• Mys mymla

Hjälp! Bröllop

Hej Hej

Jag och min sambo är i start groparna med vårt bröllop, då det är första gången för oss båda och ingen i vår närmaste familj är gifta, så är vi lite förvirrade med hur vi ska ställa oss till olika saker. Så tänkte höra lite här hur ni tycker och tänker om det :).

Here we go.

Vi har lite olika alternativ:

1. Vi gifter oss i en kyrka några dagar före själva festen, och skriver i inbjudan att dem som vill får gärna komma till kyrkan men det är inget måste. Är detta upplägg konstigt? ( detta är dock ett upplägg som kan fungera bäst för mig, bruden. Då jag har en sjukdom som inte gör att jag orkar fullt ut en hel dag)

2. Vi hittar ett ställe som även har en plats där man kan viga sig och gifter oss med alla samlade där. Dock behöver detta ställe då ha en stuga/hotell rum som vi kan hyra/va i.

Sen undrar jag också när vi väll bestämt oss så långt hur vi vill ha det, måste vi stå för bostad åt gäster som kommer långt i från? Eller kan man en srt bjuda in dem och sen får de lösa sov platse själv? (Närmaste familj kan vi nog ordna sov plats åt)

Bröllopet är tänkt att vara i slutet av september/ början på oktober och i Stockholm

Sen undrar jag lite också ang bröllops festen vi funderar på att ta catering eller boka herrgård/resturang/lokal med mat. Men underhållning och sådant måste man ha lekar? Verken jag eller min sambo är så bekväma med att sådant.

Vi tänkte mest bjuda på mat/ kaffe och tårta och sen duka upp med snacks och ha musik med lite disko ljus. Eller låter det jätte tråkigt?

Så, ge mig era synpunkter och gärna lite mer tips om vad jag ska tänka på/ ändra på.

Tack!

// blivande fru

• Svar på tråden Hjälp! Bröllop
  • Awesome

Min vän hade vigselakten i sin trädgård med bara vittnen närvarande. Prästen anlände i bil och åkte max 10 minuter senare. Sen blev vi bjudna på smörgåstårta och öl i köket. Så det går att ha en väldigt kort vigsel med präst också. :)

• phillipha

Några alternativa sätt är:

Hitta en gård - tänk kursgård, svenska kyrkan har massor som dom hyr ut el lik som har stor lokal, (kanske ett kapell) med kök och sidobyggnader där det finns rum att sova i. Ni hyr hela stället en helg, bjuder in folk som då kan komma redan på fredagen, alla får då ta med sig egen mat till fredag alt fixar ni nått enkelt till självkostnadspris. Ni ordnar frukost, sen gifter ni er på fm innan lunch, bjuder på pastasallad el lik, du kan dra dig undan och vila. Sen har ni middag och fest på kvällen.

Ni kan ju isf ta ut en rimlig kostnad från era gäster om de vill bo över, ex 100 kr/per som kommer på lördagen efter frukost och vill stanna till söndagen och äta frukost. 250 kr för de som vill komma på fredagen mm 

Fördelen är att ni är på ett ställe, hinner umgås med alla som kommer, får hjälp av vänner och familj att duka, fixa mm. Du kan ta dit frisör, smikös eller be någon hjälpa dig!

Hoppas du förstår hur jag menar :)

• Mys mymla
    nnnnnnnn skrev 2016-06-13 19:39:21 följande:

Ni gör ju som ni själva vill!

Ett alternativ kan ju vara att ha kvällsbröllop. Man kan börja med mingel och snittar, sen vigs ni borgerligt på plats (utomhus eller inomhus), sen fortsätter festen med buffé osv.

Så kanske:

17.00 mingel och småplock
    17.45 vigsel
    18.15 mat

Så får ni gott om tid att vila på dagen, men ändå en rejäl bröllopsfest med vigsel på kvällen.

Sen dagen efter kan man bjuda på lunch för övernattande gäster.

Det där lät som en bra plan också, hade inte alls tänkt på att man kunde ha de på kvällen :). Har varit helt för insnöad på att ha de lunch tid ungefär :)
  • Mys mymla
    Duckan skrev 2016-06-13 19:25:01 följande:
    Oscarskyrkan är poppis och ganska bokad så det läg du kolla rätt snart. Oktober är säkert lättare än september.
    jo,har förstått att man måste vara ute i minst ett år i förväg på många ställen, så som tur är sker detta september/ oktober 2017 :) 
  • Mys mymla
    Awesome skrev 2016-06-13 19:41:32 följande:
    Min vän hade vigselakten i sin trädgård med bara vittnen närvarande. Prästen anlände i bil och åkte max 10 minuter senare. Sen blev vi bjudna på smörgåstårta och öl i köket. Så det går att ha en väldigt kort vigsel med präst också. :)
    det där lät mysigt, hade varit drömmen om vi hade haft vårat egna ställe :) hade blivit mer Vi på festen då lite så där av slappnat , tyvärr funkar det ju inte i lägenhet riktig :P blir rätt trångt 
  • malle88

Har inte läst hela tråden.

Är ju inte riktigt samma situation men mina kompisar gifte sig utomlands tillsammans med närmsta familjen och hade sedan en stor bröllopsfest ett par helger senare. Var jättelyckat! På inbjudan stod bara "Vi har gift oss, kom och fira!" Så det var mer ett firande med familjen och ett med kompiskretsen.

Vad gäller vigseln är är det egentligen bara en väldigt lite del som måste utföras, enligt vår präst. Kanske tar ca 10 min.

Gäster betalar resa och logi själva. Men ett tips är att kontakta ett hotell och "reservera" lite rum (så många ni tror behövs) och förhandla. Ofta kan ni få ner priset lite. Så kan gästerna ange ert namn när de bokar, brukar vara smidigt :)

Lekar etc. är ofta sånt som folk gör när de håller tal. De kan ni ganska enkelt komma undan genom att de måste anmälas till toastmaster/madame innan. Samt att hen undanber er det i sitt välkomsttal, tillsammans med information om toaletter, rökning och sånt.

• malle88

Har inte läst hela tråden.

Är ju inte riktigt samma situation men mina kompisar gifte sig utomlands tillsammans med närmsta familjen och hade sedan en stor bröllopsfest ett par helger senare. Var jättelyckat! På inbjudan stod bara "Vi har gift oss, kom och fira!" Så det var mer ett firande med familjen och ett med kompiskretsen.

Vad gäller vigseln är är det egentligen bara en väldigt lite del som måste utföras, enligt vår präst. Kanske tar ca 10 min.

Gäster betalar resa och logi själva. Men ett tips är att kontakta ett hotell och "reservera" lite rum (så många ni tror behövs) och förhandla. Ofta kan ni få ner priset lite. Så kan gästerna ange ert namn när de bokar, brukar vara smidigt :)

Lekar etc. är ofta sånt som folk gör när de håller tal. De kan ni ganska enkelt komma undan genom att de måste anmälas till toastmaster/madame innan. Samt att hen undanber er det i sitt välkomsttal, tillsammans med information om toaletter, rökning och sånt.

• Duckan

Oj, haha då är ni ute i verkligt god tid ts!
    Vi drog ihop vårt bröllop på 3 mån typ

• Mys mymla
    phillipha skrev 2016-06-14 12:07:09 följande:
    Några alternativa sätt är:

Hitta en gård - tänk kursgård, svenska kyrkan har massor som dom hyr ut el lik som har stor lokal, (kanske ett kapell) med kök och sidobyggnader där det finns rum att sova i. Ni hyr hela stället en helg, bjuder in folk som då kan komma redan på fredagen, alla får då ta med sig egen mat till fredag alt fixar ni nått enkelt till självkostnadspris. Ni ordnar frukost, sen gifter ni er på fm innan lunch, bjuder på pastasallad el lik, du kan dra dig undan och vila. Sen har ni middag och fest på kvällen.

Ni kan ju isf ta ut en rimlig kostnad från era gäster om de vill bo över, ex 100 kr/per som kommer på lördagen efter frukost och vill stanna till söndagen och äta frukost. 250 kr för de som vill komma på fredagen mm 

Fördelen är att ni är på ett ställe, hinner umgås med alla som kommer, får hjälp av vänner och familj att duka, fixa mm. Du kan ta dit frisör, smikös eller be någon hjälpa dig!

Hoppas du förstår hur jag menar :)
    Det var en smart plan. den kunde ju fungera! :) bara man hittar något inom rimligt pris. lät rätt mysigt också. 
    dock är problemet lite att vi kommer va ca 33. Där i bland 19 personer kanske inte ens kommer tacka ja. då blir vi i slut ändan bara 14 och då känns det ju lite väl med en kurs gård eller dylikt
    och ska man boka sådant måste man väll boka det iaf ett år i förväg.. 
  • Anonym (gift)

Eftersom ni är osäkra på om det blir ca 35 gäster el bara hälften föreslår jag att ni letar upp två alternativ på lokaler och preliminärbokar dem samt själva vigsellokalen. Därefter skickar ni ut en inbjudan och ber om ett preliminärt svar. Då har ni sedan ett ganska bra underlag för antalet gäster.

Ang vigseln, ni bor i Stockholm och (tror jag) din släkt vill gärna se en kyrklig vigsel men ni kommer inte bli så många. Du fick ett tips på Oscarskyrkan. Ja den ligger i Stockholm men passar inte för en liten vigsel, den är stor och pampig. Samma tipsare föreslog Junibacken för själva festen. Om du fastnar för den är mina tips Djurgårdskyrkan (gullig och nära) eller Gustaf Adolfskyrkan (större och längre bort) i samma församling.

Om ni trivs i den del av Stockholm ni bor i kan ett tips också vara att ta en kyrka i den församling ni bor i. Om ni får barn och vill döpa dem har ni då redan en relation till den kyrkan, kanske samma präst etc. I Innerstadsförsamlingarna finns det oftast en "stor kyrka" och ett par mindre. I förorterna är kyrkorna mestadels mindre.

Och jag håller med dem som föreslår en eftermiddagsvigsel, därefter ett par timmars vila för dig och sedan fest där toastmastern redan innan kommunicerat att antalet tal/uppträdanden etc hålls korta.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Bröllop