• Lady Anne

Solskydd för fattiga

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

• Svar på tråden Solskydd för fattiga
  • Mooomin
    Lady Anne skrev 2016-06-01 20:18:06 följande:
    Jag skulle varit tydligare. Jag köper spf 50, vi är två som använder (frekvent, eftersom vi är väldigt ljusa) och den räcker ca en vecka.
    Om du har spf 50 så behöver du nog inte smörja mer än högst 2 ggr/dag. Om du normalt bränner dig/blir röd på säg 10 min (som jag) så innebär spf 50 att du kan vara i solen 50ggr längre tid än du normalt skulle bränna dig på. (Har jag fått förklarat för mig) Alltså upp till 8h. Och om du vill safe'a så säg halva det, 4h, så du behöver inte smörja "frekvent" med spf 50..
  • Lady Anne
    Physalis skrev 2016-06-02 07:13:09 följande:
    Närapå när ts tycker att det är så dyrt med solkräm att hon funderar på om det är en klassfråga.

När hon köpt en av de dyrare sorterna, alternativt köpt sin solkräm på pressbyrån eftersom den kostade 200 kr.

Det blir lite löjligt för mig. Men utöver ts antydan så har ingen annan gjort det
    Hej! Det var verkligen inte meningen att göra någon sådan antydan. Jag avsåg medkänsla, som någon annan skrev. Jag tänkte på det utifrån att jag läst diverse diskussioner här och var om att föräldrar skuldbeläggs för att de inte har råd med ekologisk mat (underförstått att de är dåliga föräldrar som i princip matar sina barn med gift), och tyckte att solkräm föll lite i samma fack. Att om man inte har råd med solkräm (vilket jag då alltså reagerade på var löjligt dyrt), då är man en dålig förälder som låter sina barn få cancer. Det var lite så jag tänkte. Att även om det finns andra lika bra eller bättre alternativ, så är det ett stigma att inte kunna skicka med den där flaskan solkräm till förskolan, t ex.

Jag köpte för övrigt ACO 50spf med spraytop på Kronan för 199 kronor.
  • Lady Anne
    tobbe01 skrev 2016-06-02 05:27:23 följande:
    Mitt tips är att du i fortsättningen låter din man handla solskydd som vanligt. När det gäller billiga solskydd så kan man stanna inne, klippa isär ett svart lakan och ha som typ burka, bära svart paraply, sombrero och långkalsonger T EX. Endast fantasin sätter gränser.......
    När min man handlar solskydd är det oftast det han kommer hem med. Svart lakan, paraply, sombrero och långkalsonger. Sen låser han in oss så vi håller oss undan solen, framför allt mitt på dagen. Han är omtänksam på så sätt. Men nu tänkte jag att det kunde vara spännande att testa något nytt, så jag laddade lite och sen gick jag till apoteket och handlade mig en flaska solskydd. Lite läskigt var det nog, så i fortsättningen ska jag nog hålla mig inne. Men trots läskigheten tyckte jag också att flaskan var i dyraste laget och funderade på hur mina medmänniskor med knappare ekonomiska marginaler än mina gör när vädret är sånt här.
  • adina01

Jag brukar köpa solskydd på Åhlens precis innan sommarsäsongen startar då har de på min ort halva priset på fjolårets solkrämer, dessa har kortare datum och håller bara denna sommar.

• Alessia

Solskydd för fattiga??? Bästa solskyddet är att hålla sig i skuggan, alternativt ha lätta heltäckande kläder om man t ex av yrkesskäl måste arbeta i solsken.
    Jag har OK ekonomi,kan köpa lyxiga solskydd om jag ville, men föredrar skugga, halvskugga. Har aldrig gillat strandliv eller ligga och pressa vid en pool, men jag är är rätt läckert lagom solbrun ändå.
    För övrigt har jag hört - obekräftat - att lokalt har Vägverkets utearbetande personal tillgång till kostnadsfritt solskydd på arbetsplatsen. Bra om detta stämmer, för det är en utsatt grupp.

• Monkii
    Linnis92 skrev 2016-06-01 20:52:01 följande:

Vi vuxna är dåliga på att smörja in oss, men sonen kör vi uv-dräkt eller vanliga kläder, shorts och T-shirt på och smörjer de kroppsdelar som sticker ut, x) så här går det inte åt så mycket. Såg nu att jag hade 3 i princip fulla flaskor kvar sen förra sommaren så kommer inte behöva köpa nytt i år :)

Nivea på Ica maxi ligger på strax över 100 kr flaskan, det är inte så farligt tycker jag, med tanke på hur länge de räcker hos oss.

Till sonen köper jag Apotekets ACO (gul förpackning) som är några tior dyrare.,

Alla spf jag använt har en hållbarhet på 12 månader. Nu tror jag inte att krämen är totalt förstörd efter 12 månader och en dag men jag vill inte heller chansa eftersom jag har fruktansvärt känslig hud så jag slänger alltid resterna. 
  • Mooomin

När jag frågade på apoteket så fick jag till svar att det handlar mer om bakterietillväxt än att de skulle bli gamla.

Monkii skrev 2016-06-02 14:50:14 följande:

Alla spf jag använt har en hållbarhet på 12 månader. Nu tror jag inte att krämen är totalt förstörd efter 12 månader och en dag men jag vill inte heller chansa eftersom jag har fruktansvärt känslig hud så jag slänger alltid resterna. 

• Mooomin

1dl? Per gång? Det behövs inte alls det.. Det ska täcka huden. Behövs inte nåt tjockt lager!

Tokbus skrev 2016-06-02 07:44:58 följande:

Då kan du spara de pengarna med det går åt minst 1dl för den ska göra någon nytta . Så räcker en flaska en hel sommar kan du lika gärna den.

Svar på tråden Solskydd för fattiga