd...

• cupcakemom

Fick förövrigt så sent som idag höra men gud vad du är påklädd klä av dig människa... Eh jag har haft T-shirt och shorts idag så på em tog jag tunna byxor och tunn tröja för jag ville inte utsätta mig för mer sol... Folk säger alltid du måste bränna dig rejält då blir du brun sen.. Uh... Tack men nej tack... Jag blir brun om man jämför med mig själv, bredvid andra ser jag fortf blek ut men jag är nöjd med mina fräknar

Svar på tråden Solskydd för fattiga