• Mysterium

Manuell vs Automat

Jag planerar att införskaffa en ny bil ganska snart. Kör idag en manuellt växlad gammal Fiat. Otroligt tråkig att köra, bullrig, dragläget existerar knappt i den (antingen är det motorstopp eller så drar den iväg i full rulle) och den har varken antisladd och antispinn. Den känns på grund av det sistnämnda rätt osäker att köra på vintern, typ landsvägskörning. 

Jag har fått provköra en bekants bil, en nyare Volvo med automat, och jag fastnade direkt! Så nu funderar jag så klart på om inte nästa bil ska ha automat ist för manuell. Jag kör dessutom mycket i rusningstrafik i en av landets större städer så jag har ett absolut krav på att bilen ska vara pigg och komma iväg fort, hur funkar det med automat? 

Vad tycker ni om manuell vs automat? Vad är bäst? Varför, varför inte? 

P.S Argument som att manuell är så mycket roligare (förstår inte vad som är roligt med att dra i en pinne fram o tillbaka hela tiden) funkar inte på mig då jag enbart tycker att det är tråkigt och känns onödigt.  

• Svar på tråden Manuell vs Automat
  • Aileen Allannah

Kör man mycket i stillastående rusningstrafik är det mest bekvämt med automat, tycker jag. Så snart du släpper bromsen så börjar ju bilen rulla, så det är klart den är snabb iväg.

• Birgitta02

Min dotter kör både och. Hon föredrar automat, men det är inget större drag i dom. Det tar lite tid att axa. Själv föredrar jag manuell då jag gillar snabba växlingar. En automatare tar lite tid på sig.

• Mysterium
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 11:42:16 följande:

Min dotter kör både och. Hon föredrar automat, men det är inget större drag i dom. Det tar lite tid att axa. Själv föredrar jag manuell då jag gillar snabba växlingar. En automatare tar lite tid på sig.

Ok. Men hur fort en automat växlar upp har väl att göra med storlek på motorn och hästkraft? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte speciellt kunnig... :)
  • Mysterium
    Aileen Allannah skrev 2016-06-15 11:41:24 följande:

Kör man mycket i stillastående rusningstrafik är det mest bekvämt med automat, tycker jag. Så snart du släpper bromsen så börjar ju bilen rulla, så det är klart den är snabb iväg.

Ja, både och. Kör i olika trafikmiljöer, såsom rusningstrafik, motorväg, landsväg, city, dagtid och nattetid, osv osv osv. Men det största kravet jag har är att det inte ska bli problem vid korsningar. Då min nuvarande bil är väldigt märklig med ett dragläge som knappt existerar har det blivit ett par motorstopp vid korsningar. Det blir ju givetvis inte motorstopp med en auto men jag ska kunna komma ut fort utan problem :)
  • annieh897

Automat, utan tvekan. Kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil. Automat är så mycket smidigare och det blir ett moment mindre att tänka på. Man behöver aldrig bekymra sig för dragläge etc. Tycker inte att automater är långsamma, upplever mer att det beror på hästkrafter än något annat. Har vänner som också kör med argumentet att manuellt växlad bil är roligare för att man blir mer aktiv i körandet, men jag håller inte alls med dem.

• Birgitta02
    Mysterium skrev 2016-06-15 11:53:57 följande:
    Ok. Men hur fort en automat växlar upp har väl att göra med storlek på motorn och hästkraft? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte speciellt kunnig... :)
    Tror jag också. Och vilken modell och år. Bilarna blir ju bättre och bättre för varje år. Men bekvämligheten med automat är stor. Gasa eller bromsa. Man slipper växlingarna, draglägen osv. Och jag tror att körning med automaten är mer avkopplande än med manuell :).
  • Mysterium
    annieh897 skrev 2016-06-15 11:57:09 följande:

Automat, utan tvekan. Kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil. Automat är så mycket smidigare och det blir ett moment mindre att tänka på. Man behöver aldrig bekymra sig för dragläge etc. Tycker inte att automater är långsamma, upplever mer att det beror på hästkrafter än något annat. Har vänner som också kör med argumentet att manuellt växlad bil är roligare för att man blir mer aktiv i körandet, men jag håller inte alls med dem.

Jag tänker lite som du. Jag har också hört flera som säger att man blir mer aktiv när man kör manuellt och det har väl att göra med att man hela tiden trampar ner kopplingen, växlar ner, växlar upp och så vidare. Det kan jag väl visserligen förstå, men precis som du säger så blir det ett moment mindre i en automat och ännu mer fokus kan läggas på själva körningen vilket bara är ett plus = körningen blir säkrare. Så man kan ju omvända det och säga att man kör mer aktivt i automat just för att man INTE behöver koppla och växla och kan fokusera mer på körandet. 

Ja, hästkrafter har jag också funderat mycket på. Det är egentligen inte så viktigt för mig då jag aldrig "buskör" och kör inte i för höga hastigheter. Men däremot är väl hk viktigt på det sättet att jag vill komma iväg fort, som vid en korsning i tät trafik till exempel. Eller, vad tror du? Hur mycket häst bör bilen ha för att inte kännas trög funderar jag på... :) Att den inte växlar upp från 50 km/h till rätt växel på 70 km/h blixtsnabbt är inte heller speciellt viktigt.  
  • Mysterium
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 12:08:02 följande:
    Tror jag också. Och vilken modell och år. Bilarna blir ju bättre och bättre för varje år. Men bekvämligheten med automat är stor. Gasa eller bromsa. Man slipper växlingarna, draglägen osv. Och jag tror att körning med automaten är mer avkopplande än med manuell :).
    Precis, så är det ju. Bekvämligheten är viktigt för mig. Har du kört mycket automat? 
  • Snake
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 11:42:16 följande:

Dagens moderna automatlådor, bla med sk "dual-clutch" eller dubbelkoppling då, dom växlar fan så mycket snabbare än vad du hinner med manuellt, det garanterar jag. Nästa växel "ligger redan i" så att säga, det är bara drivningen som flyttas mellan 2 axlar i växellådan. Och det går på nån tiondels sekund.

Lite förenklat.

Och lådorna av lite bättre kvalité, där känner du knappt växlingen. Om du känner den alls!

Jag kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil mer.

Aldrig.
    What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • Mysterium
    Snake skrev 2016-06-15 12:17:13 följande:
    Dagens moderna automatlådor, bla med sk "dual-clutch" eller dubbelkoppling då, dom växlar fan så mycket snabbare än vad du hinner med manuellt, det garanterar jag. Nästa växel "ligger redan i" så att säga, det är bara drivningen som flyttas mellan 2 axlar i växellådan. Och det går på nån tiondels sekund.

Lite förenklat.

Och lådorna av lite bättre kvalité, där känner du knappt växlingen. Om du känner den alls!

Jag kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil mer.

Aldrig.
    Vad räknas egentligen som en modern automatlåda? Är det lådor från -05 och nyare eller hur ser det ut? Finns det någon riktlinje? 
Svar på tråden Manuell vs Automat