• Mys mymla

Hjälp! Bröllop

Hej Hej

Jag och min sambo är i start groparna med vårt bröllop, då det är första gången för oss båda och ingen i vår närmaste familj är gifta, så är vi lite förvirrade med hur vi ska ställa oss till olika saker. Så tänkte höra lite här hur ni tycker och tänker om det :).

Here we go.

Vi har lite olika alternativ:

1. Vi gifter oss i en kyrka några dagar före själva festen, och skriver i inbjudan att dem som vill får gärna komma till kyrkan men det är inget måste. Är detta upplägg konstigt? ( detta är dock ett upplägg som kan fungera bäst för mig, bruden. Då jag har en sjukdom som inte gör att jag orkar fullt ut en hel dag)

2. Vi hittar ett ställe som även har en plats där man kan viga sig och gifter oss med alla samlade där. Dock behöver detta ställe då ha en stuga/hotell rum som vi kan hyra/va i.

Sen undrar jag också när vi väll bestämt oss så långt hur vi vill ha det, måste vi stå för bostad åt gäster som kommer långt i från? Eller kan man en srt bjuda in dem och sen får de lösa sov platse själv? (Närmaste familj kan vi nog ordna sov plats åt)

Bröllopet är tänkt att vara i slutet av september/ början på oktober och i Stockholm

Sen undrar jag lite också ang bröllops festen vi funderar på att ta catering eller boka herrgård/resturang/lokal med mat. Men underhållning och sådant måste man ha lekar? Verken jag eller min sambo är så bekväma med att sådant.

Vi tänkte mest bjuda på mat/ kaffe och tårta och sen duka upp med snacks och ha musik med lite disko ljus. Eller låter det jätte tråkigt?

Så, ge mig era synpunkter och gärna lite mer tips om vad jag ska tänka på/ ändra på.

Tack!

// blivande fru

• Svar på tråden Hjälp! Bröllop
  • Mys mymla
    Duckan skrev 2016-06-13 10:58:29 följande:
    Kyrkliga vigslar tar längre tid än de borgerliga, svar ja.
    Däremot kan säkert prästen få ner antal minuter om ni önskar det av särskilda skäl. Alla de sk kristliga momenten måste vara med, men ni kan nöja er med en psalm och prästen kan hålla sin del kortast möjlig torde nu kunna få ner det till ca 25 min gissar jag.
    Aha okej Tack! :)

Då lutar det mer åt en borgerlig! :)
  • Duckan

Det kanske passar er bäst. Många borgerliga vigselförrättare gör ett fantastiskt jobb. Kan tipsa om en kvinna som vigde vänner till oss, Susiette Demant.

• Mys mymla
    Kjell2 skrev 2016-06-13 11:05:25 följande:
    En borglig vigsel kan ta allt från några minuter till länge. En kyrklig vigsel har några obligatoriska moment som gör att det blir svårt att komma under 30 minuter.

En variant är att ni har vigsel eftermiddagen innan och sen bröllopslunch dagen efter.  Inresande kan då komma till vigsel, sova över, och sen åka hem efter lunchen. Du får möjlighet att vila en natt mellan.

Skippa dans/DJ om ni inte känner för att dans och det blir få gäster
    Skippa lekar.

Eftersom era förutsättningar är lite annorlunda blir det fel att försöka få en vigsel som alla andra. Ni får göra det som passar er.

Den varianten lät lockande! den hade jag faktiskt inte tänkt på :). 
    Då kan ju text närmaste familjen kanske stanna längre så kan man göra något med dem på kvällen andra dagen. Tror dem nämligen sparar en vecka semester där. (Vi blir första barnen på båda sidorna som gifter sig). Det skulle ju faktsikt fungera bäst. 
    och ja dansen kanske skippas helt då jag faktsikt inte är säker på att vi blir så många. med dem jag räknat nu som jag vet vi måste bjuda är vi runt 33, och då kanske 18-19 st som inte ens kommer tacka ja. då blir vi ju väldigt få.
  • Mys mymla
    Duckan skrev 2016-06-13 11:15:44 följande:
    Det kanske passar er bäst. Många borgerliga vigselförrättare gör ett fantastiskt jobb. Kan tipsa om en kvinna som vigde vänner till oss, Susiette Demant.
    Tack :) ska skriva upp namnet och spara :)
  • ABC73

Är det efter sommaren kan det eventuellt gå att hyra en kollogård. Då har man både lokal och boende ordnat, och ni kan få mer tid att umgås med långväga gäster.

När det gäller en borgerlig vigsel kan ni själva välja vad som ska ingå utöver några få obligatoriska minuter.

Tror nog att det gå att ha en kortare vigsel även med en präst, speciellt om den inte görs i kyrkan. Kolla vilka moment som är obligatoriska, och anpassa sedan efter era förutsättningar.

Det finns väldigt få måsten med bröllop.

En av mina vänner gifte sig nyligen borgerligt med närmsta familjen enbart och lite fika efter. En annan ska gifta sig på en grekisk ö med bara barnen närvarande och ha fest på två olika ställen i efterhand. Har varit med på en vigsel på en strand med grillfest efter och på traditionella bröllop med vigsel i kyrkan följt av middag och dans.

Så länge det inte blir fylleslag eller bråk, så finns det väl inga dåliga bröllop

• Anknytningen

Jag har hunnit vara på 40 bröllop under mina 30 år på Jorden. Inget bröllop har varit det andra likt.

Man gör som man själv vill. Det är ert bröllop och de som kommer, kommer för att fira er kärlek. Inget annat.

Jag kan tipsa om Oscarskyrkan som ligger på Östermalm, strax innan Djurgårdsbron. Därefter kan ni bege er till Junibacken (på Djurgården) och ha festen där.

Grattis och lycka till med allt!

• Mys mymla
    ABC73 skrev 2016-06-13 15:46:25 följande:
    Är det efter sommaren kan det eventuellt gå att hyra en kollogård. Då har man både lokal och boende ordnat, och ni kan få mer tid att umgås med långväga gäster.

När det gäller en borgerlig vigsel kan ni själva välja vad som ska ingå utöver några få obligatoriska minuter.

Tror nog att det gå att ha en kortare vigsel även med en präst, speciellt om den inte görs i kyrkan. Kolla vilka moment som är obligatoriska, och anpassa sedan efter era förutsättningar.

Det finns väldigt få måsten med bröllop.

En av mina vänner gifte sig nyligen borgerligt med närmsta familjen enbart och lite fika efter. En annan ska gifta sig på en grekisk ö med bara barnen närvarande och ha fest på två olika ställen i efterhand. Har varit med på en vigsel på en strand med grillfest efter och på traditionella bröllop med vigsel i kyrkan följt av middag och dans.

Så länge det inte blir fylleslag eller bråk, så finns det väl inga dåliga bröllop smile5.gif
    det kommer bli i slutet av september / mitten av oktober :)

Gifta sig borgerligt med närmaste familj och bara fika efter låter också rätt lockande att göra :)
    Blir inte lika mycket. fast min blivande vill ju ha fest tyvärr haha :P 
  • Mys mymla
    Anknytningen skrev 2016-06-13 15:54:29 följande:
    Jag har hunnit vara på 40 bröllop under mina 30 år på Jorden. Inget bröllop har varit det andra likt.
    Man gör som man själv vill. Det är ert bröllop och de som kommer, kommer för att fira er kärlek. Inget annat.
    Jag kan tipsa om Oscarskyrkan som ligger på Östermalm, strax innan Djurgårdsbron. Därefter kan ni bege er till Junibacken (på Djurgården) och ha festen där.
    Grattis och lycka till med allt!
    oscarskyrkan ska jag kolla upp :) såg på en sida över festlokaler att dem hade bröllops fester på junibacken och de såg verkligen fint ut så den ligger lite i bakhuvudet som ett alternativ :)
  • Duckan

Oscarskyrkan är poppis och ganska bokad så det läg du kolla rätt snart. Oktober är säkert lättare än september.

• nnnnnnnn

Ni gör ju som ni själva vill!

Ett alternativ kan ju vara att ha kvällsbröllop. Man kan börja med mingel och snittar, sen vigs ni borgerligt på plats (utomhus eller inomhus), sen fortsätter festen med buffé osv.

Så kanske:

17.00 mingel och småplock
    17.45 vigsel
    18.15 mat

Så får ni gott om tid att vila på dagen, men ändå en rejäl bröllopsfest med vigsel på kvällen.

Sen dagen efter kan man bjuda på lunch för övernattande gäster.

Svar på tråden Hjälp! Bröllop