• Mys mymla

Hjälp! Bröllop

Hej Hej

Jag och min sambo är i start groparna med vårt bröllop, då det är första gången för oss båda och ingen i vår närmaste familj är gifta, så är vi lite förvirrade med hur vi ska ställa oss till olika saker. Så tänkte höra lite här hur ni tycker och tänker om det :).

Here we go.

Vi har lite olika alternativ:

1. Vi gifter oss i en kyrka några dagar före själva festen, och skriver i inbjudan att dem som vill får gärna komma till kyrkan men det är inget måste. Är detta upplägg konstigt? ( detta är dock ett upplägg som kan fungera bäst för mig, bruden. Då jag har en sjukdom som inte gör att jag orkar fullt ut en hel dag)

2. Vi hittar ett ställe som även har en plats där man kan viga sig och gifter oss med alla samlade där. Dock behöver detta ställe då ha en stuga/hotell rum som vi kan hyra/va i.

Sen undrar jag också när vi väll bestämt oss så långt hur vi vill ha det, måste vi stå för bostad åt gäster som kommer långt i från? Eller kan man en srt bjuda in dem och sen får de lösa sov platse själv? (Närmaste familj kan vi nog ordna sov plats åt)

Bröllopet är tänkt att vara i slutet av september/ början på oktober och i Stockholm

Sen undrar jag lite också ang bröllops festen vi funderar på att ta catering eller boka herrgård/resturang/lokal med mat. Men underhållning och sådant måste man ha lekar? Verken jag eller min sambo är så bekväma med att sådant.

Vi tänkte mest bjuda på mat/ kaffe och tårta och sen duka upp med snacks och ha musik med lite disko ljus. Eller låter det jätte tråkigt?

Så, ge mig era synpunkter och gärna lite mer tips om vad jag ska tänka på/ ändra på.

Tack!

// blivande fru

• Svar på tråden Hjälp! Bröllop
  • Skånetjej01

Vi blev bjudna på bröllop i Tyskland, men vi fick själva bekosta resan dit och hem även ordna och betala sovplats.

Man behöver absolut inte ha lekar. Har själv aldrig vart på ett bröllop med lekar.

• Emerun

Vi gifte oss på annan ort än där alla typ bodde.
    De fick bekosta boende och resa själva. Men däremot så gav vi förslag på olika boenden på orten i olika prisklasser och la till det i på ett eget papper i bröllopsinbjudingen.
    Vi hyrde lokal och körde catering på maten.
    Hade bara en stereo med musik så man kunde dansa osv.

• Lena

Vi körde bröllop på förmiddagen och sen lunch med de närmaste. Festen hade vi två veckor senare.

• Anonym (M)

Visst kan ni ha alternativ 1. Funkar ju bäst om de flesta gäster bor på er ort dock.

Sen får ni väl vara beredda på att kan man inte komma på båda lär det vara dlera som väljer vigseln framför festen. Det skulle jag göra.

• Ramborg

Jag har inte heller varit på bröllop med lekar.

Det vanligaste upplägget är ungefär såhär.

Vigsel i kyrkan.

Gästerna tar sig därifrån till en festlokal, får varsitt glas bubbel att smutta på. Brudparet kommer i fin bil eller hästvagn eller annat. Skål och grattis, överlämna presenterna.

Till bords. Trerätters middag med tal av pappa, bästa kompis, morbror etc. Middag tar lätt fyra timmar.

Dans. Bar. Efter någon timme serveras bröllopstårtan och kaffe i anslutande rum. Dansen fortsätter till sent. Folk droppar av efter hand. Även brudparet.

Så är väl det mest traditionella tycker jag. Men man får anpassa det efter vad som passar en själv såklart. Tex hade vi ingen dans för min man gillar inte det, och min kusin hade alkoholfritt för att hennes pappa klarar inte spriten. Min kompis hade ordnat transport från kyrkan till festlokalen och bokat övernattning till alla, fast man fick bekosta själv. En annan kompis hade bokat buss både från kyrkan, och från festlokalen till övernattningen eftersom festen var ute i skogarna nånstans. Jag har aldrig blivit bjuden på övernattning. Däremot som någon skriver ovan, brudparet har ofta förslag på ställen och ibland även förhandlat pris.

42.
  • Duckan

Ramborgs beskrivning är den sortens bröllop vi hade själva samt har varit bjudna på.
    Det betyder inte att ni måste köra det upplägget såklart.

Kanske inte helt lämpligt att ha några dagar mellan tillställningarna om många har långt att åka. Att bo på hotell kan kännas kostsamt för gästerna då de löser resa och boende själva.

Lekar är inte lika vanligt numer är min erfarenhet. Tal brukar ingå samt musik och dansgolv.

• Mys mymla
    Lena skrev 2016-06-13 06:03:58 följande:
    Vi körde bröllop på förmiddagen och sen lunch med de närmaste. Festen hade vi två veckor senare.
    Det där lät som en super ide. 
    Tänke något liknade i alternativ ett, att vi viger oss i kyrkan inför våra föräldrar + syskon och sen ha festen veckan efter på en helg dit vi bjuder in resterande. 
  • Mys mymla
    Anonym (M) skrev 2016-06-13 06:15:26 följande:
    Visst kan ni ha alternativ 1. Funkar ju bäst om de flesta gäster bor på er ort dock.
    Sen får ni väl vara beredda på att kan man inte komma på båda lär det vara dlera som väljer vigseln framför festen. Det skulle jag göra.
    fast jag är rätt okej med det att om folk hellre vill se oss gifta oss så visst. :) jag är inte en sådan stor party människa men då vi har iaf lite släkt så förväntas det av oss att man bjuder in till något.

Drömmen hade ju varit att haft en "normal" bröllops dag där vi vigs i kyrka och sen åker typ limo till fest stället där alla väntar och sen har middag och tårta och dans hela natten.
    Tyvärr kommer en sådan dag innebära att jag är på vigseln och sen halva middagen innan jag försvinner. vilket gör att jag missar mitt eget bröllop, vilket vore synd
  • Mys mymla
    Santin skrev 2016-06-13 07:06:03 följande:
    Ert bröllop. Ni gör precis som ni vill. Grattis.
    Tack :)
Svar på tråden Hjälp! Bröllop