• Mysterium

    Manuell vs Automat

    Jag planerar att införskaffa en ny bil ganska snart. Kör idag en manuellt växlad gammal Fiat. Otroligt tråkig att köra, bullrig, dragläget existerar knappt i den (antingen är det motorstopp eller så drar den iväg i full rulle) och den har varken antisladd och antispinn. Den känns på grund av det sistnämnda rätt osäker att köra på vintern, typ landsvägskörning. 

    Jag har fått provköra en bekants bil, en nyare Volvo med automat, och jag fastnade direkt! Så nu funderar jag så klart på om inte nästa bil ska ha automat ist för manuell. Jag kör dessutom mycket i rusningstrafik i en av landets större städer så jag har ett absolut krav på att bilen ska vara pigg och komma iväg fort, hur funkar det med automat? 

    Vad tycker ni om manuell vs automat? Vad är bäst? Varför, varför inte? 

    P.S Argument som att manuell är så mycket roligare (förstår inte vad som är roligt med att dra i en pinne fram o tillbaka hela tiden) funkar inte på mig då jag enbart tycker att det är tråkigt och känns onödigt.  

  • Svar på tråden Manuell vs Automat
  • annieh897
    Mysterium skrev 2016-06-15 12:10:19 följande:

    Jag tänker lite som du. Jag har också hört flera som säger att man blir mer aktiv när man kör manuellt och det har väl att göra med att man hela tiden trampar ner kopplingen, växlar ner, växlar upp och så vidare. Det kan jag väl visserligen förstå, men precis som du säger så blir det ett moment mindre i en automat och ännu mer fokus kan läggas på själva körningen vilket bara är ett plus = körningen blir säkrare. Så man kan ju omvända det och säga att man kör mer aktivt i automat just för att man INTE behöver koppla och växla och kan fokusera mer på körandet. 

    Ja, hästkrafter har jag också funderat mycket på. Det är egentligen inte så viktigt för mig då jag aldrig "buskör" och kör inte i för höga hastigheter. Men däremot är väl hk viktigt på det sättet att jag vill komma iväg fort, som vid en korsning i tät trafik till exempel. Eller, vad tror du? Hur mycket häst bör bilen ha för att inte kännas trög funderar jag på... :) Att den inte växlar upp från 50 km/h till rätt växel på 70 km/h blixtsnabbt är inte heller speciellt viktigt.  


    Precis, så tänker jag också angående säkerheten.

    Hk påverkas väl också av hur tung bilen är (tung bil och lite Hk - trögare att accelerera). Bilen jag kör nu (en golf från -06) har 105 Hk om jag minns rätt. Det är ingen racerbil, så mycket kan jag säga... Den är rätt trög vid omkörningar. Inget problem att komma iväg snabbt vid korsningar, men vid omkörningar på motorväg hade jag gärna haft lite mer krut i bilen.
  • Birgitta02
    Mysterium skrev 2016-06-15 12:12:20 följande:
    Precis, så är det ju. Bekvämligheten är viktigt för mig. Har du kört mycket automat? 
    Nej, det har jag iofs inte. Och jag har lite svårt för långkörningar med automat. Man slappnar av lite väl mycket och det blir långtråkigt. Och DET är inte bra om man kör bil.
  • Mysterium
    annieh897 skrev 2016-06-15 12:53:23 följande:
    Precis, så tänker jag också angående säkerheten.

    Hk påverkas väl också av hur tung bilen är (tung bil och lite Hk - trögare att accelerera). Bilen jag kör nu (en golf från -06) har 105 Hk om jag minns rätt. Det är ingen racerbil, så mycket kan jag säga... Den är rätt trög vid omkörningar. Inget problem att komma iväg snabbt vid korsningar, men vid omkörningar på motorväg hade jag gärna haft lite mer krut i bilen.
    Jag hade tänkt mig en liten bil, är inte i behov av något större. Så en liten bil med med 100 hk och uppåt (golf klassas väl som en småbil eller är det halvcombi?) borde ju kanske räcka. Att det går lite trögt vid omkörningar är iofs inte så önskvärt för säkerheten men på motorvägen utan mötande kanske det funkar ändå. 
  • Mysterium
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 12:55:06 följande:
    Nej, det har jag iofs inte. Och jag har lite svårt för långkörningar med automat. Man slappnar av lite väl mycket och det blir långtråkigt. Och DET är inte bra om man kör bil.
    Fast du har ju åtminstone kört en del verkar det som om du varit ute på långkörningar. Jag förstår hur du menar men om man kör flera mil på motorvägen så slappnar man väl av lika mycket oavsett om man kör manuell eller automat eftersom där ligger man ju oftast på en och samma växel hela tiden?

    Återigen, jag har ingen aning så jag försöker inte rätta dig på något vis, jag funderar bara. Men i och med att det "bara" är kopplingen och den manuella växlingen man tar bort så borde ju långkörning på landsväg/motorväg inte vara ett problem med auto jämfört med manuell, tänker jag. 
  • Birgitta02
    Mysterium skrev 2016-06-15 13:20:11 följande:
    Fast du har ju åtminstone kört en del verkar det som om du varit ute på långkörningar. smile1.gif Jag förstår hur du menar men om man kör flera mil på motorvägen så slappnar man väl av lika mycket oavsett om man kör manuell eller automat eftersom där ligger man ju oftast på en och samma växel hela tiden?

    Återigen, jag har ingen aning så jag försöker inte rätta dig på något vis, jag funderar bara. Men i och med att det "bara" är kopplingen och den manuella växlingen man tar bort så borde ju långkörning på landsväg/motorväg inte vara ett problem med auto jämfört med manuell, tänker jag. 
    Jag tror så här: Kör du mycket i stadstrafik så är automatväxlad GULD. Om du inte bryr dig om att fräsa iväg snabbt som sören vid rödljus, så är också automatväxlad att föredra. Jag kan tycka det är bekvämt att inte behöva tänka på koppling och växel. Jag börjar bli gammal och kan inte tänka så fort :)
  • EnAnonumius
    Mysterium skrev 2016-06-15 11:30:44 följande:
    Jag planerar att införskaffa en ny bil ganska snart. Kör idag en manuellt växlad gammal Fiat. Otroligt tråkig att köra, bullrig, dragläget existerar knappt i den (antingen är det motorstopp eller så drar den iväg i full rulle) och den har varken antisladd och antispinn. Den känns på grund av det sistnämnda rätt osäker att köra på vintern, typ landsvägskörning. 

    Jag har fått provköra en bekants bil, en nyare Volvo med automat, och jag fastnade direkt! Så nu funderar jag så klart på om inte nästa bil ska ha automat ist för manuell. Jag kör dessutom mycket i rusningstrafik i en av landets större städer så jag har ett absolut krav på att bilen ska vara pigg och komma iväg fort, hur funkar det med automat? 

    Vad tycker ni om manuell vs automat? Vad är bäst? Varför, varför inte? 

    P.S Argument som att manuell är så mycket roligare (förstår inte vad som är roligt med att dra i en pinne fram o tillbaka hela tiden) funkar inte på mig då jag enbart tycker att det är tråkigt och känns onödigt. smile1.gif  
    Okey..

    Är kopplingen så jäkla utsliten att dragläget är näst intill borta så skulle ju vilken bil (oavsett årsmodell) med manuell låda som helst som är frisk i kopplingen vara ett himmelrike att köra.
    Med det sagt så.

    Men jag håller med vad är det som är så roligt med att sitta och "vispa grädde" i bilen när man kär.
    Känner många som har både manuell och automat  (och inklusive jag som inte äger bil ännu men kör ibland) säger så här. Fördelen med automat är att man kan ägna sig åt att just KÖRA bilen och slippa tänka på störningsmomentet "vispa grädde" då bilen tar hand om jobbet med att växla så kan man njuta mer av körningen isig i stället.
    Detta är mitt argument med automat. Om man inte har min gamla treväxlade manuell,  men den slipper man ändå växla något nämnvärd alls man kan använda treans växel även om man står vid rödljusen och väntar på grönt, så jag kallar den för " en from av halv automat".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (automat utan tvekan)
    Mysterium skrev 2016-06-15 13:20:11 följande:

    Fast du har ju åtminstone kört en del verkar det som om du varit ute på långkörningar. Jag förstår hur du menar men om man kör flera mil på motorvägen så slappnar man väl av lika mycket oavsett om man kör manuell eller automat eftersom där ligger man ju oftast på en och samma växel hela tiden?

    Återigen, jag har ingen aning så jag försöker inte rätta dig på något vis, jag funderar bara. Men i och med att det "bara" är kopplingen och den manuella växlingen man tar bort så borde ju långkörning på landsväg/motorväg inte vara ett problem med auto jämfört med manuell, tänker jag. 


    Såklart att det inte är nån skillnad på automat och manuell vid långkörningar, som du själv skriver ligger man ju i samma växel hela tiden på motorvägen Tycker du verkar resonera klokt i dina funderingar. Däremot ifrågasätter jag många av Birgitta02:s inlägg, vilka säkert är skrivna i all välmening men tyvärr inte stämmer särskilt bra! En automatväxlad bil har som Snake beskriver oftast två växlar i samtidigt och accelerationen enligt specifikation brukar skilja nån hundradels sekund jmf med manuell växellåda. Plus att det då förutsätter att man skulle vara typ proffs på att växla snabbt för att få det att gå snabbare med manuell

    Vi har två automatväxlade bilar, en större bil med knappt 200 Hk och en mindre (Audi A3, storlek som VW Golf) med runt 120 Hk. Båda är snabba som attan och väldigf roliga att köra, både i stadstrafik och långväga
  • EnAnonumius
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 13:45:05 följande:
    Jag tror så här: Kör du mycket i stadstrafik så är automatväxlad GULD. Om du inte bryr dig om att fräsa iväg snabbt som sören vid rödljus, så är också automatväxlad att föredra. Jag kan tycka det är bekvämt att inte behöva tänka på koppling och växel. Jag börjar bli gammal och kan inte tänka så fort :)
    Ursäkta? Det går att rejsa vid rödljusen och ta täten jäkligt snabbt med en automat.

    Det handlar inte så mycket om automatlådan i sig utan det handlar om chauffören gasar på på rätt sätt med högerfoten vid trafikljusen.

    Kompisen som har sin gamla pråm (Pointiac Chieftain -56) som har dragit förbi modena bilar (inklusive sportiga BMW och liknande) redan vid start från rödljusen när det slagit om till grönt...  Så det går att fräsa iväg snabbt som sören vid trafikljusen med en automat om man gasar på på rätt sätt. 

    Sedan så fattar ju jag inte skillnaden vid långkörningar som du påtalar om i ett annat inlägg. Om man ligger på en väg och kör 120km/h och skal ligga på den vägen i 10mil på samma sträcka så är det väl knappast någon skillnad? Man har ju knappast något behov av att växla ned alls om det är manuell eller att automaten behöver växla ned i det läget. Så det blir ju precis lika avslappnat oavsett växellåda i bilen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • infochristina
    annieh897 skrev 2016-06-15 11:57:09 följande:
    Automat, utan tvekan. Kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil. Automat är så mycket smidigare och det blir ett moment mindre att tänka på. Man behöver aldrig bekymra sig för dragläge etc. Tycker inte att automater är långsamma, upplever mer att det beror på hästkrafter än något annat. Har vänner som också kör med argumentet att manuellt växlad bil är roligare för att man blir mer aktiv i körandet, men jag håller inte alls med dem.
    Man tänker inte att man ska växla, man gör det bara

  • annieh897
    Mysterium skrev 2016-06-15 13:15:44 följande:

    Jag hade tänkt mig en liten bil, är inte i behov av något större. Så en liten bil med med 100 hk och uppåt (golf klassas väl som en småbil eller är det halvcombi?) borde ju kanske räcka. Att det går lite trögt vid omkörningar är iofs inte så önskvärt för säkerheten men på motorvägen utan mötande kanske det funkar ändå. 


    Jag upplever inte den här trögheten som något jätteproblem. Jag är ju van vid bilen och vet att jag inte kan blåsa förbi hur snabbt som helst. Tycker annars att golfen är väldigt trevlig att köra och varken för stor eller för liten.
Svar på tråden Manuell vs Automat