• Mysterium

    Manuell vs Automat

    Jag planerar att införskaffa en ny bil ganska snart. Kör idag en manuellt växlad gammal Fiat. Otroligt tråkig att köra, bullrig, dragläget existerar knappt i den (antingen är det motorstopp eller så drar den iväg i full rulle) och den har varken antisladd och antispinn. Den känns på grund av det sistnämnda rätt osäker att köra på vintern, typ landsvägskörning. 

    Jag har fått provköra en bekants bil, en nyare Volvo med automat, och jag fastnade direkt! Så nu funderar jag så klart på om inte nästa bil ska ha automat ist för manuell. Jag kör dessutom mycket i rusningstrafik i en av landets större städer så jag har ett absolut krav på att bilen ska vara pigg och komma iväg fort, hur funkar det med automat? 

    Vad tycker ni om manuell vs automat? Vad är bäst? Varför, varför inte? 

    P.S Argument som att manuell är så mycket roligare (förstår inte vad som är roligt med att dra i en pinne fram o tillbaka hela tiden) funkar inte på mig då jag enbart tycker att det är tråkigt och känns onödigt.  

  • Svar på tråden Manuell vs Automat
  • cosinus

    Den manuella har en enda stor fördel mot den automatiska (vi var en av varje) och det är att den är otroligt mycket lättare att komma låsa med på vintern ur snömodd. Skitsvårt gunga loss en bil som aldrig släpper dragläget frammåt.

    I övrigt, jag gillar att växla, men några egentliga andra fördelar har jag inte.

  • Aileen Allannah

    Om ens körning påverkas negativt av att man måste växla manuellt så ska man nog inte vara på vägen överhuvudtaget.

    Och jag har kört automat hela dagen idag, och att komma iväg snabbt vid rödljus är definitivt inget problem.

  • Flisan79

    Mitt enda argument som fru till en mycket erfaren bilmekaniker är att det är jävligt mycket dyrare att laga en automatlåda än en manuell. De håller oftast inte lika länge heller.

    Rent körmässigt så föredrar jag automat eftersom att det definitivt är bekvämare

  • Demmpa

    Många automatlådar har även en semiautomat i sig, man för växelspaken åt sidan sedan puttar man till den uppåt/nedåt för att växla upp/ner.

    Vi har automat med semiautomat, samt det även är adaptiv farthållare. Man ställer in max hastighet samt avstånd (tidsmässigt) man vill hålla sedan reglerar bilen automatiskt hastigheten i förhållande till framförvarande fordon. Sedan gasar/bromsar bilen automatiskt, den kan vara lite seg att starta automatiskt efter att den stannat automatiskt i en kö, men då räcker det att ge lite gas så börjar bilen rulla & sedan sköter den sig själv.

    Många gånger när jag kör till/från jobbet så behöver jag inte använda gasen/bromsen själv mer än precis i början och slutet av resan. Kör ändå ca 5 mil enkel resa, ett trafikljus, en av-/påfart, flera 2/1-sträckor. Det är några hundra fordon som åker till/från min arbetsplats inom en 30-minuterperiod.
    Gällande motorstyrkan så har vi en D2:a i en Volvo V70, det räcker om man inte kör ofta med släp. Bilen accsar snabbare automatiskt (via adaptiva farthållaren) än vad många "Svensson" gör till vardags även att det är den minsta dieselmotorn som går att få i V70:n.

  • StevenDiese

    Jag gillar inte att hålla i fallosar i onödan så jag röstar på automat. Det är framtiden.

  • Mysterium
    Aileen Allannah skrev 2016-06-15 16:22:18 följande:

    Om ens körning påverkas negativt av att man måste växla manuellt så ska man nog inte vara på vägen överhuvudtaget.

    Och jag har kört automat hela dagen idag, och att komma iväg snabbt vid rödljus är definitivt inget problem.


    Vad bra! Vad är det för bil du kör?
  • Mysterium
    cosinus skrev 2016-06-15 16:12:41 följande:

    Den manuella har en enda stor fördel mot den automatiska (vi var en av varje) och det är att den är otroligt mycket lättare att komma låsa med på vintern ur snömodd. Skitsvårt gunga loss en bil som aldrig släpper dragläget frammåt.

    I övrigt, jag gillar att växla, men några egentliga andra fördelar har jag inte.


    Har också hört att det kan bli problem att få loss en automat som kört fast. Samt att man inte kan bogsera en automat hur som helst. Men förhoppningsvis så kommer man varken köra fast eller att bilen börjar krångla så att den måste bogseras. Min nuvarande manuella skruttbil har jag bogserat 4 gånger sedan december förra året. Superskoj... :-P
  • Mysterium
    Demmpa skrev 2016-06-15 22:14:04 följande:

    Många automatlådar har även en semiautomat i sig, man för växelspaken åt sidan sedan puttar man till den uppåt/nedåt för att växla upp/ner.

    Vi har automat med semiautomat, samt det även är adaptiv farthållare. Man ställer in max hastighet samt avstånd (tidsmässigt) man vill hålla sedan reglerar bilen automatiskt hastigheten i förhållande till framförvarande fordon. Sedan gasar/bromsar bilen automatiskt, den kan vara lite seg att starta automatiskt efter att den stannat automatiskt i en kö, men då räcker det att ge lite gas så börjar bilen rulla & sedan sköter den sig själv.

    Många gånger när jag kör till/från jobbet så behöver jag inte använda gasen/bromsen själv mer än precis i början och slutet av resan. Kör ändå ca 5 mil enkel resa, ett trafikljus, en av-/påfart, flera 2/1-sträckor. Det är några hundra fordon som åker till/från min arbetsplats inom en 30-minuterperiod.

    Gällande motorstyrkan så har vi en D2:a i en Volvo V70, det räcker om man inte kör ofta med släp. Bilen accsar snabbare automatiskt (via adaptiva farthållaren) än vad många "Svensson" gör till vardags även att det är den minsta dieselmotorn som går att få i V70:n.


    Oj, vad skönt det låter. Men verkligen helt annorlunda mot vad jag är van vid, med min gamla bil som har NOLL teknikfinesser. Det enda "speciella" jag har är fönsterhissar fram, haha!

    Jag är inte speciellt haj på motorer överhuvudtaget, trots att jag har både läst och pratat med andra om just D2:an. Hur många hk är det i den? Och menar du att den växlar upp ännu snabbare med farthållaren än utan den?
  • Mysterium

    Efter att ha läst alla svar känns det som att majoriteten röstar för automat, allra mest för bekvämligheten. Och det är den jag är ute efter. Det verkar också som att dom flesta av er är överens om att det inte är några problem att komma iväg fort vid rödljus och korsningar vilket jag nämnt tidigare är ett av mina krav på grund av den rusningstrafik jag ofta hamnar i. Även att motorns storlek och hästkrafter spelar in i hur snabbt den reagerar vid gaspådrag.

    Så nu kommer jag till nästa fråga! Vilken bil och vilken slags automatlåda ska man satsa på?

    Jag är inte i behov av en combi eller liknande, en mindre bil duger perfekt för mig, tänk typ Golf-storlek, eller kanske ännu mindre till och med. Jag har inte heller möjlighet att köpa en helt ny bil så det får bli begagnat.

  • cosinus
    Mysterium skrev 2016-06-16 00:42:07 följande:
    Har också hört att det kan bli problem att få loss en automat som kört fast. Samt att man inte kan bogsera en automat hur som helst. Men förhoppningsvis så kommer man varken köra fast eller att bilen börjar krångla så att den måste bogseras. Min nuvarande manuella skruttbil har jag bogserat 4 gånger sedan december förra året. Superskoj... :-P
    Beror ju helt klart på var man bor :) Jag bor i norr, här är det iaf varje vinter man får tjorva. Bogsering däremot har vi aldrig behövt göra på automaten men grävt loss den på villagatan när plogbilen varit sen det har vi provat några ggr :) 

    Det går ju då å andra sidan att lösa med fyrhjulsdrift då klarar man att tugga sig igenom den mesta snön. Men som sagt, bor man inte där det är ett problem så behöver man inte ta det i beaktande.
  • LaFontaine

    Vi köpte en automat för bara några veckor sen och visst är den absolut bekvämare att köra än den tidigare manuella. Men jag tycker fortfarande att det är roligare att köra manuell bil i vissa lägen. Bekvämligheten vinner dock alla veckans dagar. Det är så skönt att slippa ha en domnad vänsterfot efter alldeles för långa stunder i bilköer...

  • Demmpa
    Mysterium skrev 2016-06-16 00:47:04 följande:
    Oj, vad skönt det låter. Men verkligen helt annorlunda mot vad jag är van vid, med min gamla bil som har NOLL teknikfinesser. Det enda "speciella" jag har är fönsterhissar fram, haha!

    Jag är inte speciellt haj på motorer överhuvudtaget, trots att jag har både läst och pratat med andra om just D2:an. Hur många hk är det i den? Och menar du att den växlar upp ännu snabbare med farthållaren än utan den?
    D2:an är på 84kW (114hk) och det motsvarar ungefär mot en 140hk's bensinare.

    Många Svensson segar när dom ska åka iväg, så även med vår gamla bil, Volvo V70 med en 140hk bensinare och manuell låda, så accsade jag iväg snabbare än många Svensson gör.
    Jag misstänker att automatlådan och adaptiva farthållaren försöker att optimera varvtalet/bränsleförbrukningen hela tiden. Minst bränsleförbrukning blir det om man accsar upp till aktuell hastighet relativt fort (ge mycke gas).

    Jag har även kört en Passat med adaptiv farthållare men med manuell låda, det var ingen höjdare, det var sämre än traditionell farthållare.
  • cosinus
    LaFontaine skrev 2016-06-16 10:19:33 följande:

    Vi köpte en automat för bara några veckor sen och visst är den absolut bekvämare att köra än den tidigare manuella. Men jag tycker fortfarande att det är roligare att köra manuell bil i vissa lägen. Bekvämligheten vinner dock alla veckans dagar. Det är så skönt att slippa ha en domnad vänsterfot efter alldeles för långa stunder i bilköer...


    Man lägger ur växeln så slipper man hålla in kopplingen :)

    Har ett diskbråck som gör att jag är svagare i vänsterbenet vilket gör att jag faktiskt inte orkar hålla ner kopplingen så länge som det krävs i t ex rödljus. Men jag lägger ur växeln, gillar fortfarande vår manuella bättre så jag väljer den framför den automatiska och numera tänker jag inte ens på det utan lägger alltid ur växeln om jag måste stå still.

    Men nä, jag har eg inget vettigt argument för att köra den manuella, det är bara roligare på ett sätt jag inte ens kan förklara :)
  • LaFontaine
    cosinus skrev 2016-06-16 12:45:22 följande:

    Man lägger ur växeln så slipper man hålla in kopplingen :)

    Har ett diskbråck som gör att jag är svagare i vänsterbenet vilket gör att jag faktiskt inte orkar hålla ner kopplingen så länge som det krävs i t ex rödljus. Men jag lägger ur växeln, gillar fortfarande vår manuella bättre så jag väljer den framför den automatiska och numera tänker jag inte ens på det utan lägger alltid ur växeln om jag måste stå still.

    Men nä, jag har eg inget vettigt argument för att köra den manuella, det är bara roligare på ett sätt jag inte ens kan förklara :)


    Så jävla svårt när det ändå rullar lååångssamt. Den stackars svaga bilen klarade det dock inte ens på ettan själv. Annars la jag ur växeln. Vem ids trycka ner koppling på kul
  • greatbigworld
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 11:42:16 följande:

    Min dotter kör både och. Hon föredrar automat, men det är inget större drag i dom. Det tar lite tid att axa. Själv föredrar jag manuell då jag gillar snabba växlingar. En automatare tar lite tid på sig.


    Min sambo kör en Volvo v60 8 växlad automat och den är tametusan piggare än någon manuell jag varit med om ;)
  • zZzZz

    automat säger jag, det är sjukt skönt... haft många manuella bilar tidigare, men när jag köpte min veteranare för fem år sen så märkte jag hur skönt det var och slippa vispa runt i smeten... så förra året när jag köpte en "ny" bil, så blev det automat, V70 -01 turbo, så sjukt skönt... passaten med sin manuella låda som tjejen använder vill man sällan köra numera, orka vispa i smeten lixom...

    Automat blir mer och mer standard så kör man mycket i stadstrafik och alltmänt så är automatlåda bäst :)

  • Anonym (Rickard)

    Vill man ha en miljöbil så får det bli en manuell, väger för mycket med automat.

Svar på tråden Manuell vs Automat