• Äldre 15 Jun 18:45
    1997 visningar
    21 svar
    21
    1997

    Drygt 2,5 år pratar knappt alls

    Mitt barn är 2 år och 7 månader, och säger endast ca 20 ord, varav bara ca 10 är begripliga för utomstående. Han förstår dock allt, instruktioner osv. Med pekningar, tecken och de få orden han kan är han väldigt duktig på att återberätta och visa vad han vill. Men jag oroar mig ändå lite för att talet inte kommer igång, då det börjar bli så stor skillnad jämfört med andra jämnåriga. Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Drygt 2,5 år pratar knappt alls
  • Äldre 15 Jun 19:38
    #1

    Förstår han allt så hade jag inte varit orolig. Vårt första barn sa sitt första ord vid 2 år, då sa alla till oss att nu kommer det nog släppa, men det tog tid. Vid 3 år började det släppa, då kom det nya ord varje dag och han började prata med 3 ord i meningarna. Vid 2 år så förstod han inte speciellt mycket och då var vi väldigt oroliga. Men vid 3 år förstod han allt. Vi har gått hos logoped med honom, och det hjälpte mycket.

  • Steven­Diese
    Äldre 15 Jun 19:39
    #2

    Äh, han har ju hela livet på sig, sluta stressa.

  • Äldre 15 Jun 19:45
    #3
    +1

    Min son fyller 5 I oktober och Han är Sen I tal och språk. Jag fick talpedagog när Han va 3 år och Han går där periodvis och vi tränar hemma dagligen.

    Jag har accepterat att Han kanske inte kommer prata rent och utan problem förrän Han är 7-8 kanske men set tog lång tid för mig att sluta oroa mig.

    jag har världens finaste pojke med den bästa personligheten Han kommer bara ta lite längre tid på sig

  • Äldre 15 Jun 20:53
    #4

    Vad säger BVC? I mina öron låter det sent. Kanske ni behöver få hjälp av logoped?

    När mitt barn var i samma ålder talade han långa meningar med såpass många ord (i sitt ordförråd) att man inte längre kunde räkna dem. Däremot talade han inte rent och kunde inte uttala alla ljud rätt.

  • Steven­Diese
    Äldre 15 Jun 21:12
    #5
    Trippelmamma76 skrev 2016-06-15 20:53:28 följande:

    Vad säger BVC? I mina öron låter det sent. Kanske ni behöver få hjälp av logoped?

    När mitt barn var i samma ålder talade han långa meningar med såpass många ord (i sitt ordförråd) att man inte längre kunde räkna dem. Däremot talade han inte rent och kunde inte uttala alla ljud rätt.


    Nu är ju alla barn olika. Mina barn pratade också tidigt men jag vet barn som var jättesena och de pratar precis som vi andra nu.

    Sluta med den utvecklingshetsen!
  • Äldre 15 Jun 21:35
    #6

    20 ord låter jättebra! Nej, han är inte tidig i talet, men alla kan inte vara tidiga.
    Min äldste son kunde i den åldern 3 begripliga ord och 1 som bara familjen förstod. Resten var bara "Öööö" och så pekade han. Mellan 3 och 3½ år kom han i gång med talet ordentligt, så då dök det upp flera hundra ord snabbt.

  • Äldre 15 Jun 21:59
    #7

    Min lillebror pratade inte förns han var 3 och hans dotter var också väldigt sen i talet, inte förns nu jag börjar förstå vad hon ev menar och hon blir 4 i sommar :) det kommer när det kommer, du behöver nog inte oroa dig :)

  • Äldre 15 Jun 22:07
    #8

    Jag tycker inte det är att "utvecklingshetsa" att kolla upp om något är fel när barnet är sen med talet. Behöver man hjälp av någon anledning så är det ju bättre att det sätts in i tid! Jag har bekanta med barn som inte utvecklats normalt när det gäller talet och för det barnet har logopedens hjälp liksom diverse övningar varit väldigt viktigt.


    StevenDiese skrev 2016-06-15 21:12:22 följande:

    Nu är ju alla barn olika. Mina barn pratade också tidigt men jag vet barn som var jättesena och de pratar precis som vi andra nu.

    Sluta med den utvecklingshetsen!


  • Äldre 15 Jun 22:08
    #9

    Säger väl lite tvärt om då - det kan vara bra att få komma till en logoped och kolla upp talet. Visst finns det barn som inte börjar prata förrän de är 3-4 år och sedan över en natt pratar flytande och rent, men det är inte SÅ vanligt.

    En logoped kan snabbt göra en bedömning om det faller inom normalspannet eller om det finns en bakomliggande orsak till att barnet inte pratar. Handlar det om problem med munmotoriken kan man få hjälp att träna upp den. Eller man kan få träna enskilda ljud. Osv.

  • Steven­Diese
    Äldre 15 Jun 22:13
    #10

    Jag tror det är svårt att hävda att det är logopedens förtjänst att barn börjar prata i den åldern. Kan likaväl vara barnet som utvecklats i sin naturliga rytm.

Svar på tråden Drygt 2,5 år pratar knappt alls