• Mys mymla

Hjälp! Bröllop

Hej Hej

Jag och min sambo är i start groparna med vårt bröllop, då det är första gången för oss båda och ingen i vår närmaste familj är gifta, så är vi lite förvirrade med hur vi ska ställa oss till olika saker. Så tänkte höra lite här hur ni tycker och tänker om det :).

Here we go.

Vi har lite olika alternativ:

1. Vi gifter oss i en kyrka några dagar före själva festen, och skriver i inbjudan att dem som vill får gärna komma till kyrkan men det är inget måste. Är detta upplägg konstigt? ( detta är dock ett upplägg som kan fungera bäst för mig, bruden. Då jag har en sjukdom som inte gör att jag orkar fullt ut en hel dag)

2. Vi hittar ett ställe som även har en plats där man kan viga sig och gifter oss med alla samlade där. Dock behöver detta ställe då ha en stuga/hotell rum som vi kan hyra/va i.

Sen undrar jag också när vi väll bestämt oss så långt hur vi vill ha det, måste vi stå för bostad åt gäster som kommer långt i från? Eller kan man en srt bjuda in dem och sen får de lösa sov platse själv? (Närmaste familj kan vi nog ordna sov plats åt)

Bröllopet är tänkt att vara i slutet av september/ början på oktober och i Stockholm

Sen undrar jag lite också ang bröllops festen vi funderar på att ta catering eller boka herrgård/resturang/lokal med mat. Men underhållning och sådant måste man ha lekar? Verken jag eller min sambo är så bekväma med att sådant.

Vi tänkte mest bjuda på mat/ kaffe och tårta och sen duka upp med snacks och ha musik med lite disko ljus. Eller låter det jätte tråkigt?

Så, ge mig era synpunkter och gärna lite mer tips om vad jag ska tänka på/ ändra på.

Tack!

// blivande fru

• Svar på tråden Hjälp! Bröllop
  • SupersurasunkSara

Jag har snabbläst lite här och där bara så jag kanske svarar bort-i-tok

Borgerligt som ni verkar ha bestämt er för blir nog bäst med tanke på din sjukdom. De flesta vigselförrättare kan läsa en fin dikt eller något och även tillåta att någon sjunger osv. Ni får ringa runt och prata med de som finns hos er.

Fika eller middag efteråt för de närmaste fungerar utmärkt, ÄVEN om ni bjuder in den som vill att närvara vid vigseln. Men skriv då i inbjudan att den gäller enkom vigsel samt skriv i inbjudan att ni kommer att ha en fest vid ett senare tillfälle, ha gärna datum klart redan och meddela det i inbjudan. Jag antar att de som känner er vet om din sjukdom?
    Det finns ju de som gifter sig på Arlanda med gäster och sen drar på smekmånad direkt

Ni måste inte stå för sovplatser till alla, men lägg gärna med ett infoblad om vilka ställen det finns i närheten hos er så kan alla kolla själva och boka det de vill. Meddela även om ni har plats för husvagn/husbil någonstans.

Hur man vill ha sitt bröllop bestämmer man helt själv. Jag läste om ett par som ville bjuda alla de kände, men de var studenter så de bjöd på kroppkakor har jag för mig
    Andra väljer att bjuda några få och åter andra har temabröllop osv.

• Mys mymla
    Anonym (gift) skrev 2016-06-14 16:07:32 följande:
    Eftersom ni är osäkra på om det blir ca 35 gäster el bara hälften föreslår jag att ni letar upp två alternativ på lokaler och preliminärbokar dem samt själva vigsellokalen. Därefter skickar ni ut en inbjudan och ber om ett preliminärt svar. Då har ni sedan ett ganska bra underlag för antalet gäster.

Ang vigseln, ni bor i Stockholm och (tror jag) din släkt vill gärna se en kyrklig vigsel men ni kommer inte bli så många. Du fick ett tips på Oscarskyrkan. Ja den ligger i Stockholm men passar inte för en liten vigsel, den är stor och pampig. Samma tipsare föreslog Junibacken för själva festen. Om du fastnar för den är mina tips Djurgårdskyrkan (gullig och nära) eller Gustaf Adolfskyrkan (större och längre bort) i samma församling.

Om ni trivs i den del av Stockholm ni bor i kan ett tips också vara att ta en kyrka i den församling ni bor i. Om ni får barn och vill döpa dem har ni då redan en relation till den kyrkan, kanske samma präst etc. I Innerstadsförsamlingarna finns det oftast en "stor kyrka" och ett par mindre. I förorterna är kyrkorna mestadels mindre.

Och jag håller med dem som föreslår en eftermiddagsvigsel, därefter ett par timmars vila för dig och sedan fest där toastmastern redan innan kommunicerat att antalet tal/uppträdanden etc hålls korta.

Lycka till!
    Vi har lite olika kyrkor, min blivande är inte så brydd :P men jag har lite drömmar och ideer så vi får nog besöka några och se hur dem är och känna in dem. eller så blir det att hitta ett ställe och ta ut någon och viga sig där.
    vår kyrka som finns här vi bor är skit ful så den kommer inte ens med på listan, tyvärr.. 

ja vi får nog preliminärboka olika alternativ för att få det bästa möjliga av det. 
  • Mys mymla
    SupersurasunkSara skrev 2016-06-14 17:30:51 följande:
    Jag har snabbläst lite här och där bara så jag kanske svarar bort-i-tok smile2.gif

Borgerligt som ni verkar ha bestämt er för blir nog bäst med tanke på din sjukdom. De flesta vigselförrättare kan läsa en fin dikt eller något och även tillåta att någon sjunger osv. Ni får ringa runt och prata med de som finns hos er.

Fika eller middag efteråt för de närmaste fungerar utmärkt, ÄVEN om ni bjuder in den som vill att närvara vid vigseln. Men skriv då i inbjudan att den gäller enkom vigsel samt skriv i inbjudan att ni kommer att ha en fest vid ett senare tillfälle, ha gärna datum klart redan och meddela det i inbjudan. Jag antar att de som känner er vet om din sjukdom?
    Det finns ju de som gifter sig på Arlanda med gäster och sen drar på smekmånad direkt smile1.gif

Ni måste inte stå för sovplatser till alla, men lägg gärna med ett infoblad om vilka ställen det finns i närheten hos er så kan alla kolla själva och boka det de vill. Meddela även om ni har plats för husvagn/husbil någonstans.

Hur man vill ha sitt bröllop bestämmer man helt själv. Jag läste om ett par som ville bjuda alla de kände, men de var studenter så de bjöd på kroppkakor har jag för mig smile1.gif
    Våra närmaste vet om mina problem, resten vet jag inte vi är ju inte så nära i våra släkter det är mer plikt skyldighets inbjudningar som det handlar om. så det inte blir släkt fejder senare..(jobbig jäffla släkter)
    hade vi kört  vårt hade vi varit totalt 14-15 personer, haft en liten privat vigsel och sen en skön stuga eller what so ever och bara ätit lite grillat och så. men sen måste man ju ta hänsyn till våra föräldrar också så då blev det lite fler

info blad ska vi verkligen köra :) det är ju lätt att kolla upp boende i olika pris klasser och skicka länkar med. så får gästerna bestämma själv vilken prisklass de vill ha

jo det var lite så jag tänkte typ ta med mor, far , syskon och vigas i typ stadshuset. sen fika hos oss och sen ha festen en/två veckor efter där de blir enbart fest med mat, dans osv osv. jag vill ha ett så avslappnat bröllops som, möjligt, har redan bestämt att jag nog har en brudklänning på vigseln och sen kanske när vi anländer till festen men att jag sen byter om till en lös sittande sol klänning typ. och ingen dress kod utan folk ska komma hela och rena.
    tror till och med min blivande ville ha jeans. vi är rätt enkla av oss så vi hade ju inte tänkt oss 3 rätters och tal i timmar utan mer buffe med favoriterna, stor efterrätts bord med snacks och godis och sen bra musik och dricka typ :), men det upplägget gör mig lite nervös också då jag inte vill att gästerna ska tycka vi är snåla/tråkiga och inte trivas.
  • SmillaKamilla

Ni gör det sommardag er bäst!

Gällande övernattning brukar man kolla med hotell ich reservera platser. Sedan skriver man det i inbjudan och gästerna får betala för platsen. Ofta kan man få rabatterade priser i samband med att man bokar upp flera rum.

Underhållning, tal etc ska toastmaster eller toastmadam stå för. Gillar ni inte lekar så meddelar ni den det.

Bokar ni fest på herrgård brukar de samarbeta med florist och DJ samt fotograf Så kolla med dem.

Planering är a och i för ett lyckat bröllop. Se till att toastmaster har koll på tiden så att inte talen drar över tiden och festen kommer igång för sent!

Kör tårta i samband med efter maten och innan dansen kommer gång!

Att stoppa festen för tårta och kaffe är riktig partydödre och det är svårt att dra igång festen efter det avbrottet.

• SupersurasunkSara
    Mys mymla skrev 2016-06-15 10:58:58 följande:
    Våra närmaste vet om mina problem, resten vet jag inte vi är ju inte så nära i våra släkter det är mer plikt skyldighets inbjudningar som det handlar om. så det inte blir släkt fejder senare..(jobbig jäffla släkter)
    hade vi kört  vårt hade vi varit totalt 14-15 personer, haft en liten privat vigsel och sen en skön stuga eller what so ever och bara ätit lite grillat och så. men sen måste man ju ta hänsyn till våra föräldrar också så då blev det lite fler

info blad ska vi verkligen köra :) det är ju lätt att kolla upp boende i olika pris klasser och skicka länkar med. så får gästerna bestämma själv vilken prisklass de vill ha

jo det var lite så jag tänkte typ ta med mor, far , syskon och vigas i typ stadshuset. sen fika hos oss och sen ha festen en/två veckor efter där de blir enbart fest med mat, dans osv osv. jag vill ha ett så avslappnat bröllops som, möjligt, har redan bestämt att jag nog har en brudklänning på vigseln och sen kanske när vi anländer till festen men att jag sen byter om till en lös sittande sol klänning typ. och ingen dress kod utan folk ska komma hela och rena.
    tror till och med min blivande ville ha jeans. vi är rätt enkla av oss så vi hade ju inte tänkt oss 3 rätters och tal i timmar utan mer buffe med favoriterna, stor efterrätts bord med snacks och godis och sen bra musik och dricka typ :), men det upplägget gör mig lite nervös också då jag inte vill att gästerna ska tycka vi är snåla/tråkiga och inte trivas.
    Det är ER dag! Vet man förutsättningarna innan och tackar ja så är det hyfs att inte gnälla på upplägget sen Men det gör säkert vissa ändå. Jag var med och gjorde i ordning inför ett påkostat bröllop där brudparet hyrt hela Södertuna Slott där jag jobbade förut. Bara hyran av slottet gick säkerligen på 500 000. Det fanns dock de som klagade ändå :D Fast de fick gratis boende och allt och bröllopet höll på i dagarna tre.

Man kan inte göra alla nöjda, det är ER dag, NI ska njuta av den. Om ni vill gifta er med bara två vittnen, GÖR DET! Eller bjud bara föräldrarna men ingen annan. Ät lunch/middag eller fika ihop och dra sen på smekmånad (eller helg, vecka, vad ni har tid med) direkt, bara ni två.

Finns de som bjuder på grillkväll hemma i trädgården och passar på att gifta sig medan biffarna ligger på grillen.
  • Awesome
    Mys mymla skrev 2016-06-14 12:16:10 följande:
    det där lät mysigt, hade varit drömmen om vi hade haft vårat egna ställe :) hade blivit mer Vi på festen då lite så där av slappnat , tyvärr funkar det ju inte i lägenhet riktig :P blir rätt trångt 
    Ingen kompis som ni kan låna något ställe av om ni vill ha det enkelt? Jag vill gifta mig på bryggan på vårt sommarställe, tycker det är lagomt eftersom jag gått ur kyrkan.
  • hannahkjohansson

Fantastiskt kul att läsa allas tips då jag håller på att samla in allt jag kan hitta kring bröllopsplanering.

Om någon har tid över, skulle ni kunna fylla i denna undersökning vad gäller bröllop som ligger till grund till min uppsats? https://sv.surveymonkey.com/r/Y6NZTZB 

// Supertacksam tjej 

• Anonym (Elvis)

Vi drog utomlands. Vi är inga kyrkmänniskor alls, så vi drog till Las Vegas och gifte oss. För typ 1,5 vecka sen. :). Vi bjöd med föräldrar och syskon. Det blev inte mkt dyrare än vad en vanlig svensson lägger på ett kyrkbröllop i snitt.

Det jag vill säga är att gör som ni vill, det som passar er. Det är er dag, ni som gifter er. De andra får snällt anpassa sig.

Måste det vara i kyrkan? Har nån en fin trädgård? Stranden? I garaget? ;). Har inte läst allt men tänker på din sjukdom, gör det så smidigt som möjligt. Grattis och lycka till. :)

• Mys mymla
    SupersurasunkSara skrev 2016-06-14 17:30:51 följande:
    Jag har snabbläst lite här och där bara så jag kanske svarar bort-i-tok smile2.gif

Det finns ju de som gifter sig på Arlanda med gäster och sen drar på smekmånad direkt smile1.gif

Hur man vill ha sitt bröllop bestämmer man helt själv. Jag läste om ett par som ville bjuda alla de kände, men de var studenter så de bjöd på kroppkakor har jag för mig smile1.gif

Info bland har jag antecknad som en bra ide att ha med :), 

Vi har även funderat på att kanske hyra en kurs gård eller något beroende på..och vigas ute och sen gå in och äta..men vi får planera lite två alternativ då vi har folk som kanske inte kommer och då blir det lite tomt med få personer i en kurs gård.

• Mys mymla
    Awesome skrev 2016-06-16 15:24:51 följande:
    Ingen kompis som ni kan låna något ställe av om ni vill ha det enkelt? Jag vill gifta mig på bryggan på vårt sommarställe, tycker det är lagomt eftersom jag gått ur kyrkan.
    tyvärr har vi ju inte det, annars hade det varit drömmen. 
    men får försöka fundera ut något alternativ kanske hyra en stuga av någon..
  • Mys mymla
    SupersurasunkSara skrev 2016-06-15 19:33:38 följande:
    Det är ER dag! Vet man förutsättningarna innan och tackar ja så är det hyfs att inte gnälla på upplägget sen smile1.gif Men det gör säkert vissa ändå. Jag var med och gjorde i ordning inför ett påkostat bröllop där brudparet hyrt hela Södertuna Slott där jag jobbade förut. Bara hyran av slottet gick säkerligen på 500 000. Det fanns dock de som klagade ändå :D Fast de fick gratis boende och allt och bröllopet höll på i dagarna tre.

Man kan inte göra alla nöjda, det är ER dag, NI ska njuta av den. Om ni vill gifta er med bara två vittnen, GÖR DET! Eller bjud bara föräldrarna men ingen annan. Ät lunch/middag eller fika ihop och dra sen på smekmånad (eller helg, vecka, vad ni har tid med) direkt, bara ni två. smile1.gif

Finns de som bjuder på grillkväll hemma i trädgården och passar på att gifta sig medan biffarna ligger på grillen. smile1.gif
    Jag hade så kunnat tänka mig grillkväll hemma :D tyvärr funkar det inte i en två rums lägenhet! men fick ideen nu att kolla upp om det är någon som hyr ut sitt sommar hus. då kanske det funkar! :D
  • Mys mymla
    Anonym (Elvis) skrev 2016-06-27 17:39:10 följande:
    Vi drog utomlands. Vi är inga kyrkmänniskor alls, så vi drog till Las Vegas och gifte oss. För typ 1,5 vecka sen. :). Vi bjöd med föräldrar och syskon. Det blev inte mkt dyrare än vad en vanlig svensson lägger på ett kyrkbröllop i snitt.
    Det jag vill säga är att gör som ni vill, det som passar er. Det är er dag, ni som gifter er. De andra får snällt anpassa sig.
    Måste det vara i kyrkan? Har nån en fin trädgård? Stranden? I garaget? ;). Har inte läst allt men tänker på din sjukdom, gör det så smidigt som möjligt. Grattis och lycka till. :)
    det behöver inte alls vara kyrkan, tror faktiskt vi har lämnat den iden lite nu. 
    jag funderar nu på att hyra en kurs gård eller sommar hus och vigas där. men ja det beror på hur det ser ut och hur många som tackar ja. :)

själv hade jag vilja haft ett hus vid vattnet och bli vigd där vid vattnet  och sen haft party tält ute med grill och buffe.. nu har vi tyvärr inget sådant hus att till gå om vi inte hittar något att hyra.
  • Festsugen

Hej! Antar att TS redan haft sitt bröllop vid det här laget, men jag skulle vilja tipsa om en fin lokal/stuga nära universitetet i Stockholm som man kan hyra för fester (max 80 pers tror jag).  Stugan ligger nära ett bostadsområde, men ändå lite avskilt. Nära buss 50. Lokalen har en stor sal och ett ganska stort kök. Man kan ordna eget käk eller ha catering. Ekhagsstugan heter den (ligger i Ekhagen). Här är en länk: http://wp.foreningenekhagen.se/stugan/
    /Tulipana

Svar på tråden Hjälp! Bröllop